Gaudius F3A

Discussie in 'F3A' gestart door Julius Monchen, 1 mei 2009.

  1. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    De Osmose zit in kleur nog in een totaal andere prijsklasse. Bij de ZN kisten of een Basic Osmose moet je nog de vleugel zelf indekken en de buis erin lijmen etc. Ook totaal niet vergelijkbaar. Net prijsje dus, ik had een hogere prijs verwacht, zeker gezien de extra's als wielen etc.
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2009
  2. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Mijn twijfels rondom deze kist liggen meer in het vlak van het vlieggedrag.
    Bij veel recente ontwerpen als de Integral, Xigris en nu deze zie je het stabilo niet meer ongeveer op de hart/motor-lijn maar daar duidelijk daar onder en de vleugel daar weer verder onder. Een pure laagdekker-configuratie ipv veel meer een middendekker configuratie als de Synergy en ook Osmose (hoewel deze ook al een iets verlaagde setup heeft). Aangezien een aantal huidige F3A vliegers nooit gelukkig zijn geweest met de Integral (en ik vermoed dat dat gerelateerd is aan de laagdekker configuratie) ben ik enigzins bevreesd om in het Gaudius avontuur te stappen.
     
  3. hezik

    hezik Guest

    De Osmose kit, vergelijkbaar met de kit van deze, kost rond de 700 euro, max 900. Geheel vergelijkbaar dus qua prijs. Gespoten versie heb je gelijk.

    Los daarvan; blijven de kisten die Job noemt nog steeds over.. ik vind 'm te duur, tenzij hij dus revolutionair veel beter vliegt, wat ik niet verwacht.

    Overigens ligt het stabilo helemaal niet zo ver onder de hartlijn.. de rode lijn op de romp is NIET de hartlijn..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 mei 2009
  4. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss

    Daar krijg je 10 Oxalys voor . :D

    Mvg johan
     
  5. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.431
    Locatie:
    Spijkenisse
    Tjah, markt van vraag en aanbod; als niemand dat ding koopt, zakt ie heus wel in prijs:) (of ze nemen hem uit de handel)
     
  6. jobverkerke

    jobverkerke

    Lid geworden:
    30 mei 2005
    Berichten:
    307
    Locatie:
    Tilburg
    Mijn ervaring is dat het qua geld niet zoveel uit maakt. Of je koopt een gespoten model en je betaald initieel meer geld. Koop je een ongespoten set, waarbij je of de vleugels moet bespannen en de romp moet spuiten of je moet beide spuiten. Je komt altijd rond hetzelfde bedrag uit. Goede lakken zijn duur, daarna nog een blanke lak, en ook nog eens folie kopen in vaak 4 verschillende kleuren tikt aardig aan.

    Daarnaast is het altijd de vraag of je op hetzelfde gewicht uitkomt als je hetzelf doet. Bij Henri hebben we gezien dat het kan, maar dan moet je er ook wel veel tijd en geduld voor hebben! Maar over het algemeen kun je zeggen dat zelf spuiten vaak zwaarder is dan spuiten in de mal.
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Mijn ervaring is zelfs dat zelf glassen/spuiten duurder is, maar ik had dan ook vleugels/stabilo geglast/gespoten.

    Qua gewicht had ik gelijk aan folie kunnen uitkomen, ware het niet dat de laklaag te dik/zwaar was. Uiteindleijk bleef ik wel netjes onder de 5kg dus het kan inderdaad wel.

    Alles met spuitbussen gedaan en ik denk dat ik aan glas/G4/basislak/plamuur/aflak zeker een euro of 500-600 kwijt was. Had ook wel een goede kwaliteit basislak/aflak gebruikt, maar dan nog, veel ga je er niet op besparen.
     
  8. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Als je goedkoop wilt is arf hout de beste optie...
     
  9. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Heb even de eigenaar van dat toestel gemailed
    (http://www.flyinggiants.com/forums/fg41/33765-14th-f3a-eurpean-championships-2008-a.html )
    =====

    Dear Hans,
    Abbra is old type of the JM models. Leviosa, Elexant and Gaudius are the modern planes today. Gaudius is the hottest innovation. In my opinion Gaudius is much better than other models. You can fly with the bigger speed range. It is really the improvement. This model has a wider rudder and the plane is more stabil in the sharp radius. I need less power for the shedule. I think it is caused by the quite narrow forepart. If the crosswind blows, model is really good. I am really satisfied with Gaudius!

    Best regards
    Michal Hrach

    > Hi Michal,
    >
    > This week on the site of Lorenz, the German distributer for JM models, I saw
    > this new model that drew my attention.
    > On the published foto's I could find your name, and with Google came across this
    > EMail adress.
    >
    > Hope that you do not find me rude to contact you this way.
    >
    > I'm looking for a next F3A model as a successor for the Synergy that I'm
    > currently flying. Last winter I prepared a Abbra and hoped that this model could
    > be good successor for the Synergy. However somehow I could net get really
    > acquainted to the Abbra and switched back to the Synergy for this competition
    > season.
    >
    > What can you tell me about the flying characteristics of the Gaudius and would
    > you advise me to go for it?
    >
    > Regards,
    > Hans
    >
    >
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2009
  10. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Vind ik dan toch zeer positief klinken. :) Met name dat Michal aangeeft dat het lijkt alsof hij minder vermogen nodig heeft voor het programma, en dat je mogelijk dus lichtere accu's kunt gebruiken met alle voordelen van dien?

    Jammer dat deze kist alsnog buiten mijn budjet valt (ook niet verwonderlijk, voor een middelbare scholier).

    @Hans: Zoek je NOG een F3A bak erbij??!? :-D
     
  11. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Het uitkijken naar een volgend model is toch de essentie van deze hobby.
     
  12. hezik

    hezik Guest

    Nee hoor, hoe kom je daar nou bij? :)

    Het vliegen met je huidige model totdat het perfect is, _dat_ is de essentie van deze hobby :)
     
  13. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Kan er wel een plettenberg in dat kleine spinnertje?
     
  14. Hans Meij

    Hans Meij

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.540
    Ach, over de Hacker ben ik eigenlijk ook heel tevreden.
     
  15. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Even off topic: Hoe breed moet eigenlijk een romp zijn om er fatsoenlijk een 10s f3a pack in kwijt te kunnen, en dan wel zo dat je er goed bij kunt en niet al teveel moet pielen om het pack te wisselen en de stekers aan te sluiten en zo.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Ongeveer 2cm minimaal.. maar dan moet je wel je 10 cellen achter elkaar leggen :)

    Jouw X-tra kan probleemloos een 10s pakket in Br@m, maar wacht even tot je de resultaten van mijn 8S aandrijving ziet, want ik weet voor 99,9% zeker dat die aandrijving voor jouw X-tra perfect zou zijn.. ook qua gewicht.. en het is niet zo'n brede/hoge romp, dus volgens mij meer dan voldoende vermogen.. meer dan de .160 die er nu op staat..
     
  17. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Praktisch lijkt mij 6-8cm geen probleem. Ik ben het ook met Hezik eens dat de dikte van de romp van (alle?) f3a bakken te veel en nutteloos is.
     
  18. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Lorenz meld in zijn beschrijving dat de bij Gaudius meegeleverde spinner 81mm diameter is. De kleinste variant van de Plettenberg spinner is 82mm.
    Kijk maar:

    Zusatzoption für XTRA 30-10 EVO
    • Spinner für den XTRA 30-10. Damit kann der Motor direkt in den Spinner eingebaut werden und wird optimal gekühlt. Gewicht ca. 65 g, Durchmesser ca. 82 mm

     
  19. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.431
    Locatie:
    Spijkenisse
    Mijn oude X-tra 2000 staat nu te koop en vliegt ook op 10 cellen;

    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  20. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    81 of 82 mm maakt natuurlijk niet uit. Wat wél een probleem is, is de lengte. Tov. een normale spinner is deze 25mm langer, en dat is dus 5mm meer dan de regels (2.0m +1%) toestaan. Volgens mij werkt het dus niet qua lengte (helaas!).

    Volkert
     

Deel Deze Pagina