Ik kan binnenkort wel een paar foto's hier posten. De kit is keurig gefreesd, het materiaal is uitgezocht op lichtheid en waar nodig stevigheid, maar vooral het eerste....de handleiding (Duits, met foto's) en de tekeningen (op A4 om zelf te printen) staan op de bijgeleverde CD. Het rompje bouw je in een handomdraai, het stabilo en kielvlak ook (hoewel die nog wel in profiel geschuurd moeten worden wat toch wel even een stoffig werkje is....). in de romp zit een GFK-buis (die moet je zelf maken) om ballast mee te nemen. De vleugel is wel wat meer tricky, het profiel is dun en voorzien van voetjes, hoofdliggers uit 6x1 en 3x1 carbonstrip, de achterlijst is 0,8 triplex dat makkelijk tordeert.... De vleugel is deelbaar in drie delen met carbon verbinders, wat natuurlijk ook lastiger te bouwen is dan alles uit één stuk. Zeker niet 'anfängertauglich'. Het geheel wordt wel behoorlijk licht, volgens de handleiding net over de 400 gram, wat een vleugelbelasting van zo'n 12 gr/dm2 zou zijn. Op dit moment ben ik de vleugel aan de bovenzijde aan het beplanken (middensectie en 'binnen-oren' 1,5 mm, buitenste oren 1mm), dan nog bespannen en de besturing er in. Bij Seta heb ik een rubber + lijn gekocht, zo komen de tijden van weleer weer terug, net zoals ik 30 jaar geleden de zwevers startte ;-) Ik ben benieuwd hoe het vliegt, het is mijn eerste RES zwever, volgens de mannen van rc-network moet 'ie gigantisch goed vliegen.
Worden de buitenvleugels met tape vastgezet? Mijn ervaring met de Inside F5j (Höllein)is dat de tape het Oracover light kan los trekken. Höllein had een schroefje als zekering, super onbetrouwbaar! Ik plak nu met blauwe schilderstape. Lelijk en niet bestand tegen vocht! Ik kijk uit naar de foto's. Omdat mijn veld wat kort is, gaat mijn voorkeur uit naar de e-baba, (of toch de Slite of de Fresh?!?) Bedankt.
Op een kit van de Slite heb je zeker een half jaar wachttijd.... In de handleiding wordt niet over tape o.i.d. gerept, bij mijn grotere modellen (Shadow 3,7m en Pulsar 3,6m) plak ik ook niets vast. De verbinding tussen de vleugeldelen heeft ook vooraan een 5mm- en achteraan een 3mm beuken rondhout. De voorkant van de vleugel is natuurlijk beplankt, dus daar zal je de folie niet zo snel lostrekken. Je zou ook tape kunnen zoeken die minder sterk plakt, trouwens.
Ik gebruik altijd de 3M scotch crystal clear transparent tape op mn RESi. Laat niets achter en haalt gemakkelijk los maar blijft goed zitten. https://www.123inkt.nl/3M-Scotch-Crystal-Clear-tape-19-mm-x-33-m-6001933-i16255-t61998.html
Bedankt voor de raad. Ik wist niet dat er zoveel verschil in plakband was. Gewone doorzichtige tape kan niet tegen de zon (uv) en hecht aan de folie zo, dat het bij weghalen de folie lostrekt. Ik heb deze week voor scharniertape een bezoek gebracht aan Hangar Kampen, hij had twee soorten Kavan en Graupner. De Graupner tape was schreeuwend duur, maar volgens Peter veel beter, bestand tegen uv, enz. Schreeuwend duur = 12,95 voor een rolletje! Niet bedoeld om vleugeldelen aan elkaar te tapen. Dan probeer ik de Scotch Crystal clear maar.
Ik plak altijd over het folie op de einden van de vleugeldelen gewone plakband. En laat dat permanent zitten ter bescherming van de folie. Nadat ik de vleugeleinden in elkaar gestoken heb voor het vliegen, kun je hierover heen elk willekeurig tape/plakband doen, welke je na het vliegen weer verwijdert. Op deze manier trek je nooit de folie los en wordt het ook niet beschadigd.
Als scharnier tape word vaak Blenderm van 3M verkocht, voor heel veel geld. Dit kan je echter ook kopen in de apotheek, voor een paar euro per rolletje, onze vrienden van HK verkopen het ook
Als de passing van de vleugelhelften goed is, is er hooguit een heel klein stukje tape nodig. En als je die óók nog vergeet (-leert mijn ervaring) gebeurt er ook niks.
Je ziet allerlei geavanceerde methoden om vleugels te fixeren. Ik schaar al deze oplossingen onder de categorie Oplossing zoekt probleem Hoezo zou dit los laten? Ik wacht nog op de verhalen van vliegers waarvan de vleugel spontaan uit de vleugelverbinder geschoven is. Als je zorgt dat de verbinding een beetje weerstand heeft is er (volgens mij) niets aan de hand.
Tips bij mijn RESi zit alleen maar vast met verbinder in de vleugelbuis, deze kan dus draaien. Met n tapeje zit ie mooi vast. Rest is idd meer voor het idee dat het vast blijft zitten.
Spontaan nog niet en de pendel stabilo's van mij zijn altijd ongezekerd. Wel heb ik 2 keer een vleugel gehad die een paar cm los kwam van de romp waarna de servo stekkers geen contact meer maakten. Eén keer een mid-air zonder verdere schade, maar één vleugel helft kwam wat los en 1 rolroer deed het niet meer. Ik kon het toestel veilig landen. Eén keer beide vleugel helften door een aanraking met de grond bij ~ 25 m/sec wind in Engeland. Resultaat: helemaal geen rol besturing waarna de Pace weer eigenstandig het luchtruim koos, met als gevolg een flinke schade aan romp en vleugel. De vleugel heb ik juist deze week weer geheel gerepareerd.
Dat zijn steekhoudende argumenten Rick! Een mid-air kan altijd voorkomen. Als je vleugel daarna één geheel blijft kan dat een boel schade voorkomen. Goed punt
Hallo Wubbe! Je wachten is voorbij....... hier komt mijn verhaal. Twee weken geleden vloog ik op een heel stille avond met de Inside F5j. Heerlijk rustig glijden vanaf zo een 150 meter, zonder thermiek ongeveer 8 minuten. Nog een vluchtje voor het te donker wordt? Vooruit maar. Stijgen naar 150 meter, motor uit, glijden maar. Na een minuut valt de kist oncontroleerbaar naar beneden, bah! En werkelijk drie meter boven de grond trekt hij vlak en maakt een zachte lading.......niets stuk....pfoei! Het zweet van het hoofd vegen, wat een opluchting. Naar het vliegtuig lopen en inderdaad, niets stuk. Maar wat zie ik? Ik ben vergeten de buitenvleugels te tapen, dus eigen schuld, dikke bult! Nu heb ik een checklist gemaakt, de preflight list, en daar staat het tapen echt wel bij. Inderdaad glijden de vleugelpennen soepel in de buizen, dus er ook uit! Dat laat ik toch maar zo. Sorry Wubbe, zo is het gebeurd!
Hé? De kist valt oncontroleerbaar naar beneden en trekt dan drie meter boven de grond vlak. Weet je heel zeker dat het aan het tapen van de vleugels lag? Hoe kan hij dan 3 meter boven de grond weer vlaktrekken? Hoe zagen de vleugeltippen er dan uit? De Inside heeft ronde vleugelverbinders, toch? Interessant hoor, deze voorbeelden
Bij die toestellen wel. Bij latere heb ik ze in de romp gelijmd en in de vleugel los met een nylon kousje om de draden heen.