Fokker F.XVIII Snip schaal 1:10

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Kjel Postema, 10 jan 2023.

1. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Tussen kerst en oud en nieuw heb ik de vleugel gelakt en de de letters voor de vleugelregistratie uit gesneden. De letters heb ik in mijn CAD-programma getekend. De letters op de bovenkant van de vleugel zijn oranje. Hiervoor heb ik snijplotterfolie gekocht. Op de onderkant van de vleugel zijn de letters zwart. Hiervoor gebruikt ik keukenrenovatiefolie van de Gamma. Van de folie heb ik A4-tjes gesneden zodat ze door de printer kunnen. De letters print ik dan in spiegelbeeld op de achterkant van de folie zodat ik ze uit kan snijden. Althans dat was de bedoeling en dit procédé heb ik met succes toegepast op de twee vleugels en de rompregistratie van de F.VIIb, maar nu had de folie er geen zin in. Of het trok scheef tijdens het printen, of de boel liep vast. Misschien wordt mijn printer wat oud. Geen idee waarom het nu niet wilde lukken terwijl ik er eerder nooit problemen mee gehad had. Toen maar een andere manier bedacht. De letters op een gewoon A4-tje uitgeprint en vervolgens de folie op mijn snijbord vastgeplakt met tape en daarop het A4-tje vastgeplakt. Dat werkte gelukkig ook.

De A4-tjes van folie voordat ze door de printer zouden gaan.

Een klein beetje weathering aanbracht om het egale zilveren vlak van de vleugel wat te breken. Ik heb de weathering alleen aangebracht achter de schanieren en andere uitstekende delen van de vleugel en bij de tankdeksels. Het doel was een subtiele weathering, maar vooral niet te veel.

De tankdeksels zonder weathering.

en nu met.

En de weathering achter de scharnieren en andere uitstekende delen.

Als laatste werkzaamheden aan de vleugel het monteren van de servo's en stuurkabels. De servosnoertjes heb ik ingekort, zodat er niet een hele kluwen aan servosnoer moet worden weggestopt als de vleugeluiteinden op het middendeel geschoven worden.

Aan de achterkant van de servohouder extra stukjes triplex gelijmd, zodat de schroeven wat meer vlees hebben.

En de servo en de stuurkabels gemonteerd. De boel ook even getest en alles werkt zoals ik het bedacht had.

Bij het testen van de werking bleek een servo niet goed te werken, hij sloeg maar naar een kant uit. Bij nadere inspectie bleek van het laatste tandwiel waar ook de as voor de servohevel aan zit een tentje verbogen te zijn waardoor de boel blokkeerde. Ik heb het tandje min of meer recht kunnen buigen, waardoor de servo nu wel werkt, maar er zit toch een klein hikje in de beweging. Voor de zekerheid toch maar een nieuw tandwielsetje gekocht. Voor €9,- ga ik niet riskeren dat hij tijdens het vliegen toch een keer vastloopt in een stand waardoor het vliegtuig onbestuurbaar wordt.

En de vleugel helemaal klaar. Totaalgewicht van de vleugel is 2115 gram.

Nu kan ik verder met de romprug en de cockpit.

groeten kjel

Laatst bewerkt: 3 jan 2024
    jmk1, RobtH, Bart83 en 10 anderen vinden dit leuk.
  2. Henri Kaper

Henri Kaper verslagschrijvers

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Nee, rood!

Kjel Postema vindt dit leuk.
  3. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Volgens mijn documentatie is het oranje :D.

4. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Welke documentatie is dat?
    Het is wel helder rood, wat sommige mensen voor oranje aanzien.

Los daarvan is het wel een hele mooie vleugel geworden! :thumbsup:

5. Hans Rijkuiter

Hans Rijkuiter

Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Prachtig wat een grote deur Gaaf hoor :thumbsup:

6. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Volgens de NVM tekening die ik als basis heb gebruikt zijn de letters boven op de vleugels oranje. Nu is dat natuurlijk geen hard bewijs, ik moet de maker van de tekening ook maar op zijn woord vertrouwen. Maar in combinatie met alle kleuren afbeeldingen van KLM toestellen uit de jaren vijftig en alle modellen daarvan, vond ik het toch aardig oranje.

