Gaui X7

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door _Dekker, 27 feb 2012.

  1. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Yep, invetten die handel. Ik heb de binnenkant van de buis en ook de O-ringen van de lagerbussen ingesmeerd met kogellagervet .

    Een belangrijke tip nog voor X7 bouwers:

    Let vooral op ontvetten van de schroefgaten in de feathering shaft en de bladhouders!!
    Zaterdag voelde ik na een vlucht even of er speling in de bladhouders zat. Wat bleek: een arm van de bladhouder zat los(!), evenals het kogeltje die erin geschroefd zat.
    Ik had ruim een centimeter speling aan de achterkant van het blad...
    Het was puur toeval dat ik het ontdekte.

    Na herstel van dit alles nog een paar heerlijke vluchten gemaakt en ook even een GPS eronder gehangen.
    Topsnelheid bij 2200rpm en 12graden pitch: 186km/h. Dit is dus gewoon in idle2 met de 3D setup, verder geen speciale aanpassingen. Wel een heerlijk geluid :)

    Bert
     
  2. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    fILMPJE OF HET IS NIET GEBEURD!!!! :D
     
  3. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)
    Snelheid valt me dan vies tegen.. met 1 van mn 550's of de Hex 50 zit ik volgens de GPS op 193 met 2100 rpm en 13gr pitch.... en da's een 600 size:confused:
     
  4. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  5. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Mooi gevlogen Dekker :thumbsup:

    Binnekort maar is een motor laten winden door jou :D
     
  6. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hey Sam nou post je wel mijn bejaardenvlucht: nr1 van die dag en met 2050rpm.
     
  7. Anko

    Anko

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    4.996
    Locatie:
    Hoorn (NH)

    hahah, Nou, zag er goed uit hoor:D
     
  8. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Mijn bouw gaat voorspoedig,mede dankzij dit mooie bouwdraadje.:D
    Het is even "pielen" met alle schroefjes maar het resultaat mag er zijn.

    Ik loop nog tegen 1 ding aan..
    Tussen de maingear-hub en de crowngear-hub,staat op de tekening dat er twee ringetjes (w16.5x19x0.2)geplaatst kunnnen worden.
    Ik heb er echter maar 1 kunnen vinden,en dus ook 1 geplaatst.
    Het lijkt alsof mijn Ttube iets teveel ruimte heeft,wat minder zou kunnen worden als de crowngear iets hoger komt. Dat zou dan door het tweede ringetje kunnen gebeuren.

    A. Denk ik goed?
    B. Hoeveel speling mag de TT op de crowngear hebben?
    C. Hoe hebben jullie dit opgelost

    Vast bedankt Grtz Jan
     
  9. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hoi Jan,
    De crowngear kwam bij mij compleet gemonteerd op de maingear. Na demontage bleek er ook bij mij maar 1 ring tussen te zitten. Dat is geen probleem en is ook niet de manier om de speling in te stellen.
    Je moet het doen door de ringen bovenop de crowngear in de juiste dikte te kiezen: ik meen dat ik daar de dikke ring en 1 van de dunne heb gebruikt (welke weet ik niet meer).
    Je weet trouwens pas wat de speling is als je de collar helemaal naar beneden hebt gemonteerd en de hoofdas (waar de crown- en maingear aan vast zit) helemaal naar boven hebt getrokken bij het aandraaien van de collar.
    De speling mag niet nul zijn. Je kan met je vinger van bovenaf de T-tube gear fixeren. Als je dan de maingear heen en weer beweegt dan moet je een klein beetje speling voelen. Het is heel goed te voelen op deze manier.

