FPV en zendamateurs

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 11 aug 2011.

  1. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Of een rijbewijs om met een auto te mogen rijden, een brommer rijbewijs voor een brommer, een certificaat om gevaarlijke stoffen in een vrachtwagen te mogen vervoeren en zo kan ik nog een hele tijd doorgaan...

    Helaas, zo werkt het in een gereguleerd land.
     
  2. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Omdat je als zendamateur op bepaalde frequenties videobeelden mag uitzenden en het dan opeens wel legaal is? ;)
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Als je nou zo graag FPV-wilt vliegen en dat kan legaal met een amateurlicentie, dan haal je die toch even.

    Kost misschien een beetje moeite, maar dan ben je in een keer van alle "gezeur" af. Met een beetje studie, of zonder als je een over wat basiskennis beschikt, moet dat heel goed mogelijk zijn.

    Dat examen stelt naar mijn mening helemaal niets voor.
     
  4. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Tuurlijk, dat is geen probleem, er zijn een aantal cursi die ok nog wel wil volgen...
    PPL, RT, Vaarbewijs, radio licentie etcetera... dat gaat de rest van mijn leven kosten en dan zal ik eindelijk, wanneer ik 80 ben eens aan FPV beginnen vanuit mijn scootmobiel..

    ;)

    Ash.
     
  5. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Nps.

    Voor iemand die in zijn jongere jaren alleen een 27Mhz zet had om te communiceren met vrienden is de link om meer te willen/moeten weten van radio natuurlijk groter dan van de digitale huidige generatie.
    En dan moet je ook het boek regels en voorschriften een beetje doorhebben .

    Hier nog een link naar een paar examens die je kunt proberen te maken ,voor NL dan.
    inleiding examens
    En ik dacht dat deze voor belgie te vinden zijn.
    Proef examen zendamateur

    Groeten Wiebe.
    ps bah gezakt voor België
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Deze "oudere" die niets heeft met zendapparatuur, regels en voorschriften voor zendamateurs slaagde ruim voor het proefexamen. Toch wel heel moeilijke vragen als "wat is de frequentie van het lichtnet".

    Het lijkt er een beetje op dat de huidige generatie vooral van alles wil, maar daar verder geen enkele moeite voor wil doen.
     
  7. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Hahahahahaha voor diegenen die gewoon een FPV setje op de 5.8 Ghz band kopen is het jezelf totaal verdiepen in alles wat met radiosignalen te maken heeft ook niet zo interessant. Ik gebruik stroom in mijn huis maar daarom hoef ik nog geen electricien te zijn.

    Ash.
     
  8. sven

    sven

    Lid geworden:
    22 feb 2004
    Berichten:
    10.668
    Locatie:
    Roosendaal
    Om heel eerlijk te zijn, doet bij mij het hele licentie gebeuren aan alsof je moet afstuderen als auto ingenieur om in je fiat panda te mogen stappen. Ik heb weinig interesse in wat er zich onder de motorkap allemaal afspeelt, ik weet hoe ik netjes en verantwoord moet rijden, en dat vind ik meer dan voldoende. ;) Weten hoe je zon fiat moet bouwen heeft voor mij weinig nut, dat is het werk van de garagemonteur.

    En sommige examen vragen zijn vrij simpel ja, maar er zitten ook hele oscilloscoop rekenstukken en zender diagrammen bij, toch wel een andere kant van de medaille waar menig FPVer toch echt een paar maandjes op moet gaan zitten pezen. En "een beetje moeite", of een half jaar lang bijna iedere avond een uur studeren.. tsja.. vooral omdat je de kennis daarna vrijwel nooit meer gebruikt als FPV vlieger, is het de moeite voor de meeste inderdaad niet waard.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Dan bevestig je mijn standpunt. Veel willen, maar daar weinig voor willen doen.
     
  10. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.065
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    om iets te mogen/kunnen gebruiken, hoef je het nog niet te kunnen monteren/demonteren/uitelkaarhalen/inelkaarzetten etc....

    is ook mijn mening.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  11. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Da's te gemakkelijk. Je mag van iemand verwachten dat hij/zij moeite doet om de materie te begrijpen, echter waar trek je de grens? Een N-licentie is onvoldoende om voor de letter van de wet met de vaak gebruikte frequenties aan de slag te kunnen, een F-licentie daarintegen is toch echt niet iets wat je zonder aardig wat zelfstudie gaat halen, of je moet toevallig een heleboel geluk hebben.

