Soms pompen is wel vreemd. Wordt het pompen erger tijdens het zweven of herstelt het langzaam aan weer? Ik kan twee dingen bedenken waar het op kan wijzen. Het zwaartepunt kan soms verschuiven, en dat wijst op een probleem in de rubbermotor. Hoe is deze na de landing? Mooi verdeeld in de romp of met een knoop achterin? Het kan ook wijzen op een geringe statische marge. Dan moet het zwaartepunt nog wat naar voren. Ik ga er van uit dat de vleugel en staartvlakken wel altijd in de zelfde positie zitten.
Leuk verslagje met foto's! hulde, ik heb weer een hoop opgestoken door dit draadje te volgen, bedankt mannen!
"Soms" pompen is inderdaad vreemd , als het gebeurd is het op zo'n 5 meter hoogte en het blijft duren tot op de grond , het aantal keer "pompen" is 4 à 5 keer . 1 maal heb ik gezien dat de rubber achteraan nog in een knoop zat maar meestal ligt deze los in de romp en ik weet niet of dat hij toen pompte . Volgende keer als ik ga vliegen zal ik er beter op letten wat er eigenlijk gebeurd in de vlucht en landing en of de rubber al dan niet geknoopt zit , ik was al blij dat ik enkele mooie vluchtjes kon maken zonder brokken . Wat bedoel je met statische marge ? Het zwaartepunt ligt wel ver naar achter maar is volgens tekening , vleugelbreedte is 115 mm en het zwaartepunt ligt op 75 mm vanaf voorkant vleugel . Vleugel en staartvlak zitten altijd in dezelfde positie , daar let ik op voor elke vlucht . Groeten Jef