FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Appie, 2 nov 2006.

1. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Ronald,

Mooi, heb je een paar foto's van de motorinbouw etc. ??

Grts,

Albert

2. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Hierbij foto's van mijn Funtana 100

Resultaal

Motor inbouw

Motor inbouw

Uitlaat

Uitslag rolroer

Uitslag Hoog/ Laag en richting

Zijn deze uitslagen voldoende?

Ronald

3. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Ronald,

Ziet er goed uit :thumbsup:

Uitslagen, gewoon aanhouden wat in de handleiding staat, dan komt het wel goed, ik neem aan dat je
    3 of 4 flightmodes in kunt stellen?

Grt,

Albert

4. Iep

Iep Guest

Ik heb al ca 40 vluchten gemaakt met de FunanaX 100 (met MVVS 26) en ben een beetje aan het expirimenteren met de roeruitslagen. Voor 3D is het belangrijk dat je deze fase onder een goed bedienbare schakelaar hebt want elke keer dat je 3D vliegt moet je schakelen. Ik vlieg dan met 90 % expo op richting en hoogte en 40 % op rol om ervoor te zorgen dat de knuppel uitslag in de middepositie zacht aanvoelt. Het Hoveren is goed te doen, maar het ZP moet dan wel iets naar achteren. De juiste gascurve vinden om op ca midstick te hoveren is in het begin ook lastig.Ik denk dat de roeruitslagen toch afhanelijk zijn van wat je van je kist verwacht. Maar op 3D is het bijna 45 graden. Het bijmengen van ca 5 graden hoogte op je richting is bij 3D aan te raden en bevalt goed.

Grt Ibel

5. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    als de weergoden het toelaten wil ik morgen de eerste vlucht maken.

Iep, Bedankt voor je roeruilslagen tips

Ronald

6. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    90% dual rate WOW :)

dan koop je beter tragere servo's :)

uitslag heb je nooit genoeg naar mijn mening ... net als power...

Grz J_

7. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Zo, vandaag de Super Tigre G2300 gestart en afgesteld.
    Motor loop goed meer dan voldoende trekkracht, stationair goed, vol power goed alleen zoals al reeds door een aantal forumleden aangegeven het middelgebied wat minder.

Ik denk dat dit goed kan worden opgelost door de juiste gas Curve in te stellen om 3D te vliegen.
    Ik gebruik de Heli versie van de JR PCM 10 X dus een Gas Curve mag geen probleem zijn.
    De houten 18x8 props gebalanceerd (erg veel onbalans) en nog wat kleine aanpassingen gedaan zoals een tanknippel gemonteerd van Du-Bro
    (€18,-- bij Hobby In @ %$#^*& censuur [​IMG] ).

Kortom ik ben er klaar voor als het weer goed blijft morgen testen. Ik denk dat ik dit ga doen bij de club in Venlo (uurtje rijden vanuit Tiel) dan sta ik tenminste niet in de Betuwse klei/ modder.

Ronald

8. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Ronald,

Succes morgen, het wordt goed weer, dus gaan met die banaaan :D

grt,

Albert

9. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    ik vind het een erg mooi ding, mooie kleurstelling ook.

10. Iep

Iep Guest

11. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Bedankt, Ik zal proberen een filmpje te maken.

Ronald

12. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Nou dat lijkt mij niet, ik kan mij situaties voorstellen (bijvoorbeeld als je in landingsmode zit) dat je WEL snelheid moet hebben rond het middelpunt van de servo.

Een langzame servo kan je dan fataal worden! (wel eens van PIO gehoord, Pilot Induced Oscillation, dit is een fenomeen wat voortkomt uit het te langzaam reageren van control surfaces op snelle control inputs. Je bent als het ware steeds te snel met het geven van input naar je control surfaces, die deze snelle input niet kunnen volgen omdat ze te langzaam reageren (langzame servo) hierdoor ontstaat er een soort van oscillatie welke steeds verder versterkt wordt door de "snelle" inputs van de piloot die de oscillatie probeert te corrigeren! (heeft uiteraard ook te maken met de uitslag van de control surfaces -> dual Rate setting!)

Dus altijd zo snel mogelijke servo’s kiezen en eventueel de servosnelheid op je zender aanpasen!

13. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Ronald,

En......:?:

14. Rick NT

Rick NT

Lid geworden:
    29 dec 2002
    Ik wilde op de uitspraak 'Dan koop te toch tragere servo's' ook al reageren.

Zowel het bedoelde Expo als Dual-Rate hebben beide namelijk geen betrekking op de snelheid van de servo maar op de uitslag (hoekverdraaiing) die de servo maakt.

Hoe je de Expo of Dual-Rate ook insteld dit zal niks veranderen aan de snelheid/steltijd van de servo. De snelheid/steltijd van de servo is eigenlijk al bepaalt in het ontwerp van de servo en verder afhankelijk van de voedings-spanning en belasting van de servo. De steltijd is bij sommige digitale servo's wel instelbaar (via een programeer-kastje) of je kunt het knuppelsignaal vertragen in de zender.

Op het verhaal (of eigenlijk) conclussie van Albert heb ik dan ook 1 correctie. Expo bepaalt de gevoeligheid van de servo rondom de middenstand van de knuppel. Zonder Expo is de relatie tussen knuppeluitslag en servouitslag rechtlijnig met expo verloopt deze via een 'kromme' curve waardoor 5 graden uitslag bij de middenstand een kleinere uitslag op de servo geeft dan 5 graden knuppeluitslag die tegen de aanslag aanligt. Andersom kan ook, maar wordt meestal niet gebruikt.

Rick

15. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Rick,

Klopt, helemaal mee eens, conclusie-omschrijving EXPO had iets anders gemoeten :wink:

Albert

16. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Vandaag de eerste drie vluchten gemaakt.

Model voelt direct goed en vertrouwd aan, ik moet wel een paar dingetjes veranderen.

1) Hoog/ Laag servo’s (5 kg digital) zijn te zwak, ik merk wanneer ik met meer dan ½ gas vlieg de servo’s de druk op de roeren niet goed aan kunnen. Tijdens het vliegen na gebruik gemaakt te hebben van het hoog/ laag dolfijnt het model. Ik heb nog twee 8,5 kg trekkracht analoge servo’s liggen de 2241 van Graupner, deze ga in monteren.

2) Motor afstelling moet veel beter en experimenteren met andere props

3) Standaard roeruitslag van het kielvlak moet worden vergroot, meskant vlucht is wat beperkt.

Al met al voelt het goed aan en ben zeer tevreden over de vliegeigenschappen.
    Ik heb een stukje film van de eerste vlucht, moet alleen even uitzoeken hoe ik dit kan publiceren op het forum.
    Heeft iemand tips?

Hier alvast een foto op het veld voor de eerste vlucht.

Wordt vervolgt………….

Ronald

17. Iep

Iep Guest

Mooi Ronald, maar met SFG's nog mooier,- al zijn de meningen binnen onze club daarover heftig verdeeld. De vliegeigenschappen met die SFG's zijn duidelijk anders dus wacht even met het afstellen van je richtingroeruitslag. Die SFG's nemen een deel van de werking van je Rudder over.

Groet Ibel

18. Patrick Kramer

Patrick Kramer

Lid geworden:
    2 sep 2005
    Ik heb hem zien vliegen gisteren. Echt schitterend. Ik loop niet zo gauw warm voor een vliegtuig , maar dit is wel erg mooi.

Ronald, als je hem goed aan het draaien krijgt in deze combie dan wil ik ook wel zo'n setje. Ik heb ook dezelfde OS 90 carb liggen dus laat maar 2 van die verloopstukjes maken ?

NB. Is er nog een goede ARF trainer op dit gebied te koop voor niet te veel euri ? Kan ik eerst effe oefenen.

19. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    sorry jongens ik was er blijkbaar daar effe niet bij :) ik had blijkbaar Expo gelezen bij zijn dual rate mijn uitspraak geldt wel nog steeds huh ...
    90procent expo? voor wa is da goe 8)

20. Iep

Iep Guest

90procent expo? voor wa is da goe

Jens

Pagina 28 laatste twee alinea's van het stukje van Albert over Dual Rate en Expo

That's why

Ibel

Deel Deze Pagina