Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

1. DutchRC

DutchRC

Lid geworden:
    21 aug 2020
    Hallo heren... Ik gebruik sinds +/- een jaar een X20 voor vliegtuigen, en sinds kort de X20 HD...
    Voor FPV drones gebruik ik echter Crossfire of ELRS (niet in de Tandem zenders)...

Nou vroeg ik me af of de combi X18 + de ELRS module van Frsky een aan te bevelen setup is voor FPV drones..
    OF is de latency tussen deze zenders en de module groter dan met zenders die crossfireshot gebruiken?

2. Vlcjeroen

Vlcjeroen

Lid geworden:
    23 jul 2016
    Antenne overgezet

R2D2 vindt dit leuk.
  3. DutchRC

DutchRC

Lid geworden:
    21 aug 2020
    voor geïnteresseerden: een side-by-side van de X20S en X20 HD upkit versie..

(niet gesponsored.. ik heb beide zenders gekocht)

4. JhT

JhT

Lid geworden:
    5 jun 2021
    Handleiding X20 & EthosV1.3.2 rev0 vertaald naar NL (machinevertaling)

Bijgevoegde bestanden:

5. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Nu ook in stoeptegel versie: Tandem XE [​IMG]
    Meer trims, meer schakelaars of potmeters, extra display voor o.a. telemetrie gegevens.
    Ik heb er alvast eentje besteld.

Jonkje, Vlcjeroen en AHoogendijk vinden dit leuk.
  6. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    En wat gaat die dan ongeveer kosten?
    Zie nog geen prijze op internet.

Mvg ronald

7. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Rond de 700 Euro incl TD R10 ontvanger en aluminium koffer in Tjechie

Hoewel ik hem in Duitsland voor veel meer geld (900 Euro) zie staan.
    Met deze prijzen prijst Frsky zichzelf uit de markt...

GJ

Arnoud Snel vindt dit leuk.
  8. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Ik heb hem bij Turbines-RC besteld
    https://www.turbines-rc.com/en/radi...z24ghz-tdr10-receiver-battery-neck-strap.html
    Ik ben heel blij dat er eindelijk nog eens een zender in dit formaat uitkomt. Ik had een X20S met een tray, maar het past zo een beetje als een tang op een varken, vergt veel teveel aanpassingen om die aan te passen aan mijn stijl van vliegen. Vooral het feit dat ik op de X20 beperkt zit met trims die in het midden van de zender staan vond ik een groot nadeel. Bij mijn X10 kon ik die nog vervangen door een schakelaar dichterbij mijn hand, bij de X20 zit alles op de PCB gesoldeerd. En dan nog die drukknopjes op de onderkant, die zijn voor mij totaal onbereikbaar tijdens het vliegen.
    Deze Tandem XE klopt perfect met wat ik zoek, en is met de huidige prijzen niet zo gek veel duurder dan een X20S. Ik heb trouwens al kandidaten om die van mij over te nemen, dat probleem is dus al zo goed als opgelost.
    Nu maar hopen dat het niet te lang meer duurt eer ze effectief leverbaar zijn.

9. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Zo gaan de prijzen vlot richting die van Jeti.
    Alleen.... ze hebben nu nog de naam van een budget merk, dat gaat hem dus niet worden.

Grt,

Arnoud.

10. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Een Jeti DS-16 is 1600 euro plus dat daar dan ook nog veel duurdere en vooral grotere ontvangers bij komen.
    Ik heb mijn Tandem X20's voor rond de 260 Euro gekocht, ze zijn nu het dubbele.
    500 Euro vind ik het nog wel waard maar die XE zou ik nooit voor dat bedrag (8-900 Euro) kopen.

GJ

11. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Tja, iedere zijn ding zeker?
    Bij het zien van de specificaties en de foto's heb ik alleszins niet lang getwijfeld, deze gaat het worden. Dat gevoel had ik bij de X20 helemaal niet, maar ik kon hem tweedehands voor een leuk prijsje kopen, daardoor heb ik me toch laten overhalen.
    Maar nu ik deze gezien, heb...
    En het is nog altijd een goede prijs voor een degelijk toestel dat aan mijn eisen voldoet; ik verwacht niet een goede zender te kunnen kopen voor een paar honderd Euro, dat is niet (meer) realistisch.

Vlcjeroen vindt dit leuk.
  12. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De X20 heb ik besteld omdat ik de GUI wel aantrekkelijk vond en voor die 259 Euro kon ik geen buil vallen.
    Toen ie binnenkwam en ik hem vasthad was het meteen Bingo... dit is een fijne zender om vast te houden.
    En de interface vond ik ook prima.
    Dus meteen nog 2 besteld omdat ik al vermoedde dat ie duurder zou worden.
    En nu met alle updates en verbeteringen vind ik hem echt geweldig en raad ik hem iedereen aan.
    De prijs is nog redelijk voor wat je krijgt.
    Maar die XE (ik heb me niet in de specs verdiept) vind ik een beetje te prijzig.

GJ

13. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Als je vergelijkt met wat je bij andere merken voor die prijs krijgt, is dit echt een koopje. Zoals ik al zei, je kan echt niet verwachten zo'n zender voor een paar honderd Euro te kopen, dan krijg je rommel.
    De Taranis was goedkoop, en de hardware kwaliteit was navenant. Maar ook veel te klein voor iemand die een pultzender gewoon is. De X20S was in hetzelfde bedje ziek qua ergonomie: goed voor mensen die met de duimen sturen, maar ergonomisch een nachtmerrie voor alle anderen. En de X20S kost ook al rond de 500 à 600 Euro, afhankelijk van waar je koopt; dan is de XE zeker een koopje.
    De XE heeft nog andere voordelen voor mij: veel meer uitbreidingsmogelijkheden, groter batterijvak, extra trims op de juiste plaats (bereikbaar!), enzovoorts.
    Ethos begint te wennen, maar ik ben nog steeds geen fan van de touchscreen. Als je bijvoorbeeld een telemetrie parameter moet selecteren als input, die dubbele-kolom selectielijsten blijven een uitdaging, zelfs met mijn fijne vingertjes. Ik probeer nu meer en meer met de draaiknop te werken, werkt sneller en nauwkeuriger. Bij de XE staat het scherm ook onderaan, dat gaat makkelijker werken dan bij een X20S met een pult.

Vlcjeroen vindt dit leuk.
  14. hoeby

hoeby

Lid geworden:
    20 jun 2010
    @GJ toen jij de zender voor 260 kon kopen. Toen waren het ook andere tijden op de aardbol.

Inmiddels is er veel gebeurt, waardoor alles omhoog gaat in prijs. Het een meer dan het ander.
    Ondanks dat het hetzelfde product is, wordt het langzaam appels met peren vergelijken, door de hogere kosten eromheen.

R2D2, Phaedra, Vlcjeroen en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Even een vraagje?
    Kan je de frsky tanden x20 zender kopen met beide stuurknuppels terug verend naar de midden stand? Of is dit zelf te doen?

Gaan bij de tandem xe wel beide stuur knuppels terug naar midden stand?

Dit omdat ik de zender wil gebruiken voor een boot.

Mvg ronald

16. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Volgens mij kan dat gewoon. De veer en ratel zijn er beide, met een schroefje wordt de een of de ander gekozen. Je kunt dit ombouwen van links naar rechts dus beide verend moet ook kunnen.

Google naar "tandem change mode 1 to mode 2" om te zien hoe.

17. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ja, je kan het helemaal instellen zoals je wilt, geen ratel, links of rechts.

GJ

18. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    En doe je dat met de schroefjes.
    Of moet je ook de mode aan passen?

Mvg ronald

19. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Nee, je doet dat met de schroefjes.
    Mechanisch dus.
    Je verhoogt de veerspanning en draait de ratel los, dan heb je 2 verende knuppels.

GJ

20. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Oke.
    Weer wat bij geleerd.
    Nu even op youtube zoeken hoe ze dat doen.

Mvg ronald

Deel Deze Pagina