Eentje uit de oude doos, die ik tegen kwam met het omzetten van mijn bestanden van een oude naar een nieuwe laptop. De Cutty Sark van Revell, een model van plastic dus. Gebouwd in de jaren 80 van de vorige eeuw en helaas ook al vergaan. Ik heb er verder geen info van, maar het is wel een aardig plaatje en zeker ook een Historisch zeilschip....
Het schip is vernoemd naar
Cutty-sark, de bijnaam van de heks Nannie Dee in
Robert Burns' gedicht
Tam o' Shanter uit 1791. Het
boegbeeld van het schip, waarvan het origineel is toegeschreven aan houtsnijder Fredrick Hellyer van Blackwall, is een grimmig wit beeldhouwwerk van een nannie Dee met blote borsten met lang zwart haar met een grijze paardenstaart in haar hand.
[27] In het gedicht droeg ze een
linnen sark (
Scots: een korte
chemise of
onderkleding[28]), die ze als kind had gekregen, wat verklaart waarom het
schattig was, of met andere woorden veel te kort. De
erotische aanblik van haar dansen in zo'n korte onderkleding zorgde ervoor dat Tam "
Weel done, Cutty-sark" riep, wat vervolgens een bekende
slogan werd. Oorspronkelijk volgden houtsnijwerk van Hellyer van de andere schaars geklede heksen achter het boegbeeld langs de boeg, maar deze werden door Willis verwijderd uit eerbied voor 'goede smaak'. Tam o' Shanter rijden
Meg was te zien langs de
scheepswijk. Het motto "
Waar een wil is een weg" werd langs de
taffrail gegraveerd,
[29] met variabele spaties die ook de lezing
Where there(')s a Willis away mogelijk maakten.
De Tweed, die model stond voor een groot deel van het schip dat haar volgde, had een boegbeeld dat Tam o' Shanter afbeeldde.
[30] (bron wikipedia)