GESCHIEDENIS "ZUIGER" KISTEN, de 1e 25 jaar...

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 27 jun 2024.

  1. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    De groeten uit...de DDR.


    Het wordt zo zoetjes aan eens tijd een Plan de Campagne...of heet dat "Plan der Annäherung" ( Harry..werk aan de winkel) te gaan maken....dus Arbeit am Geschaft....nee zal ook wel niet goed vertaald zijn..:eek::D:p


    Van l naar r..

    De nrs 7...9 en 10.. En nu denk je natuurlijk waarom hebben we de Nr 8 niet gekregen..wel..die is op kwade dag op een wedstrijd geklaut en Lothar heeft er nu..50 jaar later ...nog nachtmerries van..

    20240922_110733.jpg


    Voorlopig gaat het er op lijken dat de nr 7 en 9 geheel VV blijven zonder enige toevoeging..dus inspectie..schoonmaken en motor testen..ja ja..heerlijk de Rossies ff laten lopen in de tuin..is goed voor de harmonie hier in de buurt..Zal ik dat op een zondag doen??..uh nee..op een zaterdag ochtend rond opsta tijd lijkt me beter...

    Maar..met de Nr 10 is meer loos. Die gaat VRA worden met RC op motorstop, richting en DT.
     
    Raymond-v-M vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Het WK van ... 1951, deel 1.


    In de serie "Het WK van ..." vandaag de schijnwerpers op het WK van 1951. Een bijzonder WK want ...het was het eerste FAI/CIAM WK VV na de invoering van de nieuwe klasse aanduiding F1 A/B/C.


    Anders dan tegenwoordig waren de WK's in de 1e jaren gescheiden voor de 3 klassen qua locatie en periode in het jaar...en dit zuigerkisten WK werd gehouden in Evreux , Frankrijk.
    Potdikke..had ik dat maar eerder geweten..hoewel..ik was toen 4 jaar en met het steppie daar naar toe..ik was er mogelijk niet op tijd aangekomen.

    Maar gelukkig is er een klein beetje aan geschiedschrijving te vinden.hoewel...de magazines van die tijd laten het afweten..Ik heb nergens een volledig Verslag kunnen vinden van dat WK..Maar..er bestaat wel een gedeeltelijke deelnemers/uitslagen lijst. Slechts 16 deelnemers en van maar 6 er van zijn er wat vliegtijden bekend. ( 3 ronden met een motorloop van 20 seconden, een Max van 300 seconden en natuurlijk een grondstart):



    FAI World Championship 1951 in class F1C
    Held at Evreux, France from July 14 and 15
    Full results not available. Flight times are given in each of the 3 rounds in seconds where these are available.

    Individual results



    1 Gerhard Schmid SUI 123 300 177 600
    2 Heinz Lauchli SUI 84 221 240 545
    3 Guyot FRA 195 ? ? 488
    4 Jonkers BEL 270 ? ? 461
    5 Morisset FRA 96 180 176 453
    6 Gerber SUI ? 200 ? 449
    7 Kneeland USA
    8 Lippens BEL
    9 Florin FRA
    10 Elgin USA
    11 Ferber BEL
    12 Jonkers BEL
    13 Jeanne BEL
    14 Schramme SUI
    15 Gilg FRA
    16 Bourthoumieu FRA



    Team Results


    Country Abbreviation Total Team member places
    1 Switzerland SUI 1594 1 2 6
    2 France FRA 1204 3 5 9
    3 Belgium BEL 977.9 4 8 11
    4 United States USA 679.9 7 10




    Hoe een Zuigerkist er uit "moest" zien?? Dat wist toen nog niemand maar de kist van de winnaar..Gerhard Schmid....was beslist voor toen en nu nog een buitenbeentje.


    De Komet:

    Span: 1800 mm
    Motor: 2,5 cc ED Racer


    WK 1951.1.jpeg


    ED 2.46 Racer Tuning (2) page 1.jpg


    ED-26.jpg




    003.jpg


    5559.jpg




    Enkele jaren geleden hebben we de kist "op papier" gezet..of beter gezegd er een kit van gemaakt (RC Europe /PH-SAM full laser kit).



