FPV en zendamateurs

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door SanderFPV, 11 aug 2011.

  1. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Gerapporteerd.

    Ik denk namelijk alleen mee waar het wetgeving/licentie/vergunning betreft en op geen enkele wijze laat ik blijken enige uitgebreide kennis te hebben van FPV, wat ik echter wel heb is kennis van luchtvaartwetgeving.

    Ash.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Waarom zou specifieke kennis van luchtvaartregels nodig zijn? Voor "gewoon" modelvliegen is dat ook niet nodig. FPV-vliegers vliegen toch onder dezelfde voorwaarden als de "gewone" modelvliegers zoals deze genoemd zijn in de Luchtvaartwet???
     
  3. BadBert

    BadBert Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    5.065
    Locatie:
    Hoogerheide (NB) Club: BVL-steenbergen
    fpv vliegers vliegen soms (of willen) hoger, en verder. O.a. hoogte is wel een grens ivm 1:1 toestellen, Denk dat dat de reden is dat het genoemd wordt.
     
  4. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Dus samengevat, FPV vliegers zouden legaal gebruik willen maken van bepaalde, aan andere diensten toegewezen frequentiies en daarbij bij voorkeur ook in het aan de grote luchtvaart toegewezen luchruim willen vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
  5. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Dank u, eindelijk weer ontopic.

    Er hoeft geen sprake te zijn van samenwerking, waar het om draait is dat men elkaar's hobby respecteert en ook weet wanneer men potentieel in elkaars vaarwater gaat zitten. Dat vraagt om een stuk bewustwording en het kennen van de eigen verantwoordelijkheid.

    Nu ben ik al wat langer bezig met FPV (understatement) en ik ben toch elke keer weer blij verrast als blijkt dat de overgrote meerderheid van de FPV piloten absoluut bewogen zijn met het nemen van hun verantwoordelijkheden. En dat men, mits de informatie voorhanden is, zich wil inzetten om zo min mogelijk 'overlast' te veroorzaken voor andere gebruikers van het frequentiespectrum.

    Daarom vind ik de krampachtige reacties die in dit topic de revue zijn gepasseerd enigzins tenenkrommend. Er wordt een beeld geschetst van de FPV piloot dat niet strookt met de werkelijkheid. Als degenen die hier kritiek uiten of denken de vinger op te zere plek te leggen nu eens de moeite nemen om eens langs te komen op één van de FPV meetings dan zal men zich realiseren dat veel van de doemdenkerij een volstrekt overtrokken reactie is.

    Als lichtend voorbeeld noem ik even PE5ED (Ed) die bij de 8e FPV meet in de stromende regen toch even kwam polsen en zich eerst verdiept in de materie voordat hij zich een oordeel vormt, dat zet zoden aan de dijk en zorgt voor nieuwe inzichten. Even flink van leer trekken vanachter de veiligheid en het perspectief van de eigen burostoel is toch echt niet wat we hier nodig hebben.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  6. SanderFPV

    SanderFPV

    Lid geworden:
    11 feb 2010
    Berichten:
    1.568
    Nou nee, op de al gebruikte banden voor WiFi (2.4 en 5.8GHz) is ruimte zat voor FPV, dat mag wettelijk ook nu al, zei het met zendvermogens die nu niet uitnodigen tot meer dan een klein rondje om het veld.

    Daarmee is meteen duidelijk dat in de regel geldt dat FPV zelfregulerend is, met veel apparatuur haal je het niet in je hoofd om zo hoog/ver te vliegen omdat je lang voordat je die hoogte/afstand haalt óf je besturing ermee uitscheidt, óf je video allang verdwenen is.

    De gedachte dat je met FPV dus willekeurige afstanden en hoogtes kunt overbruggen is er één die is ingegeven door een onvoldoende kennis of begrip van de materie. Alleen met significante investeringen in apparatuur en een meer dan goed begrip van de materie zal je dit kunnen doen.

    Doordat je dan praat over significante bedragen en complexe systemen zal niemand daar nochelant mee omspringen of zomaar risico's nemen. De financiële consequenties van het verlies van een model zijn daarvoor te groot. Vergelijk het met vliegen met grote turbine kisten, ook daar neem je geen risico's mee.

    Kortom, alle negatieve belangstelling en voorstellen tot nog beperkender regelgeving vind ik stemmingmakerij ingegeven door lieden met een gebrek aan ervaring en een beeld van FPV wat niet klopt met de werkelijkheid.

    Zo, en dan ga ik nu even een hapje eten, dat gezeur altijd in dit soort topics, kom nu gewoon eens je gezicht laten zien op een meeting en beredeneer niet alles vanuit die comfortabele burostoel.

    Om maar iemand z'n onderschrift te quoten (Sleurhutje?):

    Buiten, daar waar pixels werkelijkheid worden. Want een FPV video bekijken is één ding, werkelijk een FPV model zelf vliegen is iets héél anders.

    Met vriendelijke groet,

    Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality
     
  7. Roel-CP

    Roel-CP

    Lid geworden:
    25 aug 2008
    Berichten:
    1.127
    Locatie:
    Almelo
    Ik snap het bijna

    Leg uit :
    radialen per seconde



     
  8. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Kerels kerels kerels.

    Nps
    Als u de n examens kunt halen met ook nog een goede afloop zonder regels en voorschriften te kennen ,petje af .
    Maar dat komt dan toch door studie op 1 of andere manier [werk gerelateerd]?

    Ik geef toe dat sommige vragen simpel zijn ,maar er zijn er ook die best pittig zijn als je geen elektro achtergrond hebt .

    Ed ,
    Over samenwerking tussen amateurs en fpv piloten zijn best wat toepassingen te bedenken .
    Je kunt als je het voor elkaar krijgt met medewerking van AT denk ik of zonder [regels].
    Zoals door een bevriende amateur hier voorgesteld je video doorsturen naar een relais .
    Of een oude alinco dj580 instellen als repeater en die meenemen de hoogte in .
    Daarmee zou je natuurlijk een leuke afstand kunnen overbruggen .
    Dat brengt en wat drukte op de band en haalt wie weet wat mensen over de spreeksleutel weer in te knijpen .

    Alle beetjes drukte op de vhf en uhf zijn meegenomen natuurlijk.

    Ps ik ben wat aan het vegen geweest , dacht dat de posts redelijk weer klopten .
    Zo niet sorry, ontopic AUB.
     
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.113
    Zo'n prestatie is dat nou ook weer niet... Heb door m'n achtergrond wel een klein voordeel. Altijd in de elektro- en transmissietechniek actief geweest. Maar dat is geen electronica!

    Vond de meerkeuzevragen simpel van opbouw. De antwoorden waren ook zodanig dat vaak één of twee foute antwoorden te elimineren waren. Met weinig diep inzicht in de materie, maar wel met wat logisch inzicht kom je dan toch tot veel goede antwoorden.

    Dus eigenlijk kwam het meer door een naar mijn idee slecht in elkaar gezet examen.
     
  10. u4eake

    u4eake

    Lid geworden:
    16 aug 2006
    Berichten:
    1.505
    Locatie:
    Diest, België
    Precies, dat is ook de indruk die ik overhield na mijn babbeltje met de voorzitter van de lokale radio amateur vereniging op de oldtimer fly-in te schaffen.

    Ook van de paraclub en de zweefclub heb ik vragen gehad voor samenwerking.

    We zijn allemaal (of toch bijna) mensen die plezier willen beleven aan hun hobby. Met een positieve ingesteldheid kom je zeer ver.
     
  11. PE5ED

    PE5ED

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    211
    Locatie:
    Haarlem
    En daar staat de hele boel ook voor. Iedereen lol, beetje kruisbestuiving.

    Had ik trouwens al KAP geroepen ? Het hoeft niet altijd aangedreven te zijn namelijk.
    -off topic warning- Wel leuk om ook eens te bekijken : Kite Aerial Photography - Welcome
     
  12. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    [mod]Ik snap er helemaal niets meer van. Wiebe heeft al flink geveegd maar dat had na bovenstaande helemaal niet nodig hoeven zijn. Heb je geen respect tegenover elkaar dan toch minimaal naar de gastheer. Een gewaarschuwd mens...[/mod]
     
  13. ashikaga

    ashikaga

    Lid geworden:
    1 mrt 2009
    Berichten:
    1.010
    Locatie:
    Near EHvb
    Ik vond op Wiki nog deze pagina over radio amateurs en frequenties, zag een antenne op een USA site waar je in sommige landen een zogeheten HAM vergunning voor nodig hebt en toen kwam ik via via op deze pagina :

    Radioamateur - Wikipedia

    Ash.
     
  14. vpork

    vpork

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    3
    Hey, U4eake.
    Met een basisvergunning in belgie kun je van de door jouw vernoemde frequenties enkel de 433Mhz ofwel 70cm band gebruiken tot 50Watt wat een behoorlijk bereik kan geven aan je LRS. :p
    In spraak haal je op 433Mhz makkelijk 50Km verbindingen met 5 watt en een 3x 5/8 antenne op zo'n 7meter hoogte (om je een idee te geven). Digitale signalen gaan nog stukken verder.
    De prijs van de vergunning komt per jaar op ongeveer 45€ wat de examenprijs betreft contacteer je best het B.I.P.T maar zal wel rond de 25€ draaien denk ik .
    De moeilijkheidgraad van het basisexamen is echt lachwekkend, zorg dat je de wet van ohm kent en weet hoe je een antenne moet afregelen, en klaar is kees.
    De minimumleeftijd voor het basis examen is 13jaar , dus dat zegt genoeg .
    Veel succes met je examen.

    Ik had in 2004 wat problemen toen ik op beurzen handelde in spycams uit china, toen de douane mijn doos leuke spullen voor hun hield, ben ik ook voor de vergunning gegaan.
    Het boekje met de te kennen leerstof kost je 5€ en is te verkrijgen op de site Latest | UBA - Belgian Amateur Radio Society, prachtig leesvoer voor op het WC na 5 x lozen en praktische proef bij lokale radioclub ben je klaar voor je examen ;p

    Hopelijk kon ik je warm maken voor deze licentie, en je zult zien dat onder de radioamateurs veel geintresseerden zullen zijn over het fpv'en.
    Mvg Mike
     
  15. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Let wel op dat je het bipt op tijd betaald .
    Ik zag er al 2 vragen van in het examen toen ik die snel online maakte hihi.
     
  16. Rien123

    Rien123

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Heinkenszand
    Ooit heb ik een A (nu F) licentie gehad en ik denk dat ik die gewoon weer terug krijg wanneer ik weer ga betalen.
    Maar ik vraag me af of je als zendamateur je videozender zomaar in een modelvliegtuig mag gebruiken. Dan heeft het niet meer zozeer met radio techniek te maken, waarvoor je een licentie heb om mee te "experimenteren". Je primaire doel is dan FPV.
    Destijds mocht je ook niet over van alles praten tijdens een QSO (gesprek) het moest altijd te maken hebben met radio, over het weer kon nog net.
    Kan hier iemand met recente kennis van voorschriften hier iets over zeggen.
    Misschien OM Ed?

    Rien.
     
  17. wiebe

    wiebe

    Lid geworden:
    5 feb 2003
    Berichten:
    3.384
    Locatie:
    drenthe
    Volgens mij mag dat allemaal niet ,maar doordat je anders niet aan fpv kan worden gedaan doe je het toch.
    Het zijn regels die bestaan uit de koude oorlog tijd .
    En ja eigenlijk moet elk qso over de hobby gaan tenminste hier in Nld .
    En ook mag je je ontvangen berichten niet delen met derden .
    Of was dat nog ten tijde van dat de politie nog te beluisteren was met een scanner?

    In de US worden ze al gek als ze je autoradio op de achtergrond horen .

    Laten we proberen het zo goed mogelijk te doen ,met zo min mogelijk maar wel werkbaar vermogen .

    Wel lijkt me het bipt een stuk strenger dan ons AT.
     
  18. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Echte recente kennis heb ik niet (sinds 1992 machtiging/licentie/registratie) maar wat ik zo om me heen hoor en zie is het AT niet meer zo streng als "vroeger" toen je nog iedere 10 minuten je call moest noemen anders bellen ze je op dat je dat vergeten was.

    Over dat experimenteren: je bent toch antennes aan het testen en je gebruikt de beeldkwaliteit samen met je telemetrie om te bepalen wat het bereik is van je installatie. Omdat we geen bergen hebben in Nederland gebruik je een modelvliegtuig om geen last te hebben van de negatieve invloed van de grond. ;)

    maar nu wat serieuser, Zolang je als zendamateur niemand stoort en zeker geen commerieële partijen en je gebruikt de toegestane frequenties, dan hoef je niet veel problemen te verwachten omdat het AT inmiddels hoofdzakelijk klachtgericht opsporing doet.
    En wat Wiebe ook al aangeeft: zo goed mogelijk doen met zo min mogelijk storing voor anderen.

    Nu ga ik weer verder meekijken met de postings want het is erg interessant dat FPV gebeuren

    de PH7CW ;)
     
  19. PH7CW

    PH7CW

    Lid geworden:
    11 aug 2007
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik ga mezelf even corrigeren mijn kennis van de regels is dus niet zo goed als ik dacht:rolleyes:
    Dat van de Call noemen is nog steeds van kracht maar dan iedere 5 minuten.

    Maar het antwoord voor Rien: de Nederlandse regels zijn te vinden op de site van AgentschapTelecom en wel in deze pdf

    succes
     
  20. Rien123

    Rien123

    Lid geworden:
    20 jan 2006
    Berichten:
    75
    Locatie:
    Heinkenszand
    Bedankt voor de info, je moet dus voor de Ghz banden wel een F licentie hebben en mag dan ook met 120W zenden, dat is dan wel voldoende :)
    Het lijkt me inderdaad, wanneer je geen storingen veroorzaakt het wel in orde is, met of zonder amateur licentie.
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2011

Deel Deze Pagina