GESCHIEDENIS "ZUIGER" KISTEN, de 1e 25 jaar...

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Énke Blériot, 27 jun 2024.

1. Raymond-v-M

Raymond-v-M Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Hallo Jeroen, De mijne is gewoon een bitmap. Ik had de wazige tekst groot geprint, en het met een viltstift overgetrokken op een transparant stukje plastic. Toen gescanned als bitmap, en ik was bezig om m in paint te fatsoeneren. Old school zal ik maar zeggen. Jouw Vector versie is veel praktischer. Ik zou adviseren daar mee verder te gaan.

Hallo Henk,
    zoals je inderdaad al zag was mijne nog niet af. Moet nog opgeschoond worden.
    Groeten,

Raymond.

Énke Blériot vindt dit leuk.
  2. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Van Bagger tot Beauty, slot.

De 2e van het kwartet wat je nog tegoed had...de DDR kist van Lothar Hahn.

Hij kan de wei in..nee..fff wachten eerst zonnetje er bij en rustig windje..en je weet het..eerst van de Vechtdijk af voor de stabilo trim met wat handstarts..

Dit heb ik er van gemaakt....en de Rossi heeft er al zin in!!

20241122_190822[1].jpg

20241122_190846[1].jpg

HansH, lecraM, Raymond-v-M en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. jkoeter

jkoeter PH-SAM

Lid geworden:
    31 jan 2012
    Dat printen en overtrekken is slim! Nooit aan gedacht maar ga ik in mijn achterhoofd houden. Dank voor de tip

4. jkoeter

jkoeter PH-SAM

Lid geworden:
    31 jan 2012
    upload_2024-11-22_23-32-36.png
    Dit is de versie van Raymond in vector formaat. Ik kan je de .svg-file mailen als je wilt daarmee kan je verder inzoomen.

Énke Blériot en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  5. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Prachtig Jeroen!

6. jkoeter

jkoeter PH-SAM

Lid geworden:
    31 jan 2012
    Dan zal ik proberen om hier tussen de verjaardagen door ook het nummer te doen dan heb je de boel compleet.

Raymond-v-M en Énke Blériot vinden dit leuk.
  7. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
    Super Jeroen!

8. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    KORLA PLANKTON

Hij zit in de bekleding..de basis.

Spanvlies op de vleugel en stab. Tipjes rood servetten tissue ( spanvlies houd niet van dubbel gekromd) en ook tissue op de romp..want dat is met spanvlies slecht te doen..te priegelig, en..ik wilde er een tikkie meer kleur in hebben.

20241125_140908.jpg

20241125_140919.jpg

Nu komt het mooiste van het hele traject..de opsmuk er op gaan maken....woeste banen....nog woestere opschriften..decals...rustig mee aan doen..voel me nu een artiest....nee...kunstenaar...een soort Rembrand van Gogh..

HansH, jkoeter en lecraM vinden dit leuk.
  9. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    We hebben de kist op kleur....alle tissue trim zit er op en nu het tissue een 4..5 keer lakken en bij de laatste keer ook al het spanvlies meenemen voor de 2e en laatste keer...

Nu kan ik de decals gaan ontwerpen maar de lastigste...die gekke opschriften.... hebben de vriendelijke vrienden al onderhanden.. Het gaan allemaal wet decals worden op transparante drager...hoe dat dan goed komt wanneer ze op de gekleurde vlakken zitten...ik zal het allemaal laten zien..

20241126_154830.jpg

jkoeter en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  10. jkoeter

jkoeter PH-SAM

Lid geworden:
    31 jan 2012
    upload_2024-11-28_8-48-3.png

En hier de cijfers. Laat maar weten of ze zo goed zijn Henk.

Raymond-v-M vindt dit leuk.
  11. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Ziet er perfect uit!!!

Nog ff wachten op berichten uit Engeland en Zweden .. nadere info eventuele 1975 WK logo en proberen in contact te komen met nazaten van Lars Olafson en dan kan ik de decal en sticker vellen gaan samenstellen.

12. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    De stickers en decals die op de Korla Plankton gaan komen zijn bekend...

Raymond en Jeroen hebben gewerkt aan de model naam en het registratie nummer en Frans heeft een fantastische WK 75 embleem uit de hoge hoed getoverd..Heel veel dank jongens!!

50 FAI sticker 2.png

GSW_Logo-removebg.jpg

logo_ciam_01_cmyk_moyen.jpg

upload_2024-11-22_23-32-36.jpg

upload_2024-11-28_8-48-3.jpg

s-l1600-_1_.jpg

WC1975 rezised.jpg

Nu is het zaak om ze op de juiste afmeting te krijgen en de keuze te maken wat wet decals gaan worden..en wat stickers moeten zijn.

Het registratie nummer SW 1946..en de modelnaam Korla Plankton worden wet decals op transparante drager...en die letters en cijfers zijn zwart dus dekkend.

Alle overige mogen niet doorschijnend zijn en dat worden dus stickers die op de juiste maat worden uitgeknipt uit het sticker vel.

Alles gaat besteld worden bij...https://www.printmetwit.nl/

Maar nu eerst de de A4 sheets gaan samenstellen. ( eerst in DOXC met tekstvlakken en de afbeeldingen er in zodat ze gemakkelijk op maat gebracht kunnen worden en ingedeeld op het vel..en dan omzetten naar pdf).

pic-s001-061.jpg

jkoeter, HansH en Raymond-v-M vinden dit leuk.
  13. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Korla Plankton, het eind resultaat.

Met de wetenschap hoe groot een A4 vel is..en dat meten op het laptop beeldscherm en wetend wat de afmeting van de diverse decals en sticker moeten worden eea op een Word docx gezet. Wel in tekstvlakken want dan kun je er gemakkelijk mee schuiven tbv de bladvulling..en de afmeting instellen.

Na een proefdruk zat ik er al dicht bij..even meten en rekenen hoeveel % er ergens aangepast moet worden en dat percentage op het beeldscherm verwerken.

Printen met Wit ( zo heet de leverancier) wil dan een opdracht hoeveel vellen van welk type..en na betaling gebruik je de bevestigings mail om aan te geven welke typen en aantallen je wilt.

De proef print die ik gemaakt had en er al dicht bij zat qua afmetingen heb ik gebruikt om de indeling op de kist vast te stellen en bij binnenkomst is het dan aanbrengen volgens plan.

Na de nodige spanlak rondjes ( 2 op het spanvlies en 5 op het tissue) en 1 laag Ceta Beaver watergedragen zijdeglans meubellak eerst de lijnen aangebracht..Edding watervaste pen..en dan de decals er op.

Dan alles nog 1 laag Ceta Beaver en dan de stickers..

Veel Lars..beetje Henk recept...

20241207_204453.jpg

20241207_204500.jpg

De timer bediening van de Flud-off ( het verzuipen van de motor en de prop rem)..

20241207_204511.jpg

De afdichtbeugel in de toevoer die zo nodig tijdens het starten handmatig wordt bedient want zelfs met de startmotor draaiend ontstaat er al enige tankdruk van uit de carterdruk en dit voorkomt verzuipen tijdens het starten..

20241207_204526.jpg

VIT en Zweefstand/DT..
    VIT beugel is weggeklapt en het stabilo staat hier in de zweefstand. De RC DT geeft naast de Zweef/DT beugel ook de VIT beugel vrij (die tevens timer bediend is) in geval er een DT gewenst is binnen de reguliere motorstop/VIT vrijgave. ..bv bij voortijdige motorstop welke dan zeker een duik zal opleveren.

20241207_204534.jpg

Dit was het voor ff met de zuigerkisten..nog 1 te gaan tw de PH-SAM laserkit van de Komet van 1951 maar die laat nog op zich wachten want er zijn eerst wat andere dingen te bouwen..

14. jkoeter

jkoeter PH-SAM

Lid geworden:
    31 jan 2012
    Gaaf resultaat Henk!

15. Raymond-v-M

Lid geworden:
    19 okt 2021
  16. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Hallo Mike (Woodhouse),

Thanks for the beautifull '75 WC Bulgaria stickers..will do fine on the next year project..Urs Schaller's '75 Plurabelle. Urs is doning fine..I have a regular e-mail contact with him.

Feel free to use anything you like from this topic for your column in your National magazine.

Best regards,

Henk

Ps thx for a lifte time friendship...oh '75.... we were so yong (and beautifull)..

Lars in '75...

pic-s001-061.jpg

Me in 2024, hardly no differance..just ~50 years thats all..

20241208_130940.jpg

17. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Problems..

Krijg ik net de 1971 WK sticker binnen..oeps..zou er haast een kist omheen bouwen..:p:p..of toch maar op de agenda zetten..ja..ga we doen..!!

da4da6e9-0a6a-482b-98d6-665ce91e15b0.jpg

18. Énke Blériot

Énke Blériot PH-SAM

Lid geworden:
    29 jul 2014
    Groot probleem..

Heeft iemand de hele nacht de kraan open laten staan..

Heb ik 2 kisten klaar staan om handstarts mee te doen..komt de wind uit de goed hoek..is mijn testveldje aan de dijk plotsklaps een binnenzee geworden...grr..

82320cd2-b01b-4631-b416-7aa4a1079c96.jpg

19. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Bootjes erbij gaan doen?

20. Ed_V

Ed_V PH-SAM

Lid geworden:
    25 okt 2019
    Mooi Henk, als je zo'n romp met servetten bekleedt heb je dan geen kleur verschil bij de overlap, tenzij je servetten van twee meter hebt, of doe je dat anders?

Deel Deze Pagina