Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

1. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Die kelk buiten de romp daar had ik ook zoals ik eerder al vermelde slechte ervaring mee.
    Is het niet mogelijk om een bocht op de inlaat te zetten?
    Dat kon bij mijn zenoah 45 cc wel.
    Daardoor kon de kelk incl filter in de romp de lucht aanzuigen.
    Wanneer lekt de motor nu het ergste stationair of vol gas?

2. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ik denk het zo te laten hoor. Er is al weinig plaats tussen motorkap en carburator.
    En mogelijks druppelt het alsnog in de motorkap tijdens het choken. Nu druppelt het er eigenlijk netjes door op de grond omdat ik net onder de inlaat een gat heb. Dus ja... liever op de grond dan in de kap.
    De motor lijkt me wel goed te lopen en is nog niet stilgevallen. Dit is voor mij het belangrijkste nu.
    Hopelijk zal het wel nog wat minderen als ik de motor later nog wat armer ga zetten eens ingelopen.
    Dus zoals gezegd, de motor lekt voornamelijk tijdens het choken maar zal wel normaal zijn.
    Gelukkig hoef ik meestal maar 1 keer te choken. Is mijn volgende vlucht binnen 20min is het gewoon 1 flip zonder choke en motor loopt al.
    Dus dan weinig lekkage te zien. Wel zie je aan de buitenkant wel een spoor van brandstof (waarschijnlijk door het ietswat spugen van de carburator)
    Na het lopen lekt hij dan even na en na een half uurtje to een uurtje zie je best veel olie hangen rond de carbinlaat. Dit veeg ik er nu gewoon van af met een doek. Nadien zie ik dan niet echt veel nieuwe troep aan de inlaat zitten. Dus hier ook niet echt problemen dan.
    De luchtbel komt ook altijd terug zichtbaar een uurtje na het lopen. Hier merk ik ook geen problemen mee, want tijdens het starten is deze onmiddellijk verdwenen.
    So far so good.

Laatst bewerkt: 16 jun 2024
  3. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    :D :D :D daar hoef je je AB-SO-LUUT niet voor te schamen hoor...

Ik denk dat iedereen dat aan de prijzige kant gaat vinden...

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Loopt naar mijn idee prima, voorlopig effe niks aan doen.
    Midrange is nog wat vettig zo te horen, maar laat dit eerst maar eens een liter of tien zo doen.

5. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Hopelijk kan ik dit idd later nog wat bijregelen. Alhoewel ik vaak lees dat dit ander dit ook hebben bij deze DA70.
    We zien wel.

6. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Het is vaak een kwestie van de juiste prop: Zo'n Walbro-achtige kun je op stationair en volgas goed afstellen, daartussen niet, of maar hééééél beperkt,
    Dan hangt het vaak af van wat voor propeller er op de motor zit, in combinatie met de vliegeigenschappen van het toestel, of wat die carburateur geven wil, een beetje past bij wat de motor graag ontvangen zou.

Dat is een beetje "zwarte magie", om dat goed te krijgen, en ik ken ook geen methoden om dan met zekerheid te kunnen bepalen in welke richting je het moet zoeken qua propellermaat. Dat is een beetje een kwestie van domweg meerdere propeller maten uittesten en kijken wat het mooiste loopt. En dan hou je nog altijd het probleem van of die propellerkarakteristiek jou bevalt bij het vliegen.

Ofwel: Je KUNT er mee bezig, maar of het resultaat is wat je hoopt, is gewoon 100% een gok.

Dus zoals gezegd: Jaag éérst maar eens flink wat benzine doordie motor, zodat ie mooi ingelopen raakt. Kijk daarna nog eens of je er wat aan wilt doen of niet...

7. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Midrange is het overstappen van lage sproeier op hoge sproeier.
    Dit kan door andere prop .
    Ontsteking juist afstellen.
    Menbraamnaald openingsdruk afstellen .
    Maar helemaal wegkrijgen doe je het nooit . Vooral bij tweetakt niet .

8. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Hij loopt mooi in ieder geval
    en het toestel doet het ook goed!

9. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
  10. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Het is trouwens een mooie kist met een mooi vliegbeeld.
    Dat was ik nog vergeten te zeggen dus bij deze.

Wes56 vindt dit leuk.
  11. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Deze namiddag zalig vliegweer en een 5-tal vluchten gedaan.

Begin al een beter gevoel krijgen in de kist. Volgende keer nog kijken voor een betere camera;)
    Intussen denk ik de beste plek voor de batterijen gevonden te hebben om voor mij het ideale zwaartepunt te vinden.
    Motor staat mogelijks nog veel te rijk want soms zie je enkele rookpluimen.
    Telkens ik de motor een eerste keer start bij aanvang vliegdag rookt hij ook best wel wat in het begin.
    Na de eerste vlucht van de dag is dit dan al veel minder.
    De naalden armer zetten lukt nog niet echt want pakt de motor niet netjes meer op. Dus mogelijks moet ik er nog wel wat litertjes doorstoken.
    Ook hoor je nog steeds de motor op en neer gaan bij volgas. Niet altijd maar toch soms lijkt het niet netjes. Mooi te horen vanaf 4min 5sec.
    Verder wel tevreden over de vliegeigenschappen en mooie sound met die MTW TD120K uitlaat.

12. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Als je tevreden bent met hoe de boel op het gas reageert is er geen echte reden om er wat aan te doen, maar vermoedelijk staat verhouding tussen de naalden dan nog niet helemaal 100% goed. Wat er dan gebeurt is dat met het veranderen van het gas, de verhouding tussen lucht en brandstof niet helemaal constant blijft. Dan krijgt hij dus, omdat je gas geeft of terug neemt, dat de motor zo nu en dan wat te veel en zo nu en dan wat minder brandstof. Daar kunnen die plukjes rook vandaan komen.

Ik zou zeggen, laat er inderdaad eerst nog maar een paar litertjes doorheen gaan, want het inloop proces heeft ook wat invloed op wat de motor lekker vind qua carburatie, en er is een kleine doch zeker aanwezige kans dat het vanzelf verbetert.

Maar uiteindelijk kun je proberen de L naald een tikkie verder open te zetten (echt maar een heel klein beetje), en de H naald héél voorzichtig iets verder te sluiten. NIET tegelijk doen! Éérst die L naald haartje open, gaan vliegen, en kijken wat hij doet. Als het goed is gaat hij dan wat constanter roken. Als dat goed gaat, H naald hééééél voorzichtig wat toedraaien, tot hij door het hele toerenereik heen mooi constant draait.

NU niet... eerst nog wat liters er door... Later. Benzine motoren zijn een beetje een kwestie van geduld, en vaak wil je te veel, te vroeg. Heb ik mijzelf ook heel vaak op betrapt.

Nu eerst lekker vliegen met dat ding! Heb je lang genoeg op moeten wachten.

13. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    idd lekker wat liters erdoor..
    geloof dat de mijne bij liter 10 een beetje afstelbaar raakte

Die methode die ik eerder stuurde, vind ik daar wel een mooie voor..
    om nu zomaar wat open of dicht te gooien..
    Bij methanol weet ik wat hij doet, bij benzine vind ik het wat wazig

benzine geeft een stuk slechter aan of hij nu rijk of arm staat.
    tot heftig te rijk.
    te arm is meestal gewoon uit.
    maar dat kan ook door rijk :D
    voor het gemak.

de echte methode is in de basis ook maar een heel klein deel van het hele verhaal in zijn post.
    - toptoeren goed
    - toeren omlaag tot hij gaat viertakten. daar middennaald iets terug zetten.
    - toptoeren, zakken met de toeren, in theorie viertakt hij nu op een lager toerental. als hij nog viertakt, tikkie armer middennaald
    tot hij stationair draait.

In theorie pakt hij nu overal mooi op. en daarna kun je altijd de hoofdnaald een tikkie open geven.
    dan staan iig de verhoudingen goed.

14. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Valt wel mee hoor, als je weet waar je op moet letten.
    Een benzinemotor kan inderdaad heel erg rijk lopen voordat ie afslaat. Maar dat hoor je altijd aankomen aan dat ie wegzakt, en het gebeurt in principe uitsluitend bij lagere toerentallen/lage gasstanden. Vol gas kun je die H naald mischien wel 3 of 4 volle slagen opendraaien en dan gaat ie wel heftig roken en sputteren, maar hij blijft lopen ver voorbij waar er nog bruikbaar vermogen uitkomt.
    Te arm, is altijd "onverwacht", en vrijwel altijd bij hogere toerentallen of gasstanden. Soms hoor je het aankomen, maar het is dan altijd zo kort van te voren dat je er niet meer op kunt reageren.

Het geluid is ook anders: Rijk is sputterend en rochelend, te arm klinkt "smorend", want het geluid uit de inlaat blijft maar het geluid uit de uitlaat valt weg.

In de praktijk kun je gerust stellen dat een afslaande motor in de lucht, ALTIJD afslaat door brandstofgebrek.

15. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ja, maar ik stel hem graag af op de grond :D
    ik had toen net in de overgang een plek waar hij met een halve slag verschil hetzelfde gedrag gaf
    niet echt gesputter, niet echt rook
    gewoon plof.
    na die doorloopsessie stond hij goed.
    de beschreven geluiden maakte hij iig wel, dus kon er iets op afstellen:D

maar als je methanol gewend bent te stellen, waar in feite alle zaken zich ver vooraf aanmelden..
    is benzine ff een dingetje.
    vind ik
    maar ik wordt er ook beter in :D

16. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    voor wat het waard is...
    mijn GP-76 welke vergelijkbaar is met de DA-70 begint nu na 4 liter wat stabieler te lopen, staat nog wel erg rijk en na een 5 tal vluchten van 10 minuten is de onderkant van de Carf extra behoorlijk zwart van de uitlaatprut
    loopt verder best lekker, geen blauwe pluimen maar wel een beetje rijk rochelend bij half gas maar dat word steeds wat minder.
    pas geleden (na 4 vluchten) de kap eraf gehaald en zag onder de carb een cirkeltje van formaat bierdoppie van wat er bij choken uit drupt, na het vliegen is de carb droog, hooguit een dun vettig filmpje maar geen olie of benzine druppen onder de carb...... als ik met de prop ga spelen natuurlijk wel maar dat is logisch

voorbeeldje waarbij in t begin ff volgas en na de flyby met 60-70% gas omhoog gevolgd door aanvliegen voor landing met kwart gas en approach met een streepje gas (idle zit nog fractie hoog met 2100 rpm)

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Met benzine gaat dat "eigenlijk niet". Pas als je je motor kent, weet je hoe hij op de grond moet lopen om het in de lucht goed te doen.
    Vandaar dat je bij heel veel benzinemotoren het advies vermeld ziet, niet met zoveel woorden maar een beetje tussen de regels door, dat je niet te veel op de grond moet omklooien, maar gewoon vet moet beginnen en zo snel mogelijk gaan vliegen, en al vliegend heel voorzichtig de grenzen af moet tasten.

Met mijn eigen benzine-ombouwsels is het ook niet anders. Ik weet nu na 8 jaar redelijk wat wel kan en wat niet, maar ook ik begin rijk en zoek in de eerste vluchten héél voorzichtig de grenzen op.

18. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Bij een methanoller ben je meer het ontstekingstijdstip aan het regelen ipv mengsel opltimalisatie

19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Eigenlijk wel ja...

20. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    wat ik met een benzinemotor doe (maar dat is "MIJN" manier van doen) is naast motorloop ook de kleur van de bougie aflezen
    na een paar vluchten is de bougie zwart, dan wat armer om vervolgens na een paar vluchten weer de kleur te checken tot ie donkerbruin word
    beste is het om de motor vol te belasten en in 1 keer uit zetten maar dat doe ik dan weer niet :)
    gewoon ff lekker doorpoken, gas dicht en landen

Deel Deze Pagina