Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

1. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dat ziet er strak en ook erg licht uit, prachtig!

Vincent

Kjel Postema vindt dit leuk.
  2. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je, heren!

3. RobtH

RobtH

Lid geworden:
    15 feb 2023
    De eerste delen zijn er. Ziet er goed uit Kjel.

4. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Rob!

5. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    De linker romphelft is van de bouwplank en getrimd.

Ik heb besloten om de rechterhelft op de tekening van de linkerhelft te bouwen, ondanks dat niet helemaal hetzelfde zijn. De buitenvorm is hetzelfde en ik heb nu alle blokjes op de goede plek zitten. Dan hoef ik die niet weer op nieuw allemaal te plaatsen. Ook de spelden gaatjes kan ik hergebruiken. Er zijn vier segmenten in de romp die anders zijn. Die heb ik uitgeprint en knip ik uit om in het desbetreffende segment te leggen.

groeten kjel

ramses, Vincent de Bode, RobtH en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Mooie constructie :)

Bart

ramses en Kjel Postema vinden dit leuk.
  7. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Het is weer even geleden dat ik met de F.XVIII bezig ben geweest, maar de Gee Bee is weer van de bouwtafel, dus we kunnen weer verder. Voordat ik het landingsgestel van de Gee Bee kon aanpassen moest eerst nog de rechter romphelft afgemaakt worden.

De twee romphelften ruwbouw klaar.

De volgende stap is het boren van de gaten voor de vleugelbevestigingsbouten. Om te zorgen dat de gaten in de linker helft op dezelfde plek zitten als in de rechterhelft, de twee helften op elkaar gelegd, uitgericht en vast getapet. Vervolgens met de kolomboor 4mm gaten geboord.

Vier 4mm messing busjes op maat gemaakt en in de romphelften verlijmd.

groeten kjel

kvlasblom, jmk1, serge pot en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Weer een klein stapje verder. Om te zorgen dat voorkant goed een geheel wordt, heb ik de voorkant van de romp aan de binnenkant bekleed met 0,6mm triplex. Tevens is dan de passagierscabine ook voorzien van zijn "aftimmering". Hiertoe heb ik de framedelen op een plaat 0.6mm triplex gelegd en het desbetreffende deel van de romp afgetekend. Deze heb ik vervolgens uitgeknipt en de uitsparingen voor de raampartijen en deuropeningen uitgesneden.

Deze delen vervolgens met houtlijm aan de romphelften verlijmd. Na het drogen alle randjes met een vijltje en schuurblok netjes vlak gevijld en geschuurd.

Nu kunnen de twee romphelften samengevoegd worden tot romp. Hier was ik al bijna mee begonnen, maar bedacht me nog net op tijd dat het 0,6mm triplex nog aan de binnenkant moest.

groeten kjel

kvlasblom, jmk1, RobtH en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Netjes Kjel!

Mvg,

Bart

10. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Bart!

11. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dat ziet er mooi uit Kjel, leuk dat je dat soort bijna vergissingen beschrijft, herkenbaar!
    Groet, Vincent

12. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Vincent! En foutjes, of bijna foutjes horen er ook bij.

Vincent de Bode vindt dit leuk.
  13. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    We zijn weer een stukje verder. Nu de romphelften klaar zijn was het tijd van deze tweedimensionale onderdelen iets driedimensionaals te maken. Ik moet zeggen dat ik het me met dit ontwerp niet makkelijk heb gemaakt. Bij de F.VII had ik nog een mooi stevig en haaks gefreesd spant om mee te beginnen. Bij de F.XVIII had ik die niet en dat maaktje het toch nog een uitdaging om er een enigszins haakse romp van te maken.
    Ik ben begonnen met het maken van de landingsgestel blokken. Met behulp van mijn zaagtafel de vuren latten voorzien van een 5mm gleuf.

Vervolgens de twee dwarslatjes gemaakt ter plaatse van de vleugelbevesigingspunten. Tussen deze twee vluegelbevestigingspunten is de romp het breeds, met gelijke koorde. Ik heb de twee dwarslatjes dezelfde vorm als bij het origineel gegeven. Misschien niet de meest praktische vorm, maar goed.