    Bert
     
    Laatst bewerkt: 17 apr 2012
  10. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Hoi bert,

    Dan denk ik dat het wel goed zit.. Ik begon te twijfelen omdat ik maar 1 ring had.
    Maar dat is dus normaal..
    Ik heb ook twee (dik en dun)ringetjes aan de bovenkant geplaatst en
    dat voelt goed. Ik laat (als die klaar is)iemand dan nog wel checken..
    Voor de rest gaat het bouwen prima ,alleen lijkt het dat ik een paar 8mm schroefjes mis voor de reinforged plate ?! mss ergens verkeerd geplaatst..maar waar haha

    Dank je voor de snelle reaktie :)

    Groet jan
     
  11. Bullet3030

    Bullet3030

    Lid geworden:
    7 jun 2010
    Berichten:
    1.038
    Locatie:
    Heemskerk

    Ik weet niet of je het zelfde bedoeld als dit filmpje maar is misschien een aandachts puntje ...

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Met de schroefjes is het goed opletten idd, ik had ze echt allemaal nodig en kwam niks te kort.

    Nog 1 tip: de 2 linkages die naar de kop lopen (die met rechtse en linkse schroefdraad erin) daarvan moet de onderste kogellink bijna tot de aanslag ingedraaid worden. De bovenste mag meer ruimte hebben, bij mij is het daar ~2mm. Je loopt anders risico dat het uiteinde van de stang aan de onderkant bij grote uitslagen achter de zwenkbare meenemer armpjes blijven hangen.
    De slag die je nodig zal hebben om de kop goed af te stellen is minder dan 1 omwenteling (een kwartslag doet ruwweg 0,3graden op de bladhouder), dus de onderste kogellink mag er heel al dicht op zitten.
     
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Dat is precies wat ik ook had, alleen zat het kogeltje aan de arm bij mij ook los :)
     
  14. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    De linkages zojuist ingedraaid, goeie tip !
    Ik zal zeker de kop in de gaten houden en steeds checken of er niets los zit, wel eng eigenlijk dat 1 schroef de zwakste schakel kan zijn...
    Had beter gekund voor zo`n power heli??
     
  15. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Als je de boel goed hebt ontvet is er niks aan de hand: de schroef is sterk zat en de arm zit echt als een huis.
     
  16. crash1000

    crash1000 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    31 jul 2007
    Berichten:
    513
    Locatie:
    Den Haag
    goede locktite is ook echt blangrijk, wat ik meestal doe, bij echt blangrijke dingen eerst locktite erop en vast zetten, haal ik het weer na een dag los en heb je een poedervorming op de schroeven, weer locktiten en vast zetten, Komen ze nooit meer los zomaar.
     
  17. jandeman

    jandeman

    Lid geworden:
    11 aug 2009
    Berichten:
    139
    Locatie:
    hilversum
    Nou :)
    Hij is klaar..zonder de setup want ik wacht op de scorpion 130HV esc..
    Hoop maar dat het niet lang duurt..
    Ik hou wel 4 maal M4 bouten over? Of zaten die al in m`n magneetbakje..kan ook nog.
    Ik moet toch nog iets nauwkeuriger werken,,,mss waren ze wel dubbel
    want het zijn precies de motor boutjes.
    Ik ga sowiezo alles nog goed nalopen maar het ziet er gelikt uit.
    Hoe strak hebben jullie trouwens de mainblade`s zitten,orginele ringen gebruikt?

    Maar al met al.....
    Ben blij met het resultaat :)
     
  18. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Gefeliciteerd!
    Ik zit ook op die 130HV te wachten, evenals de HK-4530 kit en formula kap :)
    Wat neem je, versie met of zonder BEC?
    Zelf heb ik de BEC-loze variant gekozen, kortere levertijd en kan ik mooi 8,4V blijven draaien op mijn servo's (130HV BEC gaat 'maar' tot 7,4V).

    Bert
     
  19. Knaller

    Knaller Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 feb 2011
    Berichten:
    8.123
    Locatie:
    Beverwijk
    Merk je dat nou echt die HV servo's?
     
  20. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik ben van BLS452/BLS251 overgestapt op BLS255/BLS256, en nee het verschil is minder groot dan je op grond van de cijfers zou verwachten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dat op de Voodoo was, een erg lichte heli. Ik denk dat je bij zwaardere 700 size heli's zoals de X7 het verschil wel sneller zal merken.
     

Deel Deze Pagina