Fokker 50 en Fokker 100

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Viperman, 19 dec 2021.

  1. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    He Geoff, ja, waren prachtige tijden ik heb af en toe nog geluk dat ik aan de F70/100 mag werken, maar veel is het niet meer.

    Tja..., wat is ver weg, binnen een uurtje ben je bij mij :yes:
     
  2. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Zo, de neusmal open gemaakt, loste met niks.

    IMG_1818.jpg

    IMG_1819.jpg

    Neus is goed gelukt, lekker stevig :yes:, maar ook zwaar, iets over de 2 kg.

    IMG_1820.jpg

    IMG_1821.jpg

    IMG_1822.jpg

    Op naar de volgende producten :thumbsup:
     
    Hans Rijkuiter, jmk1, ramses en 9 anderen vinden dit leuk.
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi strak! Welk gewicht verwacht je uiteindelijk te kunnen realiseren voor dit deel?

    Mvg,

    Bart
     
  4. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik verwacht op ongeveer 1 kg uit te komen, de neus van de F70, welke dezelfde schaal is, alleen 30 cm korter ligt tussen de 700 en 800 gram.
    Ik overweeg ook nog om later de delen in een vacuüm/sandwich constructie te maken, dan kan ik nog lichter en toch sterk uitkomen, maar heb daar nog geen ervaring mee.
     
    jmk1, Kjel Postema, gpman en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Het achterste rompdeel in progress.
    Hier heb ik even mee gewacht tot ik een volle dag tijd had, dat was wel nodig, ben bijna 5 uur aan het lamineren geweest per helft, dus totaal 10 uur lamineren, met een kwartier pauze tussendoor.
    Toen na een uurtje de 2 delen aan elkaar gelamineerd, het was een lange dag.
    Eigenlijk is de mal te groot om in je eentje alles te maken, de volgende zal wel sneller gaan omdat ik de mal leer kennen en hier geen 4 lagen in hoeven, maar het blijft een flinke klus

    Vooral met grote projecten als deze moet je de werktijd van de epoxy goed in de gaten houden, hier kan je niet eerst 1 laag erin lamineren en daarna de volgende, voordat je aan de tweede begint is de epoxy al aan het uitharden, je moet hierbij dus gelijkmatig alle 4 de lagen opbouwen.
    Ik gebruik hiervoor epoxy met een werktijd van 90 minuten.

    32452788-584e-48f4-b932-a7cf5d4bb872.JPG

    In de scherpe hoeken heb ik nu ook koolstof streng gelamineerd met daarover aangedikte hars

    IMG_1830.jpg

    Zo, eerste helft klaar, even pauze.
    De stubwing en de vleugel fairings waren lastige delen, je hebt er zo weinig ruimte, een klein kwasje past er niet eens in, enkele delen met een tongspatel moeten lamineren.

    IMG_1831.jpg

    En de tweede helft klaar.
    Omdat de eerste helft al bijna 5 uurtjes ligt te drogen tussendoor maar met een kwastje hars langs de randen gegaan waar de twee helften laten tegen elkaar gelamineerd worden.
    Ik wil de 2 helften graag bijna nat in nat aan elkaar maken.

    IMG_1836.jpg

    Omdat de mal te groot is voor m'n temper hokje de lampen er maar even in gezet.

    IMG_1839.jpg

    De föhn erin voor een beetje flow.

    IMG_1842.jpg

    De volgende dag de mal open gemaakt.
    Dat viel nog niet mee, de eerste helft ging wel, al bleef hij hangen op de stubwing, dit verwachte ik al.
    De voorgaande eigenaren hadden al gaten geboord in het profiel van de stubwing, hier heb ik perslucht opgezet en na een grote knal was de eerste malhelft gelost.

    IMG_1856.jpg


    IMG_1857.jpg

    Met de tweede mal helft heb ik wel afgezien, deze wilde maar niet lossen en bleef ook hangen op de stubwing, perslucht werkte helaas niet, dit lekte weg langs delen die wel gelost waren.
    Uiteindelijk gaten bij geboord in de mal tpv de stubwing en de romp er dmv drevels uit kunnen slaan.

    Dit moet de volgende keer wel anders, ik denk dat ik er harde plaatjes mee in lamineer tpv het stuwing profiel, zodat ik met de drevels met meer kracht de romp eruit kan slaan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 6 okt 2023
    Hans Rijkuiter, jmk1, ramses en 6 anderen vinden dit leuk.
  6. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Hier het resultaat, erg tevreden.

    IMG_1860.jpg

    Zoals eerder vermeld heb ik in de scherpe delen zoals de vleugel fairings eerst koolstof streng erin gelamineerd, doordat de ruimte zo klein was heb ik de aangedikte hars niet ver genoeg in de fairing kunnen drukken, hierdoor is de fairing niet volledig gevuld, de volgende keer eerst de aangedikte hars er maar in smeren, een mal moet je toch leren kennen.
    Hier is het nu niet zo erg, dit is zo te repareren.


    IMG_1861.jpg
     
    Hans Rijkuiter, jmk1, ramses en 10 anderen vinden dit leuk.
  7. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Het eerste deel van de Fokker 50 gelost, de nacelle.

