Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

1. williamm

williamm

Lid geworden:
    18 jun 2013
    Flashen is makkelijk. Gewoon in de firmware map zetten. De 3e zender? Waarom eigenlijk?

2. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Was dat per ongeluk? gebeurd mij ook wel eens :D
    Waarom zou je drie dezelfde zenders wil hebben?
    Twee snap ik wel. Of in ieder geval twee functioneel dezelfde zenders.

3. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik had al een tweede besteld, in het blauw, die is onderweg.
    Maar wat ik al verwachte en voorspeld had, ze waren bij Engel 320 Euro maar nu zijn ze 347 en binnenkort gaan ze over de 350.
    Dus ik had er 1 voor de handel besteld.
    Een clubgenoot zag mijn zender en wilde hem bij Engel bestellen.
    Ik heb hem nu de blauwe verkocht voor 320 Euro.
    Heel makkelijk 60 Euro verdiend.
    En de 3e zender is ook voor de handel.
    Dan heb ik in 1 maand toch ruim 120 Euro verdiend door 2 zendertjes door te stoten.
    Ik heb iets geweldigs ontdekt, ik heb al een filmpje gemaakt, dat staat nu te uploaden, denk dat het over een half uurtje live kan.

GJ

Laatst bewerkt: 28 mei 2021
  4. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Dual Rate en Expo op een slider of potmeter..
    Het kan!!

Arnold 85, Cnn, wim eon en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. toostbeek

toostbeek

Lid geworden:
    6 dec 2014
    @GJVO
    Kan je die potmeter waardes ook nog ergens manipuleren, want -20 %expo lijkt me niet erg prettig. Expo boven 30% ook niet trouwens zoals je elders al aangaf.

6. williamm

williamm

Lid geworden:
    18 jun 2013
    Top!!!

7. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Daar moet ik nog naar zoeken.
    Ideaal voor expo zou zijn tussen 15 en 30% en dual rate iets van 100 en 50%.
    Maar daar ga ik nog naar zoeken, misschien zitten er nog wel meer verborgen functies in..
    Ik heb de module al geflasht met de beta versie, het lijkt nog te werken.

GJ

8. Hobby4Life

Hobby4Life

Lid geworden:
    20 nov 2009
    Gisteten hele dag gevlogen met 2 kisten met v2.18beta.. no glitch geen failsaves te bekennen. Ongeveer 20+ vluchten.

Arnold 85 en toostbeek vinden dit leuk.
  9. williamm

williamm

Lid geworden:
    18 jun 2013
    Dat is goed om te horen. Ik ga er vanmiddag vliegen mee vliegen.

10. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    En kinderlijk eenvoudig zo te zien!

11. williamm

williamm

Lid geworden:
    18 jun 2013
    Vandaag uiteindelijk de zender meegenomen naar het veld. In één woord, wat een top zender is het. Ligt superfijn in de hand en tijdens het vliegen zijn de schakelaars goed bereikbaar zonder te kijken naar de zender.

Ben echt super tevreden met deze nieuwe aanwinst en zo blij dat ik Futaba de deur uitgegooid heb.

12. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Zonder een zender discussie te willen starten......
    Wat is / was er mis met de Futaba zender ?

Grt,

Arnoud.

13. williamm

williamm

Lid geworden:
    18 jun 2013
    Ik kon nooit wat vinden in de menus bij futaba. Throttlecut bijvoorbeeld op een electro kist. Bij Futaba altijd een probleem. Je moet dan percentage opgeven van de throttle en dan schakelaar toewijzen. Bij ethos in de mixer menu van throttle. Bij throttle cut schakelaar toevoegen en werkt gelijk.

Begrijp mij niet verkeerd. Futaba wil ik niet bestempelen als zijnde slecht. Maar zijn totaal visie loos en niet innovatief. Achterhaalde software die niet gebruiksvriendelijk is.

Helikapoter vindt dit leuk.
  14. Erik van Nes

Erik van Nes

Lid geworden:
    5 jun 2004
    Bij Futaba net zo simpel:

Ga naar menu 'mdl', 2e scherm, schakelaar op 'act' zetten, schakelaar toewijzen, 'motor off'' set, vasthouden tot enter en klaar!

Hoezo een probleem?

Erik

Roy.nl en Cnn vinden dit leuk.
  15. Arnoud Snel

Arnoud Snel

Lid geworden:
    24 apr 2008
    Ok, duidelijk.
    Inderdaad, bij Futaba kun je de throttle cut opgeven in percentages. Ik gebruik throttle cut voor al mijn brandstof en elektro modellen.
    De setting eenmalig instellen en je kunt het kopiëren naar alle andere modellen.
    Staat in principe in het manual, maar dat is niet voor iedereen duidelijk dat heb ik al vaker gelezen.

Ik vlieg al bijna 20 jaar met Futaba, dan zijn de menu's en settings geen probleem meer.
    Als ik een nieuwe Futaba zender koop kan ik alle modelgegevens en settings draadloos overzetten van de "oude" op de "nieuwe" zender, niets opnieuw instellen dus.
    Zender opladen en je kunt gelijk gaan vliegen, dat is wel heel handig.

Visieloos ? Zou best kunnen, voor mij is het functioneel. In plaats van menu's en setting zou je ook alles in "plaatjes" kunnen weergeven. Dat ziet er voor een koper natuurlijk gelikt uit, maar wat voegt het functioneel toe ?

De nieuwere generatie zenders van o.a Frsky hebben meer mogelijkheden wat ik zo lees. Mocht je dit nodig hebben dan is het een goede optie.

Zelf zie ik echter niet wat ik meer zou moeten hebben op mijn Futaba zender. Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Grt,

Arnoud.

Cnn vindt dit leuk.
  16. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Zoals ik al zei, of we iets moeilijk of makkelijk vinden hangt in dit verhaal af van wat we al gewoon zijn, wat we al kennen.
    Ik gebruik nu al jaren OpenTX, ik ken er stilaan een en ander van, in functie van wat ik nodig heb.
    Als ik Ethos uitprobeer, vind ik dat voorlopig moeilijker, omdat ik moet gaan zoeken hoe je bepaalde dingen doet.
    Als ik een Futaba, Spektrum of Graupner zender in mijn handen krijg, ben ik totaal verloren, en vind ik dat ongelooflijk moeilijk gemaakt, en heb ik een handleiding nodig, en liefst wat uitleg van iemand.
    Een ander facet is hoe iemands brein werkt; voor mij is bijvoorbeeld OpenTX het meest logisch denkbare: wat wil ik dat er op een bepaald kanaal gebeurt? Wel, ik programmeer dat kanaal als een mix van bepaalde inputs, met een welbepaalde mengverhouding en eventueel curves, expo en dergelijke. Een throttle cut? Kanaal 2 is throttle bij mij, dan krijgt de input van de linker stick, maar als switch SA naar boven staat, is kanaal 2 altijd -100. En er hoort nog een stemmetje bij dat afroept dat de motor is uitgeschakeld. Als ik de motor dan terug inschakel, start ik ook ineens de telemetrie logging.
    Als mijn zwever lager dan 20m komt en de spoilers komen uit terwijl het wieltje nog niet uit is, dan is er weer dat stemmetje dat mij hier heel pedant gaat op wijzen.
    Wil ik een nieuw model programmeren met al die toeters en bellen? Ik neem een bestaand model (met dezelfde karakteristieken), maak een kopie, en wijzig dan gewoon de naam en eventueel enkele instellingen.
    Als ik dan vergelijk met bijvoorbeeld Spektrum, dan is dat alsof zij van die kant-en-klare kits van Lego of Playmobil gebruiken, terwijl ik een doos met blokjes en vormpjes heb gekocht. Ik kan maken wat ik maar wil, maar ik moet er een iets grotere inspanning voor doen. Wat ik kan maken met mijn blokjes, is alleen gelimiteerd door mijn fantasie en creativiteit. Maar je moet er zin in hebben om op die manier iets te maken.
    "Ieder z'n meug", zeggen de Hollanders dan :)

peytr, williamm, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. peytr

peytr

Lid geworden:
    24 apr 2012
    In het filmpje zie ik in het schermpje ergens staan ' add a curve' . Het lijkt me dat dat in ieder geval een mogelijkheid is om het te doen, net als in OpenTX.

18. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Als je een curve invoert dan heb je weer geen mogelijkheid om daar een potmeter of andere bron aan toe te voegen.
    Dan moet je met mixers gaan werken.
    Helaas is de waarde van de potmeter of schuif niet aan te passen.

GJ

19. peytr

peytr

Lid geworden:
    24 apr 2012
    OK duidelijk. Je kunt vast voor dit soort zaken de pots enkelzijdig laten werken en een max instellen ergens tussen wat je denkt dat het zijn moet en wat je als max verwacht.

20. williamm

williamm

Lid geworden:
    18 jun 2013
    Afgelopen zaterdag heb ik met deze
    Settings gevlogen. Op pot1 expo en pot2 dual rate ingesteld. Het is een leuke feature, maar of ik ermee blijf vliegen weet ik nog niet. Het was overigens makkelijk aan te passen tijdens het vliegen, zodat ik de kriebelige hk Goblin in toom kon houden. Aangezien ik nu de waardes weet, althans zolang je van de potmeters afblijf natuurlijk ga ik denk deze nu wel vast zetten achter een schakelaar.

Maar bij het instellen en invliegen van een model ia dit een hele fijne functionaliteit.

Deel Deze Pagina