Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

1. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    I put an alert on the 1.5.0. release post and I think that is your issue https://www.rcgroups.com/forums/show...postcount=1894

Here is how to recover your situation.

Normally I would suggest flashing the 1.4.15 bootloader with the DFU flasher but you need the USB driver for that function to work. It can be problematic for users to install.

The easiest solutions is as follows.

1. Download the firmware for your X18SE model from the FrSky GitHub here https://github.com/FrSkyRC/ETHOS-Fee...ses/tag/1.4.17 and unzip it.
    2. Download the bootloader for your X18SE from GitHub here https://github.com/FrSkyRC/ETHOS-Fee...ses/tag/1.4.15 and unzip it.
    3. In bootloader mode connect the radio to your PC with a data USB cable.
    4. Using Windows File Manager copy the firmware to the root of the Radio (NAND) drive.
    2. Using Windows File Manager create a new folder "firmware" on the root of the NAND drive and copy the bootloader there.
    3. Using Windows File Manager eject the drives, and disconnect the USB, the radio firmware flash process will start with progress bar.
    4. When flash done power radio off and on. Radio should now start OK.
    5. Navigate to the radio File Manager and the bootloader file. Long press on it and flash bootloader.
    6. Power radio off and start in bootloader mode and connect to PC.
    7. Use ETHOS SUITE to complete all the 1.5.0. updates.
    8. After updates are done ETHOS SUITE will take care of all future updates.

Mike
    ------------------

Voor de X20S is het ietsje anders, want deze heeft geen NAND drive. Je dient de bestanden op de SD-kaart te zetten. En uiteraard de X20S firmware en boatloader bestanden gebruiken.

2. r3wd

r3wd

Lid geworden:
    9 okt 2020
    Waarom zou je een X20R(S) verkiezen boven de eerste X20(S) versie? Zijn er zoveel belangrijke wijzigingen?

Ik zit sowieso in dubio tussen de x18/20. En of de S de upgrade waard is. Dat zou voor mij sowieso alleen om de gimbals te doen zijn. De overige features zijn ruim voldoende op de non-S uitvoering.

Wat is wijsheid?

3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Lees post 1 nog eens en maak je keuze.

4. r3wd

r3wd

Lid geworden:
    9 okt 2020
    Dank je voor je reactie. In post 1 wordt de X18 niet benoemd. En de nieuwe X20R ook niet.

De gimbals zijn voor @GJVO niet van toegevoegde waarde in ieder geval.

5. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Bekijk de vergelijking tabel van FrSky zou ik zeggen en kijk of de extra opties het je waard zijn. Het is allemaal marginaal verschil en de X14 kan al zoveel dat die voor 95% van de mensen meer dan genoeg is. Velen willen alleen meer en sommige dingen zijn ook bruikbaar maar vaak niet nodig. Ik heb net een X20RS gekocht omdat ik wellicht ook Twin ontvangers wil gebruiken. Waarschijnlijk niet maar waarom niet?

6. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ik heb de gewone X20 en de x14 erbij gekocht.
    De X20 had ik zo'n beetje als eerste in NL en heb die heel goedkoop gekocht.
    Als ik zie wat ie nu kost en wat de X14 voor de helft van de prijs kan dan zou ik nu waarschijnlijk de X14 kopen.
    Enige nadeel van de X14 is dat ie geen touchscreen heeft maar dat is kwestie van wennen.
    Ik heb mijn gloednieuwe X14 trouwens te koop staan hier op het forum.
    Kwalitatief prima ding.
    Ligt ook lekker in de hand.

GJ

r3wd vindt dit leuk.
  7. r3wd

r3wd

Lid geworden:
    9 okt 2020
    De enige twijfel bij mij waren de sticks. De rest van de S heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Ik lees op Reddit dat de R de sticks heeft van de S.

Ik zal een winkel proberen te vinden waar ik de x18/20 in de hand kan houden. Zal wel Wetronic worden. Ik wil juist iets groters (dikker) dan de Radiomaster Boxer die ik nu gebruik. En de x14 is ongeveer dezelfde maat. Wel wat zwaarder dus dat scheelt alweer iets.

8. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Je mag mijn x20 wel vasthouden en even mee spelen, als je ergens redelijk bereikbaar woont voor mij.
    En er zullen vast wel meer mensen zijn die hem even af willen geven.
    Wat gevoel betreft kan ik je zeggen, de x20 en x20S voelen exact hetzelfde aan, ik heb ook de S laten komen maar die kon ik voor goed geld doorverkopen.
    Zit volgens mij geen verschil in de knuppels.

En wat betreft de dikte tussen x14 en x20.
    Scheelt niks, zie foto
    Links de 14, rechts de 20.
    IMG_20240923_174919.jpg

En gemeten in het midden, x20 40mm, x14 39mm

En de bolling waar je handen omheen gaan, beide 48mm

Gewicht scheelt wel.
    X14, 684 gram.
    X20, 946 gram

GJ

Laatst bewerkt: 23 sep 2024
    r3wd vindt dit leuk.
  9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003

AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    zucht, X20S bijna de raam uitgegooid MET de archer SR8 PRO. Alles draait op laatste software (via ethos suite). Vliegtuig aangemaakt, ontvanger verbonden. Wat ik echter met GEEN enkele mogelijkheid aan de praat krijg is het stabilisatie gedeelte. Wie o wie kan mij hierin assisteren?

11. GJVO

GJVO Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Waarom zou je stabilisatie willen?
    Daarmee leer je nooit goed vliegen.
    Ik heb de SR8 ooit gehad, je moet bepaalde en meerdere handelingen doen om hem werkend te krijgen, waardeloze ontvanger.
    Volgens mij moest er ook een bepaalde schakelaar geactiveerd worden op een bepaald kanaal.
    Goed zoeken op youtube of rcgroups.

GJ

12. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    GJVO "Ik heb de SR8 ooit gehad, je moet bepaalde en meerdere handelingen doen om hem werkend te krijgen, waardeloze ontvanger."
    Ook hier geld dat je de juiste documentatie moet hebben en een leer curve, ontvanger is gewoon goed.
    Voor Marc zie bijgevoegde documenten.
    Mvg Hans

Bijgevoegde bestanden:

wim eon vindt dit leuk.
  13. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Stabilisatie.
    ieder zijn mening aangaande Gyro?stabilisatie.
    Ik vind het handig om te hebben en kan denk ik best goed vliegen, ook hier geld gyro/stabilisatie houd vliegtuig niet in de lucht is mijn inziens de piloot aan de knuppels.
    Groet Hans

14. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    GVJO: ik vlieg in basis alles zonder gyro. Echter ben van F5J/F5B vliegtuigen over aan het stappen naar EDF's en dan zie je een gyro zn slecht idee nog niet is. Voornaamste is dat zn EDF VEEL sneller last heeft van tip-stall (zeker bij landen met zijwind). Daarnaast kun je er een panic button op maken, zodat kist zich weer stabiliseert, erg handig als je oriëntatie (beetje) kwijt bent tijdens vliegen en/of aerobatics.

Hans
    Dank voor documenten. Deze had ik al gevonden. Vervelende is dat met Ethos 1.5.x alles weer anders is, je eigenlijk niet van youtube filmpjes van 6 maanden of ouder uit kunt gaan en er zelfs verschillen zijn tussen de verschillende gyro ontvangers...

Zal even uitleggen hoe ver ik kom en waar ik vast loop.

Wat is gelukt
    - vliegtuig aanmaken (gaat om een Freewing Avanti S2)
    - registreren/binden van de Archer SR8 Pro (servo's werken)

Wat lukt niet:
    - stap 1: gyro calibreren
    - stap 2: gyro instellen (denk dat die wel lukt, zodra eenmaal gecalibreerd)

De Archer SR8 Pro heb ik draaien op laatste software die ik hier gevonden heb (https://www.frsky-rc.com/archer-sr8-pro/).
    In het door jou meegestuurde document op pagina 7 staat:
    "What Stabilized don’t need lua scripts? Archer SR8, Archer SR10 Pro, and the older ACCST S6R and S8R receivers. But, they have gain channels and flight mode channels that differ from what is described here. Please look at their respective manuals for more information. The manuals can be found at FrSky-RC.com"
    Daarmee in feite zeggend dat het bestand wat je hebt meegestuurd niet geldt voor mijn ontvanger. Handleidingen van mijn ontvanger zijn uit 2022, wat een eeuwigheid is in Ethos land qua releases.

Ik heb toch de LUA scripts op mn zender gezet (maar dan die terug zijn te vinden bij de Archer Plus SR8 (https://www.frsky-rc.com/archer-plus-sr8/, want bij de archer SR8 staan ze niet voor Ethos, wel voor open tx)), maar als ik in de X20S naar de system config tweede veld ga, zie ik twee icoontjes "archer SRX cali" en "Archer SRX Stab". Als ik bv de op de eerste druk, en ik zeg calibrate, blijft zender zeggen "waiting" (ontvanger is aan, servo's reageren op stuurinput. Ontvanger is niet rechtstreeks met kabel verbonden met de zender). Het maakt geen verschil of ik de module "internal" of "external" kies.

