Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

1. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Net het gaatje gemaakt zodat de carburator genoeg verse lucht kan aanzuigen.
    DSCN3492.JPG DSCN3493.JPG
    Via dit gat kan ik gemakkelijk met mijn vinger de chokeklep bedienen. Dus voorlopig laat ik dit ook maar even zo.
    Ik kan nu verder gaan met het allerlaatste voor deze vliegklaar is. De prop en spinner gisteren ontvangen.
    Falcon 25x8W waar ik nu nog de gaten in moet boren.
    DSCN3491.JPG

2. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Netjes gedaan die gaten voor de naalden!

Wes56 vindt dit leuk.
  3. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Mijn powerbox sparkswitch is de sparkswitch RS en heeft de mogelijkheid om deze RPM probe https://www.powerbox-systems.com/produkte/zubehoer/schalten-und-regeln/rpm-probe.html aan te sluiten. Lijkt me handig om dan het toerental te zien via telemetrie. Echter hoop ik dat dit goed werkt.
    Ik heb op dit moment geen sbus2 poort meer vrij. Dus ik zou een y-kabel moeten gebruiken.
    Nu heb ik 2x 7008 ontvangers via sbus2 verbonden met mijn powerbox pioneer. Dus alles gaat door deze kabel! Telemetrie voltage van de batterijen en servo signalen gaan hierdoor.
    Dus zou ik 1 van de sbus2 kabels moeten opsplitsen met een Y-kabel.
    Iemand een succesvolle ervaring hiermee?

Een andere optie is om gewoon een hand held tachometer te kopen. Veel eenvoudiger en inzetbaar voor andere vliegtuigen.

4. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    helaas kun je hier niet de sensor van de DA ontsteking voor gebruiken. je zult dus een nieuwe/aparte opnemer op de hub moeten zetten. Ik heb geen idee of je een y kabel kunt gebruiken in sbus. (maar het lijkt me wat lastig omdat het om een serieel signaal gaat)

5. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Het is allemaal een beetje verwarrend.
    Volgende de ene kan het wel volgens de andere niet. De RPM probe zou ontworpen moeten zijn om ook toerental te kunnen meten op ontstekingen die geen extra aansluiting hebben voor rpm.
    Ook de vraag hier https://www.flyinggiants.com/forums/showthread.php?t=360759&page=2#post3336085 gesteld en daar zeggen ze dat het zeker kan.
    Mogelijks dat ik het probeer. Nadeel is wel dat ik dit systeem dan enkel voor deze motor heb.
    Een handheld tachometer zou ik voor alle vliegtuigen kunnen gebruiken.

6. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    upload_2024-2-9_9-31-47.png

Volgens dit plaatje moet het gewoon werken
    zelfs met een da ontsteking erop

In principe is zo'n sensor gewoon een dom ding, wat op de signaal een puls geeft op het moment dat de magneet eronder zit.
    als ik mij niet vergis heb je in de manier van schakelen een paar smaken

als dat Probe ding een beetje slim is, kan hij natuurlijk zelf kijken waar de aanpassing zit.
    zou je denken. zou je hem overal tussen kunnen frommelen, en dat het altijd werkt.

zo'n externe tach is natuurlijk ook makkelijk, en zou iedereen met een brandstofmotor allang moeten hebben.
    al is het maar voor zekerheid.
    2 takt methanol krijg ikzelf op gehoor wel afgesteld, maar 4 takt methanol wordt al een vervelend dingetje..
    de kleintjes wil nog wel gaan (ligt aan de uitlaat en setup), maar de wat grotere hoor je echt niet.
    Benzine lukt zowieso niet. hoor je gewoon niet goed genoeg.
    die paar honderd toeren waar het bij volgas om gaat, hoor je nooit.

7. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Idd volgens het plaatje wel. Maar waar ik me meest zorgen over maak is de kabel van de sparkswith sbus naar mijn pioneer rx1 sbus2 poort. Beide rx1 en rx2 zijn al bezet door mijn 2 ontvangers.
    Ik zou er een y-kabel moeten bijsteken om zo 2x sbus2 kabels in de rx1 poort te krijgen van de pioneer.
    Volgens powerbox zelf zou dit moeten lukken maar ik moet kijken of er geen conflicten optreden. Dus ja ook geen zin om dit te kopen en het dan niet werkt. Blijkbaar zijn er nog niet veel mensen die deze rpm probe gebruiken in deze setup met 2 ontvangers.

Stel ik het toch eenvoudig wil houden. Hoe accuraat zijn die handheld tachometers eigenlijk? Bijvoorbeeld deze: https://aerobertics.be/nl_be/titacho1
    Lijken me best betaalbaar en inzetbaar voor al mijn vliegtuigen.

8. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    persoonlijk vind ik het al knap dat je je andere motor hebt afgesteld zonder zo'n ding :D

Die je in de link hebt, komt uit onder vele merken.
    ding werkt op verschil zwart/wit. Dus als je een donkere achtergrond en een donkere prop hebt, gaat ie het wat minder doen.
    in de regel, wijs het ding een beetje omhoog, en dan heeft ie de lucht (licht) en de prop (donker), dan gaat het gewoon goed.

Enigste wat ik persoonlijk heb gedaan: batterijklep open gezaagd, en de batterij snel verwijderbaar gemaakt.
    batterij was altijd leeg. constant.
    sinds de snelsluiting nergens last meer van.
    heb er meerdere gehad, continu hetzelfde. tot nu dus.

