Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 4 nov 2022.

1. Kjel Postema

Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ziet er goed uit Vincent! :thumbsup: Over de breedte van de romp van de F.XVIII verbaasde ik me ook al. Die is op zijn dikst ook maar 170cm breed.

Vincent de Bode vindt dit leuk.
  2. RobtH

RobtH

Lid geworden:
    15 feb 2023
    De romp van de Fokker F.XX was best krap maar ik denk dat er toen nog niet zo veel eisen aan comfort gesteld werden.
    Op internet slechts 1 foto gevonden van de cabine van de F.XX.
    De stoelen staan iets scheef naar het midden omdat je door de ronding van de romp je benen anders niet goed kwijt kon.

Vincent, jouw F.XX is een mooi project en ziet er gaaf uit. Komende zomer de lucht in en dan samen met de Fokkers van Kjell, Ralf en die van mij natuurlijk :)

Fokker F20 cabin for 12 persons.jpg

3. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dankje Kjel en Rob ! Komende zomer?? weet niet of dat gaat lukken, ik zie wel. Over de breedte en hoogte van de F.XX, dat moet aardig kruip door sluip door geweest zijn. De mensen waren wel wat korter toen.......

RobtH en Kjel Postema vinden dit leuk.
  4. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Voor ik de romp verder af wilde maken wilde ik eerst de bediening van het hoogteroer, rudder en staartwiel werkend hebben. De servo’s had ik al ingepland net voor het hoofdschot
    180 IMG_3473.JPG

Het plankje moest uitneembaar blijven om bij de snoeren eronder te kunnen komen. De lengte van de push/pull stangen was ietsje meer dan een meter en de ruimte bij de staart is erg klein. Bij de servo’s gebruikte ik een 2mm/M2 soldeerbusje en bij de roeren een inbus klembusje, past net.
    181 IMG_3474.JPG

Het staartwiel zit met een quicklink, zodat dat uitneembaar blijft. De veertjes die er los bijhangen zijn voor de besturing van het staartwiel, dat is wel even peuteren om die op hun plek te krijgen, dat heb ik hier overgeslagen…

Toen dit werkte (daar was ik wel blij mee) wilde ik alle rc componenten inbouwen, liefst allemaal voorin, vanwege het CG. Nodig; drie escapes voor de drie motoren, 4 X eneloop als noodstroom voor de ontvanger, ruimte voor een 3S 5000Mah lipo, een 3s 1000Mah lipo voor de retract servo’s, 2 Ubecs, Schottky diode voor de noodstroom en schakelaar.

Een triplex montageplaatje met de schottky diode en het verzamelpunt voor de regelaars
    182 IMG_3483.JPG

en een ander plaatje met de 2 ubecs.

183 IMG_3482.JPG

De drie regelaars passen precies onder de grote lipo, de plussen en minnen met een zelfgemaakte stekker verbinding ( een soort kraaiepoot uit 2.5mm massief koperdraad) naar de XT 90 van de vliegaccu er boven. Op de volgende foto’s is het te zien

184 IMG_3490.JPG
    185 IMG_3477.JPG
    186 IMG_3478.JPG

Daarna gecombineerd met de servo aansluitingen uit de vleugels, heel veel draadjes….
    187 IMG_3488.JPG

188 IMG_3489.JPG

189 IMG_3491.JPG
    Getest met een ontvanger en tot mijn grote opluchting werkte alles, de motoren niet op vermogen uiteraard. Ik kan even geen soldeerbout meer zien......

Vincent

ramses, jmk1, RobtH en 9 anderen vinden dit leuk.
  5. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Wat een prachtig verslag.
    Ik had dit draadje nog niet gezien, maar nu in 1 ruk doorgelezen.

6. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Er waren heel veel losse eindjes te doen en het beste vind ik dan er gewoon er aan eentje te beginnen. Eerst de stroomlijn lichamen pal achter de motoren tot het brandschot. In het model stukken balsa van 20mm hier in diverse opbouw stadia.

190 IMG_3499.JPG

Toen het mes erin, deed mij aan mijn wakefield propellers uit mijn jeugd denken… en het nodige schuurwerk.

191 IMG_3500.JPG

192 IMG_3501.JPG

Op de gondel rechts op de foto zitten twee triplex schotjes en het plan is om deze schotjes te verlijmen met het stervormige schot waar de E motor op vast komt te zitten.

193 IMG_3506.JPG

194 IMG_3508.JPG

Het plan is om later de kap later naast de onderste twee “cylinders” door te zagen (de echte bestond uit 4 panelen) zodat de hele bovenkant afneembaar wordt. Bij de pijlen moet hij doorgezaagd worden.

