Ik ben even opzoek naar wat kennis van de mensen. Er zijn allerlei versies gebouwd van de Fokker FVII. Ik wil de a versie bouwen met enkele motor. De versies die ik kan vinden zijn de a en b versie maar ook de a/3m en b/3m versie. De tekening zoals hierboven laat een a en b versie zien van stabilo en kielvlak. Waar ik alleen niet uitkom is de spanwijdte van de a en b versie gelijk? De 3m versies hebben een langere spanwijdte en dikkere vleugel maar kan eigenlijk niet zo goed het verschil vinden tussen de a en b. De a versie heeft een kleiner kielvlak en stabilo. Ik denk dat de b versie grotere heeft gekregen vanwege de 3 motoren. Wie heeft wat meer info? Gr.
In Air Enthusiast Quarterly van april 1980 staat een artikel over de Fokker FVII tot en met de FVI/3m. Helaas is het niet zo makkelijk om daar juiste maten uit te halen. Ik kom op de volgende gegevens: FVII was het prototype, met een evenwijdige vleugel, uit-stekende rolroeren, eerst met een klein kielvlak en richtingsroer, en later gemodificeerd met een groter kielvlak en richtingsroer. Hier zijn er vervolgens 4 van gebouwd. FVIIa, herontworpen: tapse vleugel, geïntegreerde rolroeren, ander onderstel. Vleugel oppervlakte in het artikel gegeven als 58,5 M2. FVIIa/3M, omgebouwd 1e productiexemplaar van de FVIIa, bouwnummer 4900, de enkele motor van rond de 400 PK vervangen door 3 Wright J-4 Whirlwinds van 200 pk. FVIIb, typenummer later gegeven aan versie van zowel de FVIIa als de /3M met een 80 cm. langere romp voor een totale lengte van 14 m 60 en een vleugeloppervlakte van 67 M2, die zou bereikt zijn door het rechte (niet tapse) deel van het vleugelmidden ter verlengen met 2,40 M. In die tijd werden FVII/3M's met de kleine en de grote vleugel geleverd zonder verschil in de typeaanduiding, pas later werden de aanduidingen FVIIa/3M en FVIIb/3M ingevoerd voor resp. de kleine en de grote vleugel. Ten slotte worden de afmetingen voor de FVIIb/3M als volgt opgegeven: Spanwijdte 21,71 M, lengte 14,56 M, hoogte 3,88 M, vleugeloppervlakte 67,60 M2 Sterkte!
Lijkt me ook! Zo te zien heb je nog de volgende gegevens nodig: Op welke plek is de romp met 80 cm. verlengd; en hoe breed was het rechte vleugelmiddenstuk bij de a versie. Dan kun je een FVIIb/3m maatschets omwerken naar een FVIIa. Voor een FVIIb hoef je alleen de buitenste motoren weg te laten, en de neus aan te passen aan het bij jouw voorbeeld gebruikte motortype. De vraag of de 3m een grotere staart had, komt in het artikel waar ik uit geput heb niet voor.
Ik wil de 3m versie gewoon totaal negeren. Dit is een latere versie. Het lijkt inderdaad dat de a en b versie gelijk zijn op de stabilo en kielvlak grootte na. Geen idee of dit ook logisch is. De 3 motorige heeft een grote stabilo. Door de kracht van 3 keer 200 pk in plaats 1 keer 450 pk lijkt mij een iets groter stabilo nodig voor stabiliteit.
Volgens mijn info zijn de 3m en de FVII tegelijk naast elkaar gebouwd. De eenmotorige was voor bepaalde trajecten economischer. De constructienummers liepen van 4899 tot 5353 (wel met een paar 'gaten' ertussen, Fokker bouwde in de zelfde periode ook andere types) en daaruit blijkt dat de één- en driemotorigen door elkaar gebouwd zijn. Alleen aan het eind, vanaf nummer 5234 waren het allemaal driemotorigen, 20 stuks. Ik heb nog wat verder rondgezocht, en dan komt het volgende naar boven: de kortere romp is alleen op de eerste 4(?) FVIIa's gebruikt. Dus je kunt er van uit gaan dat alle andere de 80 cm. langere romp hebben. Pas op, de eerste 3m was de 2e FVIIa die gebouwd is! Verder hadden alle eenmotorige kisten al wel de fittingen voor de buitenste motoren, in de vleugel en de rompschotten. Er zijn meerdere FVII's ongebouwd van één- naar driemotorig, en soms weer terug!
Ik moet gewoon s naar het Aviodrome gaan en daar naar de echte gaan kijken. Wellicht wat vragen stellen aan de curatoren.
Zo zie ik het graag! Mijn Comper Swift zal het met heel wat minder onderzoek moeten stellen. Dat zal statisch wat minder zijn, maar met mijn eerste poging hoef ik nog niet meteen open rubber te winnen...
Op het internet kom ik dit bericht tegen van de BMFA Indoor Scale Nationals 2012, met een deelnemende FVII: http://www.ffscale.co.uk/page3ww.htm Wel een grote, 40 inch, van Peter Smart. En dan staan er gegevens over de FVII op de IPMS Nederland website, met o.a. de verschillende spanwijdtes van de korte en de lange vleugel: https://www.ipms.nl/artikelen/nedmi...f-fokker-f7/1330-vliegtuigen-f-fokker-f7-info Opvallend is dat hier de vleugelverlenging van de a naar de b uitkomt op 2m41, wat dus betekent dat de a geen recht stuk in het vleugelmidden had, en de spanwijdte van de b vleugel dus gerealiseerd was door een recht stuk van 2m 40 toe te voegen. Een in die tijd algemeen gebruikelijke modificatie, omdat je daarmee de oorspronkelijke vleugels ongemoeid kon laten (en dus de tapse ribbenset niet hoefde te veranderen!) En dan nog een link naar een plastic modelbouwwebsite, waar wel een paar interessante foto's van full size FVII's te zien zijn, en een lijst met referenties. https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=46&t=48919
Ik waardeer alle info enorm Henk. Zal dit weekend de linkjes s doorneuzen en contact opnemen met Peter Smart. Ben al jaren goed bevriend met hem dus hij zal me zeker goed kunnen helpen. Opzich ga ik dan nu ook de tekening wat beter begrijpen die ik heb. Zal morgen even foto posten ervan. Maar daar staat dus een vleugel getekend met en zonder tussenstuk. Is dat ook weer verklaard. Als je eens wat nodig hebt Henk waar ik je bij kan helpen laat het mij weten..
http://www.janhermkens.nl/Plans-links-Contact.htm Op deze site ook veel info, inclusief een hele lijst .pdf boeken.
3 props??? De A versie een single engine. Had ik wel de 3 motor versie gedaan dan zeker wel op electro..