Bouwverslag Fokker FVIII

te kleine wieltjes die ik er even tijdelijk opgezet heb ontsieren de plaatjes maar ik ben nog steeds op zoek naar de juiste.
Dave Brown Lite Flite wheels zijn verkrijgbaar tot 150 mm diameter, en het materiaal waarvan ze gemaakt zijn laat zich eenvoudig in de juiste vorm schuren. De wieldop zul je zelf moeten maken....

Mooi werk weer allemaal Ralph :thumbsup:

Max.
 
Dank je wel Max, ik denk ook dat zelf maken de enige optie is.
Dave Brown heeft ze 115mm, deze zou ik kunnen terugdraaien.

Groeten, Ralf
 
Dank Aad :yes:
Haha Ramses, soms loopt het even niet zo vlotjes en moet er eerst nog wat denkwerk verricht worden voordat je verder kunt.
Maar hier komt er weer een dan :D
Het is ook wel opvallend rustig op dit deel van het forum, wellicht is iedereen naar Prowing gegaan en is druk bezig met het maken van nieuwe plannen :rolleyes:

Laatste zilversoldeerklusje gedaan, de voorste struts van de gondels moesten nog

DSC_0484.JPG


Alles tezamen maakt het dit een mooi stijf geheel (mag ook wel, het is niet echt licht :()

DSC_0486.JPG


Voor de omkasting denk ik aan 2 vacuüm gevormde schalen

DSC_0487.JPG


De tailskid wilde ik net even meer aandacht geven dan een stukje verenstaal alleen.
Is wel weer een hoop pielwerk geworden maar het werkt en is demontabel voor onderhoud/reparatie

DSC_0494.JPG


Het slofje krijgt nog een messing stripje tegen slijtage

DSC_0506.JPG


Als laatste moet ik nog wat bedenken voor de geleiding/ophanging van de closed loop kabels voor het hoogteroer.
Deze gaan buiten de romp om en de steuntjes moeten gemaakt worden.
In de romp komen daartoe nog wat stukjes 'vlees'.
Daarna kan de romp geheel bekleed worden :yes:

Hopen dat jullie honger weer een beetje gestild is :kwijl:

Groeten, Ralf
 
Inderdaad dit soort details kost veel tijd.
Maar pielwerk aan jou tailskid heeft wel iets moois opgeleverd:beer:
Flight Line komt wel steeds dichterbij, zou het kunnen lukken?

Grt John
 
Afgelopen weekend een fantastisch leuke ontmoeting gehad met een oude buurman van mijn vader.
Luchtvaartliefhebber in hart en nieren, de heer Krouwel inmiddels 94 jaar (!) oud.
Tot zijn 80e zelfs nog actief als parasailer :worship:
Hij heeft in 1935 als kind een vlucht mee mogen maken in de Fokker FVIII welke ik nu aan het maken ben.
Een schoenen fabrikant had destijds een prijsvraag uitgeschreven en 500(!) winnende kinderen uit heel Nederland kregen een rondvlucht op Schiphol aangeboden.
Jawel met een Fokker FVIII :banana:. Moet je je voorstellen wat dat voor logistieke organisatie geweest moet zijn :hammer:
Om kort te gaan, we hebben beide een liefde voor de Fokker FVIII :yes:
Hij had zelfs het originele vliegbewijs van de vlucht nog

DSC_0544.JPG


DSC_0545.JPG


Hij was zelf ook een fanatiek modelvlieger en heeft meerdere zwevers zelf ontworpen en daarmee aan wedstrijden meegedaan.
Bijvoorbeeld deze, het "Witte Wief" met de romp in een prachtige curve als een vleugelprofiel.

DSC_0543.JPG


Hij liet ook vol trots zijn 'Stootkop' modelzwever zien, deze is inmiddels heel wat jaartjes oud :worship:

DSC_0537.JPG


Nog wat restanten van een eigen ontwerp zwever de 'Polletje Piekhaar'.
Deze had in de romp sleuven om de vleugel in een andere instelhoek te geven, en wel zo dat de kist dan op zijn kop te vliegen was
In die uitvoering was het 'Pieletje Pokhaar' :D geweldig niet?

DSC_0531.JPG


Mooie verhalen van vroeger over kisten die daags voor de wedstrijd nog bespannen moesten worden en tijdens de reis nog voorzien werden van starthaken :rofl:

DSC_0532.JPG


Hij heeft zelfs een originele affiche van de FVIII :yes:

DSC_0534.JPG


Ook een kleedje van de vlucht van de Fokker FXVIII 'Pelikaan'

DSC_0556.JPG


Hij had vele boeken uitgezocht met de Fokker FVIII en FXX waar ik een aantal foto's van heb mogen nemen.
Zoals je begrijpt ben ik vol leuke herinneringen huiswaarts gekeerd :beer:

Groeten, Ralf
 
Uiteraard moest ik het model van de FVIII laten zien en hier poseren beide heren, links de heer Krouwel en rechts mijn vader (samen goed voor 179 jaar levenservaring :worship::beer: ) bij mijn creatie

DSC_0558.JPG


Het was een prachtige ontmoeting

Inmiddels ben ik ook weer iets verder met de kist, de kabels van de regelaar naar de motoren zitten nu in een doorvoer welke tussen de romp en de gondel komt.
In profiel geschuurd en krimpkous om de boel bijeen te houden.