195 IMG_3507.JPG

Het onderste gedeelte zit stevig aan de romp of gondel vast en kan hopelijk tegen een “neusstandje”. De hele bovenkant kan eraf om bij de dummy en E motor te komen. Zou moeten kunnen…

Hierna verder met de romp, de bovenkant tussen de vleugels. Het bleek dat ik een extra spantje moest maken. Op de achtergrond een voorgevormd 3mm balsa plankje, met heet water om iets wat de goede diameter had, even de keuken onveilig gemaakt… De stringers vervangen door 2x 2 ipv de 5 X 2 voor de 3mm indekking.

196 IMG_3502.JPG

Om te kijken of alles klopte de F.XX in elkaar gezet en natuurlijk om even te genieten! Het begint echt op de F.XX te lijken.

197 IMG_3503.JPG

198 IMG_3504.JPG

199 IMG_3505.JPG

Groeten, Vincent

ramses, jmk1, Bart83 en 13 anderen vinden dit leuk.
  7. freekt

freekt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Wow, schitterend

8. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Ziet er goed uit! Het schiet al aardig op.

9. RobtH

RobtH

Lid geworden:
    15 feb 2023
    Mooi Vincent !!, Je bouwt lekker snel.

10. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dank voor de opbouwende woorden en een beetje opschieten vind ik plezierig!

Vincent

11. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Hogeschool modelbouw Vincent! Prachtig bedacht en uitgevoerd, Chapeau! :worship:
    Groeten, Ralf

12. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Heel mooi:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

13. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dank heren voor jullie inspirerende woorden. Dat maakt het bouwen extra leuk :)!

Groet, Vincent

14. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    .
    Heel erg fraai !!
    Mooi werk :thumbsup:

Groeten, Ramses
    .

15. Bart83

Bart83 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 okt 2007
    Super :)

Bart

16. E.hof

E.hof

Lid geworden:
    27 okt 2015
    Wow, ik ben hiervan erg onder de indruk! Prachtige houtbouw: daar hout;) ik van:thumbsup:.

Groeten, Eddy

ramses en Vincent de Bode vinden dit leuk.
  17. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Terug naar de NACA kappen. Ik heb ze op twee plekken doorgezaagd, in de echte bestaan ze uit 4 delen en gecontroleerd of de motor dummy en e motor gedemonteerd kunnen worden en dat ging net.
    201IMG_3514.JPG

203 IMG_3512.JPG

202 IMG_3511.JPG
    204 IMG_3509.JPG

Daarna keek ik nog een keer naar het model van Hollandaircraft met een compleet interieur en dat begon te kriebelen. Het mooie is dat alleen de achterste rijen stoelen te zien zijn, de andere ramen worden door de vleugels en gondels afgedekt. Dat betekende dat vier stoelen echt zichtbaar zijn. De echte stoelen zijn complex;

205 Fokker F20 cabin for 12 persons.jpg

en de tekeningen zijn een zoekplaatje...
    206 30052-Fokker F20 stoelplaatsing in cabine.jpg

stoelen die met hun poten in een soort V op een langsdrager van de romp vastzaten. De push/pull stang voor het staartwiel retract moest ik wat omleggen, hier een onderaanzicht met de plankjes waar de stoeltjes opgelijmd gaan worden.

207 IMG_3519.JPG
    De stoelconstructie was mij niet helemaal duidelijk, maar uit 5mm balsa en 2mm alu buis en een paar spelden kreeg ik iets wat op de echte leek.

208 IMG_3521.JPG
    en met acryl rood geverfd.

De romp maakte ik optisch dicht met ingekleurd balsa en maakte 2 triplex stripjes, waar de stoelen op gelijmd kunnen worden. Dat ga ik pas doen als de romp vrijwel af is, als een soort zeilboot in een fles.

209 IMG_3524.JPG
    210 IMG_20230427_192237714.jpg
    Van enige afstand lijkt het heel wat en nee, er gaan geen passagiers mee….

Vincent.

jmk1, E.hof, HansH en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Kjel Postema

Lid geworden:
    6 jan 2021
    Dat ziet er mooi uit! Die stoeltjes zijn goed gelukt.

19. tonspit

tonspit

Lid geworden:
    3 sep 2013
    Wanneer kan ik een vliegticket boeken ? :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Bijgevoegde bestanden:

20. Vincent de Bode

Vincent de Bode PH-SAM

Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Dank heren, tickets? welke stoel??:yes:

211 IMG_3522.JPG

De andere (niet direct zichtbare) stoelen bestaan alleen uit de rugleuning. Die zijn op plankjes gelijmd en gaan er later in. Dat zijn wel plaatsen met sterk gereduceerd tarief!! Dit is het zicht vanuit de cockpit, zoals de BWK het gezien zou hebben. De romp achter bovenaan is hier open, deze foto is gewoon voor de leuk....

Groet, Vincent

jmk1, M.l.v.Doesburg, Kjel Postema en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina