FPV met 5.8 GHz

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door knikvleugeltje, 10 jun 2010.

1. Futaba

Futaba

Lid geworden:
    9 jan 2011
    Typisch gevalletje starter (op FPV gebied dan).
    Begonnen met fotocamera, later Flycamone2, GPS etc.
    Er vliegen hier in de omgeving een man of 5 FPV, waarvan 2 professioneel.
    Paar keer gezien, en ook een setje aangeschaft.
    Ik doe gewoon hobbymatig mee.

2. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Futaba,

Wat is professioneel FPV vliegen? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
    ImmersionRC - Real Virtuality

3. Futaba

Futaba

Lid geworden:
    9 jan 2011
    FPV'er 1:
    Internationaal flares inspecteren bij rafinaderijen, grondonderzoek (explosieven).

FPV'er 2:
    Luchtfotografie voor makelaars, bouwplannen vanaf boven fotograferen en later intekenen voor visualisering.

FPV 'er 3:
    De kisten hiervoor ontwikkelen en verkopen aan o.a. 1 en 2.

Ik was dit jaar 3 weken beroepsmatig op een beurs in Duitsland en NL, daar stonden 3 FPV mikrokopters tbv. de hulpdiensten.
    Uiteraard rondje meegevlogen (lees: coordinaten ingeven, klaar zetten, check en op de knop drukken).

4. Futaba

Futaba

Lid geworden:
    9 jan 2011
    Zondag (veel wind) getest met:
    5 GHz 500mW zender op Easyglider Pro.
    Futaba 2.4GHz zender.
    RX voor FPV gewoon in het gras gelegd.

Ontvangst was perfect, geen enkele storing.
    Vlg. GPS 550 meter hoogte, later iets gezakt en op zicht ruim 600 meter weg gevlogen.
    Clubgebouw en hekwerk tussen vliegtuig en ontvanger, geen storing.

5. droidworx

droidworx Guest

5.8 Ghz video

Hallo, ik heb een setje gekocht bij Estore in Rotterdam. Het is de IFtron stinger pro 5.8 GHz 100mw AVTransmitter en de IFtron Nano 5.8 GHz Modular Receiver. Kijk op de website van IFtron voor meer gegevens.
    Ik ben van plan het setje te gebruiken op mijn Droidworx heli.
    Zo gauw ik resultaten heb zal ik ze posten.
    Groet, Peter

6. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    [mod]pluggen van eigen spul is niet toegestaan.[/mod]

Laatst bewerkt door een moderator: 22 jan 2011
  7. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    plugplug. :p

8. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Ben net nog wat aan het testen geweest met een BEVRC 5,8GHz 200mW setje, en was best verbaasd over hoe goed het werkte. Deze komt binnenkort hoe dan ook in een van mijn FPV kisten.
    Voor het geld van 1 IFtron setje heb je 2 BEVRC setjes en een diversity controller :p

9. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Sander,

Dat zal hem vast niet veel uitmaken. Als hij met een droidworx heli vliegt kan dat er ook nog wel van af:)

Droidworx,
    Is dat nou echt zo prachtig mooi spul, en het geld waard, of vragen ze gewoon veel te veel voor wat GFK/koolstof?
    Ik wil graag een MKTR mount. Vind dat al genoeg geld voor een mount:(

10. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Het is helaas een beetje een kwestie van uitproberen als je per sé met Spektrum wilt vliegen. Veel hangt ook af van je montage van de diverse zenders en ontvanger. De boel boven op elkaar plakken is vragen om 100% kans op problemen.

Als het goed is komt de daadwerkelijke transmissie van Spektrum nooit in de buurt van de frequenties waarop je video zender zou moeten werken, maar wil je de grootste afstand hebben dan zou ik voor de laagste kanalen kiezen. Naar ik aanneem kanaal 1 zal op de laagste frequentie werken en A op de hoogste.

(In feite zou ik overigens niemand adviseren met Spektrum zenders FPV te gaan vliegen, pak dan gewoon een 35Mhz zender. Heeft niets met Spektrum qualiteit te maken of met bereik, maar om een of andere reden lijkt zowat elk type video zender te storen naast Spektrum ontvangers.)

11. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Da's nu juist wél een teken aan de wand van een slordig ontworpen ontvanger met een beroerde out of band rejection en daarom zegt het juist wél wat over de kwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

12. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Klopt inderdaad wanneer het gaat om bereik en ontvangst gerelateerde qualiteit, maar je weet hoe gemakkelijk hier mensen op de tenen getrapt zijn. ;) Overigens maakt het wel uit met welke ontvanger je vliegt in hoeverre je hier meer of minder last van zult hebben.

13. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Daar stoor ik me in de regel niet aan, dat de waarheid soms niet in iemand's straatje past kan mij aan m'n kont roesten, of is dat iets te figuurlijk uitgedrukt?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

14. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Het is tenminste eerlijk en dat is wel beter dan om feiten heen draaien om trammelant te voorkomen. In zoverre heb je wel een punt.

15. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi,

Ik probeer langzaam door een berg topics heen te bladderen voor meer info over FPV maar zie door al die antennes het bos niet meer. Maar ik ga gewoon verder. Maar even een vraagje voor ik me meer verdiep op een bepaalde frequentie.

Ik heb een omgebouwde mx-16s 35MHz met daarin Assan.

Nu is een 2.4GHz video setje voor de 2.4GHz Assan dus geen optie. Voor op de 35Mhz wel
    De 5.8GHz kan ik met beide systemen overweg (als het goed is).

2.4 video en 2.4 besturing kan niet samen alleen wat is de invloed als ik bv een 500mW systeempje ( I know dat het eigenlijk niet helemaal legaal is) neem op 2.4GHz en op het eigen vliegveld zou vliegen met daarbij meerdere 2.4GHz besturingen gelijk tijdig in de lucht. Afstand van mijn tot hun model is dan over het algemeen vrij groot maar wil het toch even zeker weten anders ga ik toch verder zoeken op de 5.8GHz tenzij iemand nog betere opties heeft.

Budget is momenteel erg krap maar misschien kan ik een beginnetje maken.
    P&P setje, beetje fatsoenlijk beeld en zeker zo goed als stoor vrij ontvangst is wel een must (af en toe een streepje oke maar complete uitval is geen optie). Vandaar ook de voorkeur om wat meer zendvermogen te nemen.
    OSD is ook wel zo handig. In ieder geval GPS en stroom. Auto terug vliegen naar home is ook wel leuk trouwens :D

Patch antennes zelf zijn niet zo heel duur heb ik al gezien maar een complete Tracker erbij dan loopt het toch alweer op. (heb nog niet gezien wat de aansturing daarvan kost.)

Videobril. Tjah weinig meer tegen gekomen dan Fatshark. Of zou een X inch beeldscherm moeten nemen die goedkoper zal zijn.

En dan natuurlijk nog een headtracker en tilt systeempje om het af te maken.

Ik lees dus nog maar even verder want er zijn zoveel meningen en keuzes.
    Bedoeling is een schuimpje wat tenminste 100% zeker tot 1km goed beeld heeft. Liever meer natuurlijk. Alleen regeltjes bla bla geeft dan wat problemen.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt: 8 feb 2011
  16. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    De afstand maakt niet zo veel uit als je zou denken, de signalen gaan alle kanten op en vullen op afstanden binnen het bereik van die zenders gewoon de bandbreedte rond die frequentie.

Vroeger of later zou het dus kunnen storen en daarbij zal met name jij met je video signaal de problemen ondervinden. Video zendingen zijn namelijk redelijk gevoelige zaken en werken niet met een beveiliging voor de integriteit van signalen zoals bijv. DSSS op 2,4Ghz (kleine fracties informatie vormen daarbij uiteindelijk de boodschap voor de besturing van je model, enkele missers in het zenden en ontvangen maakt dan niet uit voor die boodschap).

Als je daarbij ook nog eens een videobril hebt die een goed (lees: constant en vrij sterk) signaal nodig heeft om te werken en anders een 'blauw scherm' toont bij te zwakke signalen, dan is vliegen met 2,4Ghz video zenders in de buurt ook vragen om problemen.

Als je je vervolgens verdiept in de regelgeving omtrent FPV, dan blijkt dat nog maar weinig echt vastgelegd is bij wet, maar voor zover ik weet mag je niet met radiografische modellen 'buiten het zicht' vliegen. De enige oplossing is dus het werken met spotters voor wat betreft de afstanden boven pakweg 300 meter en eigenlijk zouden die ook de besturing over moeten kúnnen nemen.

Als je dat in beschouwing neemt, dan zou ik je adviseren dat áls je al besluit FPV te gaan vliegen je maar beter de best werkende oplossing kunt kiezen. 35Mhz en 2,4Ghz geeft wel een goed bereik, maar dat krijg je ook wel met 5,8Ghz en 2,4Ghz besturing en dan heb je geen last van andere 2,4Ghz vliegers.

Er komt nogal wat kijken bij het halen van een goed bereik, juiste antenna's, goede plaatsing van je apparatuur op je model zelf, goede patch antenna met het liefst een tracker. Alles bijelkaar wordt het sowieso een dure grap, want FPV vliegen moet je áls je het doet gewoon meteen góed willen doen.

Misschien een open deur in de ogen van mensen die nooit FPV gevlogen hebben, maar er komt sowieso een beetje trial and error bij kijken voordat je een setup bij elkaar hebt die écht goed werkt. Wat dat betreft, en mijn eigen ervaring is nogal beperkt met FPV, kan ik je geen specifieke setup aanbevelen. Ja, nou ja, de FatShark 5,8 Ghz 640x480 video bril is denk ik momenteel wel zo'n beetje de meest flexibele en beste keuze. Maar verder zijn er nogal veel mogelijkheden.

17. bluefalconholland

bluefalconholland

Lid geworden:
    6 jun 2007
    Een slechte ontvanger met de juiste antenne is nog altijd beter dan een goede ontvanger met een slechte antenne...maar je hebt volkomen gelijk wat spectrum betreft, niet aan beginnen.

MVG. Robert.

18. knikvleugeltje

knikvleugeltje In Memoriam

Lid geworden:
    13 feb 2006
    Ik werk ook met (jeti) 2,4 en 5.8 AV. Gaat zeer goed.
    Is een aanbeveling waard.

Taco.

19. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    "maar je hebt volkomen gelijk wat spectrum betreft, niet aan beginnen"

Je bedoelt dit sarcastisch :rolleyes:?

20. SanderFPV

SanderFPV

Lid geworden:
    11 feb 2010
    Nee, da's te generaliserend. Een ontvanger (1) met een slechte out of band rejection en/of selectiviteit voorzien van prima antenne met een video zender ernaast zal slechter presteren dan een goede ontvanger (2) met dezelfde gevoeligheid maar een goede out of band rejection en selectiviteit met een slechte antenne.

E.e.a. valt of staat even met de mate waarin de ontvanger last heeft van de ernaast gemonteerde videozender. Ontvanger 1 zal een flinke reductie in gevoeligheid te zien krijgen door de slechte out of band rejection. Dit is feitelijk gelijk aan het monteren van een slechte antenne, daarmee zal ontvanger 1 per saldo een lagere gevoeligheid hebben dan ontvanger 2.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen

Deel Deze Pagina