FPV, multicopter videos enz

Discussie in 'Multicopters FPV foto en video' gestart door BorisB, 5 jul 2012.

1. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008

je kan ook voor tijdelijk zelf een frame in elkaar flansen ;)

2. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Mwa die paar tientjes is voor mij geen probleem en daarnaast probeer ik al mijn schaarse vrije tijd te gebruiken om te vliegen nu het nog een paar weken mooi weer kan zijn :)

3. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Groot gelijk , zo veel mogelijk vliegen.
    Ik probeer 4 dagen per week een paar vluchten te doen.
    Vind alleen de zenderbereik zo beperkt.....al is Futaba toch 1 van de beste....toch slaagd het tegen met wat obstakels!
    Heb vandaag een test vlucht gedaan met de gopro hero2 , zit nog met trillingen.
    Heb de props gebalanceerd en de motorlagers ingevet.
    Zodra ik de Eyefly case binnen ga ik er werk van maken.
    Heb een trial van sony vegas pro11 gedownload om wat te editen , moet er wel effe aan wennen , je kan er zo veel mee :)

4. iVolo

iVolo

Lid geworden:
    25 jul 2011
    Gisteren probleem gehad met de NAZA. Vlak na het opstijgen ging het mis, alhoewel ik nog geruime tijd gewacht heb na groene LEDs. Het was net alsof ik in rate mode vloog, niks stabilisatie. Op GPS gezet vloog hij plots naar rechts, niet te houden zo zonder steeds meer stick uitslag te geven. Terug GPS af en redelijk onder controle maar snel neergezet in een wei.

Terug op het veld LOS getest en weer van dat, niet vliegbaar. Dan LiPo eraf en terug eraan en na de reboot geen problemen meer. Vies probleem, vertrouw die update niet meer.

5. iVolo

iVolo

Lid geworden:
    25 jul 2011
    Leuke case Roni, en goede kleur om hem terug te vinden in gras of boom!

6. Bist

Bist Guest

Hi gasten,

Ik heb dit topic nu al een tijdje in het oog. Tof bende hier. Als ik mag wil ik binnenkort wel eens komen meevliegen ;-)

Ik ben van Mechelen (Belgie) en ben sinds een tijdje ook multicopters aan het bouwen. Een H-quad heb ik al achter de rug en ben nu bijna klaar met een hexa op een F550 frame met Naza.

Ik ben wat aant lezen enz over fpv. Eerst leren vliegen natuurlijk.. Ik zie dat veel volk steeds maar voor de vertrouwde Gopro kiest.
    Als experts te zaken heb ik een vraagje voor jullie. Waarom gebruik er niemand dit? https://www.sparkfun.com/products/11418

Ik zie alleen maar voordelen. Kleiner, lichter, beter kwaliteit. FPV en opname op SD. Mis ik hier iets? Wat is het addertje?

Show me the light ;-)

Bist

7. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    GoPro is HD, maar dit zegt alleen iets over de resolutie. Het linkje wat jij zend is een losse module dus iets minder gebruiksvriendelijk voor de normale gebruiker, maar de prijs is wel lager. belangrijkste is eigenlijk de lens het het CMOS/CCDtje (het netvliesje). Daar staat niet veel over in, maar als het een goedkoop CMOSje is dan krijg je veel ruis, of het is niet "echt" 1080 maar veel minder, en dan hebben de chinezen het beeld gewoon opgeschaald naar 1080...

Ik zou altijd even een demofilmpje downloaden en goed kijken of het beeld netjes is.

8. Bist

Bist Guest

Dat is het juist. Er staat een demo filmpje bij met een vergelijking tussen een Gopro 2 en deze camera en de kwaliteit is gewoon veel beter.

Iets minder gebruiksvriendelijk ?lol. Als je quadcopters enz kan in elkaar knutselen mag dit zeker geen probleem zijn.

;)

9. StormyRocket

StormyRocket

Lid geworden:
    24 jul 2012
    Vaag, ik weet wel dat je moet zorgen dat je tijdens het booten van de controls af moet blijven. Dus wellicht opgestart en te snel je multi bestuurd wat issues tijdens zelf-calibratie opleverde?

10. servowire

servowire

Lid geworden:
    10 feb 2012
    Ik bedoel: De Gopro heeft ontwikkelingskosten voor de interface,software en behuizing, daar betaal je voor. Ook als je hem in de Quadje hackt ;)

11. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Zet eens wat op youtube. Vlieg jij nog steeds met 10' en hoe neem je op? 720p 60fps is altijd veiligste. Wat ik eerder zei die motorplaten van hoverthings frame kunnen ook trillingen creëren. Al kun je een motorplaat een halve millimeter heen en weer bewegen is het genoeg voor trillingen. Daarvoor heb ik die vastgezet met een druppel lijm.

Was je quad ook in manual mode denk je?