De bovenkant van de rompdelen is vlak, de romp wordt derhalve op zijn kop zamengebouwd. De twee x-vormige dwarslatjes vormen de basis en dan worden de twee romphelften goed uitgericht en geplaatst. Wat zelfgemaakte hulpmiddelen moeten ervoor zorgen dat de boel ook nog een beetje haaks blijft.

Dan is het een kwestie van alle dwarslatjes op maat maken en verlijmen en daarbij met de winkelhaak controleren of alles haaks blijft.

Zo zonder echte spanten was de romp op sommige plekken wat minder vormvast. Daarom op de plek waar bij de echte de scheiding tussen de passagierscabine en het vrachtruim een spant gelijmd van 3mm Gamma fluttriplex, nadat ik met de winkelhaak goed gecontroleerd had dat dit spant haaks was. Bij de F.VII had ik dit spant van 0,4mm triplex gemaakt, maar dat was toen iets te flexibel om de servohouder voor het trimmen van het stabilo tegen aan te plaatsen. Dus nu maar van 3mm triplex, dan is het stijf genoeg voor de trimservo van het stabilo.

Wat verder naar achter ook nog een kruisje van 1,5mm koolstof staaf geplaatst. Weegt maar 1 gram, maar als ze eenmaal verlijmd zijn voegt het een enorme hoeveelheid stijfheid toe. Het midden van alle kruizen zijn omwonden met garen en gefixeerd met een druppeltje secondelijm.

De achterkant bijna klaar. Door de mdf-blokjes op de manier zoals op de foto hieronder te plaatsen, kan ik door middel van ze te draaien de romphelften precies de goede plek zetten.

Het basisframe voor het trimmen van het stabilo,

En de onderkant voorzien van de koolstof kruizen. Deze kruizen zitten op de plekken waar bij het origineel de spandraden zaten.

Toen moest een van de weinige echte spanten aan de voorkant geplaatst worden. Hier moest ik even goed over nadenken. Het is erg belangrijk dat dit spant goed geplaatst word, aangezien hier ook de accubak aan komt te zitten die de basis vormt voor de hele voorkant van de romp. Dit spant vormde bij het origineel de scheiding tussen de passagierscabine en de cockpit en postruim. Boven dien staat dit spant scheef, wat het plaatsen er niet makkelijker op maakt. Het spant moet samen vallen met twee schuine latjes op de rompzijkanten, maar die zijn vanwege het triplex aan de binnen kant van de romp niet meer te zien. Toen heb ik bedacht om langs de desbetreffende schuine latjes drie sleufjes in het triplex te frezen en van 2mm triplex tapjes aan de schuine latjes van de romphelften te lijmen. Dit fixeert aan de binnenkant mooi de plek waar het spant moet komen.

En het spant op zijn plek. Ik heb een zijkant van de accubak in de gleuf in het spant gestoken om te controleren of deze mooi parallel met de bouwplank loopt. En ik geloof dat het allemaal goed zit :D.

De romp is nu bijna klaar om van de bouwplank genomen te worden om de voorkant verder af te bouwen.

groeten kjel

kvlasblom, strutter, jmk1 en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Ik zit het met plezier te lezen, mooi doordacht en zeker ook mooi gebouwd!
    Groet, Vincent

15. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Vincent! Het meeste denkwerk is de Fokker gedaan :D. Ik probeer zoveel mogelijk de originele bouwwijze te volgen.

16. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Inmiddels zijn we weer een lekker stukje opgeschoten met de romp. Nadat het schuine spant in de neus verlijmd was kon de romp van de bouwplank genomen worden en omgedraaid om de neus verder af te maken. Het centrale deel van de neus wordt gevormd door de accubak. Nu komen ook pas de door Rob Bulk van RBC-kits gefreesde onderdelen om de hoek kijken. Het brengt bij mij toch altijd weer een glimlach te weeg als ik zie hoe mooi en strak de door mij getekende delen in elkaar passen. Dat zou ik met mijn eigen figuurzaag nooit voor elkaar krijgen.
    Maar goed, de accubak. Het is zaak dat deze goed uitgericht wordt aangezien hier verder de neus omheen wordt gebouwd. Ik heb eerst de bodem van de accubak aan het voorste spant verlijmd, gevolgd door de zijkanten. Vervolgens heb ik het spant halverwege de accubak erop geschoven, maar nog niet verlijmd. Nu heb ik de accubak in de sleuven van het schuine spant in de romp gestoken en het middelste spant goed op de uiteinden van de rompzijkanten uitgericht en met tape vast gezet. Daarna zijn de verstevigingsstukjes van de accubak droog in elkaar gestoken. Naar alles tig keer gecontroleerd te hebben dat het goed zat is alles met dunne secondelijm verlijmd. Behalve de voorkant van de rompzijkanten, deze zijn met houtlijm aan het middelste spant verlijmd. Het motorspant met de twee verbindingstukjes zijn nog niet verlijmd.

Met vuren latjes het volgende stukje van de neus opgebouwd.

Het motorspant voorzien van inslagmoeren en toen ook dit spant verlijmd worden en het laatste stukje neus met vuren latjes verder opgebouwd worden. de lijmverbindingen met wat stukjes driehoeklijst verstevigd. De Fokker F.XVIII begint al herkenbaar te worden. Dit laatste stukje neus wordt straks bekleed met 0,4mm triplex. Dat zal echter pas gebeuren als de romp bespannen is met Oratex, zodat ik nog wel het Oratex het hoekje om aan het spant vast kan strijken en het niet deur de vliegwind los geblazen kan worden.

Omdat straks de neus dicht is en het dan lastig is om de motorkabels door te voeren naar de esc heb ik een paar verlengkabeltjes gemaakt, zodat de motor en esc straks makkelijk aan te sluiten zijn. Ik hoor jullie al zeggen: "Dat zijn extra koppelingen in de aandrijflijn wat extra weerstand teweeg brengt". Dat klopt, maar mijn aandrijving vraagt geen hoge stromen. Volgas zal een motor iets van 28 A trekken. Maar volgas zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken, dus dan zijn de stromen nog lager. Dan verwacht ik niet dat een paar extra stekkertjes voor problemen gaan zorgen. Bij mijn F.VIIb heb ik het ook zo zitten, in de motorgondels dan en dat functioneert prima.

Het volgende puntje was het aanbrengen van de mantels voor de doorvoer van de stuurkabels voor de staartvlakken. Deze lopen ook deels door de laatste drie spantjes van de bolle romprug, dus eerst deze gemonteerd. Aan de twee vuren verbindingslatjes tussen de twee spantjes wordt straks de voorkant van het kielvlak geschroefd.

Een deel van de doorvoer steuntjes voor de mantels van de stuurkabels.

De steuntjes op hun plek verlijmd.

En de stuurkabelmantels geplaatst.

Nu kunnen de passagiers als ze op de wc zitten ook naar buiten kijken :D.

Uit novotex de heveltjes gezaagd voor het aansturen van (links) het richtingsroer en (rechts) het trimbare stabilo. Dat laatste was trouwens nog een aardig klote klusje omdat ik er met mijn dikke vingers inmiddels slecht bij kon. Dat maakte het erg lastig om ringetjes en moertjes er op de juiste plaats tussen te friemelen. Maar naar drie uur prutsen zat de aansturing voor het trimmen er in. En ondanks dat ik nog zo voorzichtig was met de dunne secondelijm was het me toch gelukt om het aanstuur mechaniek vast te lijmen :mad:. Maar gelukkig heb ik het zonder schade weer los gekregen en werkt het prima.

Stabilo volledig down getrimd.

En het stabilo volledig up getrimd.

Toen konden de servo houders voor het hoogte en richtingsroer in elkaar gezet worden. Hier zitten tevens de aanstuurhevels voor de staartvlakken in verwerkt. Ook hier heb ik ze droog in elkaar gezet en door het desbetreffende spant gestoken om ze, nadat alles goed uitgericht was met dunnen secondelijm, te verlijmen.

