Futaba T14SG software V5.0 probleem

Bij elke update levert Ripmax Engeland ook een handleiding. Hierin wordt niet alleen beschreven hoe je de update uitvoert, maar ook wat er nieuw is in de software.

http://www.ripmax.com/Futaba_Upgrade.aspx?UGID=T14SG

V9.0 is tot nu toe alleen in het Engels, Japans en Duits. Als je deze update wil hebben en als huidige displaytaal Nederlands is gekozen, zal je vooraf eerst de taal moeten omzetten naar Engels of Duits, anders komt-ie na de update terug in het Japans en zoek dan maar uit op welke knopjes je moet drukken.

In Dec.2014 schreef JanD. hier op het forum
""
Op 2014-12-08 heb ik bij hobbico (futaba-rc.com, USA) een zip file met versie 5.0 gedownload , op die datum heb ik bij Robbe V4.1 als meest recent gevonden.
Op 2014-12-12 heb ik een zip file met versie 5.0.2 bij Robbe gedownload.
In beide zip file's zit inderdaad een verschillende inhoud, die van Robbe is veel groter en bevat naast de zender software ook sound files en een Duitse handleiding.
De zendersoftware in beide bestanden ziet er exact gelijk uit, gelijke bestandsnamen, gelijke metadata (datum, tijd etc.) zelfs een "binary compare" van o.a. "T14SG_AP.bin" geeft geen verschillen.

Volgens mij is zender software V5.0.2 van Robbe (van een van een week geleden) 100% gelijk aan V5.0 van Hobbico.

Volgens mij is alle firmware gelijk. De LBT norm is een voortvloeisel van Europese wetgeving. Als je op de doos van je zender kijkt staat er naast 'made in China' dat de zender alleen in de EU gebruikt mag worden. Het is dus vastgelegd in de zender en kijkt de firmware naar de internationale parameter. Bij firmware versie 4.0 en lager was er nog geen sprake van LBT in de firmware, vanaf Versie 5.0 werden de EU zenders vanzelf LBT. Zou je een T14sg aanschaffen in de US, dan denk ik dat hij de FCC norm zou hebben. Op zichzelf is LBT zoals door Corrien reeds gezegd een veel beleefder gebruik van zendfrequenties. Daarom heb ik er ook een hekel aan dat je nog weleens ziet dat mensen de zender over flashen naar FCC.

Back