GESCHIEDENIS "ZUIGER" KISTEN, de 1e 25 jaar...

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 27 jun 2024.

1. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Albatros 66 "Geschichte".

Deel 1: de speurtocht
    Deel 2: de restauratie
    Deel 3: de juiste motor
    Deel 4: vliegen met de Albatros 66

Deel 1: de speurtocht

Vorig jaar werd mijn aandacht (opnieuw) getrokken door een maatschets die Ricknl plaatste...een maatschets die ik een aantal jaren geleden ook al had gezien in een Franck Zaic boekje.

Deze mooie kist met niet meer gegevens dan Helmut Clement from East Germany....

Helmut Clement Albatros 66.jpg

Net voor ik wilde beginnen met de bouw van de kist kwam ik op het idee er eens wat mailtjes tegenaan te gooien en contact te zoeken met wat VV vliegvrienden uit voormalig Oost Duitsland. Wie was Helmut Clement en zou er meer te achterhalen zijn van deze kist. Al snel kwam ik bij een VV vlieger in Dresden terecht en...Helmar (niet Helmut) bleek een paar straten verderop te wonen en met 88 jaar leeftijd nog in goede gezondheid.

Mailen of appen met Helmar ging niet en na een aantal leuke telefoongesprekken kwamen we overeen dat er een lading zuigerkisten en toebehoren deze kant opkwamen met o.a. 3 stuks Albatros 66 modellen (ontwerp en bouwjaar 1966)...en een tekening van de kist met deze naam.

Enkele maanden later kwamen er 2 grote modellenkoffers door de deur en van de Albatros 66 ging er 1 naar Janhein en 1 naar Raymond en deze hield ik zelf...

20230401_110554.jpg

20230401_110607.jpg

20230401_110614.jpg

Helmar vertelde vol trots dat hij in in 1972 Meister der DDR was geworden en er in magazine Modellflug Heute Heft 3/73 een reportage over hem en zijn Albatros 66 stond. Het magazine was snel gevonden..stond keurig on-line.

Het origineel van de maatschets:

mag-modellbau-heute-1973-03_0009.jpg

En het artikel:

mag-modellbau-heute-1973-03_0010.jpg

Wordt vervolgt.

2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De GeFi's

Er zijn vele wegen die naar Rome leiden...en bij mij is het niet anders bij de keuze voor een zuigerkist.

De ene keer wordt ik getriggerd door beelden die spontaan uit de harde schijf komen boven borrelen...en dan is het de plaatjes en de tekening er bij zoeken...en als het fff kan de motor die er toen ook op zat, en de andere keer valt mij een motor ten deel waarbij dan een passende kist met alle mogelijke info wordt gezocht.

Maar soms moet ik het doen met slechts 1 foto van een model zoals deze GeFi 22 die genomen is op het WK VV F1C in Denemarken in 1977. Voorwaar geen gemakkelijke kist...ingekapselde motor, vol ingedekte vleugel en stab, ronde romp....ga er maar aan staan.

Wat me bekend voor kwam is de sticker op de linker vleugelhelft. Ik mocht meedoen met dat WK en de merchandise was alom vertegenwoordigd met deze afbeelding er op..sterker nog..in mijn deelname paparassen van toen zat nog zo'n sticker.

pic-s001-060.jpg

Maar wie was de DDR vlieger op deze foto en waar stond dat GeFi 22 voor?? De Aeromodeller van september 1977 gaf duidelijkheid..geëindigd op de 42e plaats G. Fischer en uit de tekst van het WK verslag was op dat maken dat het om Gerhard Fischer ging.

upload_2024-7-31_15-6-24.png

Tja..met niet meer dan dit en beslist geen tekening was ik dus vrij om wat te fantaseren..wanneer er een GeFi 22 was..dan was er ongetwijfeld ook een GeFi 21 geweest..en mogelijk was de wat eenvoudiger..

Nog niet eerder een ronde romp gebouwd te hebben voor een F1C ( wel voor F1B modellen) en ook geen ervaring met vol ingedekte vleugels deed de fantasie de rest.. er moest eerst een GeFi 21 komen.

De GeFi 21, voorjaar 2022.

Tja..wat voor een motor moest er in komen..wel..ik had 2 stuks nieuwe KMD race diesels liggen..goed voor boven de 22.000 toeren dus..dat moest het worden..

De KMD in een compleet beuken motordrager...

IMG_20220205_141955.jpg

Eerst de platte onderschaal met de ribben...en bij de vleugel idem...

IMG_20220115_154134.jpg

En dat geheel dan op een mal waar de V- stellingen en de wash out en wash in al in zaten..

IMG_20220122_133759.jpg

Hier gaat de bovenbeplating er op...

IMG_20220125_114131.jpg

Een mal voor de daarvan te maken epoxy/glas motorkap...en je ziet het goed..een vierkante romp..ach ja..moet kunnen bij een gefantaseerd model..

IMG_20220218_193128.jpg

De eerste bekleding laag op de vleugel en stab was helemaal spanvlies..en dan trimmen met tissue...

IMG_20220221_155657.jpg

Na nog wat biesjes en opschriften, hier het eindresultaat...

IMG_20220508_110845.jpg

En let op de 1977 WK sticker!!...

IMG_20220508_110855.jpg

Peter Den en HansH vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Is een beauty geworden mooie strakke kist

Énke Blériot vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Doet die het of doet die het niet...

De KMD race diesel was een tot dan voor mij onbekende motor en ik kreeg de prop niet rond gedraaid..zelfs niet met de compressie stelschroef behoorlijk terug gedraaid.

IMG_20220508_110935.jpg

Was dit slechte Russische kwaliteit..was ik te voorzichtig of moest er gewoon nog wat gepoetst worden aan de zuiger..Dus niet van dat benauwde en de zuiger op de draaibank en met een dood stukje fijn waterproof en wat olie een haartje er af...minder dan een half honderdste op de schroefmaat.. ja..voelde al beter aan en ik kwam al bijna bovenin (een cilinder is wat conisch en wordt verder naar boven een heel klein tikkie kleiner). Nog wat poetsen en...yes...of hoe dat ook mag heten in het Russisch...de prop kon..zei het met wat moeite rond gedraaid worden dus tijd om de buren wakker te maken.

IMG_20220317_192502.jpg

De kap er af..tankje vol...afsluitbeugel aangetrokken met de timer en ....na enkele klappen liep het voorzichtig..weinig compressie er op en naald op standje rijk...en de hele tank leeg gedraaid op een bescheiden toerental...

IMG_20220303_155434.jpg

Om het niet te gek te maken..per slot van rekening is een goede buur beter dan...op naar het veld.

Zeker een tankje of 20 er door gehaald en man man..wat startte die KMD lekker..je voelt hem keurig aankomen en ik durfde de 7x4 prop met de blote vingers te starten. Ik had het idee dat de motor, die ondertussen wat zuiniger was gezet en met die speciale compressie schroef met kartel en borgdraadje elke keer een fractie naar beneden, al door de 20.000 toeren was..vluchtje wagen??

20220914_143054.jpg

Ik moest fff geduld hebben..boven het veld hing een zak met warme lucht...

20220914_190028.jpg

Maar toen die weg was kon het gebeuren..wel de zender nog in de handen. Dat vloog formidabel...veel sneller dan bv een Dream Weaver die iets van 3 m/sec doet..zeker bij de 5 meter...en terug vliegen vanuit het achterveld ging meer dan lekker.

Bij de 3e vlucht was alles al in trim en kon de zender links blijven liggen en zo snel mogelijk na de start de handy er bij en.....uh..filmen..hoe ging dat ook al weer?? Dan maar achter elkaar foto's maken..

20220914_190500.jpg 20220914_190502.jpg 20220914_190504.jpg 20220914_190505.jpg 20220914_190507.jpg

Of ik tevreden naar huis ging? Wat denk je zelf...Dat jaar ( 2022) meerdere dagen diverse vluchten gemaakt en ook dit voorjaar er een paar keer met de kist op uit geweest..gaat in 10 seconden en 1 spiraal omwenteling naar dik 100 meter en zweeft als een gek...

HansH en janhein vinden dit leuk.
  5. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De GeFi 22

Na het succes met de GeFi 21 moest het er maar van komen...de 22 zoals op die foto die ik had..met ronde romp en een Rossi !!

De 22 is wat groter en slanker en de bouw van de vleugel en stab slaan we over..is gelijk de Nr 21.

Dit moet het werk gaan doen..

20221013_134138.jpg

De ronde romp is lastig maar met meerdere lagen om een doorn en wat verbandgaas lukte het prima...

20221101_090750.jpg

Begin van de pylon..

20221226_130306.jpg

20221226_130326.jpg

En de motorpan aan de romp...

20221226_130352.jpg

Stabilo steuntje..

20221226_130504.jpg

Zweefstand, VIT stand en BUNT..

20221226_130520.jpg

De Rossi ook maar ff onderhanden genomen..

20230102_155444.jpg

En zo zit die mooi onder het kapje...

20230109_214706.jpg

Peter Den vindt dit leuk.
  6. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Deze GefFi 22 heeft dus een BUNT systeem...hij moet hooguit een 1/4 rechts spiraal maken en dan komt direct na de motorstop eerst de BUNT in..dus voorover drukken..dan naar de zweefstand en het Auto Rudder naar rechts.

Hier zie je wat de timer allemaal doet:

En hier de bewegingen van het stabilo:

Alles kan RC overruled worden dus de motor stoppen en de DT in laten komen....

20230217_132600.jpg

20230217_132715.jpg

Net voor de vakantie al diverse handstarts gemaakt en het stabilo gertimmed..en binnenkort moet die maar eens gaan vliegen.

HansH en janhein vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014

Deel 2: de restauratie

Als 1e natuurlijk alle bekleding verwijderen....ingewikkeld in closetpapier, thinner er overheen en in een plastiek zak...

20230404_111944.jpg

Servo voor de richting besturing toegevoegd...

20230420_152927.jpg

Alles mooi schoon en gereed voor de nieuwe bekleding..

20230422_174018.jpg

Het linker deel van de dubbele timer is voor de motorstop en het Auto Rudder en het rechterdeel was voor de DT...

20230404_112004.jpg

Alles schoon gemaakt en het mechaniek van het DT deel vervangen door een servo zodat de vlucht RC beëindigd kan worden...

20230713_122409.jpg

Links de handle voor de brandstof afsluiting, in het midden de Auto Rudder handle en rechts de DT handle..

20230718_191642.jpg

Het kielvlak opgedeeld in een kielvlak en een roer en aan de onderzijde een underfin toegevoegd met het Auto Rudder...

20230718_191705.jpg

Wordt vervolgt..

janhein vindt dit leuk.
  8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hoe aan te sturen bij een VIT stabilo

Indien de kist een 1 stand stabilo heeft mag de DT lijn uitsluitend van het servo af komen.

Echter....
    Heeft de kist een 2 standen stabilo..dus ook VIT..dan dient die VIT ook vrijgegeven te worden.

Reden: indien de motor stopt voordat de ingestelde tijd voorbij is zal er hoogstwaarschijnlijk een steile duik volgen en is DT gewenst. En zolang de timer de ingestelde tijd niet heeft bereikt werkt de DT niet want de VIT lijn zit nog aan de timer handle vast.

Oplossing:
    De VIT lijn vanaf de timer handle gaat door een oogje..en dan terug naar het servo.
    Nu zal bij RC DT zowel de DT lijn als de VIT lijn vrijgegeven worden en zal het stabilo opklappen.

upload_2024-8-2_10-12-59.png

janhein vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hollands Glorie, deel 1.

Zodra je op zoek gaat naar wat er zich in de periode 1951 -1975 in Nederland afspeelde op F1C gebied merk je pas hoe povertjes de verslaglegging is geweest in die jaren.

Via RC Bookcase vindt je de prachtigste magazines van die tijd in de rest van de wereld, maar wij moesten het doen met slechts enkele bladzijden achterin de Avia.

Het enige wat we in kleur hebben is de reeds eerder gepubliceerde foto van het Modelvliegerskamp in 1962.

Verder moet je het met een lampje zoeken in die Avia's naar meer plaatjes en daar ik geen Avia's bezit zijn we voor meer beelden afhankelijk wat jullie mogelijk hebben in zowel je verzameling tijdschriften als privé plaatjes.

Hoeveel modelvlieger zouden zich er in die periode hebben vermaakt met F1C?

Het topje van de (kleine) ijsberg is natuurlijk wat er in de EK en WK uitslagen lijsten van buitenlandse magazines heeft gestaan. Niet helemaal compleet over dat tijdvak kom ik deze namen tegen:

1953
    C Kempen
    Piet Boerse
    R Hekking

1961
    Martin van Dijk

1965
    Piet Boerse
    Martin van Dijk

1971
    Bert Huijben

1973
    J Weijters
    Ewout Reus
    Bert Huijben

1975
    Johan van Uden
    Ewout Reus
    Tini Backx

Ongetwijfeld waren de meeste beoefenaar in de fifties te vinden..in de sixties al duidelijk minder en in de seventies toen ik vele jaren op o.m. het Roozendaalse Veld was voor het wedstijdvliegen was het aantal geslonken naar hooguit 5 man.

Al met al ..en het blijft zwaar gissen...zal er hooguit iets van 30 man geweest zijn die wat aan F1C gedaan hebben.

Met maatschetsen en tekeningen is het al even bedroevend en naast de reeds gepubliceerde Ponjaard en Flevoschuimer van Ton van Dijk heb ik dit kunnen vinden:

Kemphaan van C. Kempen:

5051 (1).jpg

5051.jpg

Atakee van de Gebr Das:
    10760 (1).jpg

10760.jpg

En de Black Shadow van Louis Bausch:

P-945-BlackShadow-600x311.jpg

Mocht je wat in je archief hebben...graag!!

10. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hollands Glorie

In het WK deelnemers lijstje hier boven zagen we bij 1953: R. Hekking

De gebr Hekking uit Arnhem waren naast kachel verkopers ook modelvliegers. Waar de R voor staat?

De andere broer was Hans Hekking..die deed in ieder geval aan zuigervliegen.

Zo rond 1990 kreeg ik een deel van de nalatenschap van Hans Hekking toebedeeld..met de opdracht dat te verdelen en ik mocht uiteraard zelf ook wat houden...en dat waren 2 zuigerkisten.

Beide waren van uiterlijk 1953..er zat een lg onder en na 1953 hoefde dat niet meer. Veel vuren want balsa was schaars en de bekleding resten waren een roodbruin pakpapier..zeker geen dik..laat staan normaal tissue.

Rond 2000 heb ik er 1 gerestaureerd en enige tijd VV gevlogen en in 2001 voorzien van RC richting en DT. Er zat geen motor bij maar de Webra 2,5 cc Winner paste als gegoten...

IMG_20200630_170548.jpg

Hekking NMR.jpeg

Het 2e model heb ik enkele jaren geleden aangepakt en daar een tijdelijke sterke bekleding op gezet tw dat antic strijkspul..hoe heet dat ook al weer.. Reden..met de kist vliegen tijdens de jaarlijkse VV wedstrijden op de landerijen bij Zulpich Duitsland..

Maar gezien de uitpuilende hangaar..en je moet een ander ook wat toebedelen is de kist maar Sjaak.vd B gegaan..inclusief een 2,5 cc Tornado en 8x4 Tornado prop. Ik heb die kist ook een naam gegeven.

Welke? Wat dacht je zelf..

IMG_20210420_112017.jpg

IMG_20210420_112028.jpg

Tja..wie hadden we nog meer aan het zuigervliegen..wel..natuurlijk Mr Alpinopet..de grote onbekende in het alom bekende filmpje van het Roozendaalse veld.

Slaat die registratie op Eibergen??..Of is het EL..dus bv Ellecom..

upload_2024-8-3_15-22-4.png

upload_2024-8-3_15-23-11.png

upload_2024-8-3_15-24-55.png

Peter Den vindt dit leuk.
  11. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Ik heb alleen wat te melden over de 60tiger jaren (van de vorige eeuw!).
    @Énke Blériot : in je overzichtje tot nu: Piet Boerse moet zijn: Piet Broerse, Martin (Martinus) van Dijk is Ton van Dijk, niemand zei ooit Martin.

Dominante namen1960 tot 1970: Piet Broerse, Ton van Dijk, Henk Pfann, Ton Wiegers, Begas, Severs.
    Verder dient vermeld de veelvuldig bezoekende (sympathieke en sportieve) Duitse vlieger Tony(?) Schwend.

Note:
    Henk Pfann was een zeer bijzondere en sympathieke persoon die met name door zijn betekenis voor de boekenwereld en zijn bijzondere levenswandel zelfs een wikipedia pagina heeft. Te vroeg overleden, ik heb bijzondere herinneringen aan hem.
    Ton van Dijk, derde bij EK 1964, vloog dikwijls twee klassen in 1 wedstrijd : A2 en Zuiger, na 1965 schakelde hij volledig over op A2 (F1a) Helaas ook te vroeg overleden, vader van Maarten van Dijk F1a.

Ik begreep dat de laatste jaren Pieter den Boer (ook van de sixties generatie) in Duitsland F1C vloog.

Scan_20240803 (2).jpg
    Ton van Dijk 1962(?)

12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Dank je!! Mooie actie foto...Pieter de Boer is omstreeks 2000 begonnen met F1C..hij had altijd een off the road motorfiets mee..en op de EK's en WK' s haalde ik zijn kisten op..met die motorfiets.

De kist van Ton hierboven is van net voor de Ponjaard..zie registratie..DE-71...de Ponjaard is DE-88. 1962 kan kloppen..Staat er PIRAAT op?? Dacht het wel..

Die Tony Schwend..kan dat Tassimo Schwend zijn?? Die vloog tot 2010 nog op Zulpich..met giga mooie kisten!!

13. Peter Den

Peter Den PH-SAM

Lid geworden:
    2 dec 2005
    Zou kunnen, ik ken alleen de naam Tony, maar ik kan me zomaar vergissen. Nog in 2010, dat zou mooi zijn!
    Ik denk wel dat in dit draadje de namen van Alberto Dall'Oglio, Rolf (Roffe) Hagel en Evgenii Verbizkii niet mogen ontbreken.
    @Énke Blériot :Toendertijd zag ik het zuiger licht niet (en kon me ook geen motoren permiteren) Door deze propaganda jouwerzijds vind ik het wel steeds boeiender.
    Ik zal er niet meer aan beginnen, maar ik heb toch een spinoff van dit enthousiasme in voorbereiding. Nadere uitleg volgt.

Dall'Oglio: desgevraagd gaf hij met zijn zware doodgemoedereerde stem als kommentaar op de vraag wat hij vond van de ''Rossi tuned motors'':
    ''those Rossi tuned motors are no good at all: Rossi buys a lot, tests them, sells the good ones as Rossi tuned and returns the rest: its a scam!''
    De fans verbijsterd achterlatend.

14. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Wat betref die beroemde buitenlandse zuigervliegers...die gaan allemaal de revue nog passeren o.a. in een serie artikelen over de wereldkampioenen uit die periode..maar zover zijn we nog niet..

Spinoff...Ah ah..je maakt me nieuwsgierig..:D:D..25 jaar Wakefields??

15. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014

Deel 3: de juiste motor

Uit het Modellbau Heute artikel over Helmar Clement en zijn Albatros 66 blijkt dat hij toen met die 3 modellen begonnen is met de MVVS TRS..een motor van Tsjechische makelij. Dat was natuurlijk voor dat moment helemaal het einde...pracht motor en bere snel.

Maar Helmar vloog vrij lang door met deze modellen en na enkele jaren besloot hij de motoren te vervangen door de Super Tigre G15/20 glow.

In de mid seventies vloog hij nog steeds met deze kisten en nadat hij in 1975 er een Rossi in had gezet werd hij in 1976 DDR Meister.

Hier die Rossi zoals wij die op de 3 kisten hebben ontvangen...

De slang achteruit de motor is de carterdruk slang die de tank een beetje onder druk zet en onderuit de tank komt een slang die via de strop afsluiting naar de flud aansluiting gaat in de carb. Zodra die slang door de timer wordt geopend verzuipt de motor ..

20230718_191353.jpg

Hoewel allemaal heel mooi en snel...op deze kist hoort dus origineel die MVVS TRS...tja..

Na slecht een paar internet klikjes kwam ik bij een nalatenschap site in Tjechie terecht..dus..een mailtje naar onze Peter V ( geboren in Tsjechië) en..

Deze motor is gekocht en komt in de loop van de volgende week door de deur..

mvvs-2-5-trs-9005.jpg

mvvs-2-5-trs-5102.jpg

Meer MVVS info:

https://controlline.org.uk/phpBB2/v...ays=0&postorder=asc&start=0&finish_rel=-10000

16. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Urs Schaller en zijn gestroomlijnde F1C kisten.

De Zwitserse modelvlieger Urs Schaller was in de seventies toonaangevend met zijn mooie gestroomlijnde kisten. Waar anderen het vaak nog niet al te nauw namen met uitstekende delen zoals de motor en timer had hij alles gladjes afgewerkt.

In 1974 was de bouw gereed van 2 stuks Plurabelle modellen van maar liefst 2000 mm span. Deze van een Rossi Normale voorziene kisten moesten ingezet worden bij het WK van 1975 in Plovdiv Bulgarije.

Na een lange reis via Varna kwamen we uiteindelijk aan in een studentencomplex bij Plovdiv en in de eetzaal..(voorzien van allerhande modellen)...stonden de naambordjes en vlagjes van de diverse landen al op de tafels. ( en die NL vlag hangt nu nog steeds op mijn bouwzolder). Wij...de Nederlandse ploeg...zaten naast de Zwitsers en ik had al snel een goed contact met Urs..

Voorafgaande aan de 3 dagen durende WK hadden we meerdere trainingsdagen op een enorm grasvelden complex..was het een zweefvliegclub..ik weet het niet meer. Naast alle trainingen en wennen aan om op gras te vliegen had ik alle tijd om bij die fascinerende F1C kisten te kijken en o.a. met Urs te praten.

Er is een vrij lange film van uitsluitend de F1B dag... maar ook deze foto reportage van de F1C dag en Urs is te zien op 2:09 en 2:30 min.

Zijn Plurabelle kisten waren subliem...wat een spanwijdte en wat ging dat spectaculair omhoog.

Plurabelle-4.jpg

Plurabelle-3.jpg

Plurabelle-2.jpg

Plurabelle-1.jpg

Urs pakte de 6e plek en van de 73 deelnemers waren er maar liefst 41 die alle 7 ronden vol vlogen (totaal 1260 seconden) en bij de 3e Fly-off ronde laat op de avond was het weer omgeslagen en haalde niemand meer de Max van 180 seconden en was de zaak beslecht:
    upload_2024-8-4_10-57-18.png

upload_2024-8-4_10-57-47.png

Later meer over Urs maar nu eerst de Plurabelle..

In 2017 was ik al gestopt met het internationaal wedstrijdvliegen met F1B (rubbermotor modellen) en omgeschakeld naar F1Q ( E modellen van het formaat van een F1A zwever). Dat bracht me weer terug naar 1975 en omdat we op Garderen vlogen waar geen verbrandingsmotoren zijn toegestaan besloot ik een E- Plurabelle te bouwen puur voor recreatief gebruik in een moderne opzet van carbon en Ikarex bekleding..Urs had er 2 gebouwd dus..gaf ik hem het nummer 3..

IMG_20220418_162300.jpg

17. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De Plurabelle 3

Veel carbon en weinig balsa... Stuurbaar roer..

100_6505.JPG

Vleugelopzet met de carbon D dozen en liggers. gelijk de tip washout er in...

100_6507.JPG

Rechte ribben die later met de schuurstok in profiel geschuurd worden...

100_6509.JPG

Licht en bere sterk...

100_6513.JPG

De ready gekochte staartboom..en een 2 laags 0,4 mm tripex romp voorstuk gerold om een doorn...

100_6515.JPG

Gereed om te bekleden...

100_6620.JPG

Ruimte plenty voor de ingewanden...

100_6621.JPG

Het eindresultaat...

100_7355.JPG

Dummy Rossi er in...

100_7357.JPG

Onder de handle van het Auto Rudder die gelijk met de motorstop in komt en boven de DT aansluiting... De motorstop gaat via een Altis timer en de motor stopt slow dmv een turnigy servopuls vertrager en is ingesteld op 3 seconden...dat geeft een perfecte overgang van motorfase naar zweeffase..die plotselinge draai naar rechts om een overtrek te voorkomen...

100_7358.JPG

De eerste vluchten op Garderen in 2017 met 2S...

En hier wat recenter op OHA met 4S...

18. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    So Long For Now

Het WK VV van 1977 was bijna om de hoek...Roskilde Denemarken. We waren neergestreken op een klein vliegveld en de dagindeling was vroeg uit de veren..paar uur vliegen..en vanaf 18h mochten we weer tot sunset.

Urs was er ook weer bij en liet mij zijn nieuwste creaties zien..de SLFN kisten..( wat staat voor So Long For Now). Nog gestroomlijnder dan de Plurabelle serie

Het weer was alle WK dagen bij de 3 klassen pedt ..met de bekende d en t. F1B dag de hele dag regen en de F1C dag was het best van de 3.

Aan het einde van de F1C dag was er slechts tijd voor 1 flyoff ronde (dit keer van de 65 deelnemer zaten er 22 in de flyoff) en de volgende dag viel, nadat er een 2e flyoff ronde was geweest, eerst bij de 3e ronde de beslissing. Beide avonden was het heel mooi weer en we genoten van al dat spektakel.

De Deen Thomas Koster werd wereldkampioen en Urs kwam ver met zijn 4e plaats...

upload_2024-8-4_12-21-51.png

upload_2024-8-4_12-22-22.png

Modellflyg_Nytt_1977-1-afbeeldingen-0.jpg

SLFN.png

SLFN.jpg

SP-SLFN-2.jpg

Hier de reportage:

https://rcbookcase.com/details.php?publication_id=711

Urs woont nu al sedert vele jaren in Florence Italië en ik heb nog regelmatig mail contact. Het gaat hem goed en hij vliegt E-36 klasse...en de SLFN kisten heeft hij nog steeds.

19. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    MESHACK 1967, Deel 1

We blijven nog even in Denemarken...maar dan 10 jaar eerder...

Ik had al uit de doeken gedaan dat ik op meerdere manieren tot een kist kom....en op goede dag kreeg ik een Super Tigre G15 glow met reso pijp te pakken. Nu was jet zaak om er een bijpassende kist bij te zoeken.

De F1C WK winnaars lijst bracht al wat uitkomst..in 1967 en 1969 stond er een G15 piped in en in de rules lijst was te zien dat een reso pijp miv 1971 niet meer was toegestaan...

F1C Rules.jpeg

F1C WC winners.jpeg

Dus zoeken in de magazines van die periode en al snel had ik het Deense Modelflyventyt van februari 1969 te pakken met de Meshack van 1967...

modelflyvenyt_februar_1969_digital-12.jpg

modelflyvenyt_februar_1969_digital-11.jpg

De bouw

Doel was dus een RC ondersteund model te maken met richting besturing en RCDT.

De cruciale parts..7x4 glasprop, de G15 Glow de pijp en de alu motorpan..wat kan een mens meer verlangen...

20221013_134116.jpg

Naast het RC richting roer is er dus ook een Auto Rudder nodig die het bocht patroon tijdens de motorfase en tijdens de zweeffase regelt...en dat kon niet met het kielvlak/roer op de romp want die moet de RC sturing doen zodra je wilt gaan sturen om de kist weer naar de startplaats te krijgen. Een extra iunderfim met het AR daar in vond ik niet mooi dus..

Dus dan maar het Auto Rudder in de stabilo tiproertjes..

20221027_162012.jpg

Mooie constructie en je ziet rechts nog net de witte buis voor de besturings lijn..

20221029_152029.jpg

Hier de ingang voor de lijnen en let op het plaatje onder het stabilo..het anker zodat het stabilo niet kan wakkelen op de romp bij die hoge snelheden...

20221029_152037.jpg

Eea van onder af...

20221029_152047.jpg

Wordt vervolgt...

20. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    MESHACK, 1967, deel 2

Een begin van de romp..extra laagje dun triplex voorin aan de binnenzijde...

20221103_142341.jpg

Wel recht bouwen Henkie...ja..met wat stalen lijsten er bij lukt dat wel..

20221103_142348.jpg

Hoeklatjes er op...

20221103_142435.jpg

En ondertussen op de andere tafel met de vleugel aan het werk...

20221111_142303.jpg

Netjes de knikversterkers er in...

20221111_142312.jpg

In verstek? natuurlijk..het mag wat kosten..tijd wel te verstaan...

20221111_142325.jpg

Romp begint vorm te krijgen..en weer de lijsten er bij..voor je het weet krijg je controle..

20221111_142409.jpg

Het bovendek er op...

20221113_153957.jpg

En zie daar..alweer een kist gereed om te gaan bekleden...

20221118_105620.jpg

Ziet er snel uit met dat stuk geweld in de snuit...

20221118_105645.jpg

Wordt vervolgt...

Deel Deze Pagina