FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Appie, 2 nov 2006.

1. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    een resonantie uitlaat is echt aan te raden, de motor loopt er stukken beter mee.

2. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Oké, voorkeur voor OS of MVVS met reso

3. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Toppie :thumbsup: zul je VEEL plezier aan gaan beleven!!

Wat betreft de motor, de OS 160 FX lijkt mij ook een goede keuze, is wel duur in gebruik (brandstof) denk ik.

De MVVS 160 is volgens mij wat zwarder dan de OS 160, maar is erg economisch in het brandstofgebruik!

Zo zie je maar weer, ieder voordeel heb z'n nadeel en visa versa... hahahaha

Je houdt ons, in dit draadje, toch wel op de hoogte qua bouw/assemblage vlieg ervaringen etc. :)

Albert

4. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Dat doe ik zeker.

Wat betreft verbruik dat ben ik wel gewend, mijn OS Heli motoren verbruik veel, 6 min. vliegen met een 600 cc tank en gebruik als brandstof CP met 30% nitro.

5. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Mijn 160FX met reso vliegt zo'n 8 minuten op 350cc met wisselend gas, dus dat is best te overzien :) (ook voor mij als benzinevlieger)

Grt.

6. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Op onze club zijn er F3A piloten die meedraaien aan de belgische top 10, en zij vliegen hun 160FX zonder nitro. Ze zijn wel uitgerust met een cline-regulator en reso.

7. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    wat is een cline regulator

8. Joeri G.

Joeri G.

Lid geworden:
    25 dec 2005
    cline regulator is een pomp die je brandstof flow regelt aan de hand van je carterdruk. Zodat je motor niet te arm draait in up-lines en te vet in down-lines. (Het doet hetzelfde als een perry-pump.)

Gr Joeri

9. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Cline is het merk en Regulator is engels voor Regelaar. Wat een Cline Regulator doet is het verzorgen van een constante druk in de brandstofleiding naar de carburateur.
    Zo'n Regulator kan zelf geen extra druk genereren dus moet de druk in de tank altijd voldoende hoog zijn. Dit is niet mogelijk m.b.v. druk van de uitlaat, deze varieert te veel en is niet hoog genoeg.
    Daarom wordt zo'n regulator nagenoeg altijd gebruikt in combinatie met carterdruk. Om te voorkomen dat er brandstof van de tank rechtstreeks terug in het carter loopt (rijker mengsel en Hydro-lock) wordt er een terug-slag ventiel (one way valve) tussen de carter-nippel en de tank geplaatst.
    Een Perry-pump is een brandstof pomp deze pompt alleen brandstof naar de carburateur. Meestal teveel dus er is ook nog een retour leiding van de carburateur naar de tank aanwezig. Door dit systeem blijft de druk bij de carburateur enigzins afhankelijk van de het brandstof niveau in de tank.

In de Cline Regulator zit ook een soort van terugslag ventiel om te voorkomen dat de motor verzuipt als deze stationair loopt en de tank al wel goed op druk is. De Regulator laat alleen brandstof door als er een onderdruk heerst in de Venturi van de Carburateur.

Voor die 26cc motoren zijn er toch de Funtana-Pro van EHMW en de Funtana 140 van Silvestri.

m.vr.gr.

Rick

10. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Ik ben ook niet van plan om CP 30 te gaan gebruiken voor vliegmotoren.
    Vroeger gebruikte ik standaard 5% brandstof met Klotz olie van Hobby In en dat beviel super, deze
    brandstof ga ik weer gebruiken.

Of ik een reso monteer weet ik nog niet misschien eerst eens vliegen met de standaard demper.

Ronald

11. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Bouwdoos is gisteren binnengekomen, echter omdat het een verjaardagscadeautje is moet ik wachten tot de 23 november
    met uitpakken :|
    Moet wel zeggen levering van Staufekbiel is super snel en goed verzorgd.

Wordt vervolgt

Ronald

12. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    lols, tsja, als de vrouwen iets in hun kop hebben :wink:

13. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Ga ik ook niet over discussiëren :wink:

14. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    OEI dat worden nog 9 LANGE dagen, hahahahaha :D

Albert

15. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    oh, en dan mag je nog blij zijn dat ze niet als mijn moeder is, die ging in 2004 nog lekker mijn ingepakte sinterklaaskado's midden in de huiskamer neerzetten, en ik mocht ze niet openmaken tot op pakjesavond.......( bleek toen een charter arf compleet met alle electronica en motor te zijn :wink:)

16. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    beetje offtopic,

ronald heb je een foto van die OS met gearbox ?
    heb nog nooit zoiets gezien.

17. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
  18. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Vanmiddag een aantal vluchten gemaakt met een 18x8 prop op de MVVS 160.

Resultaat, half gas al lekker "prophangen" goede pull-out, volgens mij een super combinatie.

Max toerental op de grond +/- 7500 Rpm

Albert

19. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Hi Albert,

Goed te vernemen dat je Funtana super vliegt.

Ik heb inmiddels de Super Tiger G2300 MK II besteld bij Toemen (€ 139,-- inclusief demper).
    Wil deze motor toch proberen ondanks de negatieve ervaringen op dit forum. Indien de Carburateur niet het gewenste resultaat oplevert vervang ik deze door een OS Heli motor carburateur als dit past.

Als prop ga wil een 18X8 gebruiken en de standaard demper, eventueel later een reso pijp. Mocht deze motor niet bevallen ga ik de OS of MVVS proberen.

Nog een paar dagen wachten en de bouw kan beginnen……………..

Ronald

20. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Rick,

Volgens mij gaan die kisten pas “leuk” vanaf 35cc Benzine, met een 26cc Methanol schijnt het (goed) te vliegen.

Ronald,

Ik ben benieuwd hoe de FuntanaX 100 in combinatie met de ST gaat bevallen. Bij ons op de club (OLC) is er iemand met een Katana (spnwdt 200cm) i.c.m. de 23CC ST. Hij heeft er nog niet mee gevlogen, de kist is volgens hem wel klaar, maar ik denk dat tie wat podiumvrees heeft, hahahhaha :D

Ibel en ik hebben gisteren (Zaterdag) nog wat geexpirimenteerd met verschillende props, we hebben gevlogen met Carbon (Mejzlik) 18x6, Masterairscrew Classic 18x8 en Carbon (Mejzlik) 18x10.

De conclusie is dat de MasterAirscrew 18x8 cominatie de beste is, met de 18x6 hovert tie wel goed, alleen de pull-out is wat aan de lage kant, met de 18x10 heeft tie in de hover erg veel last van trorque effecten (waarschijlijk door de grote spoed) en met de 18x8 hang tie lekker rustig in de hover en de Pull-out is goed.

Wat ons verder opviel is dat de MasterAirscrew een wat breder blad heeft dan de Carbon Props, verder is de MasterAirscrew een stuk stiller dan de Carbon varianten.

Leuke hobby is dit toch,

Albert

Deel Deze Pagina