Yep, invetten die handel. Ik heb de binnenkant van de buis en ook de O-ringen van de lagerbussen ingesmeerd met kogellagervet . Een belangrijke tip nog voor X7 bouwers: Let vooral op ontvetten van de schroefgaten in de feathering shaft en de bladhouders!! Zaterdag voelde ik na een vlucht even of er speling in de bladhouders zat. Wat bleek: een arm van de bladhouder zat los(!), evenals het kogeltje die erin geschroefd zat. Ik had ruim een centimeter speling aan de achterkant van het blad... Het was puur toeval dat ik het ontdekte. Na herstel van dit alles nog een paar heerlijke vluchten gemaakt en ook even een GPS eronder gehangen. Topsnelheid bij 2200rpm en 12graden pitch: 186km/h. Dit is dus gewoon in idle2 met de 3D setup, verder geen speciale aanpassingen. Wel een heerlijk geluid Bert
Snelheid valt me dan vies tegen.. met 1 van mn 550's of de Hex 50 zit ik volgens de GPS op 193 met 2100 rpm en 13gr pitch.... en da's een 600 size
Mijn bouw gaat voorspoedig,mede dankzij dit mooie bouwdraadje. Het is even "pielen" met alle schroefjes maar het resultaat mag er zijn. Ik loop nog tegen 1 ding aan.. Tussen de maingear-hub en de crowngear-hub,staat op de tekening dat er twee ringetjes (w16.5x19x0.2)geplaatst kunnnen worden. Ik heb er echter maar 1 kunnen vinden,en dus ook 1 geplaatst. Het lijkt alsof mijn Ttube iets teveel ruimte heeft,wat minder zou kunnen worden als de crowngear iets hoger komt. Dat zou dan door het tweede ringetje kunnen gebeuren. A. Denk ik goed? B. Hoeveel speling mag de TT op de crowngear hebben? C. Hoe hebben jullie dit opgelost Vast bedankt Grtz Jan
Hoi Jan, De crowngear kwam bij mij compleet gemonteerd op de maingear. Na demontage bleek er ook bij mij maar 1 ring tussen te zitten. Dat is geen probleem en is ook niet de manier om de speling in te stellen. Je moet het doen door de ringen bovenop de crowngear in de juiste dikte te kiezen: ik meen dat ik daar de dikke ring en 1 van de dunne heb gebruikt (welke weet ik niet meer). Je weet trouwens pas wat de speling is als je de collar helemaal naar beneden hebt gemonteerd en de hoofdas (waar de crown- en maingear aan vast zit) helemaal naar boven hebt getrokken bij het aandraaien van de collar. De speling mag niet nul zijn. Je kan met je vinger van bovenaf de T-tube gear fixeren. Als je dan de maingear heen en weer beweegt dan moet je een klein beetje speling voelen. Het is heel goed te voelen op deze manier. Bert
Hoi bert, Dan denk ik dat het wel goed zit.. Ik begon te twijfelen omdat ik maar 1 ring had. Maar dat is dus normaal.. Ik heb ook twee (dik en dun)ringetjes aan de bovenkant geplaatst en dat voelt goed. Ik laat (als die klaar is)iemand dan nog wel checken.. Voor de rest gaat het bouwen prima ,alleen lijkt het dat ik een paar 8mm schroefjes mis voor de reinforged plate ?! mss ergens verkeerd geplaatst..maar waar haha Dank je voor de snelle reaktie Groet jan
Met de schroefjes is het goed opletten idd, ik had ze echt allemaal nodig en kwam niks te kort. Nog 1 tip: de 2 linkages die naar de kop lopen (die met rechtse en linkse schroefdraad erin) daarvan moet de onderste kogellink bijna tot de aanslag ingedraaid worden. De bovenste mag meer ruimte hebben, bij mij is het daar ~2mm. Je loopt anders risico dat het uiteinde van de stang aan de onderkant bij grote uitslagen achter de zwenkbare meenemer armpjes blijven hangen. De slag die je nodig zal hebben om de kop goed af te stellen is minder dan 1 omwenteling (een kwartslag doet ruwweg 0,3graden op de bladhouder), dus de onderste kogellink mag er heel al dicht op zitten.
De linkages zojuist ingedraaid, goeie tip ! Ik zal zeker de kop in de gaten houden en steeds checken of er niets los zit, wel eng eigenlijk dat 1 schroef de zwakste schakel kan zijn... Had beter gekund voor zo`n power heli??
Als je de boel goed hebt ontvet is er niks aan de hand: de schroef is sterk zat en de arm zit echt als een huis.
goede locktite is ook echt blangrijk, wat ik meestal doe, bij echt blangrijke dingen eerst locktite erop en vast zetten, haal ik het weer na een dag los en heb je een poedervorming op de schroeven, weer locktiten en vast zetten, Komen ze nooit meer los zomaar.
Nou Hij is klaar..zonder de setup want ik wacht op de scorpion 130HV esc.. Hoop maar dat het niet lang duurt.. Ik hou wel 4 maal M4 bouten over? Of zaten die al in m`n magneetbakje..kan ook nog. Ik moet toch nog iets nauwkeuriger werken,,,mss waren ze wel dubbel want het zijn precies de motor boutjes. Ik ga sowiezo alles nog goed nalopen maar het ziet er gelikt uit. Hoe strak hebben jullie trouwens de mainblade`s zitten,orginele ringen gebruikt? Maar al met al..... Ben blij met het resultaat
Gefeliciteerd! Ik zit ook op die 130HV te wachten, evenals de HK-4530 kit en formula kap Wat neem je, versie met of zonder BEC? Zelf heb ik de BEC-loze variant gekozen, kortere levertijd en kan ik mooi 8,4V blijven draaien op mijn servo's (130HV BEC gaat 'maar' tot 7,4V). Bert
Ik ben van BLS452/BLS251 overgestapt op BLS255/BLS256, en nee het verschil is minder groot dan je op grond van de cijfers zou verwachten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat dat op de Voodoo was, een erg lichte heli. Ik denk dat je bij zwaardere 700 size heli's zoals de X7 het verschil wel sneller zal merken.