    IMG_1823.jpg

    IMG_1824.jpg

    IMG_1825.jpg

    Lossen uit de mal ging erg goed, erg tevreden met de los resultaten.


    IMG_1826.jpg

    Ook hier stukjes koolstof streng in de scherpe hoeken, hier viel het wel goed uit.

    IMG_1827.jpg

    Op naar de rest van de Fokker 50.
     
    Hans Rijkuiter, jmk1, gait en 11 anderen vinden dit leuk.
  8. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    't blijft fascinerend om te zien, eg mooi! Het werken met mallen en exotische materialen staat bij hoog op het lijstje van zaken welke ik graag zou willen leren.

    Mvg,

    Bart
     
  9. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    302
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Wat ongelooflijk gaaf zeg, wanneer kan ik een f70/100 set ophalen :) ;-) blijf dit topic met bewondering volgen.

    Geoff
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.950
    Locatie:
    Zeewolde
    Heb het bij Ray regelmatig gezien en zelf ook de Eurofighter met hem mogen lamineren dus weet wat een werk het is.

    Geweldig zoals jij dat doet in je uppie, petje af.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  11. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.619
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Heb je nog een keer hulp nodig????
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  12. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Dirksland
    Mooie projecten
    Heb als Fokkeriaan onderdelen voor beide proto's mogen maken in Amsterdam
    Was nog echt handwerk
    Uitslagen maken aan de hand van een mal
    Vervolgens met de oude rubberpers vormen en passen op het vliegtuig
    O.a. van de Fokker 100 het overgangs profiel tussen romp en vleugel LE

    Succes met deze mooie projecten

    John
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  13. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Kom een keer langs zou ik zeggen, kan je van alles laten zien

    Kom een keer langs :koud:

    Dank je wel, vind het altijd weer fascinerend om na een dagje soppen de volgende dag een hele kist uit de mal te halen.

    Hulp is altijd welkom, ook met het verder uitdenken, weer een keertje wat afspreken?
     
    Hans Rijkuiter, Bart83 en gpman vinden dit leuk.
  14. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Dat kunnen we wel eens doen in de toekomst :)

    Bart
     
  15. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    De Fokker 50 lijn is weer opgestart :).

    IMG_1863.jpg


    9a8cb482-5813-489e-9fa2-f0d7f0739c6c.JPG


    7cfc4078-3b36-4598-b925-67f20b993f8b.JPG



    1769cc33-8457-4d8c-9bd9-edcf856c15bb.JPG


    IMG_1864.jpg


    IMG_1869.jpg

    Deze ging wel wat vlotter dan de F100, ongeveer 4 uur per mal helft bezig geweest.
    De F50 is best een fijne mal, de vleugelfairings hebben wel wat aandacht nodig, maar verder kan ik lekker doorwerken.

    Alleen het aan elkaar zetten was een ramp, de enige openingen zijn bij de vleugel en het rudder, ben wel 2 uur bezig geweest, dat viel weer even tegen.
    Uiteindelijk wel allemaal gelukt met stokjes en buisjes, hij zit in ieder geval mooi tegen elkaar.
    Nu een nachtje laten drogen.
     
    jmk1, Hans Rijkuiter, gpman en 12 anderen vinden dit leuk.
  16. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.699
    Locatie:
    Krabbendijke
    Het ziet er geweldig uit!

    Groeten,
    Arie
     
  17. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.370
    Locatie:
    Stein
    Gaat mooi worden.
    Welke gelcoat gebruik je en welke spuit gebruik je hiervoor ?

    Ton
     
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi verslag om te volgen :) Ben erg benieuwd hoe de romp uit de mal komt.

    Mvg,

    Bart
     
  19. Viperman

    Viperman

    Lid geworden:
    13 okt 2008
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Roosendaal
    Ik gebruik UP-Vorgelat T35 met SF10 harder en ongeveer 20% aceton om te verdunnen.
    Voor het mengen zet ik de UP-Vorgelat minimaal een uur in warm water, waaroor de viscociteit afneemt.
    Ik gebruik een grote verfspuit met een naald van 1,8 mm.

    In het verleden wel wat problemen gehad omdat de viscociteit te hoog was, waardoor het spuiten te langzaam ging, gelcoat droogt vrij snel, dus het is wel doorwerken.
    Verdunnen met styreen heb ik ook wel gedaan met goede resultaten.
     
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.362
    Locatie:
    NB NL
    .
    Heel mooi allemaal inderdaad! :thumbsup:

    Ik heb geen ervaring met composietbouw, dus vergeef me m`n domme vraag...
    Gaat er aan de binnenzijde een strookje glas over de naad, helemaal 'rondom', dus overal waar de twee helften samenkomen?
    En dat strookje glas en de epoxy heb je aangebracht door alleen de aangegeven twee kleine openingen?

    Gaaf verslag om te volgen :thumbsup:
    Benieuwd naar het resultaat van de F50!

    ps. da`s een flinke Spitfire op de tekening aan de muur.

    Bouwze,

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2023
    ISOLA2 en Bart83 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina