fokker dr1 1:3 balsa usa

jup stel ik straks mss samen, wel maar korte stukjes en brokjes... morgen nog een vlucht maken op de airshow moorsele als het weer meezit!

vlug eens de eindjes aan elkaar geknoopt, morgen hopelijk wat beter film en fotowerk met een betere camera...

2x opstijgen en 2xlanden eerste x was wel wat tricky, er stond ook wel een strakke wind.
weinig trillingen van de motor, motor houd heel af en toe een beetje in, maar alles moet nog wel wat roderen nu... dus dit komt wel goed.
de vertraging zelf komt ook wel behoorlijk warm...is dit anders ook zo?

vlieggedrag is super, en voor de rest... zoals een fokker hoort te vliegen denk ik... alleen moet ik nog wat trager vliegen(eerst de durf kweken)

DSCF6117.JPG

DSCF6175.JPG

filmpje:

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit de Fokker DR1 en Gefeliciteerd met de maiden.
Leuk filmpje de start zag er even spannend uit, maar zo te zien ging alles prima.

Ton

Fantastisch Chris :thumbsup:!
Dapper van je, er stond een aardig windje.
De kist vliegt mooi strak en de motor loopt ook goed zo te horen.
Kleurenschema steekt mooi af en die grote prop staat waanzinnig gaaf!
Kist laat zich goed landen lijkt het.

Chapeau man, je mag trots zijn op jezelf met deze prestatie! :celebrate:

Groeten, Ralf

vandaag op de show gevlogen in moorsele...
niet zonder enig probleem.

smorgens de eerste vlucht gemaakt, tijdens het stijgen nam de motor niet zo goed op en stijgen zat er de eerste bocht niet in(zeer spannend) erna nam hij wel goed op. landen als een eitje zelfs zeer mooi uitgelopen met de romp mooi horizontaal, leuk om zien...

erna wat geregeld aan de motor maar het ging erger en erger, tot we er oog op hadden dat de mini bougidop lostrilde... op verschillende manieren proberen vast te klemmen, maar daar ter plaatste trilde hij steeds eruit. dus geen risico's nemen, eens zien of ik toch een standaard dop eronder krijg, in ieder geval al hulp gekregen daar!!
volgende week show in willebroek normaalgezien dus!

foto's en filmpje volgt nog. was toch een leuke dag !!

je hoort goed dat hij na de start direct inhoud, pas na enkele bochten neemt hij terug op, even knikkende knieen, maar de kinderziektes moeten er nu wel uit he!

en hier naast een 1/4 flair kit

DSCF6240.JPG

Laatst bewerkt door een moderator:
.
Gefeliciteerd Chris met de geslaagde maiden en vluchten daarna! :thumbsup:
De bekroning op het bouwwerk!

Veel plezier met de Fokker
Groeten, Ramses

Hoi Chris,
het lijkt wel aan het geluid te horen dat ie te rijk staat op hoog toeren(het bekende geluid van een te rijk staande 2 takt motor)
Hoeveel liter benzine heeft deze motor al gedraaid?
Hoeveel liter heeft het motortje op de proefstand geconsumeerd en hoe betrouwbaar draaide ie toen?
Was dit met of zonder vertraging?
Houd er rekening mee dat een nieuwe benzine motor minimaal zo'n 20 ltr gedraaid moet hebben voordat ie een beetje los komt.

Mvgr Hans

idd is nog nieuw... en moet nog verder ingelopen worden... tony clarck zegt ook roderen tijdens de vlucht dus de eerste vluchten toch kalmpjes aan doen.

wat ik wel ga vervangen is de kleinere bougie met bougiedop terug naar een grote doen, in de namiddag heb ik niet kunnen vliegen omdat de bougiedop los trilde... hoe hard je hem er ook op duwde en klemde... dus dit is een veel te groot risico...

Wow, spannend hoor die eerste minuten van je vlucht 8O.
Je hebt hem goed 'drijvend' weten te houden, goed dat er niet al te veel wind stond :D.
Mmm, dat verhaal van die bougiedop klinkt niet lekker, ga dat bij de mijne maar eens grondig checken anders gaat er ook weer een 'gewone' op.

Blijft een prachtkist! :thumbsup:

Groeten, Ralf

jup idd ik ging je er nog voor waarschuwen in je draadje... in het begin zat hij er zeer goed op.
idd even spannend. de landing was wel superleuk, een miniem bultje in het veld doet hem direct serieus opspringen... iets om dus rekening mee te houden:p

nieuwe ontstoorde bougidop besteld.morgen mag ik erom.
mag ik de keine gewoon losknippen, of hoe doe ik dit het best? en hebben jullie allemaal een schakelaar ertussen, of geen schakelaar?
groeten Chris

we zijn er nu nog niet...

oke hier eens een foto:
P1130968.JPG

links de originele grote bougie die op de zenoah zat, echter heb ik hier geen enkele passende bougiekop voor.

ernaast de kleine bougi die er nu op zat maar waarvan de bougiedop lostrilt
daarnaast een bougie uit een standaard dle 50cc motor, hier heb ik wel nog verschillende bougiekoppen voor, maar moet ik een verloopstuk zien te vinden voor de draad.

de 4de bougi is van een zdz 40motor, waarvan ik de bougiedop eventueel kan lossen en erop zetten.
echter zijn de bougie's onderaan telkens verschillend(de ene zit veel dieper in de motor dan de andere) klopt dit?

wat doe ik nu het best... hmm ik weet het niet:p

toch nog eens de kleine bougiedop geprobeerd, heb hem nu wat harder kunnen aanspannen en zit er nu toch stevig op? ik kan er nog een extra hittebestendige tyrap om doen, alleen "hoe warm komt deze motor ongeveer"??

ten 2de ik was de handleiding aan het lezen van de motor, en je kan bv hitteproblemen hebben bij gebruik van een verkeerde bougie... zou die kleine bougie mss te warm komen, zou een grotere beter zijn voor koeling???

de kleine bougie en de standaard grote bougie schelen niet alleen in grootte, maar de diepte van de bougie in de motor scheelt ook wel heel wat... wat heeft dit als voor of nadeel?

groeten Chris

de kleine bougie en de standaard grote bougie schelen niet alleen in grootte, maar de diepte van de bougie in de motor scheelt ook wel heel wat... wat heeft dit als voor of nadeel?

als je de kleine er in hebt word je compressie minder
voor of na deel laat ik even in het midden

voor die grote bougie zou je eens bij een brommer handel kunnen kijken lijkt mij een standaard maat ngk brommer verbinding

groetjes johnny

we zijn er nu nog niet...

oke hier eens een foto:
P1130968.JPG

links de originele grote bougie die op de zenoah zat, echter heb ik hier geen enkele passende bougiekop voor.

Makkelijk genoeg, de originele bougie is de juiste :grin:. Die andere passen gewoon niet. Nummer twee is de slechtste, krap drie schroefdraadwindingen tegenover zes origineel en dan ook nog geen pakkingring. Je zou er van staan te kijken wat dat in compressie scheelt. Nou doet dat ook weer niet zo heel veel, maar toch.
Een bougiedop voor de originele bougie is niet zo moeilijk te krijgen, op iedere Stihl of Husqvarna kettingzaag/bosmaaier en wat nog meer zit er een. In een eerdere post schreef je iets over een ontstoorde bougiedop. Op de foto zie ik op de originele bougie 7Y staan, veel kans staat er Rcj voor. In dat geval kun je beter geen ontstoorde dop meer nemen, de bougie is zelf al ontstoord en dat in combinatie met nog meer weerstand in de dop zou wel eens te veel kunnen zijn voor je magneetspoel.

Back