Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 4 nov 2022.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.233
    Locatie:
    NB NL
    .
    Erg gaaf deze details :thumbsup:
    Wordt een prachtige Fokker!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  2. RobtH

    RobtH

    Lid geworden:
    15 feb 2023
    Berichten:
    20
    Locatie:
    Haarlemmermeer
    Wat !!!! geen passagiers ? Ik hoor net van mijn bouwteam dat ze wel een rondje willen meevliegen.

    _74.JPG _91.JPG
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2023
    wimo100, strutter, serge pot en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Dat is wel een beregoed plan! Ik stel toch maar zandzakken voor, voor de eerste vlucht.
    Overigens staat de beer op een heel gevaarlijke trap, zonder uitklapbeveiliging.........
     
    RobtH vindt dit leuk.
  4. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Nadat het meeste werk in de binnenkant van de romp gedaan was kon ik de resterende stringers erin lijmen. De deuren en luiken waren van hout of metaalplaat, daarom vulde ik de ruimtes tussen de stringers op, hier het achterste vrachtluik

    211a IMG_3532.JPG

    Omdat het stabilo van de echte F.XX verstelbaar was wil ik de bekleding van het stabilo vrij van de romp houden.

    211b Screenshot_20221019-214934.png
    Daarom wil ik het stabilo, kielvlak en romp apart bekleden en na montage pas het vloeistuk van het kielvlak bekleden. Hier dus ook allemaal balsa opvulstukken.

    212 IMG_3533.JPG

    213 IMG_3537.JPG

    214 IMG_3538.JPG
    Het achterste puntje van de romp was uit metaal. Er komen daar veel dingen samen…

    214a IMG_3550.JPG

    De staartpunt moest daaromheen kunnen schuiven. Een opzetje van triplex

    215 IMG_3545.JPG

    216 IMG_3546.JPG

    voorgebogen balsa en massief balsa.

    217 IMG_3548.JPG

    Een boel gepriegel, slechts twee keer gemaakt en tenslotte op zijn plek

    218 IMG_3551.JPG

    Daar knapt de romp van op en alles kan nog steeds bewegen!

    Groet, Vincent
     
    Helikapoter, jan brilman, RobtH en 12 anderen vinden dit leuk.
  5. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Dank heren, dit staartpuntje was een lastig dingetje, eens kijken waar ik nu mee verder ga...

    groet, Vincent
     
  6. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Mwaaaahhh , Vincent .....

    Ik voel hier ècht weer een reden om te kwijlen opkomen. Mooi man !!! Modelbouw ten top ❤️
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  7. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Toen het staartpuntje erop zat, viel het staartwiel erg op,
    221  IMG_3379 - kopie.JPG
    dat moest echt beter zoals de echte

    220 fxx vooraanzicht.jpg
    Toch maar geprobeerd dat van 6mm X 0.5 mm buis te maken. Eerst ingezaagd met een fijn metaalzaagje

    222 IMG_3554.JPG

    daarna gebogen en met zilver gesoldeerd. Toen de poten van de vork in de lengte ingezaagd en met een waterpomptang taps toegeknepen en gesoldeerd. Een beetje grofstoffelijke techniek, maar het resultaat vond ik acceptabel

    223 IMG_3556.JPG Onder het vliegtuig zie je de soldeerfouten wat minder en lijkt het wat beter op de echte.
    224 IMG_3562.JPG


    De tandheugels van de hoofdpoten moesten er natuurlijk ook op.
    225 Screenshot_20230513-151914.png

    Ze lijken opgebouwd uit twee strippen met buisjes als pennen ertussen, dat wordt aangedreven door een tandwiel dat in die pennen grijpt. Dat tandwiel wordt via een wormwiel, torsie stangen, kruiskoppeling en nog een haaks tandwiel naar een soort orgelwiel in de cockpit geleid.
    226 32258-Fokker F20 schets landingsgestel.jpg

    Hoe het geborgd wordt kan ik nog steeds niet helemaal uitvogelen. Adri freesde de tandheugel uit epoxyplaat. Dat zag er mooi uit! Ik hoorde wat gefluister dat ze wat dunnetjes waren, mee eens, het is soms moeilijk de juiste maat te vinden. Ik besloot er een strookje 0.5mm triplex op te lijmen, dat hielp
    227 IMG_3557.JPG

    Daarna het geheel in de primer en even onder een gondel gehangen
    228 IMG_3560.JPG

    Het kale stuk triplex op het wiel is van een dikker triplex cirkel die ik er als remtrommel op had gelijmd. Dat ging niet met de veerpoot. Op de tekening blijkt dat de trommel helemaal in het wiel zit, alleen de remankerplaat is zichtbaar. Ik ga er een 0.5mm triplex cirkel op lijmen, als imitatie.
    229 30824-Fokker 20 dunlop reminrichting.jpg
    Wat leuk van de tekening is, dat de rem (parkeerrem?) via een rechtopstaand hendel in de cockpit is verbonden is. Die was ik op foto’s van de cockpit tegengekomen en wist niet zeker wat het was, leuk dat gevonden te hebben!