Ik denk dat de meeste van ons hier juist niet met gopro vliegen als je goed leest, maar enkel met een CCD camera en Gopro neemt het op zodat je achteraf nog kan nagenieten van je vlucht in HD.
    Gopro als FPV nadelen:
    - Te grote hoek, mits je wil opnemen in wide mode, wat meeste wel mooi vinden en wat beste kwaliteit geeft aangezien de medium en narrow mode ingezoomd zijn. Daarom heb je ook bijvoorbeeld geen medium/narrow in 720p. Je kan bijvoorbeeld moeilijk diepte inschatten en doordat het te grote hoek is en je goggles in SD zijn betekent dit kwaliteit vermindering (verloren pixels en vervorming).
    - Het is een CMOS chip, wat nooit zo goede beelden geeft als CCD en vooral als het om belichting gaat. Met FPV wil je alles behalve ineens verblind worden door de zon.
    - In wide mode is het formaat 16:9 wat zwarte balken in je scherm betekend, dus mindere kwaliteit door pixel verlies.
    - Gopro heeft een aparte batterij nodig en als je die niet oplaadt of daar gebeurt wat mee ben je beeld kwijt, alhoewel je wel met een 5V voeding zou kunnen voeden dmv USB connector.

Ik zie dat heel veel beginnende FPV'ers hetzelfde als jij denken van waarom zou ik een extra camera gebruiken als ik alles met een camera kan doen. En toch zie je ze allemaal later overstappen naar een goede CCD camera. Ik moet zeggen dat ik in het begin ook wel koppig was na vele verhalen van anderen en er toch koos om met gopro live feed te vliegen en je merkt gewoon dat zodra je wat agressiever en uitdagender gaat vliegen, dat je min of meer blind bent op sommige momenten. Overstappen naar een CCD camera was voor mij net dag en nacht verschil vergeleken bij een gopro en dan heb ik het over een hero2.

Ook al is het beeld netjes.....hoe is de belichting? Licht donker overgangen zijn killing met dit soort camera's of zelfs vliegen bij laag zon. Ik vlieg namelijk vaak in de avonden tijdens de zomer.

12. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Garbungel de medium en narrow modus op de gopro zoomt niet in!!
    Hij gebruikt alleen een ander deel van de sensor, hierdoor wordt de hoek die de sensor met de lens maakt anders en daardoor ook de openingshoek. Er komt inderdaad iets meer ruis in beeld, dit is vooral merkbaar bij de narrow modus. Dit komt omdat hij de pixels dichter bij elkaar pakt en je dus een kleinere sensor groote krijgt wat de ruis verhoogt. Maar het blijft wel echt full hd. En wordt niet geupscaled.

13. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Je gaat van 5megapixel over naar 3 bij wijze van spreken, wat natuurlijk nog steeds voldoet aan full HD. Full HD is ~2.1Megapixel.
    Het is inderdaad niet daadwerkelijk inzoomen van beeld zoals je op computer bijvoorbeeld doet, maar je sensor wordt kleiner(slechter) en je ziet het in het beeld. Gopro medium mode verschilt ook al ten opzichte van wide. Ik wou het alleen versimpeld uitleggen.

14. iVolo

iVolo

Lid geworden:
    25 jul 2011
    Ik had wel dat gevoel ja, maar dan zou hij in GPS assisted mode toch moeten blijven hangen en als ik die schakelaar overhaalde ging hij er plots vandoor.

Het lastigste is dat ik nadien nog 3 vluchten deed zonder problemen.

15. iVolo

iVolo

Lid geworden:
    25 jul 2011
    Ik zet hem altijd neer op de grond en steek dan pas de LiPo stekker in, dus dat kan het niet zijn. Heel bizar!

16. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Ik vlieg nog steeds met 10 inch , vind het perfekt....
    Met 8inch heb ik net te weinig power naar men zin.
    Heb de gopro nu op 1080 staan en heb minder last van trillingen dan op 720.

17. StormyRocket

StormyRocket

Lid geworden:
    24 jul 2012
    Wissel je dan ook van accuspanning? Dus 4S <-> 3S?
    Omdat ik altijd geleerd heb dat de 4S voor 8" is en de 3S voor 10"

18. QuadRon

QuadRon

Lid geworden:
    16 mrt 2008
    Moest ik overstappen op 4s moet ik zoiezo op 8inch vliegen.
    Mijn motoren zijn er niet voor geschikt.

19. B.Dave

B.Dave

Lid geworden:
    8 sep 2009
    Ik ben nu dus officieel lid van de Fpv club whoooooot :p
    Merci eh roni voor het gebruik van den bril.

2 vluchtjes = 2 crashes maar niet mijn fout gelukkig.
    1ste vlucht 1x prop in vlucht gebroken en daardoor 1 draagarm en 2 props stuk.
    2de vlucht motordraadjes die naar de kut gegaan zijn. Geen schade

Grts Dave

20. BorisB

BorisB Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mei 2012
    Ik snap jullie echt niet dat jullie met 10 inch kunnen vliegen. Vloog op mijn x quads ervoor ook altijd met 8 of 9. Heb 10inch ooit geprobeerd, maar dat vind ik te overpowered kan ik niet precies mee vliegen. Zal wel persoonlijk zijn dan denk ik.....ik vind mijne met deze setup meer dan genoeg power hebben en met 8 inch kun je gains flink wat meer opschroeven zonder dat ie snel gaat vibreren. Het is wel minder efficient maar efficient is niet altijd beste. Die een of twee extra minuten vliegtijd gaat mij niet overhalen. Ferrari is ook niet efficient maar ik rij er liever in dan in opel ampera. Die 1200kv's presteren het bese bij 8inch trouwens. Voor grotere props kun je beter voor minder kv gaan.

Binnenkort weer eens vliegen roni dan zie je hoeveel power ik nu heb met 8inch? Moeten meer vliegen nu voordat et weer helemaal slecht wordt.

Deel Deze Pagina