eventjes info over av gas....
(heb ik moeten opzoeken....ik wist het ook niet....)
De eigenschappen en de verscheidenheden van Avgas
Benzine gebruikt voor luchtvaart heeft de brandstof over het algemeen twee aantallen verbonden aan zijn octaanclassificatie. De voorbeelden van dit omvatten (nu bijna helemaal niet beschikbare) 80/87 avgas, en 100/130 avgas. Het eerste aantal wijst op de octaanclassificatie van de brandstof die volgens „luchtvaart magere“ normen wordt getest, die aan gelijkaardig is
Het Aantal van het Octaan van de motor (MON) schatten gegeven aan automobielbenzine. Het tweede aantal wijst op de octaanclassificatie van de brandstof die volgens de „luchtvaart rijke“ norm wordt getest, die probeert om een aangejaagde voorwaarde met een rijk mengsel, opgeheven temperaturen, en een hoge diverse druk te simuleren.
Avgas heeft lager en meer eenvormig
damp druk dan mogas, wat het in de vloeibare staat bij op grote hoogte, het verhinderen houdt
damp slot. De bijzondere mengsels in gebruik vandaag zijn het zelfde zoals toen zij eerst in werden ontwikkeld
jaren '50 en
jaren '60, en daarom worden de high-octane classificaties bereikt door de toevoeging van
tetra-ethyl lood (Tel.), een hoogst giftige substantie die voor autogebruik in de meeste landen in geleidelijk werd geëlimineerd
de jaren '80. De leiding
aardolie de component die in het mengen avgas wordt gebruikt is
alkylate, wat hoofdzakelijk een mengsel van divers is
isooctanes, en sommige raffinaderijen gebruiken ook wat
reformate.
Avgas is nu verkrijgbaar in verscheidene rangen met verschillende maximumloodconcentraties. Aangezien tel. een eerder duur additief is, wordt een minimumhoeveelheid het typisch toegevoegd aan de brandstof om het tot de vereiste octaanclassificatie te brengen de zo daadwerkelijke concentraties vaak lager zijn dan het maximum.
Straal brandstof is geen avgas. Het is gelijkaardig aan
kerosine en wordt gebruikt in turbinemotoren. De verwarring kan bij termijnen Avtur en AvJet die worden veroorzaakt voor StraalBrandstof worden gebruikt. In Europa, hebben de milieu en kostenoverwegingen geleid tot stijgende aantallen vliegtuigen die met hoogst zuinige diesel motoren worden gepast; deze ook in werking gesteld op straalbrandstof. Burgerlijk vliegtuigengebruik straal-A, straal-A1 of in streng koude klimaten straal-B. Er zijn andere classificatiesystemen voor militaire turbine en diesel brandstof. Zie
Straal brandstof.