    Groet, Vincent
     
    Helikapoter, jmk1, John Tootall en 12 anderen vinden dit leuk.
  8. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Voor ik verder met de buitenkant ging, wilde ik eerst de basale inrichting van de cockpit in orde hebben. Op de tekening van de NVM kon ik wat over het interieur vinden, maar ik vond het lastig om het in de goede proporties te krijgen. Eerst de stoelen maar, die lijken veel op de stoelen in de FG-2!

    231 640px-Marconist_en_piloot-1356.jpg

    Uit 0.4mm en 3mm triplex ging dat snel

    232 IMG_3564.JPG
    De stuurwielen waren een probleem, tenslotte lamineerde ik ze uit smalle stroken 0.4 triplex met de draad dwars. Een paar spelden, dunne zap erover, klaar

    234 IMG_3568.JPG De spaken uit 1mm triplex, zagen en vijlen en het hart (waar ook de stuurkabels over lopen) een plakje van beuken rond 8mm,

    236 IMG_3570.JPG
    Het instrumentenpaneel en handels is wel zoeken, gashendels, verstelbare props, carburateurvoorverwarming, ik weet het niet.

    230 Fokker Anthony, ir Beeling, Fokker F20.jpg

    Uit 0.6mm aluminium (scheerschuim blik) hendels geknipt, van sculpey clay ronde knoppen gemaakt (kon geen goede kralen vinden) en vastgelijmd
    237 IMG_3574.JPG

    Op deze foto zie ik de matige afwerking beter dan met het blote oog. Het is behoorlijk klein! De console voor de gashandels en kompas in elkaar geknutseld en geprobeerd zijn plek te geven, goed op de echte Fokker zitten te letten. Het instrumenten paneel uit 0.5 mm triplex gezaagd, geboord en de gaten op maat geruimd, daar is gelukkig een tekening van. Het paneel maak ik uit twee lagen, op de achterste komen afbeeldingen van instrumenten en daar komt dan later de geverfde voorkant op

    238 IMG_3575.JPG
    De plaatsing moet wel een beetje kloppen, er komen 3D geprinte vliegers in. Ze zijn erg zichtbaar zoals hier de echte

    238a Schermopname (148).png

    het zou mij niet verbazen als Anthony Fokker hier zelf aan het stuurwiel zit. Het zijraam is veel lager dan de voorruit
    239 IMG_3576.JPG

    Het uitneembare interieur, ook de BWK krijgt zijn instrumenten en radio

    240 IMG_3578.JPG

    De vliegaccu schuift van voren onder de stoelen. Als de 3D piloten netjes passen, kunnen er nog de nodige details gemaakt worden, dat kan ook later. Van de zomer zal het tempo wel wat lager worden….

    Groet, Vincent.
     
    Helikapoter, jmk1, flyingdries en 12 anderen vinden dit leuk.
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Hij wordt almaar mooier en mooier Vincent, prachtig werk :thumbsup:
    Groeten Ralf
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Dank je Ralf, het was wel een gepuzzel, maar als het lukt is het leuk!
    Groet, vincent
     
    Adri Brand vindt dit leuk.
  11. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Ede
    Ziet er schitterend uit! Ga zo door!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.830
    Locatie:
    groningen
    Maar, moet je dan ook niet op zoek naar een wiel dat er meer uitziet dan het echte?

    Zo'n glimmend Kavan wiel . . . :mad:


    jan.
     
  13. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Helemaal gelijk, ik zal de velg met dunne schijf triplex bedekken. Kan ik dan spuiten in grijzig aluminium of zoiets. Kaart 277. F.XX.jpg
    De diameter van de Kavan velg klopt redelijk

    Vincent
     
    jmk1 en Bart83 vinden dit leuk.
  14. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    In de vakantietijd had Sjoerd de crew geprint, dat zag er mooi uit! De software van de piloten zijn gekocht, twee verschillende types;

    https://www.cgtrader.com/3d-print-models/miniatures/figurines/n6-sitting-man-pilot

    Helaas moesten de benen het ontgelden, door de vliegaccu en servo’s moet de cockpitvloer omhoog. Ook heb ik de stoeltjes aangepast (in het echt zakt dat in) zodat de figuurtjes echt in de stoel zaten.

