FVK Backfire

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door snauwaertj, 8 jan 2010.

  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb nooit gezegd dat er wat mis is met Hackers.
    Hacker geeft prima service en is prima bereikbaar.
    Ik heb ze alleen al 2 jaar niet meer op de dealerprijslijst staan, vandaar dat ik denk dat ze niet meer geleverd worden.

    GJ
     
  2. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Ik ga op de beurs aan hacker zelf vragen als ik de B50-5L nog te krijgen is.

    Ik heb dit nog gevonden:
    Loggerdaten RW F5F,Hacker B-50 5L,4s Kokam 3200 - RC-Network

    Bij deze opstelling gaan ze met een 17x 18 op 4s toch nergens over de 225A terwijl het voltage toch goed standhoud.
    Het piekvermogen komt nooit boven de 2.6Kw uit, hoe kom je dan aan die 4 tot 5.5 KW?
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Omdat de eFlight 17.5x17.5 een grotere prop is. Zeker met de 36 en 38 mm spinners/middenstuk is het meer een 18" prop.

    De RFM 17x18 is slechts 16" in werkelijkheid.

    Ik heb bijde props gevlogen en daar logger data van. Met een andere setup maar dat neemt niet weg dat ik wel kan inschatten hoe dat met een 1512/1D zou gaan. Op papier zijn de Pletty en de B50-5L net zo heet.

    Bovendien heb ik voor een vriend een S15 in elkaar gezet. Voor hem heb ik daar een 1512/1D op 4S 5000mah 25C in gezet met CC P180 en RFM 17x18 rood. Hij zit daarmee op 4KW en dat zijn dus nog de oude Lipo's. Ik hou mijn hart vast als hij daar een keer nieuwe Lipo's voor koopt. Mijn advies aan hem is om dat ook niet met die RFM prop te doen, die spat uit elkaar.

    Het verschil tussen de 25C generatie en de 30C generatie is het verschil tussen 4.5KW en 5.5KW. Ik heb hier nu de 45C generatie liggen en ik durf daar met mijn huidige setup niet mee te vliegen, ik moet eerst een andere motor hebben die wat minder heet is. Anders dan heb ik weer een regelaar kapot.

    Ik vindt Kokam nogal een ruim begrip, welke generatie? En dan nog weet ik niet hoe de Kokam's te vergelijken met mijn Thunder Power. Let op dat de post van die beste Duitser ergens in 2008 was. We zitten nu in 2010.

    Er zijn nogal wat dingen waar je rekening mee moet houden in F5B.

    Mijn advies is de 6L, dan heb je tenminste nog een beetje veiligheids marge.

    Je kunt ze op de beurs wel vragen maar je kunt ook gewoon een mailtje sturen naar Hacker zelf, Hollein of eFlight.ch

    Jos
     
  4. Trichte

    Trichte

    Lid geworden:
    13 okt 2006
    Berichten:
    256
    Locatie:
    Tremelo
    De hacker B50-5L is nog steeds te koop.
    Heb vorige maand nog 1 bekomen om te testen.

    grtz,

    Luc
     
  5. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
  6. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Val, ja grappig he.... dat die duitsers eigenlijk tussen de regels door het juiste advies geven. ;)

    Let op.... dit is voor F5B. Geen katten pis, niet geschikt voor mensens die nog nooit een hotliner hebben gevlogen. Niet geschikt voor in een F5F.

    Neem alsjeblieft een 6L en niet een 5L.

    Jos
     
  7. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Jos
    Ik wil niet de betweter uithangen, maar bij ieder toestel die ik tot nu toe gevlogen heb, heb ik na ongeveer 5 vluchten veranderd naar een krachtigere setup. Ik heb deze keer geen zin om na enkele vluchten spijt te krijgen dat ik niet voor de maximum setup ben gegaan. En al mn vliegtuigen zijn hotliners of pylonracers waarvan merendeel uit gfk of cfk zijn gemaakt. Ik heb de Kamelot, de sunracer en de bandit van fvk. Verder heb ik nog een exite, een hawk, een dymond.
    En een solution 2.0 voor als het eens wat rustiger mag.
    Ik denk dus ongeveer te weten waarmee ik bezig ben.
    Als een 4s setup de regelaar teveel belast op gebied van ampere om betrouwbaar aan een hoog vermogen te komen moet ik meer voor een 6s setup kiezen met een B50-8L. Dan gaan de amperes toch heel wat lager uitkomen niet?
     
  8. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Ik geloof dat je niet goed gelezen hebt. Het idee van 6S vergeleken met 4S was een goed idee, in de werkelijkheid maak het geen moer uit, de regelaar gaat kapot bij een bepaalde hoeveelheid Watts en niet alleen Ampair.

    De Schulze 200 kan niet meer dan 5S hebben, de CC 180 is veiliger op 4S vanwege het zwakke logica bordje wat met 6S vrij warm wordt en een Markus regelaas is wel........ duur en niet echt bekend. Dus 4S is het advies met een CC180.

    Neem van mij uit de 5L, dan heb je tenminste niet alleen kans dat je die kist (F5F)eerste vlucht opblaast maar ook nog de kans dat de regelaar de rook er uit laat. Als jij denkt dat je de motor loop tijd beperkt kan houden tot maximaal 2.5 seconde en meer op de 2 seconde mikt?!

    F5B is geen kattenpis en als jij nog nooit echt F5B competitie hebt gezien dan weet besef je niet waar je het over hebt. Een F5B van de vorige generatie kan net zo goed een Hotliner zijn zonder meer informatie. Zelfs de echte F5B bakken die met NiMh cellen vlogen zaten meer op 4 seconde motor loop tijd en accelereerde half zo hard.

    Als je echt een rag en smijt bak wilt, koop dan een F5B met een grote romp en zet er een HV setup in. Jij hebt voor een F5F kist gekozen, als je die zo hard wilt laten speren als een F5B dan heb je meer dan F5B vermogen nodig en dat kan alleen met een grotere regelaar gezien deze nu op de limiet of daar reeds boven zitten in F5B. Je zit dus in een viseuze cirkel.

    Betweter? Dat ben ik. Maar als je het niet erg vindt dan ga ik nu verder met andere dingen.
     
  9. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Ik ben vandaag gaan shoppen:[​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]
    Hij is nog mooier int echt dan op de fotos.
    Vooral heel groot en slank.
    Nu kan ik beginnen om rustig alles in mekaar te steken

    Met dank aan Gert Jan voor alle hulp
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Hallo Johan,

    mooie kist!
    Gefeliciteerd.
    Gewoon de adviezen van Plettenberg en Rudi opvolgen, komt het allemaal goed!

    GJ
     
  11. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Dank je Gert-Jan.
    Rudi vertelde me in Karlsruhe dat hij exact dezelfde motor vliegt in zijn surprise op 5s met de 18*19 wideblade op een 7° centerverzetstuk.
    Dus met mijn smalblades op 5° zou ik in principe toch nog een heel klein beetje meer marge hebben. Ik weet wel niet welke spinnerdiameter een surprise heeft.
    Zowel plettenberg als RFM zeiden dat de prop veel minder afziet als de throttle op stick zou gevlogen worden.
     
  12. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Ik heb ondertussen al een beetje kunnen verderwerken en zit met enkele vraagjes.
    1)Ontdoe ik de Shulze futura 18-200 van zijn krimpkous of laat ik die beter
    zitten om stof en vocht eruit te houden

    2) Op het bouwplan staat dat de ontvangeraccu onder de regelaar moet liggen, dit lijkt me niet zo een briljant idee angezien de regelaar meestal het eerste is waar de fik ingaat?

    3) Worden die superstroeve 6mm goudcontacten gebruikt of voldoen de 5mm en makkelijker handelbare goudcontacten ook?
     
  13. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Johan, je kan de krimpkous laten zitten maar voor een betere warmte-afgifte zou je Kaptontape (dat goudkleurige) kunnen gebruiken.
    Stof is niet erg, vocht kom je meestal niet tegen in de lucht.

    De plaatsing van de ontvangeraccu zou ik af laten hangen van het zwaartepunt, meestal zit hij achter de aandrijfaccu.

    Met het vermogen wat jij weg wilt stoken zou ik 6mm contacten nemen.
    5mm is ook niet compatible met Unilog loggers en zo, dus gewoon 6mm Plettenberg of zo gebruiken.
    Eventueel te koop bij Voltmaster.de

    GJ
     
  14. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Dank je Gert-Jan.
    Ik heb nog 6mm goudpluggen liggen.
    Ik heb natuurlijk weer tegenslag, alle servos heb ik netjes ingebouwd en er blijkt nu één van de servos op de flaps niet goed zijn middelpunt te behouden. ik heb nogtans enkel goede ervaringen met de 125MG van Hitec. Die servo er terug uitkrijgen zal een hele opgave worden.
     
  15. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    De backfire heeft gisteren zijn maiden gemaakt, hij vliegt als op rails en leent zich heel goed voor high speed kunstvlucht.
    Mijn setup is nu de plettenberg met rfm 18x19 smallblade op 5° verzet met een 45c 3300 4s lipo.
    Het vermogen valt een beetje tegen voor shwvlucht, ik kan hem met twee seconden motor vanuit vliegende toestand vertikaal geen 200meter hoog krijgen.

    Als de vernieuwde rfms uitkomen zou ik een 18x19 wideblade op 7° verzet willen monteren.
    Kan jij daarvoor zorgen Gert-Jan?

    grtz Johan
     
  16. val

    val

    Lid geworden:
    2 okt 2004
    Berichten:
    870
    Locatie:
    B w.vl. Oostrozebeke
    7° en grotere prop kan al een stuk schelen. Kan je er een 5s pakket in kwijt?

    En die 200 meter wil je die bereiken met motor aan, of uitbollend. anders 100m/sec is niet makkelijk. Je zit wel met de sterkste aandrijving voor een f5b maar die backfire is toch een stuk groter ook. wat heb je van vlieg-gewicht nu met alles erin? hotliners zitten rond de 1600 a 1850 gram

    Grtz
    Val
     
  17. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Johan,

    heb je metingen?
    Hoeveel ampere trek je nu en hoever zakt de spanning van de accu in?
    100m/s zal je niet kunnen halen, dat haalt een F5B model al niet eens.
    Maar stuur even je metingen. mag naar info@f5b.nl

    Grts Gert-Jan
     
  18. snauwaertj

    snauwaertj

    Lid geworden:
    29 jan 2008
    Berichten:
    408
    Het is weeral gedaan
    Een clublid is met een 5de hands trainer tegen mij aangevlogen terwijl ik aan het zweven was. Resulaat tip van de vleugel versplinterd en roroerservo om zeep :sniper:.
    Het zit echt niet mee met de backfire.
    Gelukkig heb ik hem nog mooi kunnen landen.
    Metingen of gegevens heb ik voorlopig niet.
    Ik kan wel zeggen dat ik na 20 seconden motorlooptijd de accu 1300mah heb kunnen bijladen.

    grtz Johan
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2010
  19. marcvv

    marcvv

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    84
    Locatie:
    roosendaal
    Heb inmiddels ook de backfire aangeschaft; twijfel nog een beetje over de setup. Ben op zich redelijk tevreden over kontronik; helaas lees ik hier en daar dat de kira 500 FAI motor het snel begeeft (25 vluchtjes?). Is er wellicht een net iets minder pittige kontronik setup mogelijk die wel wat langer heel blijft? alle hulp is welkom.

    Bij voorbaat dank, Marc
     
  20. marcvv

    marcvv

    Lid geworden:
    25 aug 2006
    Berichten:
    84
    Locatie:
    roosendaal
    tevens nog een vraagje over de bijgeleverde accessoires; wat is het nut van het koolstof buisje en de messing staafjes rechtsonderin de foto?

    [​IMG]

    Uploaded with ImageShack.us
     

Deel Deze Pagina