Fokker D21 no 213

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door j.weel, 8 feb 2010.

  1. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    foto,s

    Wouw mijn draadje word goed beken :sleeping:
    En ik zet er tog aardig wat foto,s op
     
  2. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    En die foto's worden aandachtig bekeken hoor ;)
    Maar niet alle lezers schrijven een reaktie.

    Maar ik vind dat je goed bezig bent.
    Ik meng ook mijn eigen epoxy met microbaloons om zo plamuur te maken.
    Ik ben wel tot ruim 20% gewichtsdeel gegaan, dan krijg je een soort stopverf met een SG van ongeveer 0,2.
    dat is bruikbaar voor b.v. pilotenpoppen en andere details.

    Als je gewone lamineer epoxy hebt heb je alle tijd, zeker met microbaloons is de potlife veel meer als 30 minuten.
    je voegt tekens een beetje microbaloons toe en dan roeren.
    niet teveel microbaloons in 1 keer, dat gaan de baloons stuiven en mengt het slecht.

    Ik denk dat je voor de kap alleen in de eerste laag microbaloons gebruikt?
    Dan krijg je inderdaad een soort makkelijk schuurbare gelcoat.
    Door de extra dikte en lage gewicht zal het niet naar beneden druipen.
    Het inpregneren van de glasmat (nat in nat natuurlijk) moet je natuurlijk doen met epoxy zonder microbaloons, anders krijg je de glasmat niet goed doordrenkt.

    succes verder!
    Willem
     
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Zo heb ik het inderdaat gedaan eerste laat met mocrobaloons
    en inderdaat maakte ok de fout er teveel van dat spul bij te gooien dus was het drama onder roeren
    maar het is gelikt
    de kap is netjes
    nu de uitlaat fabrieken
    kun je trouwens over epoxsie gewoon direct primeren of moet ik eerst met kunstof primer aan de gang
     
  4. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    ik werk veel met epoxy en polyester en gebruik soms wel en soms ook geen primer.
    (mijn spuitervaring is meer met boten en -full scale race auto's als met vliegtuigen, maar dat maakt weinig uit.)

    Primer heeft 2 functies:
    1) hechting verbeteren.
    2) kleine porien vullen (dus hierna licht schuren)
    N.B. de transparante kunststof primer van b.v. Motip spuit je zo dun dat deze in feite geen vullende werking heeft.

    Gebruik ik acryl verf dan gebruik ik altijd de speciale primer van Airbrush services Almere (is wel licht vullend en heeft een witte kleur).

    Gebruik ik de 2K PU lak van Polyservice ( de zgn DD lak) dan is een primer niet nodig voor de hechting.
    Ik spuit dan eerst 1 laag PU lak en als ik dan nog oneffenheden zie stop ik na 1 laag.
    Ik laat het dan 24 uur drogen, schuur en doe dan de volgende laag.
    Zie ik na de eerste laag geen oneffenheden dan spuit ik de 2e laag nat in nat (dus na 1 tot 2 uur drogen).
    Spuit je de 2e laag tussen 2 en 12 uur (beetje afhankelijk van de temperatuur) dan is net niet nodig te schuren, de eerste laag is nog zo zacht dat deze vermengt met de nieuwe verf, maar toch zo hard dat je geen zakkers krijgt.
    Wil je geen zakkers dan moet je meestal in 2 of 3 lagen spuiten.
    Eventueel daarover nog een laag blanke lak met de gewenste glansgraad.
    DD lak is er in hoogglans en in zijdemat, maat je kan deze 2 ook mengen naar eigen wens.

    Zou ik een kist als de fokker spuiten dan zou ik het als volgt doen:
    1) spuiten in de basis kleur en 24 uur laten drogen.
    2) mat maken met een 3M "pannenspons" deze schuurmatjes zijn een soort open doekjes waar je perfect de lak mee dofmaakt en zeer kleine oneffenheden mee kan wegwerken zonder dat je de hoeken doorschuurt.
    3) 2e kleur spuiten.
    4) weer pannenspons
    5) 3e kleur spuiten.
    6) paneellijnen en details maken (eventueel weatheren).
    7) blanke lak erover in de gewenste glansgraad.

    Op deze manier weet je zeker dat de hele kist dezelfde glansgraad heeft en zijn overgangen tussen de kleuren niet meer zichtbaar.
    Ook is de blanke lak een extra harde beschermlaag.

    Blanke 2K lak over een 1K lak is wel mogelijk maar dan moet de 1K lak volledig uitgehard zijn!

    Succes Willem

    Maak nooit de fout om te denken dat je kleine oneffenheden in de 1e laag kan wegspuiten met een dikke 2e laag.
    Dat lukt je nooit!
    Meer verf maakt fouten in de onderlaag alleen maar beter zichtbaar!
     
    Laatst bewerkt: 24 apr 2010
  5. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Bedankt voor alle asvies
    De primer die ik gebruik is een vulende 2k primer
    Die ik na het spuiten terug moet schuuren met korol 800
    Waar ik bang voor ben is dat dees niet voldoende hecht op de epoxsie
    Ook al moet ik eerlijk zeggen dat ik er in het verleden nooit problemen mee gehad heb
    De romp is al klaar en is gespoten met industrielak
    Dat is wat zachter zodat je op de linnedeelen niet zo gouw barsten in de lak krijg
    Dat materen met de schuurpads van 3m dat heb ik inderdaat ook gedaan
     
  6. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Ik ben nu bezich met het maken van de schaal uitlaat
    Ik heb close up foto,s van het orgineel zodat ik goed de maat kon berekenen van de buis
    Ik had een stukje buis van 25 mm maar dat bleek veel te dun
    Het moest iets van 37mm zijn
    Godzijdank zijn er stofzuigers met mooie buizen en ook nog is de juiste diameter

    Hier een foto van het voorbeeld
    [​IMG]

    En hier hoever ik nu ben
    [​IMG]

    Nu nog afwerken en dan is dat ook klaar
    Deeze week komt mijn motor binnen
    Dus dan kan ik de demper ook maken en alles in en op gaan bouwen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Dirksland
    wat ben je toch een handige bliksem hé!
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Ik doe men best en meestal pakt het goed uit
    Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik hier op het vorum tog wel menig dingetje tegenkom waar ik echt een ................... van krijg

    op jouw kapje ook maar zo een buisje he john
     
  9. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Neuskap bijna klaar

    Over men best doen gesproken

    Hier wat update foto,s van de neuskap
    Hij is bijna klaar
    Ik moet nu aleen nog de montage ring maken in de kap



    De slotplaten zijn geknipt uit 0,3mm aluminium
    [​IMG]

    De verzonken klinknagols zijn gemaakt met een geslepen buisje
    [​IMG]

    De uitlaat is van staal en word aangesloten op de motor
    De overloop van de uitlaat naar de neusring is aluminium folie
    [​IMG]

    en als je goed kijkt zie je op de kap zelf ook klinknagol,s
    Die heb ik gemaakt met drupoltjes primer

    Ik ben nog nooit zo ver gegaan met aanbrengen van dit soort detais
    Maar het is een goede oefening voor de spit
    De klinknagol,s kloppen ongeveer met de echte
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Dirksland
    Ziet er erg mooi uit Jeroen. Ben benieuwd naar het totale eindresultaat.

    groeten john
     
  11. Defox

    Defox

    Lid geworden:
    2 jun 2008
    Berichten:
    184
    Locatie:
    Noord Holland
    Prachtig Jeroen,

    Ziet er goed uit....................top.

    Groet Peter.
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De motor is ook binnen een zeer mooie dle55
    En nog beter
    Ik kreeg een berichtje van onze bert dat i 9 zeer mooie cilinderkopjes voor me heeft
     
  13. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ziet er heel mooi uit Jeroen.

    Nu moet je eigenlijk weer deukjes in de kap gaan slaan, anders is hij veel te mooi!
     
  14. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Nee ik ga er geen deuken in slaan maar hij word nog wel matter gemaakt
     
  15. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Vanavond ben ik bij Bert geweest bekent van de zeer mooie fly baby
    Hij heeft voor mij cilinderkopjes gegoten voor mijn D21
    Echt top werk
    Ik kan nu dus de dummimotor gaan maken

    Bert bedank
    Ik vond het erg gezelig bij je en je kisie is echt helemaal top
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Voor het eerst in 10 jaar staat er weer een motor op mijn D21 en wel een 55 dle
    Dat is een hele vooruitgang in vergelijking met de oude 45 solo
    Ook is de dle een heel stuk minder zwaar
    Maarja de solo was ook al 20 jaar oud
    De motorkap zit er ook op
    Ik ga morgen foto,s maken
     
  17. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Hier de beloofde foto,s van de D21
    aleen nog de dummymotor en de wielkappen ontbreken
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het begint alweer aardig op een D21 te lijken
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Dirksland
    Ziet er heel goed uit Jeroen!!
    Succes met de afwerking

    groeten john
     
  19. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    EN een pilootje ;);)

    Ziet er goed uit Jeroen. :thumbsup:
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2010
  20. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Mijn moeder maakt een popetje voor me

    Zij kan dat heel goed

    het popetje moet namelijk op mij lijken
     

Deel Deze Pagina