Flite Test C119 Boxcar School Project

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Didier Neefe, 13 sep 2014.

1. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Ik zie de aandrijving ook al.

Succes verder gr Han.

2. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Gaaf project Didier! :thumbsup:
    Leuk om te volgen.

Succes!
    Groeten, Ramses

3. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Erg leuk Didier ! Ga hem ook echt in de kleuren van ''Cabbie'' maken ? en heb je de spanwijdte al opgemeten ?

Mvg,

Bart

4. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    Waarschijnlijk wel en nee maar tis een beetje te zien op de foto

Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
  5. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    En maar weer eens een update staart stukken aan de romp gelijmd en servos in de vleugels en in de staart stukken voor rol en richtings roeren tis niet allemaal zo netjes als ik het wilde maar het is een groepsproject op school en niet een bouw project thuis "p foto's:
    Ook nog eens alles gesoldeert thuis motoren getest deden het allebei ook tegelijk kom ik op school test ik ze nog een keer doet een motor het in zn eentje wel maar samen met de andere doen ze het allebei niet iemand een idee ik denk dat het aan de regelaar licht hulp is welkom!

6. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Heb je de regelaars gekoppeld en op één kanaal aangesloten ? of heb je ze beide op een eigen kanaal gezet ?

Het zou kunnen zijn dat er een esc stuk is maar er kan ook een sluiting in de bedrading zitten bv witte (singaal) draad naar + of - door verbonden.

Succes , je bent er bijna.

Mvg,

Bart

7. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Je schrijft "de" regelaar, alsof er maar eentje is. Dat werkt in principe alleen bij de ouderwetse borstelmotoren, voor brushless heb je een regelaar per motor nodig. Is natuurlijk een aanname op basis van jouw tekst, wellicht heb je er wel twee en wist je dit al, maar dan kan ik niet direct verklaren waarom de ene motor ook het gedrag van de andere beïnvloedt.

8. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    Sorry regelaars en ja ik wist t al en Bart83 ik heb bij een regelaar de rode + draad onderbroken en er een y kabel tussen gezet ik zal ze nog even doormeten ik heb ze ook verlengt miss zit het daarin of miss een kabel breuk ik ga het in ieder geval nader onderzoeken

9. max z

max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Hoi Didier,
    Het zou ook aan de stroomvoorziening kunnen liggen. Als die te licht bemeten is kan het zijn dat bij het inschakelen van twee motoren tegelijk er zoveel stroom gaat lopen dat de spanning onder het minimum zakt waarbij de ontvanger in failsafe gaat. Hierbij wordt meestal het gas signaal naar 0 gebracht. Doen je andere servo's het nog wanneer de motoren het niet doen?

Max.

10. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Je hebt de rolroerservo al ingebouwd zie ik, dat is jammer. Je kan die seervo beter verder naar het midden zetten zodat het roer ongeveer in het midden wordt aangestuurd. Nu kan dat lange rolroer gaan torderen omdat het maar een één uiteinde wordt aangestuurd.
    Ook moet je de roerhoorntjes zo op de roeren plaatsen dat de gaatjes zo goed mogelijk boven de scharnierlijn staan. Als je ze plaatst zoals ik op de foto zie wordt het scharnier en het roer extra belast en kan het scharnier breken of het roer scheuren.

Zie de onderstaande tekening voor de juiste montage.

11. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    (Max z)Ja die doen het gewoon klopt t dan ook dat de motoren bij aansluiten niet piepen? (Ernst Grundmann) Ooh haha helmaal niet aan gedacht maarja hij werkt zo ook prima (tot nu toe) we gaan het zien '')

12. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Didier, als de servo's het gewoon doen is het in ieder geval niet de failsafe mode. Wat dan wel weet ik ook niet. Kun je de regelaars niet eens samen op een servo-tester zetten en kijken wat er dan gebeurt?

Max.

13. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    Ik heb geen servo tester maar wel heb ik de motoren en regelaars om gesoldeerd en bij 1 regelaar doen de motoren raar dus t licht aan de regelaar BEC doet t gewoon maar de aansturing van de motor niet je hoort wel netjes het piepje maar verder geen beweging. Dus waarschijnlijk de regelaar kapot ''/ liever de regelaar dan de motor, motor was duurder ''P

14. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    Inmiddels ook het hoogte roer ertussen:
    Ik denk niet dat hij perfect rechtuit vliegt xD (hij is nogal krom)

15. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    En de vleugels erop gelijmd alleen zonder vleugelbuis dus nogal slap kwamen we achter...
    Iemand tips om dit nu nog te verstevigen?

16. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Een vleugelbuis? ;)

Je zou kunnen proberen om een platte carbon strip over de volle lengte aan beide zijden in de vleugel te plaatsen. Zo'n strip is 3 mm breed en heel dun. Je snijdt een inkeping langs een lineaal in de vleugel en drukt daar de strip op z'n kant in. Met wat druppels secondelijm zet je hem vervolgens vast. Werkt alleen als de strip op z'n kant staat. Ik heb dit bij een 80 cm kistje gedaan en werd ongelooflijk stijf, weet niet wat het met deze lengte doet...

Ohja en je zwakke plek blijft dan de bevestiging aan de romp. Dus daar moet je toch iets op verzinnen of achteraf een stukje buis inbrengen?

Is het de foto of lijkt de romp wat scheef aan de vleugels te hangen trouwens? Mss toch beter loshalen en poging 2 incl. vleugelbuis? Kan je achteraf alleen maar profijt van hebben.

17. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    Haha je hij is een en al scheef secondelijm gaat niet werken op depron en ik denk dat ik inddgwn een vleugelbuis ga maken maar dat carbon werkt wel maar er zit een knik in de vleugel hè

18. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Voor om de hoek (knik) moet je inderdaad iets verzinnen, stukje multiplex in de vorm van de knik rechtop in de vleugel bijv. Dan carbon. Ik heb het gedaan bij schuimkistje, daarbij werkte sec lijm wel maar voor depron beter uhu por inderdaad, principe blijft gelijk natuurlijk en hoeft niet de volledige spanwijdte, maar wel 90%.

19. max z

Lid geworden:
    4 dec 2009
    Robert, de vleugels hebben al een uit depron gevouwen koker als ligger, dus ik denk niet dat versterking over 90% nodig is. Ik zou beide vleugels aan de onderkant binnen de koker openmaken en proberen een dunne vuren lat door de beide binnenste vleugelstompen en de romp heen te steken, en die dan over een lengte van zeg 10-15 cm verticaal tegen de depron vleugelliggers aan te lijmen. De lat wel zo breed mogelijk ( in de hoogte dan) houden. Carbon buis is kostbaar, en je moet toch weer wat verzinnen om het goed met de vleugel te verbinden. En epoxylijm is zwaar!

Max.

20. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Klopt Max, eerlijk gezegd ken ik de structuur niet van deze kist maar de carbon strip truc werkt vaak en is makkelijk achteraf in te brengen. Wat jij schrijft klinkt zeker goed.

Deel Deze Pagina