Dat hij net boven de grond vlak trok, beschouw ik als een mirakel. Het lag vast niet aan mijn stuurmanskunst!
Ik ben wat verdwaald in het tape-verhaal , excuus. Is Cees wat verder gekomen met de Baba Jaga? Ik zie graag wat foto's van de bouw als dat mogelijk is. Van Höllein zag ik het bericht dat hun Andreas vliegtuigen eerste en tweede plaats gehaald hebben bij een wedstrijd in Duitsland. Mooi bericht, er stond niet bij welke concurrerende vliegtuigen meededen.
De houtbouw van de Baba Jaga Competition is klaar....nu het bespannen en de rc-inbouw nog. Gewicht tot nu toe - zonder bespanning en rc - is 248 gram, ik schat dat ik mét bespanning en rc op de 400 gram uitkom. Ik denk wel dat er nog wat lood in de neus zal moeten om het zwaartepunt goed te krijgen, maar vliegklaar zal het hele spul op zo'n 430 gram uitkomen....niet verkeerd lijkt me.
Nou nee, ik vlieg in mijn eentje en op dat moment stond het zweet mij in de handen, dus.................
De Baba Jaga tot nu toe....vliegklaar waarschijnlijk 395 gram, als ik geluk heb is er geen lood in de neus nodig, hooguit 10 gram. De 400 gram die de jongens van AkaFlieg noemen is dus zeker haalbaar. Foto helaas in telefoon-kwaliteit.
Alleen nog de rechter buitenvleugel bespannen, vlieggewicht inclusief 15 gram lood wordt 405 gram....niet slecht voor een vleugeloppervlakte van 32 dm2, vleugelbelasting wordt dus 12,7 gr/dm2. Het is bijna 'indoor-tauglich'.
Hallo Cees, aanstaand weekend wordt het mooi weer, vooral in de avond neemt de wind af, misschien ook bij uw woonplaats. Succes met de “maiden”.....
Dank je, maar vandaag gaan we op vakantie en zal er van een 'maiden' niet veel komen. Je hoort het hier nog wel als de eerste vlucht heeft plaatsgevonden!
Vandaag de eerste vluchten met de Baba Jaga Competition gemaakt. Eerst een paar handstarts en een beetje uittrimmen, daarna aan het elastiek (van Seta). Wauw, dat vliegt, de tweede vlucht al iets over de vijf minuten zonder thermiek (vier uur 's middags in november hè...). Nog een paar gram lood in de neus gedaan en de starthaak iets naar achteren verzet, hij trekt het hele elastiek mee omhoog. Je merkt wel dat de vleugelbelasting erg laag is, bij de windkracht 2 van vanmiddag sta je al bijna stil. Volgende keer maar met wat ballast.
Hallo Kees, Gefeliciteerd met de maiden van de Baba Jaga. De eerste conclusies zijn dus: lage vleugelbelasting is lage vliegsnelheid en lage daalsnelheid. Hij is dus geschikt voor licht weer. Ik ben nieuwsgierig of met ballast ook bij wat meer wind is te vliegen, want in Nederland is de windsnelheid groter dan in Duitsland. Daarom ben ik zo tevreden met de Quido van Aeronaut, die kan ik ook bij winderig weer vliegen. Maar ja, dat is geen res model!
Kees bedankt voor het delen van de informatie. De club in Losser heeft zes van deze moddelen besteld en gaan ook de Baba Jaga vliegen. Ben erg benieuwd. Veel plezier met het vliegen van jouw Baba Jaga.
Nu, de beslissing is gevallen, ik heb een Baba Jaga aangeschaft. Niet dat andere ontwerpen slechter zijn, maar meebouwen met een aantal lijkt me heel informatief. Ik denk dat alle res-vliegtuigen ongeveer dezelfde prestaties hebben.