En de aansturing voor het richtingsroer gemonteerd en met elkaar verbonden. De 5 mm messing buis moet nog ingekort worden tot net voorbij de servohouders en zal dan aan de servohouders verlijmd worden. Tussen de servohouders komt een 6 mm buis over deze 5 mm buis waar de stuurhevels voor het hoogteroer aan komen.

En zo ziet de romp er op het moment uit. De romp is inmiddels zo lang dat ik in mijn bouwhok eigenlijk niet genoeg afstand kan nemen om hem helemaal op de foto te krijgen.

groeten kjel

ISOLA2, ramses, jan brilman en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Het volgende puntje is de cabinevloer. De passagiers moeten natuurlijk wel een beetje fatsoenlijk in de cabine kunnen staan en lopen. Uit een 2mm balsa plankje 2x2mm latjes gesneden en deze waar nodig in de romp gelijmd, zodat ik iets heb oom de vloerdelen tegen aan te kunnen lijmen.

Uit het geplotte onderaanzicht van de romp kon ik mooi de segmenten uitknippen die als mal voor de vloerdelen dienden. De vloerdelen zijn gemaakt uit 0,4mm triplex. De eerste drie delen op hun plaats.

En alle vloerdelen verlijmd.

Toen ben ik weer verder gegaan met het aansturingsmechaniek voor het hoogteroer. Twee M5 ringetjes verlijmd om het hout te beschermen tegen inslijten.

Alle onderdelen voor de aansturing.

En de stuurhevels aan de 6mm messing buis gesoldeerd met zilversoldeer.

En het stuurmechaniek op zijn plek.

groeten kjel

Bart83, Ariel, ramses en 6 anderen vinden dit leuk.
  18. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Mooi en slim geconstrueerd allemaal Kjel :thumbsup:
    Erg fraai bouwwerk, wordt een prachtige Fokker!

Groeten, Ramses
    .

Hans Rijkuiter en Kjel Postema vinden dit leuk.
  19. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Ramses!

20. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Eigenlijk was ik van plan om net zoals bij mijn F.VIIb bij de F.XVIII geen interieur in te bouwen, maar na het voorbeeld van Vincent en zijn F.XX heb ik toch maar besloten de Snip iets van interieur te voorzien. Goed voorbeeld doet volgen, zegt men toch :D? Om mijzelf het iets makkelijker te maken wordt het een Amsterdam-Batavia inrichting. Dan gingen er maar vier passagiers mee in plaats van 12 of zo op de Europese routes. Ik heb een paar plaatjes gevonden van het interieur. Ik zal het niet tot in de detail naamaken, maar de hoofdlijnen volgen, zeg maar.

Ik ben begonnen met het schilderen van de passagierscabine. Bij mijn F.VIIb had ik de cabine mahonie geschilderd, maar uit het plaatje van de brochure ziet het er bij de F.XVIII wat lichter uit. Ik heb nu gekozen voor licht eiken.

Daarna ben ik met de wc-ruimte verder gegaan. De wc en wasbak heb ik gemaakt van isolatie schuim, daarna geplamuurd en wit geschilderd. De wc-bril is van balsa en voorzien van een mahonie beits. De vorm van de wc heb ik overgenomen vanuit het plaatje van de brochure die ik opgeschaald heb naar de grote van mijn Fokker.

De passagiers kunnen naar de wc.

Naast de wc zat een inbouwkast met het eten en de keuken neem ik aan. Die heb ik verder niet nagemaakt, alleen de deurtjes op het wandje getekend om de suggestie van een kast te wekken.

Daarna waren de tafeltjes voor de passagiers aan de beurt. Deze zijn gemaakt van vier stukjes 3mm balsa van 30 bij 30mm, voorzien van een 4mm hoog randje van 0,4mm triplex. Dit triplex heb ik bekleed met aluminium plakfolie. Het steuntje voor de tafeltjes is van 3mm ceiba gemaakt.

En de tafeltjes op zijn plek.

groeten kjel

Laatst bewerkt: 10 jun 2023

Deel Deze Pagina