Volgens handleiding van mijn ontvanger, zou ik via de app FreeLink van FrSky in staat moeten zijn om de ontvanger te calibreren en in te stellen.... Helaas, dat lukt ook niet (zal vast iets fout doen of koppelen naar "foute" bluetooth device, maar weet niet hoe ik dan anders moet doen, filmpjes online kan ik er niet echt van vinden).

Daarnaast ook al geprobeerd om de s.port airlink te koppelen:
    - 1) aan de PC (dipswitch 1 op USB, dipswitch 2 op config, via poort 1 naar de ontvanger) -> niet werkend te krijgen (ligt mogelijk aan windows 11?), ziet de com poort niet. Ook hier is de programma software al nodige jaren oud.
    -2) zonder tussenkomst pc (dipswitch 1 op wireless, dipswitch 2 op config, via poort 1 naar de ontvanger) en dan via de FreeLink app op mn iphone. Werkt ook niet.

Zit ondertussen al meer dan 6u aan uitzoekwerk in....

groet Marc

Laatst bewerkt: 27 sep 2024
  15. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Als aanvulling.
    - X20S firmware 1.5.15 EU (27aug24, is meest recente versie)
    - Interne module TD-ISRM HW 1.4.0 FW:2.2.7 (EU-LBT)
    - Ontvanger Archer X HW 2.2.0 FW 2.1.14

16. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Nou, heb nog een keer gezocht op youtube naar filmpjes van minder dan 12mnd oud en ben deze tegen gekomen:

Nu lijkt er toch wat de goede kant op te gaan. Het is me gelukt om de ontvanger te calibreren.... en als ik ontvanger beweeg, beweegt de aeleron servo zich ook.... Hopelijk dit weekend nog ergens tijd om me hier wat verder in te verdiepen, zoda ik ook de setup goed krijg...

17. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Hoi Marc

Goed om te zien dat je wat verder bent gekomen.
    Zelf zit ik nog met ETHOS op 1.4.7 ben nog niet naar 1.5.xx gegaan omdat er teveel veranderingen zijn.
    Heb hier ook al eens aangegeven dat ik eerst kijk wat er veranderd in een update en meestal wacht ik ook met updaten omdat als het voor mij werkt zonder problemen en ik de extra's niet nodig heb ik het bij het oude houd, het enige in 1.5.xx is dat je meerdere telemetrie schermen nu kunt aanmaken, bij mij gaat het nu maar tot 8 en soms zou ik er wat meer willen hebben!
    Hoop dat je nu verder komt, bij mij werkt het zonder problemen, had de SR8 Pro gekocht om me weg wijs te maken in dit hele gebeuren en inderdaad heb je er wat tijd voor nodig om het te snappen.
    Nu ik het weet valt het allemaal best mee, mits je je aan de juiste procedure houd.
    Mvg Hans

18. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Qua programmeren is FrSky Steve Channel een aanrader:
    Hij heeft heel serie gemaakt om een beginner zoals ik snel wegwijs te maken in versie 1.5x.

En voor de FrSky Archer SR8 Pro (zijnde niet de Archer Plus variant), deze video gevonden. Legt alles stap voor stap uit.

Wat ik nog ga doen is:
    - geluid op schakelaars (bv flaps down)
    - telemetrie (SM modellbau UniSense-E)
    - alarm op telemetrie (bv na 4000mah alarm geven (bij een 6000mah pakket), zodat ik weet dat landing ingezet moet worden)
    - ailerons op 2 aparte kanalen versus op 1 zoals het af-fabriek is. Wil oa differentieel toepassen en flaperons bij het landen (in latere fase)

De maiden van de Freewing Avanti S V2 komt steeds een stapje dichterbij...

19. MarcS73

MarcS73

Lid geworden:
    8 feb 2013
    Maiden van de Avanti gehad. Prima gegaan.
    Overstap van Multiplex stoeptegel naar X20S handzender is wennen….. Zeker omdat de kist vrij snel is en “het ff kijken” op de zender welke schakelaar ik moet hebben niet kan.

Ondertussen steeds meer wijs aan het worden in Ethos. Wat een fijn systeem. Werkt ook perfect samen met de Unisense-E voor uitlezen telemetrie waarden.

20. Adri Brand

Adri Brand

Lid geworden:
    8 dec 2016
    Gebruik je nog wel de Multiplex ontvangers ?

Deel Deze Pagina