Fokker D21 no 213

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door j.weel, 8 feb 2010.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Dan wordt het zekers moeders mooiste.;)

    Han.
     
  2. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Hier de demper die ik voor de D21 gemaakt heb

    [​IMG]

    de lange rare buis gaat naar de schaalpijp

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    en zo zit i dan in de kap aangesloten op de schaalpijp met uitlaatslang
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Ik ben met de D21 nu toe aan het inlopen van de motor
    Alle besturingsfungsies zitten ingebouwd

    Ook heb ik het ideaale carter gevonden voor mijn dummymotor
    Aleen was mijn vrouw er niet zo blij mee dat ik het alu steelpanetje ga gebruiken
    Bij de eerste vluchten zal de dummymotor er nog niet op zitten
    Eerst maar is kijken of alles goed gaat
     
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Ik ben momenteel hard aan het werkj om mijn mooiste modellen
    vliegklaar te krijgen voor oss

    De uitlaat van de D21 is klaar en ik ga deze week de motor testen
    Ik wacht nog op de nieuwe accu's
    Op de wielkappen na is i af

    Ik heb helaas geen tijd meer om de wielkappen te maken voor oss
    Dit omdat ik ook nog hard aan het werk ben aan mijn oude hurigane
    Ik heb daar een andere motor op gezet omdat het vermogen van de 62 zenoah me erg tegen viel
    Er staat nu een 70 3w op die ik nog had liggen

    Maar nu komt het
    Er moest natuurlijk ook een nieuwe uitlaat op
    En ik was bezich met gietmallen om ze te gieten van aluminium
    Dat bleek in het geval van de hurigane niet te gaan werken

    Ik heb dus de werkende schaalpijpen gemaakt van 0,8mm staalplaat
    eerst een mal gemaakt van hard staal
    En dan maar kloppen

    Hiet het resultaat

    Eerst moest ik een demper maken die binnen de kap bleef
    Maar de ruimte is daar erg beperkt
    Dus passen meten en rekenen
    Ik heb gekozen voor een 4 kamer systeem
    3 in de demper
    En de eindpijpen zijn de laatste kamer

    Hier de demper
    [​IMG]

    let op de vorm
    De demper licht over het carter mer voldoende ruimte tussen het carter voor de koeling
    [​IMG]


    Daarna moeten de einpijpen er op
    Dit was het meeste werk
    een erg lastig stukje plaatwerk

    Voral omdar 1 kant meteen aan de uitlaat vast komt
    De andere kant moest dus demonteerbaar worden
    Dit om montage makelijk te maken
    [​IMG]

    en dan hier hoe het er van de zijkant uitziet
    De linkerkant meteen vast aan de uitlaat
    [​IMG]


    en de rechterkant met uitlaatslang
    [​IMG]

    Met een beetje mazol kan ik komend weekende testen of alles goed werkt

    :cool:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Petje af Jeroen,

    Heel fraai gemaakt :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  6. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    woooww vetjessss:)
     
  7. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De uitlaat voor de hurigane is nu klaar
    Ook het mankement wat mij vorig jaar dwong een buiklanding te maken is verholpen
    Morgen aleen nog maar de gas servo opnieuw inbouwen
    Na OSS zal ik hier een link zetten naar het proefdraaien
    en de foto,s van het eindresultaat plaatsen

    Komende week alles uitvoerig testen
    Zodat ik niet voor verasingen kom te staan
     
  8. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Vandaag heb ik de hurigane laten draaien
    Nou dat is wel wat anders een stel schaalpijpjes
    De rook komt gelijkmatig uit alle 6 de pijpen
    Die truc is me dus gelukt
    Ik denk aleen niet dat i onder de 80 dba zit
     
  9. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Dirksland
    Schaal is schaal, niet gedempt dus. Of was dat bij de Huricane wel het geval?
     
  10. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De echte had inderdaat geen demper
    Maar het leek me geen goed iedee zonder demping te gaan vliegen
     
  11. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    En weer kan ik de neusrand van de D21 opnieuw spuiten
    Ik koop nooit meer spuitbussen bij de praxsis
    De verf was in de zon gaan smelten
    Nu dus maar gewoon motip velgen lak
    Hel paneel wat los was gekomen zit weer vast
    Volgende meeting gaat i dus voor de luchtdoop
     
  12. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De neuskap is weer hersteld ik ga deeze week de mallen voor de wielkappen maken
    Dan is i echt af bij de volgende meeting
     
  13. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Odoorn komt steeds dichterbij
    Daar gaat het gebeuren
    De D21 zal na ruim 15 jaar weer het luchtruim gaan kiezen
     
  14. edge

    edge Guest

    Een erg mooi toestel, echt prachtig.
    Mooi handwerk.

    maar dit vind ik eigenlijk niet kunnen:
    ik vind niet kunnen dat iemand een kist gaat invliegen op een evenement , Als het niet op je eigen club kan, vraag dan of je ergens (bv. bevriende club met een groter modelvliegveld) een keertje mag komen vliegen.
    just my 2 cents
     
  15. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Natuurlijk wel!!!!
    Daar willen wij ook bij zijn.
    Dus Jeroen nog een weekje.
    Oeps dan wel op zondag.
    Eerder ben ik er niet.
    Oja toch wel zaterdagavond.

    Groeten Han.

    Ps niet meer zo langzaam vliegen hoor.:):confused:
    Nooit meer doen!!!;)
     
  16. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    De reden dan ik wacht op odoorn is omdat yke rusticus er dan ook bij zal zijn
    Vaak worden ook die evenenementen op zeer mooie en ruime verden gehouden
    Iets waar we hier in heerhugowaard en omstreken tog wel een gronies gebrek aan hebben
    Laat ik het zo zeggen
    Het veld van odoorn is 4 keer zo groot als het veld van mijn clubje
    Er zijn nog 2 clubs met een groot veld
    sparenwoude maar daar heb je erg veel draaiwinden
    en baufort 7 waar ze aleen nogmaar electro acsepteren

    Er was nog 1 club
    wieringenmeer daar wou ik eigelijk heen
    Maar die hebben een ledenstop en gastvliegen doen ze niet aan
     
  17. mac

    mac

    Lid geworden:
    7 apr 2008
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Enkhuizen
    Hoi Jeroen,

    Je bent bij Pegasus in Enkhuizen ook welkom hoor, altijd leuk als er gastvliegers komen.

    Dus als je wat in te vliegen hebt.. dan weet je het.

    Groet Jan..:bye:
     
  18. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Bedankt voor het aanbod jan
    Ik heb bij pegasus vorig jaar op koniningendag gevlogen
    Altans een poging tot
    mooi veld
    Maar dan zit ik ook niet in een vertrouwde omgeving
    Dus maakt het niet veel verschil
    Komt er ook nog is bij dat je dan vaak de enige of 1 van de wijnige bent met een groot model
    En dat trekt aandacht
    Op een show staan er meer grote modellen en is de druk daardoor minder
    Ook laat ik me bij twijvol nietmeer ompraten tog te vliegen

    Maar meschien in de toekomst als de spit klaar is
    Dat ik die wel wil invliegen bij julie
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2010
  19. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.847
    Ik ben nogsteeds aan het tubben over welke radiaalmotor ik in de d21 ga plaatsen
    de brouwn bear motor blijkt te zwaar
    Dus leek het de UMS 9/99 te gaan worden
    Maar nou kwam Teus met een andere motorfabrikant
    Prijs technies niet echt duurden dan de UMS
    Maar het carter is wel mooier kwa opbouw
    meer schaal
    Ook een 9 cilinder 90 cc
    Ik wacht nog op de techniese gegevens en maak dan een besluit
    Invliegen op pegasus is een goed iedee
     
  20. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    St.Anthonis
    welke andere motor fabrikant?
     

Deel Deze Pagina