Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Aspen stinkt NOG minder... Bijna reukloos.
    Ik vind het alleen klote afstellen: Je hoort minder goed wanneer de motor rijk of arm loopt, je ruikt het minder, je ziet minder aan de kleur van de gassen....

En ik heb totaal geen last van die E10. Ook in huis niet.

2. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Dat is dan gelukkig voor jou. Voor mij is het een vreselijke stank. Ik wordt "ziek" van die lucht en moet het echt niet in huis hebben. Een tijd geleden parkeerde "een buurman" zijn bromfiets vlak bij mijn achterdeur. Ik rook een benzine lucht in huis. Nee ik had die bromfiets niet gezien maar rook wel benzine. Toen ik er achter kwam waar die lucht vandaan kwam heb ik de buurman gevraagd of hij die bromfiets ergens anders wilde parkeren. Gelukkig zijn we goede buren en heeft hij dat ding aan de andere kant gezet. De benzine lucht was enorm minder maar niet helemaal weg. Gelukkig heeft hij dat ding al snel weer weggedaan dus dat is probleem bestaat niet meer.

3. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Weet ik, maar V power verkrijgbaar "om de hoek"
    Aspen heb ik geen ervaring mee.

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat ligt eerder aan de brommer, dan aan de lucht, of zelfs maar aan jou.
    De boel moet WEL dicht zijn, he?

Heb je last van je auto als die in de garage staat? Nee? Dan ligt het dus NIET aan "benzine" of aan "de lucht" of zelfs maar aan jou, dan ligt het er aan hoe jij (of de eigenaar van die brommer) met het spul omgaat. Er van uitgaande dat je een normaal mens bent, heb je tientallen (verf)potten en (spuit)bussen in huis met daarin producten die vele malen erger stinken en vele malen ziekmakender zijn. Tenminste, ik wéét dat ik dat heb. En een hoop daarvan staat gewoon in de woonkamer.
    Die potten en bussen zijn goed dicht en schoon van morserij. Dat kan met een kan benzine ook, weet je?

Ik zeg niet dat ik tegen de lucht kan (dat kan ik niet, ik krijg pijn op de borst als er een benzinelucht in huis hangt), ik zeg dat het bij mij in huis niet stinkt. Ik heb vaak genoeg weken lang benzinevliegtuigen in de woonkamer staan, en ik heb nog nooit iemand horen klagen dat het stonk. Zelfs de buurman, die iedere dag op de koffie kwam en behoorlijk ademhalingsproblemen had, had er geen last van. Anders kwam ie niet...

Doppen dicht draaien, jerrycannetjes aan de buitenkant schoonmaken, zorgen dat je niet knoeit, en in geval van de modellen, zorgen dat de tank goed leeg is... Moeilijk is het niet, erg veel moeite ook niet. Ik ben tamelijk gemakzuchtig, en toch...

Je mag gerust langskomen om het te controleren.

Laatst bewerkt: 9 jan 2025 om 13:16
  5. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Natuurlijk ligt het aan mij, ik kan niet tegen die lucht.
    Mijn auto staat op de parkeerplaats zo'n 25 meter voor mijn woning. Verfpotten en dergelijke heb ik niet in mijn huis, die staan buiten in een speciale kist in de "achtertuin". Dat geldt ook voor de brandstof voor mijn modellen. Ik heb een fles witte spiritus in een keukenkastje voor schoonmaakdoeleinden, dat is alles.

Een goed afgesloten fles, jerrycan of wat dan ook zal ontsnappen van nare stoffen zeker beperken en als het goed is helemaal voorkomen. Toch is voor mij benzine zo'n irritante lucht dat het kleinste beetje al voor mij merkbaar is. Als ik mijn auto moet tanken zorg ik dat ik een latex of nitril handschoentje aan heb. Als ik benzine op mijn handen krijg ruik ik dat uren later nog steed. Wassen met welke zeep dan ook lijkt niet te helpen voor mij.
    Vandaar dat ik schreef: "Gelukkig voor jouw". Jij hebt daar geen last van maar helaas ik heb dat wel, en knap erg ook.

6. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Ok het is voor mij duidelijk dat mijn bougies niet de perfecte kleur hebben maar toch nog binnen de normale kleur zit.
    Dit weekend ga ik de bougies beetje opkuisen en ze dan nog een 20-tal vluchtjes gebruiken. Zal bij de eerstvolgende vluchten ook nog eens kijken of ik motor nog beter af kan stellen of niet. Daarna plaats ik 2 nieuwe bougies in!
    Ook wil ik (puur uit nieuwsgierigheid) nog zoals eerder gezegd de redline olie die DA adviseert proberen na het plaatsen van nieuwe bougies.
    Benieuwd hoe de motor het er hier op zal doen...

7. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Die bougies krijg je toch niet "perfect"
    in een auto, daar wordt alles met de computer geregeld, daar hoort het perfect te zijn
    in een brommer gaat het ook goed, maar daar zijn de omstandigheden veel constanter
    Koeling, belasting, toeren, zwaar gepropt of niet etc
    maakt zoveel uit in loopgedrag, en zodoende ook in bougiekleur

proberen kan natuurlijk, maar je gaf eerder al aan dat 1 tik armer al een slecht lopende motor oplevert
    loopgedrag gaat dan altijd voor een beetje te vette bougie..
    die vlamt daar toch wel doorheen.

persoonlijk wissel ik ze eens per 1 a 2 jaar, ligt eraan of ik er erg in heb in de winter :D
    tot nu toe geen problemen mee gehad.
    wat je wel kunt doen, is even kijken naar iridium bougies.
    bougies hebben ook een soort warmte graad. alleen bij die kleine dingen van ons staat dit er vaak niet bij
    die iridiums zijn meestal wat beter in warme omstandigheden.
    onze motoren hebben wat meer pieken en dalen dan bv een brommer of automotor
    geen verplichting, kleine tip
    ook nooit last gehad met "normale" bougies

8. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Bedankt voor de uiteenzetting. Ik blijf ook bij deze bougies hoor.
    Als het ook zo is bij jullie dan laat ik het ook zo hoor. Voor mij loopt de motor goed en betrouwbaar en als mijn bougies iets zwarter is dan normaal dan is het dan maar zo.
    Binnenkort bestel ik redline olie want mijn belray olie is bijna op. Wel niet gemakkelijk te vinden hier in België! Ik kan maar 1 verkooppunt vinden.
    Bedankt voor het helpen meedenken.

Laatst bewerkt: 11 jan 2025 om 15:06
  9. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Bij mij was mijn bougie altijd mooi koffie bruin.
    Maar ik vloog altijd volgas (slepen) dat zal ook wel schelen denk ik.
    Hij heeft er 10 jaar ingezeten dus hoe lang ze mee gaan weet ik niet.

10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Tegenwoordig zomaar 250 uur, en dat zal zo ongeveer 10 jaar regelmatig gebruik zijn.
    Die hele kleintjes (gloeiplugmaat) zijn meestal met 50 uur een aardig eind op, omdat er maar heel weinig materiaal in de center-electrode zit, maar de bougies voor "type kettingzaag"... Die houden het wel even vol.
    Verstandig. Niet te veel mee klooien, zo te horen loopt die motor nu prima, niet te veel meer mee omklooien.

Wes56 en Bertus vinden dit leuk.
  11. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Mijn kist heeft een beetje power over, ik zelf zit met name in het middengebied te harken
    volgas komt ook zat voorbij, maar doorgaans niet heel lang
    bij de meeste motoren is dat middengebied een beetje lastig, dus zou me absoluut niets verbazen als daar inderdaad een verschil in zit

Maar de mijne loopt goed, geen foute klappen, dus het zij zo :D

12. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Zou het? Dan kan ik zeggen dat ik met mijn motor ook meestal in het middengebied zit. Deze RV8 vliegt zeer floaty zelfs met full flaps en throttle net beetje boven stationair.
    Hooveren ook met throttle halverwege.
    Dus ja,...

Deel Deze Pagina