FuntanaX 100 "bouw/assemblage" verslag

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Appie, 2 nov 2006.

1. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Het stukje waar je naar verwijst gaat uit van JR/Graupner besturing waar je POSITIEVE expo waarden toepast om de gevoeligheid rond neutraal te verminderen. Bij Futaba/Robbe besturing moet je echter NEGATIEVE waarden invullen om de zelfde verminderde gevoeligheid rond neutraal te verkrijgen.

De expo functie werd onontbeerlijk toen de grote fabrikanten vanwege technische redenen overschakelden van de toen gebruikelijke lineaire servo's naar roterende servo's. De veel grotere gevoeligheid rond neutraal, bij gelijkblijvende maximale uitslag, werd door de precisie wedstrijdvliegers niet gewaardeerd en de fabrikanten hebben geluisterd...

Extreem grote expo waarden, groter dan 80%, hebben alleen zin als je servo's gebruikt die een grote stelnauwkeurigheid hebben.
    Bij de digitale Hitec's zie je anders de servo's rond neutraal in duidelijke stappen bewegen, zelfs als je de servo met de speciale programmer op de kleinste resolutie hebt gezet. (=resolutie 1, standaard worden de Hitecs geleverd op resolutie 2, waar je niks aan hebt behalve het bedienen van een funcie waar geen enkele precisie aan vereist is, zoals het zwaaien van de piloten pop met z'n arm of zo....)

2. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Bert, bij multiplex heb je ook negatief net als Futaba/Robbe (kan je die in het vervolg ook toevoegen).

En je bent gewoon verwent met je digi JR en stoere zender :wink: :wink: :wink:. :lol:

3. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Die "stoere zender" (T14) kan trouwens ook de snelheid van de servo vertragen, is wel een maf gezicht om dat in te stellen :D

Grt.

4. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Dat zag er goed uit :D

Gefeliciteerd met je geslaagde vluchten.

6. remie

remie

Lid geworden:
    8 apr 2004
    ik heb hem afgelopen zondag ook zien vliegen.
    zag er echt heel mooi uit!!

ik heb het kleine oude broertje van de funtana x100 (funtana s40), ik had hem bijna verkocht maar de "show" van ronald heeft mij overgehaald hem toch te houden :)

7. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Ik bedoel wie vliegt nu me 90 procent expo????? Da wilt zeggen dat em zo niks doet tot ge uwe stick volledig in de hoek jaagt juij

8. Bert

Bert

Lid geworden:
    22 aug 2002
    Jens, je denkt nog te veel in normale proporties wat betreft roeruitslagen en roerafmetingen. Als je de uitslag maar groot genoeg maakt en de roeren groot genoeg zijn zal het model ook met 90% expo normaal aanvoelen rond neutraal. Duw je dan de knuppels in de hoeken krijg je prachtige dingen te zien!

Mijn indoor wedstrijd model "Shockwave" vlogen Derk en ik met 100% expo op rolroeren, en 80% op hoogte en 60% op rudder.

De bekende Duitse showpiloot Daniël Brüssow vliegt zijn grote 3W Yak 54 ook met 90% expo in de max uitslag condition.

9. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Bert ik vlieg nooit me vliegtuigen die "normale" uitslagen enzo hebben :)
    Ik heb op mijn extra grootste van de grootste roeren die te vinden zijn op een extra van dat formaat... en met 60 ° uitslag...
    maar 90% expo :) yeah right ... maarja als ze graag 90 % hebben dan laten we dat zo e:)

10. Iep

Iep Guest

Gents,

Hier een Expo van mijn FuntanaX 100

11. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Kan mijn MPX Royal evo ook 8)

12. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    daarvoor moet je geen stoere zender hebben :) elke betere zender kan dat... ook mijn JR 9X V2

13. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Ronald,

Zag er goed uit die eerste vlucht, wat een prachtige kist he? 8)

Ibel,

Mooie foto's joh, hoe doe je dat vliegen & foto's maken tegelijkertijd? hahhaha

grt,

Albert

14. MarcelB

MarcelB

Lid geworden:
    9 sep 2002
    *off-topic*

Ik denk dat die door KFS (Kroes Foto Studio) zijn genomen :wink:

15. Appie

Appie

Lid geworden:
    10 jun 2003
    Tja je hebt zo van die mensen, je ziet ze zowat een jaar niet op het veld en dan opeens zijn ze weer overduidelijk aanwezig geweest, hahahaha :D

Grts,

Albert

16. Iep

Iep Guest

Ik wilde net uitleggen dat vliegend fotograferen gemakkelijker is dan fotograferend vliegen. Ik zag Jens in een van zijn filmpjes ook met één hand vliegen en met de andere zijn vliegtuig in de lucht vasthouden en dacht toen dat ik dat ook moest kunnen maar dan met een camera.

Maja de waarheid is hard.

17. Iep

Iep Guest

Ronald

Hoe zijn de ontwikkelingen. Al weer meer vluchten gemaakt ? Welke servo gebruik je voor je Rudder. Ik zit er aan te denken om mij Rudder anders aan te sturen omdat ik het idee heb dat de originele aansturing te zwak is voor mijn configuratie.

Groet Ibel

18. JVDO

JVDO

Lid geworden:
    7 okt 2005
    Nice plane:)

19. Ronald Haan

Ronald Haan

Lid geworden:
    27 jan 2003
    Ik gebruik voor mijn Rudder een Graupner servo type 4421 met een trekkracht van 8,5kg,
    dit moet in principe voldoende zijn.
    Voor de andere roeren gebruik ik digitale Graupner servo’s type 5391 met een trekkracht van 5,0 kg, volgens mijn is dit te licht. Als ik veel vermogen gebruik heb ik het idee dat deze servo's het niet kan trekken waardoor je een dolfijn effect krijg na het uitkomen van een bocht.
    Deze servo’s ga ik vervangen voor eveneens de 4421 zodat ik op rudder en hoog/ laag dezelfde servo’s gebruik.

Als dit niet voldoende is ga ik de Futaba 9351 monteren digitale speed servo met een trefkracht van 11 kg en een snelheid van 0,01 sec bij 45 graden.

In de vleugel gebruik ik eveneens digitaal 5391 (5 kg) wat volgens min voldoende moet zijn.

Momenteel bezig om de motor aan te passen, ik monteer een Heli carb van een OS C-Spec 91.

Na deze aanpassingen zal ik weer iets van me laten horen.

Welke servo’s gebruiken jullie?

Ik wens jullie en je familie allemaal een Gezellige jaarwisseling en een gezond 2007.

Ronald

20. paulplevoets

paulplevoets

Lid geworden:
    20 apr 2004
    Ben je zeker dat het komt door de servo's? Een 5 kg servo zou in principe moeten volstaan, zeker omdat je er 1 op elk hoogteroer hebt.

Zorg dat je servo over de volle 125% uitslag links en rechts kan werken, en dat je een aansturing hebt met zo weinig mogelijk speling.

Je kan eens testen door de hevel op het roer op verdere afstand aan te sturen (kwiklink of ball-link verder naar buiten plaatsen). Je hebt dan minder uitslag, maar meer trekkracht.

Deel Deze Pagina