Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 4 nov 2022.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Er waren helaas niet veel goede vliegdagen dit voorjaar. Eindelijk kon vanmorgen de FXX de lucht in. Dat vond ik behoorlijk spannend. Met Rob coachend naast me (en ook nog fotograferend!) ging de FXX de lucht in. Goede start, onderstel en flaps in en hij vloog netjes. Overtrek gedaan en tenslotte met 15gr flaps geland.
    De accu bleek maar nog maar net 40% vol te zijn, best snel.
    Samengevat; hij vloog goed, voldoende vermogen en ik hoefde weinig te trimmen, zag er prachtig uit, zie de foto's van Rob.
    Bij de tweede vlucht ging 1 wiel niet helemaal in (gelijk weer neergelaten) en dat leidde mij wel wat af.

    IMG_9324.JPG

    IMG_9329.JPG

    uitsnede IMG_9334.JPG

    uitsnede IMG_9335.JPG

    uitsnede IMG_9337.JPG


    uitsnede IMG_9339.JPG

    IMG_9345.JPG

    IMG_9351.JPG



    De nadering was slechter voorbereid, ik vergat de flaps uit te doen en niet netjes geland, resulterend in een neus standje. Gelukkig weinig schade, maar niet verstandig om te vliegen. Helaas was het beeldmateriaal van deze vliegdag beperkt.
    Ik denk het onderstel probleem op te lossen door een iets grotere lipo daarvoor te gebruiken en dan wil ik in alle rust meer uren met hem te maken. Daarna meer foto's en video.
    Gelukkig wel een voldaan gevoel!

    Vincent
     
    wvr, Hans Rijkuiter, ramses en 15 anderen vinden dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.665
    Locatie:
    Ede
    Gefeliciteerd met je maiden . Ziet er goed uit op de foto's .
     
  3. Adri Brand

    Adri Brand

    Lid geworden:
    8 dec 2016
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Hillegom
    Ging hartstikke goed Vincent.
    Na zo veel werk mag je er best trotst op zijn.
    Ik hoop dat je hem nog veel starts mag geven.
     
  4. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Dank Serge en Adri!
    Nogmaals dank Adri voor het frezen en snijden van de stickers!
     
  5. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Ede
    Gefeliciteerd Vincent met de geslaagde maiden van deze prachtige kist! Hij ziet er mooi uit in de lucht!
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  6. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    193
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Ronduit prachtig Vincent !!! Een mooi voorbeeld van èchte modelbouw !!
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.928
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Kan ik niet veel aan toevoegen, altijd weer een feest zo een eerste vlucht :thumbsup::worship:
     
  8. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.468
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een fantastisch resultaat Vincent! :banana:
    Het is een sublieme kist geworden, hele mooie details ook en het landingsgestel is helemaal uit de kunst :worship:
    Rob had met zijn FXX de lat al heel hoog gelegd maar jij hebt er nog een schepje bovenop weten te doen, chapeau :beer:

    Ik wens je hele mooie vluchten toe en geniet van de mooie lijnen van de in mijn ogen de mooiste Fokker:banana:

    Groeten Ralf
     
    Rhelie vindt dit leuk.
  9. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Heren allemaal hardstikke bedankt voor de lovende woorden, dat is fijn na zo'n berespannende maiden!
    Over het landingsgestel, dat heeft de harde landing gelukkig prima doorstaan. Na de verbeteringen ga ik proberen veel vlieguren met de FXX maken!

    Groeten, Vincent
     
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.227
    Locatie:
    NB NL
    .
    Gefeliciteerd met de geslaagde maiden flight!
    Mooie foto`s van een prachtige Fokker! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  11. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Dankjewel Ramses, ik ben er ondertussen achter waarom het onderstel niet helemaal introk, toch iets niet goed gecontroleerd. Kom ik later wel op terug.

    Vincent
     
  12. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    780
    Allemachtig wat prachtig, wat een schitterende kist! Heel mooi ok in de lucht.
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  13. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hillegom
    Om het probleem met de retracts op te lossen heb ik de lipo door een grotere vervangen. Daarna, al een paar dagen geleden, heb ik opnieuw met de F.XX gevlogen, Rob filmde met zijn telefoon en coachte mij.

    Het vliegen ging prima, hij is wel erg gevoelig op het hoogteroer. De ingestelde mixer flaps/ elevator was dan ook veel te effectief. De landingen echter gingen echt prima, ik begin vertrouwen in de kist te krijgen. De retracts deden nog niet wat ze moesten doen, dus het bleef bij twee prima vluchten. Om een idee van het vliegen te geven maakte ik een provisorisch filmpje van de twee vliegdagen. Als alles straks goed werkt, dan moeten we een betere film proberen te maken.

    Over de problemen met de retracts; de wielen konden te veel over de assen heen en weer schuiven en liepen daardoor tegen de wielkasten. Met andere busjes lijkt dat nu goed, ofschoon er in 1 band een behoorlijke slinger zit . De stoot/trekstang tussen de servo hevel en onderstelpoot had ik een knikje ingemaakt om hem ietsje in te korten (ik ben weleens lui…). Op zo’n knikje was hij (misschien met handmatig uitklappen?) dubbelgevouwen en die heb ik door dikkere stang vervangen. Dat lijkt goed te werken. Op naar volgende vluchten, nu met meer vertrouwen!

    Hier het linkje

    https://youtu.be/w7ohLZRHaDo

    Vincent
     
    tjarko, Kjel Postema, Peral en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina