garage brand uit.... :nooo:

Discussie in 'De Modelbouwkroeg' gestart door raymon, 24 okt 2008.

1. hezik

hezik Guest

Als je in de tussentijd wat te vliegen wilt en je vliegen met een Cessna leuk vind, mag je mijn Cessna wel ophalen? Zonder verdere verplichtingen, als er schade aan komt, pech. Als zender heb ik er nog wel een licht gesleten FX-18 bij..

Is niet geschikt om mee te slepen of voor kunstvlucht, maar is verder wel een leuk vliegende 2m kist..

2. Denniz

Denniz

Lid geworden:
    28 jul 2008
    Niet dat ik Rc vlieg hoor, maar dat is echt verschrikkelijk iets waar je bijna je hele leven mee bezig bent brand zomaar ineens weg! 8-O8-O8-O
    Ik wens je veel sterkte!

3. wingman

wingman

Lid geworden:
    21 jul 2005
    nou, daar zit je lekker mee...

sterkte nog en hopen dat je zoveel mogelijk nog vergoed krijgt van de verzekering..

4. stefan1

stefan1

Lid geworden:
    16 apr 2007
    Sterkte, Jammer van dit mooie spul zeg, ik doe auto's maar vliegtuigen vind ik ook fantastisch mooi. Echt dood zonde.

Sterkte ermee Kerol.

Groetjes Stefan

5. Grease monkey

Grease monkey

Lid geworden:
    29 aug 2008
    Sterkte kerel! Eeuwig zonde, hoop voor je dat alles snel geregeld is qua schoonmaken en verzekering. :(

Laatst bewerkt: 24 okt 2008
  6. Vale Ouwe

Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    5 feb 2004
    Kijk dat isnog eens een top aanbod zoals het hoort op het Forum.

Hezik, je krijgt er 5 berichtjes bij voor op de Berg.
    Hoe is het mogelijk, dat ik dit nog mag meemaken. ;)

7. Daantjo

Daantjo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Wichmond---- stomme vragen: 234, meesterlijke antw
    Donders dat ziet er jammer uit zeg! Heel erg vervelend!
    Ikzelf heb door mijn eigen schuld ook al eens een klein brandje gehad in mijn schuur door een Lipo. Heb altijd een rook alarm in de schuur en gelukkig zat ik buiten en hoorde hem afgaan en dus was ik er snel bij. Dit brengt mij nu tot het volgende... Weet iemand of er iets bestaat zoals een draadloze extentie van het rook alarm in de schuur? Zodat als het rook alarm af gaat (in de schuur), je binnen in huis eventueel een alarm hebt? Ik weet dat je bij lipo's altijd erbij moet blijven maar dit is niet altijd even prakties.

8. RC-mike

RC-mike

Lid geworden:
    8 jan 2006
    hey raymond,
    mocht je helemaal niks meer te vliegen hebben, dan heb ik hier ook nog wel een homerun van blackhorse liggen die je zolang kan gebruiken, is dezelfde als van kamp.

mike

9. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    raymon, eewig zonde, hoop voor je dat je een goede vergoeding krijgt, maargoed al die bouwuren en werk krijg je natuurlijk nooit vergoed! i.i.g veel sterkte!
    ff oftopic, je hebt rookmelders die draadloos 'gelinkt' zijn, dat als er een afgaat, ze allemaal afgaan!!

10. jantje16

jantje16 Guest

Hmm.. de verzekering kan dit dan wel mooi terug betalen enzo.. maar der blijft altijd een stukje 'geschiedenis' in die garage zitte en das pas erg.

Ik heb nu echt bang om mijn lipo's te laden..:D

Groeten
    Jan

11. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    a

Laatst bewerkt: 17 sep 2015
  12. hubris

hubris

Lid geworden:
    8 mei 2007
    Crap. Die foto zien doet gewoon al pijn...

Sterkte!

13. AVS

AVS Guest

Vreselijk zoiets!!
    Starkte!

14. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Waarom? Is dat omdat er nu bij 2 mensen iets gebeurd is waarvan men denkt dat de lipo de schuldige is die men toevallig aan het laden was. Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn als je jezelf aan de regels houd en aan de door ons al vaker geopperde veiligheidstips......

Let wel, ik ga nu niet zeggen dat deze 2 mensen fouten gemaakt hebben of zo en wil ook niet belerend zijn, maar het is misschien beter om als ze nog precies weten welke lader en lipo ze aan het laden waren dit hier door te geven, en natuurlijk ook de programering van de lader........
    Zoals Bertus al aangaf kunnen we hier dan weer iets van leren anders dan niet laden zonder direct toezicht op het laadproces.

Voor de zekerheid nog maar ens de veiligheids tips erbij.

• Lees de gebruiksaanwijzing van lader en lipo.
    • Niet laden buiten de specificatie van de fabrikant
    • Niet gebruiken buiten de specificatie van de fabrikant.
    • Niet laden in een brandbare omgeving, zorg dat er een veiligheidsmarge om de lipo en lader is van ruim 50 cm liefst een meter.
    • Zorg dat er boven de lipo en de lader een vrije ruimte is.
    • Dek eventueel de lipo af met een branddeken of gebruik een lipo-sack of een aardewerk/vuurvaste pot met een plastic zakje zand erop.
    • Gebruik tijdens het laden geen stalen kisten met deksel die strak op de kist zit of op slot wordt gedaan.
    Trouwens, deze veiligheids tips gelden ook voor alle andere soorten accu's

Laatst bewerkt door een moderator: 25 okt 2008
  15. Gammapooka

Gammapooka

Lid geworden:
    25 nov 2004
    De lipo die ik voor mijn lama heb die leg ik altijd op een houten kastje als ik hem oplaad, dat zal ik ook maar eens gaan veranderen als ik dit alles zo lees.
    Had het laatst nog met een gewoon 7 cellen accu ,moest het even snel op laden zodat ik mijn speedboot kon testen.
    Het was een adapter zonder ene beveiliging.
    Dat laden ging erg snel, ik ging mijn dingetjes doen en was die accu helemaal vergeten.
    Volgende dag : Oh ja oeps.....
    Ik vlieg naar mijn hobbykamer toe en het is een wonder dat het pakket niet ontploft was !
    Pakket was kokent heet (auw!) en de cellen stonden helemaal bol.

16. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Eeuwige zonde, dat wel. Maar of het aan de lipo's lag weet ik niet, een menselijk foutje is immers snel gemaakt, zo heb ik mezelf ook wel eens erop betrapt dat ik een 2s lipo als een 3s ging laden, gelukkig had ik het direct door, maar ik kan me voorstellen dat ie anders wel in de fik vliegt. Een lipo ontvlamt nooit zonder reden.....:rolleyes:

Sterkte.

17. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Inderdaad niet zonder reden, maar je moet wel in staat zijn problemen op tijd voor te zijn. En nogmaals de gewone balancers geven je niet die informatie. Een cel kan zodanig uit balans zijn dat de balancer het gewoon niet meer bij houdt bij een bepaalde laadstroom. De balancer moet dan aan kunnen geven dat er een zodanige onbalans is dat er alleen met een gereduceerde stroom geladen kan worden zodat de balancer het recht kan trekken.
    Als je je dit niet realiseert staat bij jou ook de volgende lipo-brand voor de deur.

18. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Balancers gebruik ik niet eens:D Maar ik ga dan ook nooit weg tijdens het laden van lipo's. Nu moet ik er wel bijzeggen dat mijn grootste lipo momenteel 3s1600 is, maar officieel is het uiteraard beter om ook die te balancen, het is een beetje luiheid, ik geef het direct toe;)

Grt.

19. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Hans,
    de 3 verschillende merken (robbe, hyperion, jamara) niet al te dure lipo balancers die ik afl dagen heb bekeken stoppen / kappen alle 3 het laadproces bij max ca 4.3 volt, en het ontladen bij minimaal ca 2.5 V

De laders met ingebouwde balancers doen dit ook.

Er zijn zelfs chinese regelaars die de aparte cellen tijdens gebruik blijven meten.

Om het echt zo goed mis te laten gaan (ontsteking) moet het pack ook heet worden, gasvorming,
    hetzij door overladen, hetzij door excessief gebruik waarnna weer direct gesnel-laad wordt.
    (eerst packs gewoon laten afkoelen dus!)

Laatst bewerkt: 25 okt 2008
  20. Guus

Guus

Lid geworden:
    19 sep 2003
    Okee, naja ik was een rhyno 5S lipo van 4900 aan het laden.
    die lade ik met 3.5A.
    Ik was er de hele avond bij en heb heb gekeken toen ik ging doushen dat hij nog met 0.05A aan het laden was.
    Dus ik dacht loop even naar boven doush even en ga dan naar beneden en trek alle stekkers er uit..
    Maar voor ik beneden was was de ambulance al gebeld door een vriendin van mij.

Mvg

Deel Deze Pagina