Bouwverslag Fokker F.XX schaal 1:12

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Vincent de Bode, 4 nov 2022.

  1. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Bertus, inderdaad zonde en het erkennen van de fout vind ik niet makkelijk, maar ik weet dat het op de lange duur altijd beter uitpakt.
    Het zwaartepunt is een andere insteek, daar heb ik nu niet aan gedacht. Ik heb het cg met e-calc uitgerekend. Ik kan de accu's wat voorlijker leggen, het proberen waard!
     
    Bertus vindt dit leuk.
  2. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.233
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Van dat uitrekenen heb ik dan weer helemaal geen kaas gegeten helaas.(zo slim ben ik niet;))
    Als ik een kist invloog overtrok ik hem altijd een paar keer op flinke hoogte voor ik de eerste landing maakte dan weet je in iedergeval hoe en wanneer hij overtrekt.
    Daarna ging ik schuiven met het zwaartepunt.
     
  3. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Dat uitrekenen stelt geen bal voor, het is een invuloefening, dat kon ik zelfs! Ik heb hem met de eerste vlucht, behoorlijk hoog, overtrokken, kwam toen in een vrille en daar kon ik uitkomen. Bij nader inzicht niet zo erg makkelijk. Ik denk dat het verstandig is om het zwaartepunt wat naar voren te brengen. Maar eerst repareren....
     
    Bertus vindt dit leuk.
  4. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    194
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    :(

    Wat een verschrikkelijk nare ervaring
     
  5. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Dat was het wel John. Gelukkig liet de video het probleem zien. Door de harde wind op die vrijdag ging downwind echt hard en dat zette mij op het verkeerde been. Met een mandragend vliegtuig zou je daardoor niet afgeleid zijn. Ben benieuwd hoe met net een airspeed sensor gaat. Toch weer een boel geleerd en ik ben hard aan het bouwen!
     
    Bertus, John Tootall en Kjel Postema vinden dit leuk.
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.915
    Locatie:
    Zeewolde
    Met een airspeed sensor gaat dat heel goed :yes:

    En die fout wordt vaker gemaakt, als je tegen de wind in met half gas vliegt en je komt net tegen de wind in dan kan je met de wind mee ook met half gas vliegen.
    Echter lijk je snel te vliegen tov de grond en daardoor nemen velen dan gas terug.
    En dan gaat het fout en kom je in een overtrek terecht.
     
    Vincent de Bode en Bertus vinden dit leuk.
  7. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Ja ... je kan beter op de stand van je gasknuppel letten dan op hoe hard hij lijkt te gaan vanaf de grond (als je geen airspeed sensor hebt).
     
    Berto vindt dit leuk.
  8. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Daar heb je ook gelijk in, achteraf had ik beter ook niet met zoveel wind moeten vliegen met een kist waar ik weinig mee gevlogen had. Opstapeling van fouten. Achteraf.....
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.233
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Troost je fouten zullen er altijd gemaakt blijven worden.
    En hier wordt het verslag weer langer, hoop ik, door foto's van de reparatie.
     
  10. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Bertus en... die foto's komen er!
     
    ramses en Bertus vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.293
    Locatie:
    NB NL
    .
    Ai, ontzettend balen... zo`n prachtige kist.
    Succes met het herstel, maar dat gaat helemaal goed komen :thumbsup:
    Hoop de kist in de toekomst eens te zien vliegen, prachtige Fokker :worship:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Vincent de Bode vindt dit leuk.
  12. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Zo, het herstel van de F.XX is begonnen. Ik zag net iemand die complexe zandfiguren op strand maakte, prachtig. Acht uur werk, vloed en weg. Het maken vond hij het inspirerenste en daarna liet hij het los.
    Die instelling kon ik nu goed gebruiken en ik dacht, hij vliegt prima, alles werkt en het loont nu om er wat extra moeite in te stoppen. De airspeed sensor kwam ook net binnen.
    De voorste sectie van de romp heeft als kreukelzone gefungeerd, de accubak, stringers en spantje waren stuk en heb ik verwijderd. Het spantje heel voorzichtig, want dat wilde ik als template gebruiken.

    IMG_3951.JPG
    .
    De stringers heb ik met schuine lassen op de goede lengte gebracht. Toen heb ik een nieuwe accubak en een nieuw spantje gemaakt.

    IMG_3952.JPG

    De accubak heb ik ook gebruikt als uitlijning en daar de neusklos op vastgelijmd. Daarna kon ik de stringers er stuk voor stuk inlijmen.

    IMG_3954.JPG


    IMG_3955.JPG

    Het afneembare cockpitdak was ook behoorlijk stuk en dat was een heel gepriegel om dat weer in zijn model te krijgen. De voorruit omlijsting was versplinterd en toen ik een nieuwe maakte zag ik ook dat de hoeken wat minder afronding nodig hadden.

    IMG_3955.JPG

    IMG_3957.JPG

    IMG_3956.JPG


    IMG_3958.JPG

    IMG_3959.JPG

    Dat is het "gezicht"van de kist. De rechter 3mm triplex rib waar de vleugel op aansluit was gebroken (door de nylon bout waar de vleugel mee vastzit) en ik besloot deze te laten zitten en de breuk later te repareren met een ingelijmd afgeschuind strook triplex. Gelijmd met epoxy en vuller. Net zo sterk als een nieuwe en zo behoud ik wat meer referentie.
    De hoofdromp is nu in ruwbouw klaar en ik ga nu eerst naar de gondels en vleugels kijken.

