Futaba T14SG gekocht:),

Corrien<

Hoe weet je nu wanneer je een Robbe/Futaba zender hebt?
Kun je dat ergens aan zien?

En wat zijn de verschillen?


Als het goed is, wordt deze er ook bij geleverd. In ieder geval als het een Robbe-Futaba zender betreft.

Trouwens, als je de ratelbeugel ondersteboven monteert (en uiteraard wat verbuigt) wordt het ook een 'slider'. Dit werkt beter dan een krimpkousje.
 
Sorry mannen wat ik bedoelde zijn de gesproken tekst en uit de zender naar het oortje .
De zender staatbij mijn in het nederlands
 
Zelf wijzigen van spraakbestanden van engels naar nederlands zal een lastige worden, als het al mogelijk is.

Stel, de zender moet het getal 62 uitspreken. In het engels is dat sixty two. De zender beschikt niet over tekstbestanden voor alle getallen, maar over onder meer engelse tekstbestanden voor 0, 1, 2, 3 enz. tot 9 en 10, 20, 30 tot 90.
Voor het uitspreken van het getal 62 worden de tekstbestanden voor 60 (sixty) en 2 (two) na elkaar weergegeven.

In het nederlands word sixty two uitgesproken als twee en zestig. Als je de engelse tekstbestanden zou vervangen door vertaalde nederlandse krijg de uitspraak zestig twee.

Er is dus veel meer nodig om dit goed te laten werken. Het vraagt om aanpassingen in de zendersoftware die de spraakbestanden aanstuurt.
 
Dat valt wel mee je kunt dan een serie opnemen met enen, tweeen, drieen enz.
Handiger zou zijn dat net Als bij TomTom dat je zelf tekst bestandjes in zou kunnen maken uiteraard met hun protocol en b.v. met een converter progje
 
Is het mogelijk met de T14SG/FX-22 een veilgheidsschakelaar voor een E-motor in te stellen?

De E-motor wordt normaal aangestuurd met de gasstick, maar wordt vrijgegeven met een schakelaar. Zo is het onmogelijk de motor door per ongeluk tegen de gasstick te stoten aan te zetten.

Met een FX-30 ging dit eenvoudig door het toepassen van een offsetmixer. De T14SG/FX-22 kent deze optie niet, maar mogelijk is er een andere oplossing.
 
Jazeker kan dat.
Ga in het model menu naar motor.
Activeer deze, ik heb hem zelf op de SF switch.
Daarna zet je bij motor off het gewenste percentage in, in dit geval +100.
 
Bedankt voor je informatie, we gaan er mee aan de slag.

We zijn met twee man bezig geweest de FX-22 (t14sg) te doorgronden. Met wat FX-30 ervaring is dat voor de belangrijkste functies voor de besturing aardig gelukt. De motorbeveiliging moeten we nu nog instellen.

Heb nog twee vragen/opmerkingen.

In het toestel zit de Robbe vario-hoogtesensor. De waarden krijgen we keurig op het display van de zender. Wat absoluut niet lukt is het laten horen van een variotoon. Niet uit de ingebouwde pieper (als dit al mogelijk is) maar ook niet uit een aangesloten koptelefoon. In het soundmenu staat telemetrie aan.

De zender is voorzien van de nieuwste software van de Robbe site. V.4.1 en sound 2.0.

We doen natuurlijk iets verkeerd, maar wat?

Dan die touchpad die het goed werkende draai/drukwieltje van de FX-30 in de FX-22 heeft vervangen.

Die touchpad werkt niet bepaald makkelijk. Zo zou je met een draaibeweging onderdelen van submenu's kunnen selecteren of een waarden veranderen. Dat werkt niet. Alleen met kleine "veeg" bewegingen aan de bovenrand van het touchpad is een waarde te veranderen of een submenu te kiezen. Bovendien "springt" het scherm regelmatig naar een ander menu.

Allemaal erg lastig en tijdrovend.

Op het Internet, en ook in dit item is weinig te vinden over klachten over het touchpad. Dus misschien doen we iets heel erg verkeerd.

De zender is voorzien van de nieuwste software van de Robbe site. Firmware 4.1 en sound 2.

Wie kan hier iets zinnigs over zeggen. Bij voorbaat dank.
 
Laatst bewerkt:
waarschijnlijk moet je de speech aanzetten in het vario-menu, 2e pagina in dat menu, in het rijtje vibes, speech, melody

die touchpad ben ik ook niet echt over te spreken. Als je waarden moeten veranderen gaan ze soms snel, soms langzaam, niet echt top. maargoed, het is slechts een kleine issue
 
Bedankt voor je hulp. We gaan het testen.

Vanavond heb ik een eigenaar van een Futaba T8 gesproken. Van die zender werkt de touchpad probleemloos. Het kan dus wel...
 
Die touchpad werkt niet bepaald makkelijk. Zo zou je met een draaibeweging onderdelen van submenu's kunnen selecteren of een waarden veranderen. Dat werkt niet. Alleen met kleine "veeg" bewegingen aan de bovenrand van het touchpad is een waarde te veranderen of een submenu te kiezen. Bovendien "springt" het scherm regelmatig naar een ander menu.
De eigenaar van de zender heeft inmiddels contact gehad met Jan (Corrien). Er blijkt sprake te zijn van een zeer zelden voorkomend, maar bekend probleem dat hersteld kan worden.

Alle vertrouwen dat dit prima in orde zal komen.
 
Dat 'zelden' is dus precies één keer. Maar goed, er wordt dit weekend een nieuwe touchpad print besteld, dus als de zender volgende week binnenkomt kan 't ie worden bewerkt.

Overigens is het een kwestie van wennen met zo'n touchpad. In het begin heb ik er ook nogal wat ruzie mee gehad, maar tegenwoordig kan ik er redelijk mee overweg. Uiteraard is het dan wel voorwaarde dat het touchpad goed werkt en dat is hier blijkbaar niet het geval.
 
Hallo heren,
Ik ben in het trotse bezit van een T-14 SG, ik loop alleen tegen een probleem op waar ik zelf niet uit kom.
Ik wil een Dymond R-800 ontvanger aan de zender binden. Dit zou in zowel de 7CH als in de Multimode moeten kunnen. Maar als ik een van deze systemen selecteer gaat de "bind" functie weg. Tevens geeft de zender een foutmelding.
Weet iemand toevallig waar het probleem zit?
 
In deze modes bind je niet met de zender, maar met de ontvanger. Originele Futaba 7 kanalen of multimode ontvangers hebben een drukknopje dat gebruikt wordt voor het binden.
De juiste procedure moet in de handleiding van de betreffende ontvanger staan. Je kan ook kijken of er een handleiding op de site van de fabrikant/leverancier is te vinden.
 
Er zit dus inderdaad een knopje op de ontvanger. En daarmee verbond de ontvanger meteen met de zender in Multimode! Hoe eenvoudig kan het zijn haha!! Dankjewel voor de snelle antwoorden!!
Ik moet nog even wennen, ik vloog tot voor kort nog met een ouderwetse 40 mHz set...
 
Hey Jongens ,

ik heb al een poos de 14SG in mijn bezit maar ik ben toch een beetje op de sukkel met deze zender . ( ik vaar FSR V en dit voor al 19 jaar , vele jaren met graupner gevaren en nu naar futaba )
De 14SG geeft een biep als hij kortelings het signaal verliest met de ontvanger wat ik dus ondervind , op verscheidene momenten tijdens het varen ( bij bochten) beept de zender en stuurt de boot een fractie later . In mijn geval is dit een aantal meter dat de boot later draait , tijdens een training is dit nog geen drama maar tijdens een wedstrijd is dit faliekant natuurlijk ....
Ik heb al geprobeerd : 90° met de antennes , naast elkaar , bij mekaar , elk aan een kant aan de boot , etc etc niks helpt . Laatst kwam er iemand met de opmerking dat we mss de servo rechtstreeks moeten voeden van de batterij omdat de ontvanger niet genoeg kan geven . In dit geval gaat het over een Graupner 8811 die max 3.5 amps kan vragen . Hebben we geprobeerd en dit leek in het begin inderdaad te helpen maar tijdens de laatste trainingen had ik het weer . ( of viel ik er weer over dat ik het nog heb ...)
Wat gebruik ik dus : ontvanger 7008 ( zit in de set ) stuurservo graupner 8811 , throttle/gas servo Savox SC-1256TG , nog een drietal hitecs 645MG . Batterij is graupner life 6.6 V 2900 Mah , 40 cm (originele ) antennes .
Iemand enig idee wat er fout loopt ? Opmerking hierbij is dat alles werkte met een graupner mx 22 met de weatronic module en een smart 8 ontvanger .

Volgend probleem is de gps module , deze werkt te traag om de snelheid weer te geven . Al verschillende settings geprobeerd maar niks lijkt te helpen . ( hoogte enzo heb ik niet nodig daar ik vaar ;) ) Wat mis ik om deze goed te laten werken ? In de wagen werkt hij wel naar behoren maar ja , mijn wagen gaat ook niet van 20 km/h naar 80km/h in 30 meter ;)

Alvast bedankt voor alle hulp !
Groeten,
Bart
 
mephistort een goede avond

ik heb even gekeken wat voor soort boot het is, en het is een speed boot, en daar heb ik een vraag over.
het is een kunstof romp(zo noem ik het maar)
heb je de antennes haaks staan (neem aan van wel in een L vorm )
wanneer heb je last van (geen ontvangst) is dat bij
1 de boot recht van je af bij volgas. ( in verband met de spree)
2 of als hij rechts of links voorbij gaat.
3 staat de ontvanger te dicht bij de regelaar.
en voor de rest kan ik verder geen raad of daad geven, sorry
dit is wat er bij mijn opkomt.
hoop dat je het vind.
gr choco
 
Dit is gewoon een beperking van het GPS systeem dat voor gewone gebruikers bewust onnauwkeuriger is dan voor militaire toepassingen.

Dat dit een beperking van het GPS systeem is klopt helemaal. Het GPS systeem is gewoon te traag om heel snel veranderende snelheden en koersen te kunnen volgen.

Het is niet juist dat de GPS voor militaire toepassingen sneller of nauwkeuriger is. Dat is in mei 2000 afgeschaft. Voor burgers is dezelfde nauwkeurigheid beschikbaar en zelfs nog nauwkeuriger. Daarvoor is wel speciale apparatuur nodig en een extra zender op de grond en binnen bereik van die GPS apparatuur. Deze apparatuur wordt door bijvoorbeeld het kadaster gebruikt en maakt zelfs een nauwkeurigheid van enkele millimeters mogelijk.
 
Back
Top