DSC_0559.JPG


De romp is inmiddels geheel bespannen en vanochtend heb ik bij Adri Brand de "Koninklijke Luchtvaart Maatschappij" stickers op mogen halen.
Adri heeft ze zelf m.b.v. een snijplotter gemaakt en zien er werkelijk SUPERGAAF uit, Adri nogmaals dank! :worship: hier ben ik heel blij mee :)

DSC_0566.JPG


Voordat ik ze op de romp mag gaan plakken zal deze eerst voorzien moeten worden van de kleuren zwart en blauw

DSC_0570.JPG


Groeten, Ralf
 
Laatst bewerkt:
Absoluut John, dat maakt het voor mij helemaal speciaal :yes:

Inmiddels heeft het landingsgestel wat bekleding gekregen om het meer 'body' te geven.
Eerst wat hout in profiel schuren en dan vastlijmen aan het verenstaal.

DSC_0571.JPG


Dan een strookje Oratex eromheen beugelen

DSC_0577.JPG


Om de kabels van het hoogteroer langs de romp te geleiden heb ik met wat hulp van de plaatselijke handwerkzaak een oplossing gevonden :yes:
Stukjes speld van de kop ontdoen en rond een tangetje buigen. Deze worden met epoxy in de romp gelijmd.
Ik had terplekke van de plaatsen waar de oogjes komen triplex stripjes op de romp gelijmd voor wat 'body'

DSC_0572.JPG


Verder wat testen gedaan met verf op het Oratex
Het lijkt erop dat een laag grondverf er makkelijker af te krassen is als wanneer ik de verf er alleen opzet.
Nog even laten uitharden en dan nog maar eens checken.
Ik zat enorm te dubben over wat te doen, spuitbus, verf, gronden ja of nee..
De op kleur gekochte blauwe verf van de Praxis laat zich prima met een klein rollertje verwerken en vloeit mooi uit.
Het lijkt erop dat dit zonder grondverf in 2 lagen goed dekt.
Enige probleem is dat er een hoop stofjes in komen maar dat zal met een spuitbus ook het geval zijn vrees ik

DSC_0576.JPG


We blijven bezig,
Groeten, Ralf
 
Ja, wordt zeker mooi allemaal.

Maar, als ik een klein punt van kritiek mag opperen (wordt daar niet populairder door, maar het moet toch gezegd, vind ik).

Ik zie dat wel vaker hier op het forum: iemand maakt iets moois, en bevestigt dat vervolgens met joekels van schroeven!

Zoals hier de staartslof van post #185 . . .

Kan dat niet iets subtieler?

Hij (staartslof) verdient het!


jan.
 
Hallo Jan, opbouwende kritiek mag altijd, daar worden we allen samen wijzer van :thumbsup:
En uiteraard kunnen de schroeven subtieler maar ik heb 2 redenen om juist deze te gebruiken.
Ten eerste vind ik deze MPX schroeven heerlijk werken en ze zijn van goede kwaliteit, de kruissleuf blijft heel, zelfs bij lomp gebruik en het is me nog niet gelukt de kop eraf te draaien. 2mm voorboren en klaar.
Verder zit de slof aan de onderzijde en alleen de echte schaalpurist zou walgen van de aanblik, wellicht terecht maar ik heb daar zelf geen moeite mee :beer:

Groeten, Ralf
 
spuiten zonder stofjes opje spuitwerk ,je douchruimte is bij herhadelijk gebruik stofvrij, bespandeze ruimte met plastic ,werkt perfect ,doe het zelf al jaren .
gr, john
 
Na veel wikken en wegen toch besloten de romp met een klein rollertje te schilderen.
Op een proefstukje had ik ook met grondverf als basis op het Oratex geëxperimenteerd maar de verf direct op het tex lijkt zelfs beter te hechten.
De eerste laag zit er nu op, op de eerste foto is de kleur lichter dan in werkelijkheid.
Eerst de boven en onderzijde gedaan en na drogen de zijkanten, dit om 'hangers' te voorkomen.
Ik moet er maar gewoon de tijd voor nemen :rolleyes:

DSC_0582.JPG


Nadeel van de verf is de lange droogtijd, dit geeft meer kans voor het stof toe te slaan
Voordeel is dat het heerlijk dichtvloeit na het rollen

DSC_0585.JPG


DSC_3896.JPG


Drogen maar en op naar laag 2

Groeten, Ralf
 
Ik moet er maar gewoon de tijd voor nemen
Dat is voor een mooi resultaat de enige oplossing.

De verleiding om snel klaar te zijn is groot, maar . . .

Niet doen!

99,9% van de tijd staat het ding op het veld/in je bouwhok en kijk je er naar, dus dan zie je alles wat er niet mooi geworden is.


jan.
 
Na veel wikken en wegen toch besloten de romp met een klein rollertje te schilderen.
Op een proefstukje had ik ook met grondverf als basis op het Oratex geëxperimenteerd maar de verf direct op het tex lijkt zelfs beter te hechten.
De eerste laag zit er nu op, op de eerste foto is de kleur lichter dan in werkelijkheid.
Eerst de boven en onderzijde gedaan en na drogen de zijkanten, dit om 'hangers' te voorkomen.
Ik moet er maar gewoon de tijd voor nemen :rolleyes:

Bekijk bijlage 321684

Nadeel van de verf is de lange droogtijd, dit geeft meer kans voor het stof toe te slaan
Voordeel is dat het heerlijk dichtvloeit na het rollen

Bekijk bijlage 321685

Bekijk bijlage 321686

Drogen maar en op naar laag 2

Groeten, Ralf

En hoe is het met de hechting op de Oratex?? En welke verf heb je precies gebruikt..
Vraag dit omdat ik over enige weken ook gedeeltes van Oratex ( de witte ) licht blauw wil schilderen ...

Joop.
 
Back
Top