    Kortom, een stuk educatie en voorlichting is belangrijk, echter van een aspirant FPV piloot verwachten dat hij ook even een zendamateur F-licentie haalt is een brug te ver, >90% van de materie die daarvoor eigen gemaakt moet worden is voor een FPV piloot namelijk niet van belang.

    Om nu niet gelijk in een patstelling terecht te komen denk ik dat het belangrijk is erbij te vermelden dat ik voorstander ben van goede voorlichting en educatie, daarmee kweek je bewustwording en daar gaat het hier om, het legale aspect is een geheel andere discussie.

    De insteek was hier, in ieder geval vanuit mijn perspectief, om niet in het vaarwater van de zendamateurs te gaan zitten. Daarmee willen we bewerkstelligen dat FPV-piloten niet op frequenties gaan zitten die regulier door zendamateurs worden gebruikt en daarmee voorkom je dus problemen omdat de ander wellicht gestoord wordt (letterlijk en figuurlijk) in de beoefening van zijn/haar hobby.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  12. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ik denk dat een licentie voor FPV vliegen een klein algemeen deel moet inhouden wat radio kennis betreft, minder technisch als de F licentie maar wel zodanig dat er een algemeen begrip getoetst kan worden van zend materie. Ook zou er luchtvaart kennis in moeten zitten, zeker als je overland zou willen met zenders die meer dan 1000 meter kunnen. Vergelijk het met de eisen voor het theorie examen ZVB.

    Ash.
     
  13. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Ik volg dit draadje om iets van zendamateurs te leren.
    Volgens mij gaat dit weer helemaal de verkeerde kant op.

    Laten we beginnen met U=IxR spanning = stroom X weerstand.
    Kom maar op met de volgende formule.
     
  14. NVM

    NVM

    Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Berichten:
    5.418
    Moet ik rammelen met de sleutelbos? Hou het netjes..
     
  15. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Goed, even resumerend:

    FPV licentie, structuur vergelijkbaar met ZVB.
    -Algemene Radio/zend kennis
    -Luchtvaartwetgeving (met name daar waar het CTR TMA, luchtvaartbegrenzing
    betreft met een eventuele uitstap naar vluchtplanning en weten wat de Integrated Aeronautical package inhoudt)
    -Safety richtlijnen en management
    Bijv: Niet achter auto's, fietsers, voetgangers, boten, dieren en wat dies meer zij aanjagen, niet op minder dan 20 meter van gebouwen vliegen, niet op twee meter hoogte over landweggetjes heenscheren, hoe gedraag ik me in de lucht etc, en wat zijn de preflight checks enzovoort.
    -Basis metereologie, waar kan je op rekenen bij een overlandvlucht bijv.
    -Basis navigatiekennis, als ik van A naar B vlieg en terug, waar staan er zendmasten,
    hoe sterk zijn signalen van amateurzenders en waar mag ik absoluut niet vliegen
    omdat ik daarmee anderen of anderen mij storen.

    Dat soort dingen dus.

    Ash.
     
  16. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Ik kan me in Sven zijn instelling best verplaatsen, neig iets meer naar die van Ash.
    Je hoeft het niet te kunnen bouwen (uitelkaartrekken) maar het zou toch niet echt lichte materie gaan worden ben ik bang.

    Van mij hoef je geen F licentie te halen, N is ook al goed (grijns)

    Maar waar we denk ik deze discussie mee op kunnen trekken, en wellicht aan het subject kunnen hangen, is de al eerder geplaatste opmerking dat ondanks het lichte gewicht van een FPV kist, de risico's hoog kunnen zijn.

    Ik wil niet vallen (omdat het ook niet aan mij is) om over Brevetering te gaan hebben. Waar _WE_ wel heen moeten is dat een ieder die wil FPV'en over informatie beschikt die die in ieder geval moet hebben gelezen. Of diegeen zich er aan wil houden, dat is nogmaals niet aan mij. Wel dat het risico ingeschat kan worden met afdoende duidelijke informatie.

    Doe me een lol, en gooi niet met modder. Doe ik als deels topic starter niet, noch mekker ik op 1.3 G gebruikers. Heeft geen nut, en geen zin. Het gaat om bepaalde lol die _WE_ willen hebben, vanuit een ieders intresse.

    Ik ben een techneut, F licentie, die ik graag ook voor andere dingen wil gebruiken.
    Aan FPV nog niet toegekomen ( kinderen op Havo/Atheneum ) dus qua geld beperkt.
    Nou doe ik dus (nog) geen FPV maar ik kan me helemaal op de lol uitleven.

    FPV en frequentiegebruik vergt een behoorlijke kennis, en zoals Leo en Sander (ea) weten moet je ook nog een behoorlijk netwerk hebben om bepaalde niet direct openbare informatie te kunnen vergaren.

    Ah propos, op het subject frequentie. 800/900 MHz zal volgend jaar weer eens onder de hamer gaan, vooral voor breedbandige GSM toepassingen. 1.2/1.3 GHz is niet alleen zendamateur, maar voor een deel ook militair en radionavigatie. Vooral de groene mannen hebben behoorlijk wat spektrum, en mogen ook 'mijn' exclusieve bandjes als omroep in nood overnemen.
     
  17. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    nou, op verzoek van Roel dan maar :rolleyes:
    Resonantie frequentie

    Een ideale LC-kring bevat geen weerstand. Als deze kring wordt aangestoten, bijvoorbeeld door de condensator op te laden, ontstaat een oscillatie met frequentie f0, waarbij periodiek energie van de condensator naar de spoel gaat en omgekeerd. Zonder weerstand treden geen verliezen op en zal de kring blijven oscilleren.
    De resonantie-hoekfrequentie ω0 (in radialen per seconde)
    wordt gegeven door:
    [​IMG] waarin
    L de zelfinductie van de spoel in Henry, enC de capaciteit van de condensator in Farad De resonantiefrequentie f0 is dan:
    [​IMG]
    dus:
    [​IMG]
     
  18. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Begin een omroep met leden of telecom bedrijf met investeerders datFPV Nederland heet, zoek sponsors en KOOP de frequenties die voor FPV nodig zijn.

    Ash.

    @Pe5D : Wat is een LC-kring, wat is een oscillatie, wat is een frequentie wat is een condensator wat is een spoel.
    wat zijn die rare lettertjes en cijfertjes waar je mee schrijft ? Wie is Henry? wat is Farad ? een Arabische terreurbeweging ?

    Ik heb nooit wiskunde, natuurkunde noch electrische vakken gehad op school laat staan dat ik weet hoe die dingen werken... En toch heb ik mijn Examens voor het ZVB destijds gehaald, en er was bijna geen wiskunde en natuurkundige kennis voor nodig. Zelfde geldt voor je PPL.
    Gewoon algemene rekenvaardigheden en logisch nadenken net als de eenvoudigheid van bijvoorbeeld dead reckoning of het gebruik van een eenvoudige rekenliniaal (kan ook bijna niemand meer tegenwoordig).

    Maak het dus niet al te moeilijk zou ik zeggen...... We zijn allemaal hobbyisten maar niet allemaal techneuten...
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  19. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    Dat op zich is geen gekke gedachte trouwens. Als het een speciale groeps toepassing betreft, waarom niet. Wellicht .... hmmmmm ???

    Waarom denk ik plots aan donkerblauw en groen, die jongens hebben er ook wel degelijk baat bij. Het zou helemaal niet gek zijn om die met voorrang in specifiek FPV verkeer te behandelen, en de civiele FPV'ers mee te laten liften in hun allocaties. Groen is toch meestal door de week, dan nemen wij het weekend. Middels een OTAM word hun activiteit toch meestal aangekondigd. Dat kan 2 kanten op.

    Lijkt me zelfs dat er al speciale allocaties voor zijn ( weet het wel zeker, maar niet de specifieke parameters voor groen ) moet ik navragen. Zal wel een zeker probleem gaan vormen om daarover te mogen publiceren.

    Jammer dat ik in die hoek niemand in mijn reguliere netwerk heb zitten.
     
  20. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    ash, er zat in de LC kring posting een heel kleine smiley.
    Ik zal het voortaan in algemeen technische zin houden, om geen lezers kwijt te raken.
     

Deel Deze Pagina