Zoals de DC4 PH-TAR op Lelystad. Dit komt behoorlijk overeen met mijn oranje letters. Nu is deze natuurlijk gerestaureerd en een restauratie is ook aan interpretatie onderhevig.

Of dit model van een KLM DC4. Het is een model, dus ook onderhevig aan interpretaties, maar alle modellen van KLM toestellen uit dezelfde tijd zijn de letters voor mijn ogen toch echt oranje. Hetzelfde als de oranje die ik gebruikt hebt.

Dit alles heeft mij voor deze tint oranje doen kiezen. Het kan natuurlijk dat de tint van de letters door de jaren heen iets veranderd is. Van de Fokkers uit de jaren dertig is praktisch niets meer overgebleven en alle foto's zijn zwart wit. Persoonlijk vind ik het oranje wel mooi en aangezien ik niet aan schaal wedstrijden mee doe (sorry, Henri :D) is het ook niet zo belangrijk, wat niet weg neemt dat ik hem natuurlijk wel zo schaalgetrouw probeer te bouwen.

groeten kjel

jmk1 vindt dit leuk.
  7. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Wat een prachtige vleugel! :thumbsup:
    Huidtextuur, kleuren, weathering, registratie, etc, echt top!
    Het contrast van de aluminiumkleur bovenzijde en blank houten onderkant.. :kwijl:

Groeten, Ramses
    .

8. Hans Rijkuiter

Hans Rijkuiter

Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Deze “ROTTERDAM” staat nu in Madurodam, 1/10 dat is 320x290 Was de ster van Opertie Schaal ‘94 later Phantesie in Bleu .

9. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Volgens mij heeft de registratie van het model hieronder de correcte kleur. Ik weet niet beter dan dat die registraties helder rood waren, maar ik kan het nu ook niet hard maken. Let's agree to disagree. :rolleyes:

Maar dat vind ik echt niet kunnen! :mad: :D

Bart83 en Kjel Postema vinden dit leuk.
  10. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Waarschijnlijk zullen we het nooit met zekerheid weten wat het nou was. Ik vind beide mooi staan, zowel het helder rood als het oranje wat ik erop heb zitten. Dus het oranje blijft :D.

jmk1, Bart83 en serge pot vinden dit leuk.
  11. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Verder met de romprug. Als eerste de romprug-vleugelovergang gemaakt. Het framepje heb ik eerst droog in elkaar gestoken om de juiste hoogte te kunnen bepalen. Daarna de juiste opvulstukjes op de romp gelijmd en een stukje triplex als overgang van de romp naar de onderkant van de vleugel. Met behulp van de vleugel in positie de juiste breedte van dit stukje triplex afgetekend en op maat gezaagd. Daarna het frame nog steeds droog in elkaar gestoken met alleen wat houtlijm op de onderkant op de triplex vleugelovergang gelijmd. Dit met het vleugelmiddendeel in positie om de juiste positie van de romprug-vleugelovergang te waarborgen. Daarna het vleugelmiddendeel verwijderd en de romprug-vleugelovergang met dunne secondelijm verlijmd. Daarna de rest van de romprugspanten verlijmd.

Daarna was het tijd om alle gordingen te verlijmen. Deze zijn gemaakt van 2,5mm koolstofbuis. Ik heb voor de buis vorm gekozen om toch weer iets aan gewicht te besparen ten opzichte van een massieve koolstof staaf. Veel gewichtsbesparing zal het wel niet zijn, maar alle beetjes helpen. Nadat alle gordingen verlijmd waren heb ik de ruimte bij de spanten tussen de gordingen hol geschuurd, zodat de spanten straks na het bespannen niet meer zichtbaar zijn.

Als laatste heb ik de rompdoorvoer voor de stuurkabels gemaakt. De doorvoer op de romprug moet nog een beetje nageschuurd worden. Als de romp bespannen is komen op deze doorvoeren op de romprug nog kleine aluminium afdekkapjes.

De volgende stap wordt het maken van de cockpit. Daar heb ik veel zin in want dan krijgt de romp pas echt goed zijn identiteit.

groeten kjel

jmk1, ramses, E.hof en 11 anderen vinden dit leuk.
  12. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Super strak !

