Fokker D21 no 213

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door j.weel, 8 feb 2010.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De mallen zijn tog aardig goed gelukt
    hier wat foto,s
    i heb gekozen woor een losse voor ring zodat ik de hoofdkap deelbaar kan maken op het orginele punt

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    gebruik je geen vormhars?
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    HAHAHAHAHA ik moet eerlijk seggen
    ik heb nog nooit van vormhars gehoord maarja mijn kennis over epoxsie is ook niet echt groot te noemen
    eerder klein
     
  4. beekman

    beekman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    30 dec 2003
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Groesbeek
    Hoi Jeroen, jammer dat je er zo tegen opziet om met composieten te werken.
    Het eigenlijk echt niet moeilijk maar er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten en daar kom je vaak achter uit ervaring en instructie door hars-leveranciers.
    Het maken van mallen is een tak van sport op zich, het probleem is dat je veel materialen nodig hebt (dus duur) om een goede mal te maken.
    Je kan het dan wel proberen met minder spullen maar je kan dan weer op problemen stuiten als de vorm complexer wordt.
    Ik zelf lees vaak de instructies op de R&G site, ook omdat ik merk gebruik voor mallen of producten. Er staat een handboek op waarin een romp van model tot eindproduct
    wordt beschreven met al de benodigde materialen:
    http://download.r-g.de/handbuch_edition_06_09.pdf
    Je moet wel een beetjes de praktische zaken er uit filteren want hoe epoxy moleculair opgebouwd is voor ons niet echt interessant.

    Ik denk dat de problemen die jij ondervind met het loskomen van de glas mat zou kunnen komen door:
    -De radius van de vorm te klein is (hoe dikker de glasmat des te groter de radius)
    -Door het gebruik van Keper glas mat kun je complexere (3-D) vormen maken,
    zie ook filmpje R&G over glasmat soorten (Weave types) R&G Online - Movie Data Base
    kijk ook even de andere filmpjes is ook interessant.
    -Als je teveel hars gebruikt wil de mat ook eerder omhoogkomen door dat deze te nat wordt en als het ware gaat drijven in de hars.
    -gebruik voor scherpe hoeken toevoegmiddellen in de hars zoals microballoons of katoenblokken om zo de scherpe hoeken op te vullen zodat de glasmat de radius kan volgen.


    succes verder met je model(len)

    groeten Michiel
     
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Voor de voor rand heb ik inderdaat keper gebruikt zo ver was ik dan al wel
    maar naar blijkt heb ik eigelijk verkeerde hars
    de droogtijd is erg lang
    daartegenover is de kwalitijd wel erg goed
    deeze hars word gebruikt in de ofsjore op boorijlanden voor reparaties
    maar ik ga tog een partij nieuwe spullen bestellen
    welke kepervezol is aan te raden
    80 of 160 grams per vierkante meter
    microbaloons heb ik vaker van gehoord en die zal ik ook zeker mee bestellen voor de neusrand heb ik die zeker nodig
    Ik zit er ook aan te denken een roofmate kern in de neusrand te maken dit omdat de binnenkant ijgelijk als een veturie hoort te lopen
    ik ben er zeker van dat het me wel lukken gaat ik heb al eerder mallen en kappen gemaakt maar nog niet echt veel
    Ik hou er gewoon niet echt van
     
  6. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    eerst een laagje 25 0f 50 grams weefsel in stukjes in de ring en dan 160 grams keper 2 lagen en dat is voldoende.
    je zult het in stroken moeten doen en overlappen .
    Je hebt dan geen microballoons of zo nodig.
    zorg wel dat je goed je mal in de lossing zet zeker omdat je geen vormhars hebt gebruikt en hij ruwer is dan een mal gemaakt van vormhars.
    Roofmate?
    je kunt toch die rand naar binnen ook in de mal maken. je had de neusrand ook niet deelbaar hoeven maken.

    Als hij maar lossend is en dat is hij zeker , gewoon lamineren en geen roofmate.
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De mal was niet losend ontworpen er zit een rand in voor het aansluiten van de hoofdkap
    losingsmidel soals losingswas en pca film gebruik ik zeker
    bedankt voor de info
    topi
     
  8. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    die rand was makkelijker geweest in de grote mal gezien het lossen.
    Kwestie van andersom denken.
    als je nog vragen hebt?
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Daar had ik ook aan gedacht maar dat ging niet werken
    De grote kap sluit op die rand die kap word deelbaar
    het was dus een beetje puzolen
    maar er is over na gedacht
    ik heb een hoop opgestoken van je
    vormhars hoe werkt dat wat moet ik me daarbij voorstellen
    Daar ben ik erg nieuwschierig naar
    ik moet de mallen van de wielsokken nog maken
     
