FORUMLEDEN met NOSTALGIE......"vreemde" kisten (deel 2)

Okee, hier is ie dan :)

632da68ff3dfc50f39b35035a81603a0.jpg

Dat is nog eens met je reet op een motor zitten.. :)

Mooie manier om te "landen "ook. gewoon weer aan een bommenwerper vasthaken en klaar..

.... Mooie manier om te "landen "ook. gewoon weer aan een bommenwerper vasthaken en klaar..

Dat valt wel "een beetje" tegen:
The XF-85 was a response to a United States Army Air Forces (USAAF) requirement for a fighter to be carried within the Northrop XB-35 and B-36, then under development. This was to address the limited range of existing interceptor aircraft compared to the greater range of new bomber designs. The XF-85 was a diminutive jet aircraft featuring a distinctive egg-shaped fuselage and a forked-tail stabilizer design. The prototypes were built and underwent testing and evaluation in 1948. Flight tests showed promise in the design, but the aircraft's performance was inferior to the jet fighters it would have been facing in combat, and there were difficulties in docking. The XF-85 was swiftly canceled, and the prototypes were thereafter relegated to museum exhibits.
Het was een "wild" idee maar in de praktijk niet echt bruikbaar.

Moest de registratie niet te lezen zijn zou het denk ik veel moeilijker geweest zijn.
Foto is van 8th September 1962

Dat is de Beagle M218-2.

G-ASCK%20BEAGLE%20M218%202.png

Het vliegtuig herkende ik wel omdat ik het een aantal keer op Duxford in Engeland heb gezien, een model ervan bedoel ik dan. Het type wist ik niet maar omdat het registratienummer te lezen is was dat makkelijk op te zoeken.
Ariel was net iets eerder. ;)

Ja zeker Ron, toen al! En bij het ontwerp en de bouw werd al heel veel gebruik gemaakt van kunststof. Helaas was de belangstelling voor dit "plastic" vliegtuig heel gering, er werden geen orders voor ontvangen. Het vliegtuig is teruggetrokken en helemaal verbouwd. Na die verbouwing werd het in 1964 opnieuw geregistreerd als de G-ASTX. Dat prototype is in 1969 door een brand verwoest.

Overigens zijn, volgens mij dan, de mooiste ontwerpen juist al van wat langer geleden. Zelf denk ik dan aan de DH-98 Mosquito, de P51 Mustang, de Lockheed L-1049 Super Constellation en de Hawker Hunter (mijn favoriet ;)). Maar ook de Vari Viggen van Burt Rutan vind ik een mooi vliegtuig. Dit zijn toch allemaal wel wat oudere types. Zou dat komen omdat ik al een "ouwe sik" wordt :?:

Een wereldrecordpoging eindigde in een catastrofe. :mad:
It was a dream, good bye .... …..

full

Johannes

Laatst bewerkt door een moderator:
Back