    TFA_Komet_3D_Model.jpg



    En omdat het zo lekker bouwde er gelijk maar 2 gemaakt...met wat RC aan boord. Ze vliegen voortreffelijk en..ze zijn uitgevlogen..nee..niet dat ze niet meer vliegen maar de gele zit bij Raymond en de rode bij Uwe... Beide kisten zijn voorzien van de ED Racer en alles is bekleed met zijde..

    IMG_20220315_134937.jpg




    IMG_20220315_134951.jpg



    Nu ligt er hier nog een ED 2,5 cc Racer...een hele speciale getunde en..je mag 3x raden waar het volgende deel van "Het WK van 1951" over zal gaan...:D..maar wel geduld svp.....

     
    ramses en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  3. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.355
    Locatie:
    NB NL
    He, leuk! Ik had er niets meer van terug gehoord en het bouwverslag was ineens verdwenen.
    Maar heel leuk om te lezen dat ze zo goed vliegen :thumbsup:
    Happy landings!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Raymond-v-M vindt dit leuk.
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Voor alle duidelijkheid voor de argeloze lezer....Ramses..je hebt een pracht stuk werk geleverd met het "Op papier" zetten van de kist...Goed gedaan jochie!! En er wordt op dit moment in Amersfoort druk gelazerd..ja ja..aan de Komet Mark II.

    En dat oude bouwverslag...er komt een nieuw zeer uitgebreid bouwverslag van de MarkII ..in de stijl van zoals we dat tegenwoordig doen voor de PH-SAM kits..als manual..weinig text..veel foto's.

    Iemand ook een kit?? Kan nog net meegenomen worden voor dat geld..:p:p:p
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    APK voor zuigerkisten, deel 1.

    Nu de helmplicht en de minimum leeftijd voor Fatbikes er is kun je het op je klompen nagaan...begin volgend jaar zal de maximum leeftijd voor E-bikes er wel komen...Tja...denk dat ik dan weer een gewone fiets koop en er een dieseltje op zet...of misschien wel een Rossi glow... Dat zal wel mogen toch?? Moet die natuurlijk wel een jaarlijkse APK ondergaan..:eek::D

    Over APK gesproken...Raymond..je LH- Nr 7 heeft zijn 1e Nederlandse APK ondergaan en kan er weer een jaartje tegenaan...hij mag het zwerk weer in..


    Factuur:
    - motor, tank en timer nagekeken
    - vleugel en stab uitgelijnd
    - volledige wasbeurt incl hotwax
    - geluidskeuring
    - testvlucht op het plein

    Kosten..een digitale Limburgse vlaai..mag je hier afleveren.


    20240925_091308.jpg



    20240925_091318.jpg

    20240925_091349.jpg
     
    HansH, HBZWEEF en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  6. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Sittard
    Daar maken we een echte van, in plaats van digitale:banana:
     
    janhein en Énke Blériot vinden dit leuk.
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Dixie jij ook? Deel 25,5...uh..

    We doen ff een tussenstapje..want er is een jongeling die me schaamteloos zit te kopiëren...kan dat zomaar? Ja dat kan..


    Ik heb de Dixie bekleed met spanvlies...LET OP spanvlies heeft een buiten- en een binnenkant..Het zit op een rol en de bolle kant moet altijd aan de buitenkant komen.. Die buitenkant is glad en de binnenkant is harig..zie je nauwelijks vooraf..

    De panelen uitsnijden te beginnen met de bovenzijde..die wat om de voorlijst en wat om de achterlijst slaan..Randjes bovenop vastzetten met spanlak en die randjes die omgeslagen worden om de andere zijde vooraf iets insmeren met Action knutsellijm en direct met een kwastje met spanlak wat uitsmeren..en dan er om heen vouwen. Daarna de onderzijde bekleden. Indien een hol profiel dan de ribben insmeren met Action knutsellijm en laten drogen. Dan het spanvlies er op leggen en met een klein penseeltje met spanlak waar de ribben zitten insmeren over het spanvlies..beetje met het vingertje wrijven en hoppa het zit vast.

    Zodra boven en onderzijde bekleed zijn dan gelijkmatig spannen met de strijkbout/foliebout..begin niet al te warm en kijk wat de stand moet zijn zodat het spanvlies net aan strak staat.


    Nu alles 1 laag spanlak geven.

    Tissue trim. Ik werk het liefst met servetten tissue van de Action en de supermarkten bv Lidl, Aldi..moet 3 laags zijn.

    Snij ongeveer 2,5 tot 3 cm van de randen van het vel af (geperforeerd om het aan elkaar te houden)..en wanneer dat er af is hou je 3 velletjes zeer plooibaar en goed spanlak doorlaten old fashion look alike tissue over.

    Smalle strookjes maken gaat niet.bv 5 mm strookje is te flexiebel..maar vanaf 20 mm gaat het al goed..tot zelfs grote stukken. Droog opbrengen en eerst aan 1 kopse zijde van de strook vastzetten.

    Dan de rest van de strook verder doen terwijl je iets aan de strook trekt..Lijmen hoeft niet..alles gaat prima met spanlak..echter geen spanlak op water basis.... dan gaat het stuk..

    Nu alle tissue delen 4 á 5 x spanlakken en bij de laatste keer ook nog een keer de spanvliesdelen welke geen tissue op zit meenemen.


    Lijntjes

    Vindt je dat leuk..kan met de Edding 142 M (= watervast maar kan dus niet tegen spanlak..dus na het spanlakken lijntjes trekken). Lijnbreedte kun je groter maken door iets van de punt van de pen af te snijden..heel iets is al voldoende om een bv 1,5 mm lijntje te krijgen.




    20240927_162441.jpg



    20240927_162446.jpg


    Nu is de kist nog steeds hartstikke kaal maar..decals doen een hoop..


    Voor dat die er op gaan ( zal later laten zien hoe te maken en waar te kopen..etc) moet er al vast 1 laag Ceta Beaver water gedragen interieur meubellak op..o.a. verkrijgbaar bij de Gamma. Opbrengen doe ik met zo'n 2 kleurig afwas sponsje..en dan de gladde kant gebruiken..dat werkt subliem en veel beter dan met een kwast.


    Ik heb net een paar vellen decals besteld en zodra die binnen zijn en ik ze ga verwerken zal ik dat laten zien.
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    APK voor zuigerkisten, deel 2.

    Het is druk op het keuringsstation...weer een DDR kist door de keuring...alles in 1 keer in orde..zelfs de uitlaat emissie was goed!! Beslist niet meer dan van een Trabant....:eek::D:D:p:p:p


    Raymond..we kunnen het luchtruim onveilig gaan maken.....we hebben nu beide een volbloed seventies compleet Free Flight..uhh..Freiflug Romisch I Flugmodel!!! En..met Rossies er op!!! Ja ja..mooier geluid is er niet!!



    20240927_191231.jpg


    20240927_191245.jpg


    20240927_191256.jpg
     
    Raymond-v-M vindt dit leuk.
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Van Bagger tot Beauty


    Of..misschien had ik deze post "What you see is what you get" moeten noemen...maar ja..dat is geen Duits..DDR Duits wel te verstaan.


    Ging het met de Nummers 7 en 9 van Lothar Hahn van het bekende dakje met leitjes...bij de Nr 10 is dat niet het geval.

    Het 1e plaatje wat ik kreeg voor de beoordeling of ik hem wou kopen was deze...
    Nou zeg nu zelf..toch niets mis mee???

    LH 10 rechts.jpg





    Toch maar een beter plaatje gevraagd..wel..nog steeds nix loos...wel een mooie extra motorpan er bij zoals ook op de Plurabelle van Urs Schaller en op de Speed Cream van Thomas Koster zaten. Alleen die speedpan is al net zoveel waard dan wat Lothar voor de Nr 10 vroeg tw 450 euro. Maar ja...hij wilde het aan Enke Bleriot verkopen dus..nee dank je vriendelijk.

    Toe draaiden de rollen om..Lothar wilde hem graag verkopen en ik had schijnbaar weinig belangstelling...we kwamen op 150 euro uit..( en dat was dus incl die extra pan).

    Transport kosten uit het Ertzgebierge waren er niet want deze Nr 10 werd bij de caravan tijdens de j.l. Eifelokal afgeleverd door een relatie uit dat gebied.



    LH 10 links.jpg



    Al snel..zelfs bij aflevering..en nu bij nadere inspectie al helemaal bleek dat het een echte revisie klus zou worden.


    De vleugels voelden op diverse plekken niet goed aan....het was niet pluis onder de folie..en folie had er toen in de seventies niet op gezeten bleek uit foto's van toen in het DDR Magazine Modellbau Heute.

    Dus..de folie er af...diverse reparaties kwamen aan het licht maar..netjes gerepareerd...echter..mede door wat schuurwerk bij de reparatie overgangen waren er wat dunnere plekken in de 1,5 mm balsa huid ontstaan..

    Na wat proeven bleek er maar 1 goede oplossing..de huid eerst versterken met spanvlies/tissue en spanlak. Dat zou geen clear houtmotief gaan worden want het balsa zal knap vol met restanten van de folie lijmlaag..welke dus in die kleuren is. Eea zo goed mogelijk met thinner verwijdert maar het hout wordt natuurlijk niet brandschoon..verre van dat.

    Om dat goed te krijgen...en toch licht te houden zal er weer folie op moeten. Lastig bij de elliptische tippen dus die heb ik bekleed met flexibel tissue en die worden net als de romp met 2K rood gespoten..De rest is nu bekleed met spanvlies en meerdere lagen spanlak..en dat voelt veel beter aan dan dat het was...



    Door het spanvlies heen zie je nog wat "plamuur" plekjes..is zeer dun maar nu nog wel zichtbaar..straks dus niet meer..

    20240928_140617.jpg



    Bij inspectie van de uitlijning stabilo/vleugel bleek er iets niet te kloppen..zeker 3-4 graden scheef...fff zoeken..en ja hoor....een verdachte plek net achter het kielvlak.

    De staartboom was..anders dan het rompvoorstuk wat met 2K was gespoten...behandeld met 1K autolak..dat kan niet samen met glow brandstof maar de reden was duidelijk..een totale breuk net achter het roertje en eea was niet goed uitgelijnd tijdens het repareren..en na die reparatie heeft de kist nooit meer gevlogen..echt niet denk ik..



    Alle toeters en bellen gedemonteerd voor een totale make over..uh.."Reparatur"..

    20240928_140650.jpg




    Hier is vaag het breukvlak te zien..net achter het kielvlak..

    20240928_140657.jpg



    Nu denk je misschien...kat in de zak??

    Nee....gewoon rigoureus aanpakken en dan wordt het vast van Bagger tot Beauty..

    Wordt vervolgt....
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Der Dritter Mann

    Ik wordt oud...nee..ik ben oud..maar hoop nog veel ouder te worden..maar als fff kan niet nog vergeetachtiger.

    Ik ken het thema van Der Dritter Mann uit het hoofd..kan het zo mee fluiten...Maar...

    ...wie ist Der Dritter Mann die de 3e Helmar Clement Albatros 66 heeft??

    1 zit er bij mij..1 bij JanHein maar..

    Idd die grijze cellen..isniemeerwatgeweestis....:eek::D:D:p:p:p

    20230718_191807.jpg

     
    Rene Neefe en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Dixie jij ook?, bijna aan het einde.

    We zouden op veelvuldig ..nou ja veel...verzoek nog ff naar de decals kijken.

    Ik freubel wat in een Word doc met wat tekstvlakken er in zodat ik gemakkelijk de indeling kan maken..dan zelf printen en uitknippen en op het model leggen...afmetingen goed? Zo nee..hoeveel groter of kleiner en die % aanpassing op het beeldscherm doorvoeren.

    Dan een pdf er van maken.
    Bestellen van de decals doe ik bij "Print met Wit"... zoek hem maar fff op..

    Deze kies ik dan...A4 met 13 mu..er staat 8,65 euro/stuk maar omdat het "alleen kleur" gaat wordt de prijs automatisch met 5 euro verlaagd...dus 3,65 euro/vel.

    upload_2024-10-2_15-31-4.png



    Dan het aantal vellen bestellen en betalen. Vervolgens krijg je een bevestigings mail die je beantwoord en je sluit je pdf's er bij...en enkele dagen later..pats boem..op de deurmat...



    Wat je nodig bent..schaaltje water..schaar..liniaal..mes..closetpapier...

    20241002_134333.jpg




    Uitsnijden/knippen van het tekstdeel en dat op zijn kop 1,5 tot 2 minuten in het water laten liggen...dan er uit vissen en op je model leggen...

    20241002_135709.jpg





    Je schuift iets aan de toplaag..die dan verschuift tov de drager en dan trek je de hele drager er onder uit.. Zolang het nog kletsnat is kun je positioneren.. Dan met een closet papiertje het water en de luchtbellen er onder weg wrijven (van uit het midden naar alle kanten werken)..en dan zit het gelijk vast. Tijdens het verder drogen spant de decal zich mooi..

    20241002_140000.jpg


    Let op..alle kleuren zijn enigszins transparant (behalve het zwart) en kleuren werken het best op een lichte..witte..spanvlies ondergrond. Zwart kan prima op een gekleurde ondergrond.


    Het eind resultaat...tja..dan zul je toch eerst een kwartje in het daarvoor bestemde laatje in je pc/laptop/mobieltje moeten doen voordat we dat laten zien..
     
    HansH en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  12. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Van Bagger tot Beauty.

    We zijn weer een stapje verder met de Lothar Hahn Nr 10..

    Waar waren we gebleven..oh ja..het stabilo zat enkele graden scheef tov de vleugel, dus de romp bij de oude breuk..die niet helemaal goed was "gezet"... rigoureus doorgezaagd...een houten bus gemaakt die in het ene deel gelijmd en toen het andere deel er weer aan..en dit keer wel keurig uitgelijnd...

    20241001_173453.jpg




    20241001_173500.jpg





    Het stabilo moet het zelfde kleuren schema krijgen als de romp dus het tissue moet er af..
    Wat zijn we nodig..een vuilnis zak in 2 delen knippen..thinner..echte acetone..Frans spul...closet papier en vooral handschoenen..oh ja..een goed geventileerd vertrek..is ook nooit weg..

    20241002_104008.jpg




    Het stabilo ingewikkeld met closet papier..kledder nat met thinner..maar dan ook kledder...

    20241002_104214.jpg




    Inwikkelen met een stuk vuilnis zak..en 15 minuten laten inwerken...

    20241002_104337.jpg





    De bekleding valt er na het losmaken van de verpakking af als rotte appels van de pereboom..

    20241002_110328.jpg




    We hebben het er al eens over gehad..die thinner van tegenwoordig met die bio er in geeft witte vlekken.. maar na een vluchtige behandeling met Acetone verdwijnt het als sneeuw voor de zon..waarschijnlijk worden overal in de wereld ook liters Acetone bij de gletsjers gebruikt want ook die zijn aan het verdwijnen..

    Links op de foto de witte vlekken en rechts..ah..weer mooi schoon...

    20241002_111339.jpg






    Je weet het..mooi rood is niet lelijk dus de vleugel tippen..stabilo tipjes en de romp in de spuit cabine gehad en met een spuitbus 2K van dit prachtig vuurrood voorzien.

    20241002_153936.jpg
     
    janhein, HansH, Rene Neefe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Bei mei gaad nooid ietz miz.., deel 1.

    Het is toch wel prettig dat er bij mij nooit wat mis gaat..want zou dat wel het geval zijn dan zit je weer met het vraagstuk zal ik dat ver Karin Bloemen of moet ik dat laten weten...


    We beginnen met de HC 14..die toch wel wat modernere bak van 2014.

    Tijdens de make over (was een nieuwe kist maar stond me op details niet aan) had ik besloten er nieuwe bekleding op te zetten.. Om het zwart van de cf D-doos niet door de Ikarex te laten schijnen is het dan gebruikelijk er een laagje wit op te zetten. Had ik vaker gedaan met goedkoop 1K en dan is het oppassen dat je met je kwassie lijm niet de verf oplost.

    Dus dit keer alle spaarcenten er tegenaan gegooid en voor het eerst een bus 2K gekocht...nu ben ik niet zo van lezen..dus een vluchtige blik op de pictogrammen en..schudden..doppie onderkant indrukken..weer schudden en spuiten.

    Zeg nu zelf..dat ziet er toch gelikt uit...toch?? Maar..na 24 h was de lak nog niet uitgehard..ik kon het schudden......dus..de leverancier gebeld...hij wist het meteen..heb je een knal gehoord en gevoeld?? Uh..van dat doppie onderaan indrukken? ..Oh jee..dat moet dus met donder en geweld..je moet ergens iets stuk drukken...

    20230523_163441.jpg

    Normaal heb je dan garantie tot de deur echter...ik kreeg een nieuwe 2K bus en ook nog eens een witte 1K er bij..incl verzending waren de kosten..nul..noppes...voorwaarde ik moest het probleem en de coulance ff melden op het MBF...Dus..prima zaak die SPRAYMAX jongens.....zo goed??


    Bij die 2e bus de botten er op gezet..goed ingedrukt...knal..!! Ah..zo moest het dus. en toen was eea na 12 h knetterhard en kon er bekleed worden.



    In het voorjaar hebben Raymond en ik het beest vrij gelaten..ging 4 x goed..nou ja..wel aan de noodrem trekken vanwege richting moeder aarde gaan..en toen..toen ging er iets faliekant mis..de kist kwam weer retour afzender maar de noodrem werkte niet..pats..boem..snik..

    Hij was niet stuk maar lag in Trummeln..das nog erger dan stuk..

    CE1430BA-0D20-4A7F-9FC6-D3A43C35DC45.jpeg





    In de afgelopen weken alles netjes hersteld...


    0acfdbbb-db5a-4abb-8379-4353ca67cabd.jpg



    bb7b40cb-7d07-464c-a8f1-1a1309fe3051.jpg





    4aeac490-201e-4347-8f52-1bcf2761436a.jpg

    adce7d55-f5c6-42fd-b07a-16f751834c22.jpg



    En tevens er een RC roer bij aan gezet en het AR verhuisd naar een extra underfin..

    421b43d3-955f-499c-ba01-0ab608fe78d9.jpg




    Het openen en eventueel weer sluiten van de toevoerslang was lastig ..was je niet snel genoeg dan was de motor door de druktank weer verzopen en moest je eerst de peut uit het carter laten lopen en opnieuw tanken...dus een slimmere beugel gemaakt die in een fractie van een seconde weer te sluiten is..

    20241003_121328.jpg



    Nu eerst maar eens een heuveltje op zoeken en wat handstarts gaan maken om de zweef instelling er in te krijgen voordat de speed motor zijn werk moet gaan doen..

    20241003_121311.jpg


    Maar waarom werkte de noodstop niet..voor dat we het gecrashte model oppakten keken we eerst naar het motorstop/DT systeem..servo stond op unlock en de lijnen waren vrij gegeven..vreemd..

    Tijdens het reparatie traject merkte ik bij het testen van het servo dat deze normaal in de lock richting liep..maar uiterst traag in de unlock richting..tja..3 tot 4 seconden ipv binnen een seconde..dan werkt het niet bij een split second noodrem toepassing. En na 10x heen en weer bewegen stopte het servo helemaal..zat muurvast..dus een nieuwe er in.

    Maar..die andere was ook een nieuwe..toen wisten we ons te herinneren dat we bij het motortesten plots een gebroken blad hadden op vol toeren..dat schud knap..zelfs het richtingroer was er af geschud..en dat gelijmd en een half uurtje later dus die 5 teststarts.

    We gaan nu onze gezamenlijke voorraad props inspecteren op eventuele haarscheurtjes..

    Hier een deel van de voorraad...

    3f5bbf7a-2c81-4178-ac40-4c795e70bb3a.jpg
     
    Rhelie, Bruno van Hoek en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Bei mei gaad nooid ietz miz.., deel 2.

    Ik had laten zien dat de make over van de Lotha Hahn nr 10 al aardig vordert...zelfs de romp al in de 2K rood gezet.

    Was ik gisteren middag lekker aan het spuiten (heb dus nog nauwelijks ervaring met 2K lak) en....dekt dat rood niet goed..de plamuurplekjes op de staartboom zijn nog zeer gering zichtbaar..mmm..had ik dus eerst met 1K wit moeten doen..dat dekt als een gek..

    Verder met het voorstuk....nou vooruit dan maar..was lekker nat in nat aan het spuiten..dus om de 10 minuten een laagje..valt me het rompvoorstuk na het laatste laagje uit de handen..het ophangbeugeltje niet goed vast..en..valt bij jouw de boterham met pindakaas ook altijd met die pindakaas naar beneden op het vloerkleed..bij mij nooit...maar het rompvoorstuk viel wel op een matje die voor de spuitcabine ligt.

    Was geen eer meer aan te behalen. Hoe lang is een 2K bus bruikbaar na het doorslaan..wel 24 h..dus wanneer ik bijtijds opsta..het uitgeharde voorstuk fff waterproof schuur....dan kan ik dat mooi fff opnieuw spuiten.

    Man man...perfect geworden...oeps..was dat nu weer...nog nooit meegemaakt..de onderlaag..dus de zelfde rode 2K uit de zelfde bus..begint te verschrompelen..er ontstaat een beetje craquelé.

    Nooit eerder meegemaakt met 1K..hoe kan dat..?? ff gegoogeld en ja hoor..2K moet zeker 3 dagen uitharden voor je het over spuit..want de harder verbrand de nog niet totaal uitgeharde ondergrond..shit..moet toch meer lezen..

    Ik heb een uurtje na het spuiten toen het vast te pakken was met een nat lapje (met water voor het glijden) de lak wat gepoetst..aanzienlijk verbeterd en zeker 50% minder craquelé.

    Gaan we dat over een paar dagen opnieuw schuren en spuiten..tja..is weer 25 euro en de snupsiedy is bijna op..

    Eerst maar eens die kist aan het vliegen maken en dan zien we wel verder..

    Op deze foto is het nauwelijks te zien..in het ecchies ook nauwelijks..maar ja..het zit tussen de oren...

    20241003_120711.jpg
     
    Bruno van Hoek, Rene Neefe en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  15. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Sittard
    Kippenvel! (Of toch crackeleee):p
     
  16. Raymond-v-M

    Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    19 okt 2021
    Berichten:
    278
    Locatie:
    Sittard
    Er is klaarblijkelijk nog één groot geheim…. Hoe maak je nu de mooie strakke dunne gekleurde lijnen van 4 of 5 mm breed?
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Zie post 87.
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Dixie jij ook?, slot.

    Ah..das jammer..weer een kist af..nou ja..bouwen we gewoon weer aan wat anders verder.


    De plakkers zitten er allemaal op en zo komt de zaak toch wat "tot leven"..

    20241005_152248.jpg




    Gelijk het origineel uit 1959 heeft ook deze Dixie een Autoknips timer voor de motorloop duur. De handle met de rode schijf is voor het opwinden..de pen met vlag voor de blokkering en na het starten trekt de tandheugel langzaam naar binnen en geeft dan de arm vrij. Is nu ingesteld op 17 seconden..2 voor de tijdsduur om de blokkeer pen weg te trekken en te lanceren..en 15 voor de motorloop.

    In de afsluiter zit een veertje ingebouwd en aan het rechter uiteinde zit ook nog een afdichting gemaakt van een heel klein stukje brandstofslang... Zodra de timer de afsluitpen vrij geeft gaat die naar voren en dicht de toevoer af..

    20241005_152327.jpg





    Deze DT timer doet wat anders....hoewel...er zit een servo in gebouwd die voor de richting sturing zorgt (op rechts is nog net de zwarte handle te zien) en bij 140% uitslag via de fale safe (zender uit zetten) gaat het servo verder en wordt de DT handle vrij gegeven en komt het model keurig naar beneden...

    20241005_152421.jpg



    Vliegbeelden volgen nog wel een keertje..
     
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Bei mei gaad nooid ietz miz.., deel 3.

    Na een week huisarrest (moest oppassen op de kleine want die had volledige bevoegdheid ontzeggingen na een kort geschil met een oogarts)..mocht ik vrijdag toch ff de wei in. Tegen enen op het veld en Henk de Jong kwam ff later ook aangereden.

    Eerst maar de de Dream Weaver gepakt..was tenslotte droom weertje.. Ik had ook moertjes onder de motorflens gezet zodat de zijtrek nog nauwkeuriger af te regelen is dan met sluitringen...zeker een vluchtje of 5 gemaakt waarvan meerdere van 15 minuten..mooie rustige belletjes.

    Zet hem maar op groot beeld want hij zit natuurlijk weer veel te hoog voor het blote oog..





    Vervolgens was de Django aan de beurt...gewoon omdat het zo'n lekkere kist is..bij de 4e vlucht stopte de motor niet na 15 seconden..ook niet na 20 seconden..
    Toen realiseerde ik me dat ik wel de tank had vol gedaan..maar bij de lancering niet de timer gestart..

    Nou ja..de enige richting die het met dat stille weer opging was naar boven..maar ja..hoe ver??

    Na zeker een minuut was de peut op..potdikke..had niet hoger moeten worden want anders was die wolk lek geprikt. Ik durfde niet opzei te kijken om de zender te pakken dus .."Henk!!! hellup!!!"

    Na zeker 15 tot 20 minuten spiralen zat de kist weer op normale hoogte..en even later was die weer aan dek..pff..tied veur een pafke..oh nee... drinkje..

    Met deze snelheid naar boven moet je dus niet te lang doen...( oud filmpje)...




    Na bijgekomen te zijn ..zou ik het aandurven de nog niet gevlogen geheel gerestaureerde Albatros 66 te gaan vliegen?? Je weet wel die oude DDR kist..nu met net als origineel een MVVS TRS er op.

    Bij de 3e vlucht kon de zender al op tafel blijven en na 5 vluchten was alles helemaal afgesteld..man man..dat vliegt als een scheermes..volgende keer een filmpje maken.


    20230718_191807.jpg


    Ach..zoals ik al zei..bij mij gaat nooit iets mis...meestal..
     
    JaapDMC vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.876
    Locatie:
    Zwolle
    Het nuttige met het nuttige verenigen.

    Nadat ik vrijdag verlof had gekregen om te gaan vliegen moest er vandaag natuurlijk weer op de kleine gepast worden...eerst samen naar de grutter en de mooie middag besteed aan het uitlaten van die kleine..die was er aan toe..dikke zonnebril op (te veel licht is pijnlijk) en een leuk plekje opgezocht..Zullen we bv naar de Wezepsche Heide gaan?? Ja..daar kun je lekker wandelen..en daar liggen ook mijn modelvlieg roots..


    Een kwartiertje later waren we er midden op..en op het hoogste punt..nou ja hoog..

    Smeerlap..hoe bedoel je..nou je wilde hier naartoe omdat je een heuveltje zoekt om de 14 wat handstarts te geven..

    Goh..nu je het zegt..ja. dat zou hier mooi kunnen.. Nu had ik het niet aangedurfd de kist al vast mee te nemen dus daar maken we een andere keer wel een reportage van..


    Zo valt dit gigantische hoogte verschil nog niet zo op...( ik heb in de fifties hier heel wat handstarts en vluchtjes gemaakt)..

    20241005_134651.jpg




    Maar vanaf de ander kant een plaatje geschoten dan staat dat poppetje bovenaan (Hannalore) plotsklaps toch wel op iets van 4 meter hoger dan hier in het "dal" . Zal goed zijn voor wat handstarts van 10 tot 15 seconden en zeker 50 meter lengte..in ieder geval genoeg om eerst eens de zweef van de Helmar Clement Albatros 14 af te stellen..

    20241005_134750.jpg
     

Deel Deze Pagina