Frsky Tandem X20 met Ethos OS

Discussie in 'Model elektronica' gestart door GJVO, 14 mei 2021.

1. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Helaas... trims werken ook niet in een standaard default model. Wat ik ook vreemd vind (zie foto) is de positie op het scherm waar de uitslag van de T1 en T4 trim zichtbaar zijn. Die staan verticaal, en de horizontale zijn van de T 5 en T6.

En gek genoeg in het crossover menu staat de trim wel als normaal benoemd.

Schiet mij maar lek... 20250104_114913.jpg 20250104_115025.jpg

2. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Zet nu 1.5.19 er eens op......

3. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Heb net een mail naar wetronic gestuurd, even hun reactie afwachten voordat ik mogelijk hier alles zeep help met updaten. Iets waar ik wellicht onterrecht best benauwd voor ben. Ben geen software man. Helemaal nu ik alle ellende lees over de meest recente update release..

4. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Stelt weinig voor ;)

5. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Valt wel mee hoor, en je kan het beter nu onder de knie krijgen dan oefenen met al je modellen er op.

Even de software downloaden, stekker er aan, en op update knopje drukken.

6. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Daar heb je zeker een punt. Ondertussen een reactie van de dealer: Zij kennen dit euvel nog niet en hebben het doorgezet naar Frsky zelf. Afwachten. Heb ze gevraagt of een update zoals Herman al opperde wellicht zou helpen.

Maat goed... voorlopig ligt de zender weer op de plank en kunnen we niet verder. Model ook weer opgeborgen. Een 5,7 m zwever neemt gemonteerd nogal wat ruimte in op zolder en de vrouw was in de weer met het opbergen van alle kerst spullen.

7. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Frsky geeft 1 antwoordt: Eerst updaten. Oude firmware krijgt geen ondersteuning, wat logisch is.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  8. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    De zender komt letterlijk nieuw uit de doos, dan mag het toch niet kunnen dat er zaken niet functioneren met de software die op moment van fabricage beschikbaar was?

Ondertussen De ethos suite aan het bekijken en eventueel vanavond de zender er aan hangen als de kleine op bed ligt.

9. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Tja,

Installeer een nieuwe computer, en het eerste wat je doet is updates draaien

Jonkje vindt dit leuk.
  10. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Ze zetten de laatste.versie erop tijdens productie, en die deugt niet altijd helaas.

Btw, RF zou ik op 1.1.13 laten niet op 3.0.1 want daar zijn issue mee EN je moet de ontvangers ook updaten anders werken dingen als fail safe niet. Dus ethos 1.5.19 of 1.6.0 en RF op 1.1.13 en de ontvanger op de laatste 2.x versie. Dat is een betrouwbare combi.

11. Jonkje

Jonkje

Lid geworden:
    29 jun 2009
    Zender aan de pc, geüpdate naar 15.19. Op het eind van de update run een foutm3lding over het flashen van de bootloader, zie foto. Wie weet daar meer over? Zie in dat stadium op m'n pc scherm wel een aantal keer het kader verschijnen als je een extern apparaat inplugt. D en E drive dacht ik waarvan de D de flash drive.

Maaar.... na de update doen de trims het wel wel zoals het moet . Hulde! 20250104_195733.jpg

Justus en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. Theo#53

Theo#53

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Hallo,
    Helaas voel ik mij genoodzaakt mijn ervaring met FrSky /Ethos met jullie te delen.
    Reeds eerder heb ik mij verwonderd over de issues die met het systeem mee komen.
    Mijns inziens in 3 jaar 60 updates en 4500 problemen gerapporteerd is waarlijk veel te veel.
    Mijn laatste ervaring was dat ik een update uitvoerde naar 1.6.0 op de zender. Ook de ontvangers moesten geupdate worden.
    Dit gedaan en getest ziet er goed uit.
    Tot ik goed gemutst met mijn indoor kisten wilde gaan vliegen.
    Aangekomen lipo in de kist geen verbinding tussen de zender en ontvanger. Mijn indoor kisten stuurde ik naar tevredenheid aan met de multi protocol module Irange4 lite.
    Dan sta je dus voor paal en ben je het lachertje van de club.
    Teleurgesteld zonder te vliegen naar huis. Opnieuw binden werkte ook niet.
    Dit middels een issue gemeld op github.
    Lang verhaal kort ik heb besloten FrSky vaarwel te zeggen.
    Te veel issues die te veel ergenis geven en veel te veel tijd kosten om die opgelost te krijgen.
    Doe ermee wat je wilt. Dit is mijn ervaring.
    Met vriendelijke groet,
    Theo

Ps. Het lijkt erop dat openTX hier verder gaat in ieder geval een programmeur

13. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Maar waarom update jullie het steeds?
    Als het goed werkte voor je.
    Dan hoef je het toch niet update?
    Zou alleen update als iets niet had gewerkt.
    Het zijn bv geen windows veiligheids update's.
    Of zie ik dat verkeerd.

mvg Ronald

14. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Er zijn niet 4500 problemen gerapporteerd. Op Github staan ook heel veel vragen en uitbreiding verzoeken. Daarnaast is het nooit verstandig snel te updaten naar de nieuwste versie, dat roep ik al lang. Beschouw de nieuwste versie altijd als een beta / test versie. Tot slot is het helaas jouw fout dat je na een update niet gecontroleerd hebt of alles nog werkt. Dat moet je met elk systeem doen uiteraard.

