Funkey .50 Hughes 500: 3 variaties op een thema

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door bruteforce, 26 okt 2015.

  1. PoweRotoR

    PoweRotoR

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    309
    Volgende stap is het maken van de cockpit. Bruteforce had al mallen gemaakt van zijn cockpit dus die kan ik met wat aanpassingen ook gebruiken.
    [​IMG]
    Aangezien mijn SDX mechaniek anders van afmetingen is dan het TREX 600 mechaniek moest ik het geheel wat aanpassen.
    Ik heb 2 platjes modelbouw triplex van 1 mm dikte aangeschaft en ben gaan figuurzagen en lijmen met het volgende eerste resultaat.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Het past weer allemaal perfect waarna het geheel gespoten kon worden, met dank aan Bruteforce.
    [​IMG]
    De stoelzittingen moesten ook bekleed worden en daarvoor heb ik iemand bij ons op de vliegclub kunnen charteren omdat hij met leder werkzaam is en nog wat stukjes over had.
    Een cockpit met lederen stoelen wow!!
    [​IMG]
    Omdat er ook stuurknuppels en voetpedalen in moeten komen, heb ik dezelfde accessoire set van Vario gekocht als Bruteforce, die van de BK117.
    [​IMG]
    De eerste onderdelen zijn reeds geplaatst in de cockpit nadat deze is bekleed en is gespoten.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Omdat ik nog geen goede piloot heb gevonden, ga ik nog even niet verder met de stuur- en pitchknuppel omdat ik niet de juiste hoogte kan bepalen. Zodra de piloot is gevonden pak ik dit nog even op.
    Volgende stap is de console met instrumentenpaneel. Wederom netjes uitgezaagd, gelijmd, gepast in de neus en gespoten. Past weer perfect.
    [​IMG]
    Hierin moet dan het instrumentepaneel worden geplaatst met een magneetje zodat het verwijderd kan worden om daarmee toegang te kunnen krijgen tot het landingslicht.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dan maar verder met de verlichting. Omdat de meeste lightunits met LED's overdag maar slecht zichtbaar zijn wilde ik Power LEDS gaan gebruiken voor een schappelijke prijs. En die zijn verkrijgbaar.
    [​IMG]
    Een unit met 3W Power LEDS met koellichaam en stuurunit. Deze wordt gevoed met een 2S accu van 1300 mAh.
    Je kunt er niet rechtstreeks in kijken want je kunt de eerste 5 minuten niets meer zien.
    Aangezien er op deze Hughes al LEDs waren gemonteerd moesten deze vervangen worden door de Power exemplaren.
    Allereerst die op de staart.
    Het grote koellichaam is verwijderd en de montageplaat wat kleiner geslepen. Deze montageplaat is van aluminium dus fungeert ook als koellichaam. Omdat deze LED alleen wat knippert, wordt deze niet warm en is de montageplaat voldoende groot om als koellichaam te fungeren.
    [​IMG]
    De volgende Powerled die gemonteerd moest worden is het positielicht en de schijnwerper aan de onderkant van de neus.
    [​IMG]
    De schijnwerper is eenvoudig gemaakt van een stukje duimse PVC installatiepijp overtrokken met een stuk krimpkous. Aan de voorkant een lensje van een oud zaklampje geplaatst en een ophangbeugeltje gemaakt. Een kind doet de was.

    Volgende is de Power LED van het landingslicht. Omdat dit landingslicht al standaard in de Funkey romp aanwezig was, heb ik alleen de achterkant van deze unit wat opgeboord zodat de Power LED hierop vastgelijmd kon worden.

    [​IMG]
    Zoals aangegeven valt de Power LED van het landingslicht precies in de console met het instrumenten paneel.
    [​IMG]
    Aangezien de LED's in de skids niet goed te verwijderen zijn heb ik besloten deze te laten zitten en heb de LED's mat geschuurd met een schuurmatje zodat je deze toch wat beter kunt zien. Dit zijn overigens geen gewone LED's maar 1 W LED's.

    Zo nu alles maar weer assembleren en maar eens gaan vliegen om te kijken of het met de balans allemaal goed zit.

    Hierbij een kort filmpje met dank aan Stefan.


    Hij vliegt super! Maakt nog maar 76 db geluid en de verlichting zie je zelfs op een zonnige dag uitstekend.
     
    Laatst bewerkt: 4 nov 2015
  2. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.672
    Locatie:
    belgium
    Top verslag . Hier kunnen we veel uit leren ( en ideetjes meepikken ) LOL . :yes:
     
  3. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Machtig mooi!

    Ik vind deze romp ook erg mooi waar vind ik die voor schappelijke prijzen voor een trex 600?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.909
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er staat er momenteel eentje in het te koop gedeelte, die met wat passen en meten wel voor een T-rex geschikt te maken moet zijn volgens mij...

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/vario-hughes-500-e.235488/

    Of het is wat je zoekt, dat weet ik niet....
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  5. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    ga een pb sturen, bedankt brutus!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    Heerenveen
    Eerst leren vliegen Edwin ;-)
     
  7. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    Ja ik weet het je kan t maar vast hebben :)
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2015
  8. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Die Vario romp is veel te groot voor de Trex600. Dan moet je 'm gaan stretchen en dat is best even een spannend werkje.
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  9. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Misschien nog een leuke hobbytip. Als je een kaartenvak in je cockpit hebt dan is het ook leuk dat daar een landkaart (of vliegkaart) uitsteekt. Vroegah had je van die zakenagenda's waar achterin kleine landkaarten zaten. Die heb ik natuurlijk bewaard. Door deze een beetje leuk uit te knippen en op te vouwen lijkt het net echt.

    [​IMG]

    Als je dat niet hebt dan kun je ook een kaart verkleinen met de PC en printer natuurlijk. Ik heb ook een paar modelbouwers gezien die een ROTOR magazine of Playboy op schaal hadden verkleind en die schijnbaar achteloos op de passagiersstoel hadden gelegd!
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.909
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh?

    Volgens mij hooguit als je een beltdrive hebt, want dan zit je min of meer aan de staartbuis vast (niet per sé, maar is wel het makkelijkst)

    Anders is het een kwestie van dat mechaniek in de romp zien te plaatsen, en zelf een verbinding zien te fabrieken van de TorqueTube naar de als het goed is reeds in die romp aanwezige aandrijfas voor de hekrotor. En dat zoou niet zo heel erg moeilijk moeten zijn...

    Je kunt dan gewoon het Vario hekrotor mechaniekje gebruiken als je dat wilt (want op de foto's van de advertentie te zien, zit die nog in die romp..).
     
  11. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Klopt Bert. Alles kan, maar ik beschouw dit toch maar als een klusje voor een gevorderde helimodelbouwer. Daarbij zal je richting 1500mm rotordiameter moeten met alle gearing/ toerental gevolgen van dien.
    Ik zou er dan zelf liever gewoon een Vario mech inzetten.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.909
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ook, want dat blijven hoe dan ook de betere mechanieken voor schaalvliegen, maar ja, dat heb je niet altijd voor het kiezen...

    Maar het kán wel, dus....
     
  13. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.359
    Locatie:
    Rutten
    volgens de verkoper hoofdzakelijk spantwerk.
    Maar ik heb genoeg bouwwerk voor de komende jaren dus hij blijft staan en kijk tzt naar een trex 600 romp.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.909
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat, OF je kijkt om je heen naar een leuke SkyFox...

    Want:
    A) zijn skyfoxen een stuk geschikter voor schaalvliegen überhaupt
    B) zijn er voor die SkyFox nog onderdelen te vinden lang nadat die T-rex uit productie en begraven is
    C) is een Skyfox prima te electrificeren
    D) is al het breken en slopen, passen en meten overbodig
    E) Je zult merken, dat een T-rex of een Raptor in een romp, qua onderhoud wáárdeloos is. Een schaalheli met een SkyFox erin sleuteld zo ontzettend veel prettiger en makkelijker....

    Niet om andere merken af te kraken, of Vario de hemel in te prijzen, maar ik heb nu een hele hoop mechanieken in rompen gezet (Raptor, T-rex, SkyFox, Vario Benzine, Vario X-treme) en qua bouw maakt het weinig uit, maar qua sleutelvriendelijkheid steekt de SkyFox steek er met kop en schouders boven uit door het behoorlijk compacte mechaniek en de modulaire opbouw....

