FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

Dus de volgende maar weer ....
witje.jpg

Let op de van Cessna "gejatte" retracts ....

(PS. ik zit morgen de gehele dag in Deutschland op een hondenshow, dus wordt het maandag voor ik weer kan reageren)

Laatst bewerkt:
Evolution e-80, e-100

evolutionls.jpg

aero09foto1.jpg

<TABLE border=0 cellSpacing=0 cellPadding=0 width="80%"><TBODY><TR><TD>Min speed:</TD><TD align=right>35 kt</TD><TD align=right>40 mph</TD><TD align=right>64 kmh</TD></TR><TR><TD>Cruise speed:</TD><TD align=right>146 kt</TD><TD align=right>168 mph</TD><TD align=right>270 kmh</TD></TR><TR><TD>Vne:</TD><TD align=right>162 kt</TD><TD align=right>186 mph</TD><TD align=right>300 kmh</TD></TR></TBODY></TABLE>
Climb ratio: 1200 ft/min | 6,5 m/s

Take off distance over 50ft (15m) obstacle: 330 ft | 100 m
Landing distance over 50ft (15m) obstacle: 330 ft | 100 m

Max. take off weight: 472 kg | 1041 lbs
Empty weight: 270 kg | 595 lbs

Engine: 912 ULS
Fuel consumption: 18 liters/hour

Johannes

Laatst bewerkt:
Uiteraard moet ik dit goed rekenen ...

De oorspronkelijke fabrikant is kort na de introductie failliet gegegaan ... en de productie is nu in handen van de Tsjechische firma "Facination s.r.o" (nadat eerst een Zwitserse firma het nog geprobeerd had) ... de specificatie zijn iets aangepast ... maar nog steeds een lekker snel kistje, dat nog zuinig is ook .... op één volle tank (98 l) vlieg je binnen 6 uur non-stop vanuit Nederland naar je jacht in St Tropez ;-)

Uiteraard moet ik dit goed rekenen ...

.... op één volle tank (98 l) vlieg je binnen 6 uur non-stop vanuit Nederland naar je jacht in St Tropez ;-)

dirk een vraagje.....

1 volle tank van 100 liter kerosine.....
hoeveel kost dat?

ik heb alleen maar prijzen van diesel (voor auto's....)

ik ben benieuwd naar de prijs......:cool::cool::cool::cool:

steffe

Nieuwe opgave

Dit toestel zit vol met allerhande trucjes.
Een vliegtuigbouwer heeft potentiële klanten ondervraagt naar hun wensen betreffende een vliegtuig. Hier zie je het resultaat.

096nw.jpg

Johannes

neracar-achtig?

Kon je hem , volgens de bedenker, ook als "auto" gebruiken na wegnemen/-klappen van vleugels e.d.?
M.vr.grt., Max

dirk een vraagje.....

1 volle tank van 100 liter kerosine.....
hoeveel kost dat?

ik heb alleen maar prijzen van diesel (voor auto's....)

ik ben benieuwd naar de prijs......:cool::cool::cool::cool:

steffe

Dit "dingetje" loopt op AV-Gaz kost "maar" € 2,50 de liter ..... :(

eventjes info over av gas....
(heb ik moeten opzoeken....ik wist het ook niet....)

De eigenschappen en de verscheidenheden van Avgas

Benzine gebruikt voor luchtvaart heeft de brandstof over het algemeen twee aantallen verbonden aan zijn octaanclassificatie. De voorbeelden van dit omvatten (nu bijna helemaal niet beschikbare) 80/87 avgas, en 100/130 avgas. Het eerste aantal wijst op de octaanclassificatie van de brandstof die volgens „luchtvaart magere“ normen wordt getest, die aan gelijkaardig is Het Aantal van het Octaan van de motor (MON) schatten gegeven aan automobielbenzine. Het tweede aantal wijst op de octaanclassificatie van de brandstof die volgens de „luchtvaart rijke“ norm wordt getest, die probeert om een aangejaagde voorwaarde met een rijk mengsel, opgeheven temperaturen, en een hoge diverse druk te simuleren.
Avgas heeft lager en meer eenvormig damp druk dan mogas, wat het in de vloeibare staat bij op grote hoogte, het verhinderen houdt damp slot. De bijzondere mengsels in gebruik vandaag zijn het zelfde zoals toen zij eerst in werden ontwikkeld jaren '50 en jaren '60, en daarom worden de high-octane classificaties bereikt door de toevoeging van tetra-ethyl lood (Tel.), een hoogst giftige substantie die voor autogebruik in de meeste landen in geleidelijk werd geëlimineerd de jaren '80. De leiding aardolie de component die in het mengen avgas wordt gebruikt is alkylate, wat hoofdzakelijk een mengsel van divers is isooctanes, en sommige raffinaderijen gebruiken ook wat reformate.
Avgas is nu verkrijgbaar in verscheidene rangen met verschillende maximumloodconcentraties. Aangezien tel. een eerder duur additief is, wordt een minimumhoeveelheid het typisch toegevoegd aan de brandstof om het tot de vereiste octaanclassificatie te brengen de zo daadwerkelijke concentraties vaak lager zijn dan het maximum.
Straal brandstof is geen avgas. Het is gelijkaardig aan kerosine en wordt gebruikt in turbinemotoren. De verwarring kan bij termijnen Avtur en AvJet die worden veroorzaakt voor StraalBrandstof worden gebruikt. In Europa, hebben de milieu en kostenoverwegingen geleid tot stijgende aantallen vliegtuigen die met hoogst zuinige diesel motoren worden gepast; deze ook in werking gesteld op straalbrandstof. Burgerlijk vliegtuigengebruik straal-A, straal-A1 of in streng koude klimaten straal-B. Er zijn andere classificatiesystemen voor militaire turbine en diesel brandstof. Zie Straal brandstof.

Overigens is het motortje (Rotax 912 UL of 912 ULS) ook geschikt voor "Euro loodvrij 95" .... en dat is wel per liter een Euro goedkoper dan AV-Gaz 100 ...

ik heb mij laten wijsmaken dat "een piloot: jan met de pet" die zijn piper of zo laat voltanken op een vliegveld........geen btw moet betalen op de brandstof?

steffe

Hint

Bij dit toestel kon je het zo gek niet bedenken wat allemaal te verstellen was.
Erg handig trouwens.;) Want ik weet hoe het is als ik met mijn auto bij de bouwmarkt sta en wil bijvoorbeeld een spaanplaat in kwijt. Meestaal past het net niet. :(
Deze vliegtuigbouwer heeft goed over nagedacht. Of je nou meerdere multiplex platen of een voertuig moet meenemen, het past altijd. :D

Johannes

Back