FPV troep of niet?

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Michael van der Hoek, 27 aug 2013.

1. Michael van der Hoek

Michael van der Hoek

Lid geworden:
    28 mei 2010
    oke, wie oh wie kan me helpen.

Omdat de lasdraad zo lastig te solderen was heb ik de te solderen stukjes verhit met een brandertje. daarna ook nog even in de ammonia gelegd zoals d.knoppers zegt.

Als ik ze nu vast wil solderen zie je gewoon dat de tin wegkruipt van de blaadjes. Net of de blaadjes de tin afstoten. Iemand een idee wat te doen?

2. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Doe je denk ik toch iets niet goed.

Normaal kan je het eigenlijk zo solderen. Als je het vooraf allemaal vertint moet het zeker lukken.

Wel de juiste soldeertin? Harskern (60/40) dacht ik.
    Loodgieters tin zonder vloeimiddel werkt iig niet.

Wordt je boutje wel heet genoeg.
    Soldeer zelf met maar 20Watt en een 3mm longlife stifje.

Vloeimiddel is S39 pasta (universeel) ben er ook niet zo een fan van maar dan gaat het iig beter. Wel dan zo min mogelijk gebruiken en schoonmaken. Dacht dat er nog een minder agressieve variant is. RVS geschikt volgens mij.

Solderen doe ik in een malletje op zn kop. Dus tin loopt naar het uiteinde van de mantel.
    Dan gewoon genoeg toevoegen tot de kop mooi vertint is.

Zoiets.
    Helemaal over het metaal heen laten lopen lukt eigenlijk bijna niet. Trekt weg. Alleen onderaan hoopt het dan wat op wat het in ieder geval steviger maakt.

Laatst bewerkt: 16 okt 2013
  3. Michael van der Hoek

Michael van der Hoek

Lid geworden:
    28 mei 2010
    ja ik gebruik gewoon tin met harskern, soldeerboutje met regelbare temp. staat nu op 320gr celcius. (op aanraden van de elektrowinkel waar hij vandaan komt)

tin ontwijkt het koperdraad gewoon. Heel vreemd idd.

Heb de boel nu nogmaals schoon en nu nog eens kijken.

4. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Tip van Verfbrander!

Vertin de coax.
    Snijd hem rondom in met een mesje zodat je een paar mm feed krijgt en breek het eraf met een tangetje.
    Krijg je een mooie rand bij het uiteinde van je shield.

Tip van mij.
    Doe eerst een stukje krimpkous over de coax.
    Kan je de boel daarna netjes afwerken. Druppie epoxy over de feed en klaar.

Zojuist voor de zoveelste keer de blaadjes uit de ammonia vergeten te halen.
    Ofwel die zijn nu mooi staal kleur.. Nog wel te solderen maar lastiger om te doen en te zien.....zijn er gelukkig maar 60 stuks.......

5. Michael van der Hoek

Michael van der Hoek

Lid geworden:
    28 mei 2010
    heel vreemd maar ik plak er net zo een blad op, kijken wat de 2e doet....

6. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    320 graden lijkt me ok, maar je zou ook iets hoger kunnen proberen. Ik gebruik een 50W (temperatuur geregelde) bout met 370 graden soldeerpunt. Ammonia, S39 gebruik ik nooit. In plaats daarvan schuur ik de te solderen delen altijd even lichtjes, dan vertinnen met harskernsoldeer (loodhoudend), en dan definitief vastsolderen. Meestal gebruik ik geen of heel weinig extra tin bij de laatste stap. Solderen moet je heet en snel doen, dus niet treuzelen want dan verbrandt het vloeimiddel.

Martin

7. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Kan idd ook wel. Maar als je 20 antennes oid moet solderen wil dat niet zo.

Ammonia ontvet het boeltje. Als je dan een voorraadje buigt blijven schoon. Ander omdat je het in je handen hebt gehad verweerd het vrij vlot.

Met vooraf vertinnen weet je zeker dat het tin overal komt.

Koper met roestvorming kan je beter skippen. Bv oud lasdraad.

8. Michael van der Hoek

Michael van der Hoek

Lid geworden:
    28 mei 2010
    nou het hele zooitje viel er net weer vanaf. ik zet er een . achter voor vandaag. Morgen maar weer kijken als het humeur het weer toelaat :D

9. schilper

schilper

Lid geworden:
    26 jun 2008
    Ja opzij leggen die antennes en met een paar stukjes van je lasdraad (nieuw) wat onderstaande tips uitproberen. Grote kans dat je inmiddels met je brander de draad van de antennes helemaal uitgegloeid hebt.
    Vertin de proefdraadjes eerst met gebruik van S39 (ja het is vloeken in de kerk) daarna heel goed met water afspoelen. Met een oude tandenborstel desnoods. Dan is het tin goed gehecht met de draad en alle resten van de S39 verdwenen en kan je verder.
    Succes.

10. Michael van der Hoek

Michael van der Hoek

Lid geworden:
    28 mei 2010
    Ik ga me best doen! Wat me opviel is dat de harskern wel hecht aan de lasdraad, dit lijkt wel een soort schild te vormen om de lasdraad waardoor het tin langs de draad wegloopt.

Kan dit?

11. Rubaaaa

Rubaaaa

Lid geworden:
    21 jun 2013
    Herkenbaar probleem....

12. Michael van der Hoek

Michael van der Hoek

Lid geworden:
    28 mei 2010
    2e cloverleaf is een feit. Wel heel wat van geleerd. Soldeerapparaat iets warmer gezet en de bladen niet meer in de gasbrander houden! Gewoon direct op de lasdraad pakt de tin het mooist!

Heb de leaves nu vast zitten maar ga het zeker nog eens doen nu ik weet hoe alles werkt.

Nu maar wachten op me camera, en kijken hoe ik de clover op de zendmodule kan zetten...

Deel Deze Pagina