Mvg,

Bart

13. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Elke in de staart bespaarde gram scheelt 2 gram in de neus. :thumbsup:

14. RobtH

RobtH

Lid geworden:
    15 feb 2023
    Jakkes, weer mijn toetsenbord onder het kwijl.
    Kjel, hij wordt echt fantastisch mooi ..... maar eerlijk gezegd, gezien jouw F.VIIb3m .... ik had ook niet anders verwacht.
    Overigens is de registratie boven op de vleugel van mijn F.XX ook oranje.
    groet
    Rob

Berto en Kjel Postema vinden dit leuk.
  15. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Tijd voor de cockpit. Ik ben begonnen met het basisframe rondom het vleugelprofiel. Dit eerst allemaal los in elkaar gestoken om te kijken of het mooi op de vleugel aan sloot. Toen ik daar te vrede over was heb ik het vleugelprofiel gedeelte verlijmd. Daarna heb ik de romp met plakband beplakt en de onderkant van het frame in situ verlijmt, zodat ik zeker weet dat ik een mooie aansluiten op de romp krijg. En dankzij het plakband wordt de cockpit niet aan de romp verlijmd, want deze moet demontabel blijven om de accu's te kunnen verwisselen en bij de elektronica te kunnen.

Daarna twee gaatjes geboord voor de pinnetjes die in de vleugelligger grijper en de cockpit op zijn plek houden. Ik stond er tijdens het boren een beetje scheef voor en dacht dat ik de gaatjes op dezelfde hoogte boorde, maar ze zitten behoorlijk scheef ten opzichte van elkaar. Maar gelukkig zie je daar niets van met de cockpit op zijn plek.

Toen kon het vleugelprofiel gedeelte beplankt worden. Door de constructie kon die niet in een keer. Ik heb het aan de bovenkant van de neuslijst naar boven in een stuk kunnen beplanken en aan de onderkant zijn alleen de buitenkanten beplankt. De rest is uit het zicht.

De grote zijruit bij het origineel kan open. Zie foto hier onder. Tijdens het tekenen had ik besloten dat dat de ingewikkeld was om te realiseren. Maar het begon nu toch te knagen, als ik eenmaal weet hoe het bij het origineel zit heb ik toch moeite om daar veel van af te wijken. Dus het openschuivende zijraam moest er toch komen. Daartoe moest ik wel een paar onderdelen van de cockpit en romp aanpassen.

De zijruiten heb ik gemaakt van een CD-hoesje. De zijkant van de cockpit moet iets naar binnen toe gemonteerd worden. Ik heb de tekening van de zijkant iets aangepast voor zijn nieuwe positie. Om de zijkant daar te kunnen plaatsen heb ik met een kapzaagje gleufjes in de boven en onderkant van de cockpitframe gezaagd waar de zijkanten invallen. Het frame van de cockpit onder de vleugel moest ook iets aangepast worden. Dat had ik al gedaan voordat ik het in elkaar gelijmd had.

De romp moest ook iets aangepast worden. Het gedeelte ter hoogte van het zijraam loopt bij het origineel iets naar binnen toe. Dat is goed te zien op de foto van het origineel. Met potlood afgetekend wat er van de romp afgezaagd worden. En wat nieuwe stukjes in de romp gezet om tegen aan te kunnen folieën.

De zijkanten zijn gemaakt van 0,4mm triplex. Hier zitten ze op hun plek. De zijruit heb ik even op zijn plek gezet voor het zicht. Eerst in dichte positie en daarna in de open positie. Dat is wat het moet gaan worden.

Voordat de voorruiten gemaakt kunnen worden moet ik eerst de rest van de cockpit en roepneus maken. De scheiding van het eerste dekseltje en de rest van de cockpit zit op een paneellijn van het origineel.

En alles beplankt met 0,4mm triplex. Het triplex bij de cockpit steekt nog wat ver de cockpit in, maar dat kan ik pas trimmen als ik de positie van de voorruiten heb afgetekend.

Van karton heb ik sjablonen gemaakt voor de voorruiten. Ik had wel een paar pogingen nodig om alle hoeken goed te krijgen. Bij mijn eerste poging zat ik er kilometers naast :D.

De voorruiten zijn van 0,6mm triplex gemaakt voor net wat meer stevigheid, ik had nog wat over van de rompzijkanten. De voorruiten zijn verlijmd met dunnen seconcdelijm. Ik had ook een sjabloontje gemaakt voor de juiste hoek van de voorruiten. Volgens de NVM-tekening was dit 30 graden. Voordat ik de voorruiten verlijmd had heb ik eerst het triplex wat de cockpit in stak getrimd. Hier de kleine voorruitjes op hun plek.

Toen was ik vergeten wat foto's te maken, maar op de volgende foto zitten de grote voorruiten al op hun plek. Voor dat ik de tweede zijkant, ook van 0,6mm triplex die de zijruit straks opsluit, kan plaatsen, heb ik eerst de binnen zijkanten bekleed met aluminiumfolie. De aluminiumfolie heb ik eerst bewerkt door het met een scotch brite schuursponsje in een richting er over heen te wrijven. Dit haalt de glans van het aluminium en geeft een geborsteld uiterlijk. Ik moet zeggen dat deze bewerking vele malen sneller gaat dan de "swirling" op de F.VIIb :D.

En de buitenste zijkant op zijn plek. De strip van de zijkant aan de onderkant is alleen nog aan het schuine gedeelte van de cockpit verlijmd. Zo kan ik de zijruit nog op zijn plek zetten. Tevens wat stukjes balsa tussen de spantjes van het dak gelijmd en in profiel geschaafd en geschuurd. Dan heb ik wat vlees om straks het triplex van het dak tegenaan te lijmen. Dit ga ik met houtlijm doen en dan vaststrijken. Zo heb ik wat meer controle dat alles op de goede plek komt. Het voorste neusdekseltje heb ik hier inmiddels ook met aluminiumfolie bekleed.

Toen was het dak aan de beurt. Maar begonnen met de moeilijkste stukjes, de overgang van de vleugel naar het dak. Eerst met papier een sjabloontje gemaakt wat redelijk in de buurt kwam, maar nog wel wat overmaats gehouden. Dit overgenomen op 0,4mm triplex en uitgeknipt. Daarna beetje bij beetje passen en bijknippen totdat het naar behoren past. Ben je toch dan wel weer een avondje mee bezig. Maar ik ben blij met hoe het dak aansluit op het vleugelprofiel.

En zo ziet de cockpit er nu uit. De Fokker F.XVIII neus is nu goed herkenbaar.

groeten kjel

Hans Rijkuiter, ramses, E.hof en 11 anderen vinden dit leuk.
  16. Henri Kaper

Lid geworden:
    25 nov 2006
    Zie je? Er steekt toch een wedstrijdvlieger in je! Ik voel het gewoon. :D

Hans Rijkuiter en Kjel Postema vinden dit leuk.
  17. bipeflyer

bipeflyer

Lid geworden:
    18 apr 2012
    Prachtig gemaakt en mooi verslag van hoe je het opgebouwd hebt, leuk om te volgen!

18. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Weer een stukje verder met de cockpit. Het dak is dicht en de verstevigingen die er voor het bouwen in zaten heb ik er uit gezaagd. Tevens heb ik twee kleine positioneer pinnetjes en twee magneetjes aangebracht om de cockpit nog beter op zijn plek te houden.

Daarna heb ik de cockpitvleugelovergang zilver geschilderd en de cockpit grotendeels inwendig geschilderd, tenminste de plekken die in het zicht zitten. Maar daar ben ik vergeten foto's van te maken. Toen was het tijd voor wat schaal details. Zoals op de onderstaande foto te zien is, is een deel van het buizenframe in de cockpit door het grote zijraam te zien. Aangezien dat zo in het zicht is moet dat nagemaakt worden.

Het buizenframe heb ik nagemaakt van 4mm rondhout. Voordat ze in de cockpit verlijmd worden zijn ze eerst zwart geschilderd. Ik ben geen stukje vergeten te schilderen, ik moest ze ergens vasthouden. Na het verlijmen worden deze stukjes zwart geschilderd.

En de stukjes buizenframe op hun plaats.

Toen konden de zijramen definitief geplaatst worden en het onderste stripje van het zijframe vastgelijmd worden.

En de cockpit bekleed met de geborstelde aluminiumfolie. Alleen het dak moet nog.

groeten kjel

19. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Wat is dit genieten! :yes:
    Zeer fraai bedacht en gebouwd allemaal!

Groeten, Ramses
    .

20. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dank je Ramses. Goed voorbeeld, doet goed volgen :D.

Deel Deze Pagina