    Vincent
     
    Hans Rijkuiter, Rene Neefe, Bertus en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Ede
    Goed bezig Vincent!! Ik zie dat de piloten de crash overleefd hebben.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  14. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Dankje Kjel! De piloten hebben elastieken riemen, dat helpt om ze heel te houden. Die geprinte piloten hebben niet zo gauw last van hun nek......
     
    Bertus en Kjel Postema vinden dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.905
    Locatie:
    groningen
    (Zeer) goed bezig!

    Mag ik nog een suggestie doen?

    (Sommigen voelen 'm al aankomen . . .)

    Zo'n mooie kist, en dan zulke lelijke propellers . . .

    Is er niets iets te vinden wat hier meer op lijkt?

    upload_2024-10-2_14-25-39.png

    Natuurlijk, minder rendement, kortere vliegduur, etc.etc., maar je wilt toch dat het er op de grond een beetje mooi uitziet?

    Misschien iets van Varioprop?

    Aluminiumkleurig schilderen?

    Succes!


    jan.
     
  16. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Beste Jan,

    Fijn dat je het een mooi model vindt, tenminste tot voor kort...
    Op dit ogenblik is het herstel (liefst nog met verbeteringen) aan de orde. Daarna wil ik hem eerst goed vliegend hebben en dan komen de propellers aan de beurt. Ze zijn overigens wel aluminium gespoten en de moer is aangepast!
    Ik heb er nog niet uitgebreid naar gezocht, maar echte schaal props zijn zaken waar ik nog geen ervaring mee heb. Varioprops hebben weer een naaf die niet op schaal is.
    Het heeft mijn aandacht!

    Vincent.
     
    Hans Rijkuiter, serge pot en E.hof vinden dit leuk.
  17. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    De romp schiet lekker op en nu kwam de vleugel aan de beurt. De achterste vleugelverbinder die in de achterste ligger schuift, had die ligger vernield en de balsa indekking van de vleugel was gescheurd.

    IMG_3960.JPG

    IMG_3960a.JPG

    IMG_3960b.JPG

    Eerst heb ik al de niet reparabele stukken weggehaald. De triplex ribben hersteld met vuren latjes en schetsplaatjes, een beetje gepriegel, maar stevig resultaat.

    IMG_3960c.JPG



    IMG_3960d.JPG

    Daarna de onder ligger met een schuine las en epoxy hersteld en daarna de web plaatjes met opvulklossen erin gelijmd. Daar moet ook de achterste vleugelpen door en de motor gondel zit daar ook aan vast.
    IMG_3960f.JPG

    De pitot buis kwam ook net met de post binnen en kon ik gelijk monteren. Een gat in de voorlijst waar de pitot doorheen kon. De sensor zit in de vleugelwortel en wordt met een servo stekkertje verbonden met de ontvanger in de romp.

    De romp ben ik verder weer op orde aan het brengen.

    IMG_3971.JPG

    De wortelrip van de romp hersteld met een strook dik triplex, aan 2 kanten afgeschuind (als platte een 'V') en met dikke epoxy ingelijmd.
    Ik was niet zo tevreden met de bedekking van de neus , het is van balsa gemaakt en dat ziet er snel niet meer zo strak uit. Had ik toch maar triplex gebruikt (ook voor de vleugel…..)
    Ik heb nu dus het balsa met 0.4mm triplex bekleed.

    IMG_3973.JPG


    IMG_3974.JPG


    Vincent
     
    Hans Rijkuiter, E.hof, Aeroplaniga en 10 anderen vinden dit leuk.
  18. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    De bestaande indekking “opgeschoond” zodat ik er nieuwe stroken in kon lijmen.

    IMG_3975.JPG

    IMG_3976.JPG


    IMG_3978.JPG
    Vlak geschuurd en met beits op alcoholbasis ( Liberon, uit een Franse doe het zelf winkel) op kleur gebracht.

    IMG_3980.JPG

    IMG_3982.JPG
    Toen 2 lagen porienfuller en 1 laag jachtlak. Je ziet wel wat verschil, dat had de echte ook wel….


    De rechter gondel had ook schade. Tevens bleek een M4 moer van de “trekstang” losgelopen te zijn, vergeten te borgen? Ook was de dragende doos ter plaatse van een M2 boutje gescheurd.

    IMG_3961.JPG


    IMG_3962.JPG

    Ik kon het achterste gedeelte van de ophanging weer terugplaatsen en tegelijk iets anders vastzetten zodat de gondels beter parallel staan, gecontroleerd met een liniaal naar een vlakke plaat.

    IMG_3965.JPG

    Daarna wat nieuwe stringers en opvulhoutjes. Hij is nu klaar om te bekleden.


    Vincent
     
    Hans Rijkuiter, HansH, ISOLA2 en 4 anderen vinden dit leuk.
  19. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Waarom gebruik je geen borgmoeren (met zo'n blauw 'kraagje')?
     
  20. Vincent de Bode

    Vincent de Bode PH-SAM

    Lid geworden:
    8 mrt 2018
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Hillegom
    Deze moeren (zie pijlen) zitten scheef door het hoofdspant van de gondel, waardoor ze niet zo gauw los horen te lopen. Ik denk dat ik deze moer gewoon vergeten ben vast te draaien en er een drupje lijm op te doen.
    39a IMG_3252.JPG

    Meestal gebruik ik die zelfborgende moeren alleen als ik de moer niet echt vast kan draaien. In dit geval was het zeker nuttig geweest !

    Vincent
     
    Hans Rijkuiter, Bertus en Berto vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina