Afgelopen weekend een fantastisch leuke ontmoeting gehad met een oude buurman van mijn vader.
Luchtvaartliefhebber in hart en nieren, de heer Krouwel inmiddels 94 jaar (!) oud.
Tot zijn 80e zelfs nog actief als parasailer

Hij heeft in 1935 als kind een vlucht mee mogen maken in de Fokker FVIII welke ik nu aan het maken ben.
Een schoenen fabrikant had destijds een prijsvraag uitgeschreven en 500(!) winnende kinderen uit heel Nederland kregen een rondvlucht op Schiphol aangeboden.
Jawel met een Fokker FVIII

. Moet je je voorstellen wat dat voor logistieke organisatie geweest moet zijn

Om kort te gaan, we hebben beide een liefde voor de Fokker FVIII

Hij had zelfs het originele vliegbewijs van de vlucht nog
Hij was zelf ook een fanatiek modelvlieger en heeft meerdere zwevers zelf ontworpen en daarmee aan wedstrijden meegedaan.
Bijvoorbeeld deze, het "Witte Wief" met de romp in een prachtige curve als een vleugelprofiel.
Hij liet ook vol trots zijn 'Stootkop' modelzwever zien, deze is inmiddels heel wat jaartjes oud
Nog wat restanten van een eigen ontwerp zwever de 'Polletje Piekhaar'.
Deze had in de romp sleuven om de vleugel in een andere instelhoek te geven, en wel zo dat de kist dan op zijn kop te vliegen was
In die uitvoering was het 'Pieletje Pokhaar'

geweldig niet?
Mooie verhalen van vroeger over kisten die daags voor de wedstrijd nog bespannen moesten worden en tijdens de reis nog voorzien werden van starthaken
Hij heeft zelfs een originele affiche van de FVIII
Ook een kleedje van de vlucht van de Fokker FXVIII 'Pelikaan'
Hij had vele boeken uitgezocht met de Fokker FVIII en FXX waar ik een aantal foto's van heb mogen nemen.
Zoals je begrijpt ben ik vol leuke herinneringen huiswaarts gekeerd
Groeten, Ralf