    En aangezien een Skyfox tweedehands je de kop niet meer kost, is dat een overweging die echt de moeite waard is....
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  15. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nou of dat onderhoud van een Raptor of Trex in een schaalromp waardeloos is, vind ik nogal overdreven. Maar ik ben het met Bert eens dat een Vario mech in dit geval de betere keus is.

    Back2topic. Vorig weekend heb ik mijn Hughes (die met 5-bladkop en Trex600 mech) laten meten door de geluidscommisie. Hij komt door de keuring met 79dB(A), maar deze waarde is wat verbazend omdat zo op het gehoor de heli erg stil is te noemen. Alleen is er een hoog geluid waar te nemen wat typisch is voor deze eerste gen Trex600: Dat komt van het hoofdtandwiel af. Daarom zal ik de heli ombouwen naar schuine vertanding (gewoon omdat ik dat leuk vind). Het mech moet er toch even uit omdat ik alles aan het overzetten ben van Futaba naar mijn nwe Spektrum DX7.

    [​IMG]
     
  16. guyken

    guyken

    Lid geworden:
    25 mei 2009
    Berichten:
    3.672
    Locatie:
    belgium
    Bizar , hoofdtandwiel ziet er met rechte tanden uit ? Misschien omdat van boven af foto genomen ? Ik heb ook zitten zoeken naar schuine vertanding voor mijn t rex 600 maar nooit de gepaste verhouding gevonden ( pinion / Hoofdtandwiel ) voor electro motor geen benzine . :weetnie: Maar ik vindt idd dat mijn T rex een ander geluid maakt dan mijn andere heli's of is het nu omdat je dit geschreven hebt ? Wat was er precies met dat tandwiel ?
     
  17. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.697
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ben heel benieuwd naar het verschil in dB (A).

    Electrisch heeft de naam van stil, maar ik vindt het nog wel eens tegenvallen. (Zonder oordel wat beste is )
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.018
    Locatie:
    Nootdorp
    Die rechte vertanding maakt idd een pak meer geluid dan de schuine vertanding. Dat heeft te maken met het relatief kleine aangrijpingsvlak.
    Vergelijk het met het geluid van een auto in z`n achteruit, dat gierende geluid is van een rechte vertanding. Vooruit is weer schuine vertanding.
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.909
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee hoor.... het aangrijpingsvlak van een schuine vertanding is maar marginaal groter, dat is het punt niet.
    Reden dat een rechte vertanding meer geluid maakt, is dat de tanden achtereenvolgens als geheel aangrijpen, wat pulserend werkt, omdat één van beide tandwielen bij iedere nieuwe tandeen heel klein beetje versnelt of vertraagt. Bij schuine vertanding is de "vorige" tand nog in volle aangrijping, als de "volgende" al weer in aangrijping komt. Hierdoor ontbreekt die versnelling en vertraging, en is er dus alleen nog wat geluid vanwege de lucht die door de tanden opzij geduwd wordt bij ingrijping.

    Het gierende geluid van een achteruit heeft ook niks met schuine en rechte vertandingen te maken: aangezien een versnellingsbak werkt met zijdelings verschuivende tandwielen, word daar vrijwel nóóit schuine vertanding gebruikt omdat dat ongewenste krachten op de schakelvorken oplevert. Ik heb het nog nooit gezien in elk geval.
    De achteruit maakt meer herrie, omdat er een extra "loos" tussentandwiel in zit wat de draairichting omkeert, en dat extra tandwiel veroorzaakt de herrie, omdat het krachtenspel in de achteruit behoorlijk anders is.
     
    Edwin Lievaart vindt dit leuk.
  20. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zelfs op de sim hoor je dat typische hoog gierende geluid als je met de eerste Trex600 vliegt. De schuine vertanding maakt iig minder lawaai, ik heb dat al eens eerder getest.

    Deze gears passen op de Trex600 E/ESP.
    De schuine tandwielen zijn een beetje blauwig van kleur tov de rechte. Ik heb gekozen voor 16-188 omdat ik dat al had liggen, ik heb eigenlijk geen idee hoeveel keuze er is in pinions. Hieronder de nummers:
    [​IMG]

    Inmiddels gemonteerd
    [​IMG]

    Volgens mij is er ook een setje met schuine vertanding te koop voor de 600E/ESP met die grove tanden zoals de E-PRO tegenwoordig heeft, maar vraag me niet welke nummers dat zijn.
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2015

Deel Deze Pagina