    241IMG_3588.JPG
    Al deze componenten blijven afneembaar, na het plaatsen van de accu voor de retracts (1000mah3s) gaat het hele cockpit interieur erin,

    242 IMG_3589.JPG
    na het monteren van de vleugels het bovenste luik, dat weer op zijn plaats wordt gehouden door de cockpit bovenkant. Die zit met een M3 boutje vast (zie pijl)

    243 IMG_3590.JPG 243, 244 Alle stekkers en aan/uit schakelaar zijn nog toegankelijk en het voorste kapje zit met magneetjes vast

    245 IMG_3592.JPG

    244 IMG_3591.JPG

    Ik krijg dat niet lekker scherp, als de piloten geschilderd zijn wordt dat hopelijk beter. De BWK met koptelefoon vond ik wel een aanwinst!

    Wat moest er nog gebeuren? zoveel allemaal losse eindjes. Dan ga ik gewoon een enkel los eindje aanpakken. Eerst allerlei rc dingen gedaan, uitslagen gecheckt en daar ging best nog veel tijd in zitten. De stabilo struts moesten er natuurlijk ook op, zie de echte.

    211b Screenshot_20221019-214934.png

    Ik besloot de struts op te bouwen uit 5X2 vuren en met twee 0.5mm koolstofstrips aan beide kanten. Daarna 5X3 balsa erachter gelijmd en in model geschaafd en geschuurd.

    246 IMG_3584.JPG

    248 IMG_3586.JPG
    Kops in het vuren latje een diep 1mm gat geboord. Daarna 1mm gaatjes door de hoofdligger van kielvlak en stabilo geboord. Als de staartvlakken zijn gemonteerd wil ik daar 0.8 hardmessing draad doorheen steken. De proefopstelling met ijzerdraadjes.

    249 IMG_3587.JPG

    Vincent.
     
    jmk1, ramses, Kjel Postema en 9 anderen vinden dit leuk.
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooie piloot poppen! Zo iets zou niet misstaan in mijn Do24 . . .

    Mvg,

    Bart
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Geweldige piloten!!!

    (...en heel mooi bouwwerk natuurlijk!)
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  17. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Dank voor de complimenten over de piloten...
    Sjoerd kon de grote bepalen, de houding van deze piloten kon hij niet veranderen. Ik heb met een kleine heatgun wel zijn elleboog hoek wat aan kunnen passen, wel een beetje spannend.

    Vincent.
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  18. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Verder met allerlei details, eerst de NACA kappen. Op de diverse foto’s zijn alle naden duidelijk te zien en die probeer ik na te bootsen met open gevijlde zaagsnedes

    250 IMG_3597.JPG
    251 IMG_3601.JPG

    Ik maakte ook gaten waar de (dummy) uitlaten later in moeten komen.

    252 IMG_3602.JPG

    De bovenkanten van de vleugels dekte ik met 2mm balsa in, aangedrukt met vuilniszakken met zand.

    253 IMG_3598.JPG
    254 IMG_3603.JPG
    Na het nodige passen, schaaf en schuurwerk was het een goed moment om hem helemaal in elkaar te zetten, te wegen en om te zien of het zwaartepunt niet te achterlijk lag. Eerst wat foto’s, het begint echt wat te lijken

    255 IMG_3616.JPG

    256 IMG_3617.JPG

    257 IMG_3618.JPG

    259 IMG_3621.JPG
    260 IMG_3622.JPG

    Het zwaartepunt leek gelukkig behoorlijk voorlijk te liggen, de romp en staartvlakken moeten nog bekleed worden en dan weet ik het pas zeker. Tja toen het gewicht, dat viel mij wat tegen, met alle accu’s woog hij nu ongeveer 5800 gram dan komt de bekleding en wat afwerking erbij, hopelijk blijft het binnen de perken…



    Vincent
     
    jmk1, ramses, RobtH en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een prachtig bouwwerk is het geworden Vincent!
    Heel fraai gemaakt allemaal :thumbsup::thumbsup:
    En het gewicht is keurig voor deze afmeting toch?

    Groeten Ralf
     
  20. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Ralf!
    Over het gewicht, ik had op minder gerekend en ik begon mij wat zorgen over het gewicht te maken, ik zit straks op een vleugelbelasting van 100gr/dm2.

    Groet, Vincent
     

Deel Deze Pagina