OpenTX is dood, daar zijn geen ontwikkelaars meer. EdgeTX draait nog prima maar kent dezelfde uitdagingen.

@Theo#53 Welke versie had je voor 1.6.0? Heb je ook het multi script bijgewerkt?

De huidige stabiele versie: Ethos 1.5.19, RF de laatste versie VOOR 3.0.x, dus 1.1.13 voor de ISRM PRO bv.

AHoogendijk vindt dit leuk.
  15. Theo#53

Theo#53

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Hallo, Ronald,
    Ja daar heb je een punt. Je word verleid te updaten enerzijds bugfixes en anderzijds nieuwe features. Ik moet zeggen los van alle problemen is het een goed concept.
    Op de club inderdaad een lid die niet meer update. Maar hoe verhoud dit zich met de uitdrukkelijk advies van FrSky altijd je systeem te gebruiken met de laatste software versie, en dan zeggen ze er ook nog bij dat je eerst moet testen.
    Er zit geen rem op de updates met de daarmee komende issues.
    Ik beraad me of ik doorga met deze over de top software gedreven zender/ontvangers.
    Iets wat minder updates heeft en betrouwbaar is dat is er wel denk ik.
    Met vriendelijke groet,
    Theo

16. Theo#53

Theo#53

Lid geworden:
    17 dec 2023
    Hallo Tadango,
    Uit eindelijk besloten FrSky vaarwel te zeggen.
    Reeds eerder hebben we van gedachte gewisseld over FrSky.
    Nee, de mpm niet geupdate. Wel geprobeerd terug te gaan naar 1.5.19 maar geen resultaat.
    Begrijp me goed het concept eenmaal onder de knie is prima, maar de bijkomende issues die tijd kosten is voor mij de druppel die de emmer deed overlopen.
    Voorwaar geen lichtzinnige beslissing twee zenders en tig ontvangers wegdoen en vervangen. Voor piece of mind heb ik het er voor over.
    Btw. Rob Thomson komt wel degelijk van de openTX
    Op het moment ben ik aan het orienteren naar een nieuwe set geen Spectrum mogelijk Futaba, Jeti
    Met vriendelijke groet,
    Theo

17. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Neem GEEN Futaba, daar krijg je spijt van (achterhaalde techniek, telemetry is enorm lastig). Jeti is een prima keus. Waarom geen Spektrum? Dat werkt ook prima. Jeti is ook lastig met updates en verschillende protocollen die niet altijd samen werken (zodat je alsnog moet updaten, vooral ontvangers). Wat bestuurde je met de MPM? Als dat Spektrum (bnf) modellen zijn zou ik toch eens goed nadenken over Spektrum, dat is een prima systeem wat gebruikersvriendelijk is en goed werkt.

18. timmybeetle

timmybeetle

Lid geworden:
    3 sep 2010
    Updaten

heb gelijk in begin deze zender gekocht, X20.
    Volg de updates en inderdaad worden er veel problemen mee opgelost en helaas nieuwe gecreëerd. Denk dat het allemaal te snel gaat!
    Heb heel lang met 1.4.7 gevlogen en afgelopen week ben ik naar 1.5.19 gegaan.
    Naar 1.6 ga ik niet ivm update stab ontvangers.
    Als je terug gaat naar een oude versie moet je wel al he models gesaved hebben met die versie en je radio.bin anders kun je niet terug want dan werken je modellen niet.
    Theo jammer dat het voor jou niet werkt, succes met vinden andere zender.
    Groet Hans

19. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Jeti lastig met updates ??? wat is er in vredesnaam nou lastig met updaten van een Jeti zender of ontvanger ?? het is niets meer dan een stekker inpluggen, dan op OK drukken als de vraag of je wilt verbinden met usb in beeld komt en dan klik je op Device updater... that's all
    in al die jaren nog nooit gekut gehad .... de X20 heb ik een aantal maanden gehad en heb hem weer terug gegeven omdat ik er niet echt wijs uit kon worden, een model aanmaken en instellen moet geen studie van 3 weken zijn .. laat staan 20 keer updaten in een half jaar

20. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Tja, soms werken dingen niet met Jeti voordat je update is mijn ervaring dus dat is net zo lastig ;) En wat jij hebt met Ethos heb ik met Jeti, dat kost mij altijd veel werk om uit te zoeken omdat ik het niet logisch ingedeeld vindt. Het is wat je gewend bent denk ik...

Deel Deze Pagina