Bij methanol afstellen hou je hem achter de prop, en met je tweede hand zit je aan de stelschroef.
    gaat het toerental opeens omlaag, halve slag open en hij moet goed zijn.
    Benzine meet je, motor uit, schroef wijzigen, weer starten en verder.
    voor die toepassing zijn deze meters accuraat genoeg.

Wes56 vindt dit leuk.
  9. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Op mijn andere motor is er een extra stekker voorzien op de ontsteking speciaal voor een tacho. Daar had ik dit simpel digitaal tachometerje: https://aerobertics.be/nl_be/dle019
    DA heeft dit jammer genoeg niet. Daarmee ik nu andere mogelijkheden zoek.

10. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Gisteren aan de slag gegaan met de spinner om de uitsparingen te maken voor de prop. Met de plotter enkele patronen uitgesneden welke ik dan gemakkelijk op de spinner kan kleven.
    DSCN3496.JPG DSCN3497.JPG

En vandaag uitgefreesd met de dremel.
    DSCN3500.JPG

Wel duikt er al weer een probleempje op. Als je spreekt van tight fit? Ik heb zeer weinig plaats tussen de spinnerbackplate en motorkap.
    DSCN3498.JPG DSCN3499.JPG
    Had ik beter moeten checken voor ik de gaatjes ging boren voor de regelnaalden:mad:. De motor zelf kan ik nu niet al te veel meer naar voor brengen.
    Ik gebruik nochtans de voorgeschreven standoffs. De prop kan wel ronddraaien maar hoor je soms minimaal slepen tegen de motorkap.
    Nu zou ik misschien nog max 1mm de motor naar voor kunnen plaatsen door rondsels tussen de standoffs en motor te plaatsen. Hopelijk kom ik dan nog goed uit voor de regelnaalden.
    Op zich lijkt 1mm niet veel maar denk wel voldoende om niet meer te slepen.
    Of misschien kan ik nog een soort schijfje snijden uit dun karton van 1mm dikte, om deze dan tussen de motor en spinnerbackplate te plaatsen.
    Zo iets:
    schijf.jpg
    Maar of dit verstandig is weet ik niet. Mischien een betere optie is dit uitfrezen uit cf epoxy plaat van 1mm dikte.

Laatst bewerkt: 9 feb 2024
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  11. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Kun je wellicht een shimring op de krukas plaatsen achter de prop meenemer?

12. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Is dit niet hetzelfde dat je bedoeld zoals het schijfje die ik tekende in bovenstaande post? Dit zou ik kunnen steken tussen het vlak waar de spinner backplate tegen komt.
    0-843b445c-400-Desert-Aircraft-DA-70.jpg

13. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Ja precies! En 1 mm zal voldoende zijn.

Wes56 vindt dit leuk.
  14. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Tussen het slechte weer in even alles in elkaar gezet. Groter dan ik had verwacht. Ik moet nog alle decals erop zetten maar ziet er nu al mooi uit.
    De spanning begint al te stijgen voor de eerste vlucht.
    DSCN3502.JPG DSCN3503.JPG DSCN3506.JPG DSCN3504.JPG

Jonkje vindt dit leuk.
  15. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Gave kist hoor!

Wes56 vindt dit leuk.
  16. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Is wel vrij makkelijk te maken, denk ik: als het goed is heeft de ontstekingssensor een 3-aderige kabel met futaba stekkers (wat ik zo gauw zag op de site van DA).

Daar kun je gewoon tijdelijk een Futaba Y-kabeltje tussen zetten, en die tach op inpluggen. Voor zover ik weet zou dat gewoon moeten werken, want die DA ontstekingen zien er uit als rebranded CH ontstekingen en daar werkt dat ook bij.

Die andere ontsteking die je hebt is vermoedelijk RcExl, en die heeft gewoon een extra snoertje, wat inwendig rechtsstreeks is aangesloten op de sensor ingang.

Wes56 vindt dit leuk.
  17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Lijkt me makkelijker om gewoon een halve mm van de voorkant van die kap af te schuren?
    Gewoon een vers vel schuurpapier op een vlakke tafel leggen en de kap er in zijn geheel met de prop-opening naar beneden een aantal keer overheen halen.
    Gaat vrij vlot...

18. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Dit zou ik eventueel eens kunnen testen met de dle tacho die ik heb liggen. Bedankt voor de tip.

En net even getest. Helaas werkt dit niet. Alles correct met y-kabel aangesloten maar niks te zien op de tachometer. Tot daar. Ik ga me een handheld tacho aanschaffen. Kan ik ook voor elk vliegtuig gebruiken.

Laatst bewerkt: 11 feb 2024
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Da's raar... bij mij werkte het wel.
    Kan zijn dat de puls wat zwak is, ik heb meerdere van deze simpele tacho's gehad (dezelfden) en ze werkten lang niet allemaal even goed of gevoelig.

Overigens: Geheel eens met dat een optische tach breder bruikbaar is (ook voor electrisch en glow, bedoel ik)

Wes56 vindt dit leuk.
  20. Wes56

Wes56

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Nu moet ik nog de batterijen aanschaffen. Aanvankelijk zou ik 2x 2700mah 2s gebruiken voor de servo's en 1x 2200mah 2s voor de ontsteking.
    Voor de ontsteking lijkt me dit perfect.
    Mijn voorkeur merk is altijd Gens Ace of uitzonderlijk SLS. Nu kan ik geen 2700mah vinden in Gens Ace maar wel in SLS (Quantum). Wel niet voorradig in de shop.
    Nu raadt de shop me 2x 3300mah (Gens Ace) aan welke wel voorradig zijn. Dit extra gewicht zou ik volgens hem niet merken. Nu twijfel ik of dit niet wat overkill is. Wat denken jullie?

Deel Deze Pagina