  10. Gera

    Gera

    Lid geworden:
    17 dec 2009
    Berichten:
    202
    eerst positief maken en als deze gespoten is en gepolijst pas maken in een deelplaat.
    Daarna in de lossing zetten en de rand van de deelplaat in de polyesterplamuur zetten en het positief erin drukken. deelplaat voorzien van gaten voor de bouten om de mal te sluiten.
    Je kunt ook een paar kogels erin laten verzinken om te centreren.
    uit laten harden en dan positief lossen.
    De deelplaat glad schuren en je hebt een super strakke naad.
    Daarna weer alles in de lossing enhet positief er weer in leggen met wat pva.
    Daarna vornhars klaarmaken en rustig erop kwasten.
    Dunne laag.
    dan klein uurtje of zo wachten en als hij nog net plakkerig is de 2e laag doen.
    Deze mag een weinig dikker erop.
    Weer laten gelleren en dan glassnippers erop strooien.
    overtollig eraf zuigen.
    dan de hoeken met ingedikte hars met tixotropeer of katoen vezels met wat glassnippers mooi over laten lopen.
    vervolgens beginnen met glasweefsel opbouwen.
    evt keramiek is ook mogelijkheid maar voor deze grootte is voldoende glaslagen ook goed.
    .
    Daarna deelplaat lossen na uitharden. Schoonmaken en positief laten zitten.
    vervolgens alles herhalen vanaf lossingsmiddel en vormhars.
    als je meer vragen hebt kun je me ff pb sturen
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Komende week ga ik weer verder met de D21 ik had de afgelopen tijd erg wijnig tijd om wat te doen
    Ik had een paar bouw opdrachten af te ronden en ik moest hard op zoek naar een goede bedrijfsbus
    Dat is nog een leuk verhaal geworden
    De eerste die kocht daar bleek de dag nadat ik hem had opgehaald tog iets aan te mankeren
    Tijdens de eerste lange rit liep de motor in de soep
    Dus die is terug gegaan
    Nu heb ik een busje wat wel goed loopt
    Eindelek een goede auto om men modellen in te vervoeren
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De nieuwe epoxsie en glasvezol is binnen
    ik kan dus weer verder
    maar nu heb ik een vraag
    bij de echte D21 is de neusring aluminium kleurig gewoon blanke aluminium
    Dit wil ik graag zo krijgen maar niet door te spuiten
    heeft iemand sugesties
     
  13. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Dirksland
    de koekenpan methode! zie draadje van Edwin van der Maat

    groeten john
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Daar had ik aan zitten denken ja
    alles afgezocht naar een koekepan met de juiste diameter
    maar helaas niet voor de 1op4,5 geen koekepan die bruikbaar was dus gewoon een epoxsie neusring
    morgen ga ik de neuskap maken
    ik ga de neusring dus maar gewoon aluminium spuiten
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Jeroen, wat je ook eens kan proberen als je je effe verveeld.....:cool:;
    Oracover chrome. Deze krimp folie is ook redelijk goed op epoxy/polyester te verwerken en kan een hele mooie look geven maar je moet wel effe wat uitproberen. zowiezo in meerdere stuken delen en als een stukje verfrommeld trek je het er gewoon weer af. Op maat snijden kun je ook op de kap als het eenmaal zit met behulp van een flexibele lineaal. Zo heb ik ook het achterste gedeelte van mijn F15 gedaan, dit moest op verouderd titanium plaat lijken. Eerst die chrome erover en daarna heb ik een paar druppels zwart en geel in blanke lak erover gespoten. Voor aluminium kun je datzelfde misschien proberen met paar druppels zwarten wit? Het zit er inmiddels al bijna 11 jaar op dus ook redelijk slijtvast. Ik heb het bij Hobby-in gehaald.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Dank je dat is een goed iedee dat ga ik proberen
    Ik ben nu bezich met het maken van de kappen
    2 stuks maak ik er
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Hoeveel lagen glasmat is aan te raden ik heb 160 grams keper ik heb nu 4 lagen leek mij voldoende
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2010
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    neuskap

    Nou hier dus de neuskap in de mal eve lekker tot morgen laten uitharden

    Is 4 laagen 160 grams genoeg
    Ik heb in de neusring voor het eerst gebruik gemaakt van microbaloon,s
    Dat is wel leuk spul aleen denk ik dat ik de volgende keer de epoxsie op de microbaloons moet gieten en dan mengen
    Ik had nu dus andersom gedaan en dan is het best lastig onder te roeren
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    En dan hier her resultaat
    De kap met de losse neusring
    Hier en daar wat kleine beschadigingen maar verders wel aardig gelukt

    Blijft een lastig klusje

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De kap is nu bijna spuit klaar
    Ik moet aleen nog de uitlaatpijp maken en dak ga ik hem spuiten
    Hier het resultaat tot nu toe

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het is wel een nette kap geworden
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina