Gaui X7

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door _Dekker, 27 feb 2012.

  1. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Nou, ik maiden toch liever de minder stoere manier :cool: Veiligheid boven applaus (voorbeeld, gebruikte thread lock van bison, zou perfect werken, de 1 na de andere schroef komt nu los, loctite 243 vanaf nu)
     
  2. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Is dat bij een verse heli dat je die loctite hebt gebruikt? Mijn manier( en die van Sam ook) Is om eerst alles te loctiten en de dag erna alle sopnieuw loctiet zonder de oude loctite te verwijderen. Werkt perfect:thumbsup:
     
  3. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Sam nog gefeliciteerd met je maiden!

    Hier nog wat plaatjes van de motor inbouw. Ik heb een 4225 PowerDekker waarvan de as is vervangen door de lange 48mm versie van de HK4035. Hij steekt wat uit aan de achterkant maar dat hindert niet. Meteen ook maar de lagers vervangen dus hij is weer als nieuw. Hier zie je ook hoe gigantisch groot/lang de pinion van de X7 is, hij is gemonteerd op de aangegeven afstand volgens de handleiding:
    [​IMG]

    Inbouw in de heli. Gearmesh instellen is lastig omdat je niet bij de schroeven van de motor kunt, je moet ze dus met gevoel aandraaien zodat je de motor en counterbearing nog wel kunt schuiven. Daarna kan je de motorplaat (met motor) weer uitnemen en definitief aandraaien.
    [​IMG]

    De heatsinks voor de motor worden als laatste aan de heli gezet, staat wel cool. Als accu gebruik ik 12s 5300mAh 30C Gens Ace. Zwaartepunt komt mooi uit en ze passen perfect in de breedte. Er zijn twee carbon platen in de kit meegeleverd die aan de accu's worden gebonden en waarmee je de accu's in het frame kunt steken om snel te wisselen. Ik zie daar niet echt de voordelen van omdat je alsnog klitteband om het hele zaakje moet doen. Dus ik heb klitteband op de middenplaat geplakt en daar plak ik dan de accu's tegenaan. Twee straps erom en het zit als een huis.
    De inbouw van de voorste cyclic servo's is wat lastig omdat je de hevel al op de servo moet hebben voordat je deze in het frame zet: je kan namelijk niet bij de schroefjes waarmee de hevel vastzit.

    [​IMG]

    Er is ook nog een hele nette hoes met de kap meegeleverd, zo blijft hij netjes:
    [​IMG]

    En hij is klaar! 5,1kg schoon aan de haak. De kwaliteit van het airbrushwerk is absoluut prima gezien de snelheid waarmee het gedaan moet worden.
    [​IMG]

    Nog een paar foto's:
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2012
  4. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Vandaag was mijn maiden!

    Allereerst even mijn setup:

    Accu: 12s Gens Ace 5300mAh 30C
    Motor: HK-4225 540kv PowerDekker
    Regelaar: YGE120HV
    FBL: Vbar 5.2
    Governor: Vbar
    Cyclic: Futaba 255HV
    Staart: Futaba 256HV
    BEC: WR Hercules op 8,3V
    Main blades: Radix Standard 710mm
    Tail blades: Edge 105mm

    Deze setup (op de accu na) heb ik 1 op 1 overgezet vanaf de Voodoo, waar het zich al ruimschoots heeft bewezen.

    Start ging probleemloos en na take off in normal en idle1 meteen al van alles geprobeerd. Na 3 minuten regelde de regelaar terug wegens oververhitting en moest ik gedwongen autoroteren. Ik denk dat ik te lage headspeeds heb gedraaid voor de YGE. Op dit moment heb ik nog 2200rpm in de Vbar ingegeven als max headspeed en dat heb ik nog niet eens geprobeerd.
    Helaas geen tijd om er iets aan te doen want toen kwam de regen :-(

    Wat wel opviel is hoe precies de heli is: met name tictocs gaan heel erg goed, ik denk dat de harde kopdemping hier een grote rol speelt.

    Tijdens de vlucht had ik twee keer een vrij hard tikgeluid vanuit de heli, klonk alsof er een steentje in de rotorbladen kwam. Ik kon nergens schade ontdekken en alle draaiende delen liepen vrij en soepel.
    Vanavond zag ik dat er wat axiale speling op de bladhouders is gekomen, misschien was dit de oorzaak. Ik heb de 0,8mm shims nu vervangen door de 0,9mm versie en nu is de speling weer weg.

    Dus volgende keer gewoon hogere headspeed draaien (vindt de YGE fijn) en meer vluchten maken, hopelijk met video!
     
    Laatst bewerkt: 7 mrt 2012
  5. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hieronder mijn bevindingen na het bouwen van de X7.
    (Dit is uiteraard MIJN mening: wat de een ziet als voordeel kan voor de ander een nadeel zijn!)

    Wat me beviel:

    - Geen tuning nodig, de heli is helemaal af.
    - De fantastische pasvorm en afwerking van de onderdelen, kan zonder probleem meekomen met andere topheli's en doet absoluut niet onder voor bv de bouwkwaliteit van de Voodoo. GAUI heeft goed aan de weg getimmerd!
    - Torque tube, weinig energieverlies bij autorotaties.
    - De heatsink-oplossing voor het koelen van de motor.
    - In de kop zijn de radiaallagers aan weerszijden van het druklager geplaatst: dat maakt de kantelstijfheid van de bladgrips groter. Dezelfde opbouw is ook in de staartrotor toegepast!
    - Alles is erg beefy, gemaakt voor hoge belastingen. Dat is iets waat je wel moet willen, want dat maakt de heli ook zwaarder. De X7 is dus meer iets voor mensen die richting hard 3D willen.
    - Centrale tunnel voor de bekabeling: geeft al snel een mooie opgeruimde installatie van rc-componenten.
    - 100% carbon: dat voel je echt in stijfheid.
    - Onderdelenprijzen vallen mee: 2 maingears voor nog geen 20euro. Ook assen en lagers zijn relatief goedkoop.
    - Airbrush canopy: het oog wil ook wat.


    Wat me minder goed beviel, potentiele verbeterpunten:

    - Veel sleutelwerk. Het bouwen duurde wel lang voor mijn gevoel, erg zijn erg veel schroeven. Bij deze heli had ik zoiets van 'wanneer ben ik eindelijk klaar?' Bij de Voodoo was het anders: 'Huh, is hij nu al af?' Daardoor kijk ik niet erg uit naar het sleutelwerk van de eerste crash. Maar ik haal mijn plezier dan ook vooral uit het vliegen, er zijn natuurlijk genoeg mensen die het bouwen nog steeds fantastisch vinden.
    - Afstelling gearmeshes van motor en torque tube is lastig.
    - De belastingen van pitch worden allemaal opgevangen door het middelste lager van de hoofdas. Hierdoor ben je gevoelig voor lagerspeling. Ik zie liever dat er een shim bovenop het onderste lager wordt gezet zodat negatieve pitch door het onderste lager wordt opgevangen en positief door het middelste lager. Maar dat is gelukkig zelf nog wel te doen door een shim van ong 1mm dikte te maken.
    - Erg veel verschillende maten schroefjes. Zo is er in de M3 maat 4,5,6,8,10,12,14,20 en 24mm lengte! Het is aan te raden alles schroefjes uit de zakjes te halen en in groepjes te sorteren op lengte, dat scheelt veel zoekwerk.
    - Het frame is dusdanig beefy dat er zeker nog wat uitgehaald had kunnen worden om het gewicht wat te reduceren. Maar ja, ik was met mijn 4kg Voodoo 700 ook wel verwend qua gewicht..
    - Waarom moeten dingen voorgemonteerd zijn als je alles toch uit elkaar moet halen om te checken? Zo duurt het bouwen alleen maar langer en het maakt de kit zeker niet goedkoper.
    - Onderdelen komen in standaard verpakkingen: stel ik wil 1 canopy post vervangen dan moet ik een zakje kopen met alle 4.
    - Canopy is open van achteren, wat ik persoonlijk niet zo mooi vind. Gelukkig is er een 'Formula' canopy in ontwikkeling met gesloten achterzijde en koelgaten in de neus: ideaal voor speedvliegers en mensen die de heli strakker willen hebben.
     
    Laatst bewerkt: 11 mrt 2012
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Sam: welke armlengtes heb je op de servo's gebruikt?

    Ik heb nu 18mm op swash, dat komt perfect uit in de Vbar software, maar op de staart heb ik nu nog een 13,5mm hevel en dat is echt te weinig: ik moet de limits op 140 zetten en heb dan nog een beetje ruimte over.
     
  7. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    op swash heb ik mikado arms gebruikt (2e gaat). Die zijn 18mm. Kom ik op 12.5graden bij 102% en cyclic kom ik op 8graden bij 95% met standaard 85 cyclic ring. Heb niet mee gespeeld nog maar kan zeker hoger zonder enige binding. pitch heb ik geprobeerd tot 14graden zonder binding.
    Op staart heb ik ook 18mm en kom ik ook precies 100 en 100 uit in vbar menu.
    Tail auth is echt goed, heb gistereen geprobeerd om tail weg laten draaien zonder succes.
     
  8. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    [mod]draadje werd opgeschoond, voor off topic zaken verwijzen we de heren graag naar "dagelijkse helibeslommeringen" in de heli-mess[/mod]

    Stevo
     
  9. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Voor de mensen die een open kap aan de achterkant niet mooi vinden (zoals ik):
    Er komt een zgn "Formula series Racing Canopy" aan. Deze is langer en omsluit het frame van achteren veel meer. Bovendien zitten er voorin twee ducts om de regelaar beter te kunnen koelen (vooraan in het zwarte deel van het venster).
    Leverbaar vanaf ergens dit voorjaar.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2012
  11. Tangman

    Tangman

    Lid geworden:
    20 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    's-Gravenzande(Westland)
    al die calculators en tribologie site's geloof ik wel.
    Maar die kap is echt AWESOME in het kwadraat. Die gaat in de bestelling:yes:
     
  12. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    Ik hoop dat Fusuno ook snel mee komt, wil ik een custum canopy!
     
  13. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Stuur ze alvast een emailtje. Ze zijn er gevoelig voor. Voodoo had ik ook binnen 6 weken :cool: Waarschijnlijk als de 2 canopys verkopen hebben ze al winst ;)
     
  14. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    ik heb fusuno ook een email gestuurd, meer mensen die mailen, grotere kans dat ze snel met andere canopys komen!

    Nog een video van paar dagen geleden met tangman :)



    zie je morgen bert!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Tangman

    Tangman

    Lid geworden:
    20 mrt 2011
    Berichten:
    24
    Locatie:
    's-Gravenzande(Westland)
    ik heb ze ook al een mail gestuurd, maar ik ga er nog 1 sturen. Ben alleen bang dat het nog wel een paar maandjes gaat duren voordat die formula kappies er zijn bij fusuno. I want one:help:
     
  16. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Heel lekker gevlogen Sam :thumbsup:
     
  17. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366
    Alles voor mijn vliegmaatjes, ik mail ook voor jullie. :cool:
     
  18. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    BAM JONGEN! GO Willow :)
     
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Thanks Willow! Ik heb ze ook ff een por gegeven :)

    Vandaag dan maiden nr2 (vorige keer had ik uitval van de regelaar door overtemp).
    Ik heb nu voor de zekerheid een temperatuursensor op een van de FETs gelijmd van de YGE120HV om die te kunnen monitoren via de Dx8 telemetrie:
    [​IMG]

    Vandaag 6 vluchten gemaakt. Wat is die X7 toch een heerlijke HAKmachine! En hij stuurt heel precies. Slow piroflips zijn een verademing en het bladgeluid met de Radix Standard 710 is echt geweldig.
    Helaas heb ik vandaag vooral moeten wijden aan het koel houden van mijn regelaar, want bij elke vlucht kwam de temperatuur boven 100graden met een maximum van 117. Gelukkig geen uitval gehad. Als ik zag dat de temperatuur erg hoog werd deed ik een serie backwards figuren zodat er flink wat lucht de kap in blies.
    Ik heb nog de PWM van 12 naar 10 en ook 8 veranderd en ook de timing van 24 naar 18graden. Gek genoeg nauwelijks performanceverlies maar de temperatuur werd wel iets beter. Ik heb ook veel in idle2 gevlogen (2200rpm), wat lekkerder moet zijn voor de regelaar.
    Maar een hele vlucht hakken zit er ook hiermee nog niet in, en al helemaal niet in de zomer. Die kilo extra gewicht van de X7 tov de Voodoo zorgt ervoor dat de 120HV met mijn motor ondermaats is.
    Dus eerst maar eens rustig overdenken wat ik ga doen, over twee maanden komt als het goed is de nieuwe Scorpion 130 V met BEC, die gaat het zeker beter doen.
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2012
  20. willow

    willow

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    366

Deel Deze Pagina