FORUMLEDEN met ZEEWATER in de aderen...."vreemde boten deel 2

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door Roel van Essen, 9 jan 2011.

  1. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    pre-ulstein?

    Voorloper van de ULSTEIN? Heeft er wel wat van weg....:D
     
  2. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Het lijkt inderdaad wel op de door jou genoemde Ulstein (met X bow), maar is het niet.

    Als jullie er geen gat meer in zien en behoefte hebben aan nog een tip dan hoor ik dat graag.
    Ik heb echter al heel wat (verborgen) tips gegeven.

    Gr. Jan
     
  3. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    De verborgen tips waren:

    -Texel
    -.....gat

    De vraag: Hoe heette dit schip vroeger?

    Gr. Jan
     
  4. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland

    Het betreft een ex veerboot. Makkelijker kan ik het niet maken.

    Gr. Jan
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat had ik al gebruikt, maar als je bij G niet op de juiste termen zoekt, dan
    krijg je niet iets wat bruikbaar is.
    Misschien dat een ander meer fantasie en tijd heeft.
     
  6. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Ik geef de oplossing:

    Halani-1 - Wikipedia

    Dit schip, de Halani 1, is de voormalige Teso veerboot Molengat.

    Gr. Jan
     
  7. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    molengat

    Hoi Jan,

    Is helemaal goed, ha ha, Nieuwe opgave?
     
  8. jan1966

    jan1966

    Lid geworden:
    3 aug 2005
    Berichten:
    222
    Locatie:
    Kop van Noord-Holland
    Ik heb zo gauw geen andere foto, maar ik ga zoeken.

    Misschien heeft iemand anders al iets klaar liggen?

    Gr. Jan
     
  9. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Het is wel heel lang stil hier (vakantietijd?;)). Vandaar dat ik er maar weer eentje plaats.:p

    [​IMG]

    Martin
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    het is een Japaner dus kan toevalig een plutonium-transporter zijn;);)
     
  11. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    En die vlakken zijn om de straling te verminderen, ha ha ha:rolling::rolling:

    Martin
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    was lastig te vinden hoor dat schip van 66 meter met 200 meter zeil. :D
     
  13. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Heb je al een naam?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jazeker, maar durf niks te zeggen. ;)
     
  15. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    het is niet toevallig een EX Nederlander uit Rotterdam?
     
  16. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Nee, geen ex Nederlands schip.
    Wat motorgegevens: een dieselmotor 4SA 6 –cyl.,1.600 hp., door Hanshin Nainenki Kogyo geproduceerd. Japanse maak dus;).

    Martin
     
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Er worden wel tegenstrijdige gegevens op het net gezet.
    zie in het ene bericht lengte 66 m, dan weer 80 en zelfs 162, maar ik denk dat die laatste dat andere zeilschip betreft.
    Datzelfde bericht heeft het ook over 3300 Pk.

    Zou het model wat er van is gemaakt ook varen?
    Ooit tentoon gesteld op "Japanese pavilion, 1982 World's Fair, Knoxville"
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2011
  18. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Beste Baggeraar,

    Je hebt het inderdaad goed. En er zwerven wat verschillende gegevens.
    De gegevens zoals ik ze gevonden heb. De naam natuurlijk even weggelaten (incl de naam die ze in 1990 kreeg), zo kunnen anderen nog even zoeken.:idea:

    Martin

    Built as a tanker under yard No 270 by Imamura Zosen, Kure, Japan for K.K. Aitoku Tokuyama, Yamaguchi Pref., Japan.
    01 August 1980 Launched under the name ......??????..........
    Tonnage 699 gross, 435 net, 1.475dwt., dim. 72.01 x 10.62 x 5.21m., draught 4.40m.
    Powered by one diesel engine 4SA 6 –cyl.,1.600 hp., manufactured by Hanshin Nainenki Kogyo, Akashi, one controllable pitch propeller, speed 11 knots. Trial speed 13.5 knots.
    Bunker capacity 154m³, fresh water 115m³, water ballast 653m³.
    She got two sets of auxiliary sails on her two mast each 12.15 x 8.00m. Who could be automatically set or folded.

    Tank capacity 1.300m³.

    In 1978 during the oil crisis the Japan Marine Machinery Development Association (JAMDA) assigned to Nippon Kokan a programme of basic research on wind – assisted ships, which included wind tunnel tests.
    A model ship was built by Nippon Kokan under the name DAIOH, as under which type of sail and hull form she would be best handled.
    After the test results proved encouraging, the .........????......... was built.
    The pioneer vessel in the field of sail assistance to reduce fuel cost, performed satisfactorily.
    According to the builders the fuel saving was round the 10%.
    1990 Sold to Iwasaki Kisen K.K., Hinase, Japan, and renamed in ............
    August 1993 sold to Shenzhen Shenyeu Marine, Shenzhen Guangdong Prov., China.
    1994 Renamed in YUE YOU 129.
    In China (according a web-site) the sails were removed and she is used as oil product tanker.
     
  19. sleper

    sleper

    Lid geworden:
    11 apr 2010
    Berichten:
    158
    Locatie:
    ljouwert (voor niet friesen Leeuwarden)
    het is de SHIN AITOKU MARU!
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2011
  20. MartinL

    MartinL

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    41
    Locatie:
    Zwolle (NLD)
    Correct Sleper, je mag met Baggeraar ruzie maken wie de volgende inzending doet.:p

    Martin
     

Deel Deze Pagina