Geschikte zenders voor werkschepen (multifunctie uitbreidingen)

Discussie in 'Werkschepen' gestart door pentip, 1 dec 2011.

1. Cotjuh

Cotjuh

Lid geworden:
    5 mei 2009
    heren...

even een toevoeging:
    Cheeta (Wetronic) heeft ook modules die werken op 2.4GHz geloof ik, verder word er in de vrachtwagen wereld een multi switch gebruikt die zeker weten op 2.4GHz werkt. Hij weet hier ook meer vanaf, want hij heeft dit "project" over genomen van onze wijlen voorzitter

Misschien dat jullie je krachten kunnen bundelen en iets heel functioneels kunnen produceren

2. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Ben me suf aan het surfen (heu...) en leer enorm van wat er al gedaan is, wordt en gepland is. Wat een wereld aan modules met allerlei varianten, clonen, upgrades en zo voorts.

Ik zal me wel in het kamp 'prikken en programmeren' scharen want om alles vanaf nul op te gaan bouwen met componenten is niet mijn ding.

Ook geen tijd, er is al een ander project dat staat te trappelen om voor te gaan. Maar alle leren is goed voor alle projecten dus uiteindelijk komt het goed.

dat andere project moet eigenlijk een reikwijdte hebben van een kilometer of 5-8..... wordt nog serieus dit...

3. John Tootall

John Tootall

Lid geworden:
    27 jul 2006
    Even een abo~tje op deze zeer nuttige materie !

4. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Even een update: eerste batch spulletjes is binnen. Er komt even een project tussendoor maar in de basis net zo leerzaam en dus nuttig voor de boten. http://rentuino.rentier.nl Linkje naar m'n blog.

De Pegasus is inmiddels gestript van electronica. Zaten Speed 700's in met mechanische regelaars. Die gaan dus via een motor 'driver' geregeld worden. Levert me weer 2 servos op :) Die aansturen is zojuist gelukt dus dat is wel weer een leuke opsteker.

Programmeren wordt een klus. Veel heb ik al gevonden van de modules maar dat moet dan nog allemaal samen ook in 1 programma....

Zoals Silence al opmerkte: zelf door de basis stappen om het te snappen.....

Laatst bewerkt: 14 feb 2012
  5. j bakker

j bakker

Lid geworden:
    7 mrt 2012
    ik geloof dat wat jullie zeggen allemaal uit de lucht komt want als je een andere bestuuring wil dan 40 mhz of 2.4 ghz wat net zo eenvoudig is voor de doe het zelf
    als het nou is wil ik daar graag geld in inversteren

6. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Hier heeft Google nog geen vertaler voor, vrees ik... :confused:

7. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Dan hoort het 35 te zijn GEEN 40 !!

8. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Stuur mij maar een PBtje , krijg je mijn Giro nummer! :rolleyes:

9. Silence

Silence

Lid geworden:
    26 okt 2010
    Ik zal mijn boten duidelijk moeten maken dat het blijkbaar niet mogelijk is wat we doen ;).

Danny

10. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Heb spullen, heb wat gexperimenteerd met leds en servos. Tijd voor de volgende stapjes op programmeer gebied.

Eerst maar eens wat potmeters aan motoren knopen, en dan dat draadloos maken.

11. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Leuk zeg! vandaag de servo's zien bewegen op commando.

De voeding naar het printje, servos onafhankelijk gemaakt van de computer.

Stukje code geleend waar een servo mee aangestuurd kan worden. Ander stukje om een potmeter toe te voegen aan het geheel en de boel aan elkaar gezet. Vervolgens een paar servo's erbij et voila: 3 servo's die op hun eigen manier reageren op dezelfde potmeter.

zou er bijna een videootje van maken.

Volgende keer eens twee motoren aansturen over een printje die dat zou moeten kunnen.

12. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Was weer even in de kelder en zag de Norderney weer staan.. kriebelt wel weer eigenlijk. Zocht 'm op om op MP te zetten, of de Triana. Maar net als vorige keren gaat dat niet zo makkelijk.

De Pegasus-r(a)omp is weer verkocht, te ver heen voor mij. Iemand anders wilde er graag mee aan de slag. Wie weet gaat die weer varen ooit.

Terug dus naar de Norderney en de Triana. Uiteraard gaat het nog (weer) om de electronica en gezien de onregelmatige stukken tijd die ik er aan kan besteden zal ik het anders aan moeten pakken.

Alle electronica (lampjes, servo's etc) zal ik dusdanig inbouwen dat de besturing ervan eenvoudig aangepast kan worden. In eerste instantie dus alle bekabeling naar 1 punt en aldaar zaken als ontvanger, regelaar(s) e.d. gestekkerd maken: met een flinke (31polig oid uit computer of autowereld) stekker kan dan alles er in en eruit.

Zo kan ik dan wat sneller varen met de bestaande zender/ontvanger en hoef ik toch niet alles te herbouwen als ik toch weer met de arduino aan de slag kan gaan. Ook kan ik dan mijn 'demo' modus eenvoudiger realiseren. Dat betreft een mogelijkheid om allerlei functies te laten zien zonder met zenden en ontvangen bezig te zijn.

modulair opbouwen dus.

Helaas is er aardig wat van de randapparatuur en gereedschappen gaan zwerven door projecten, vergaan of anderszins niet meer bruikbaar. Moet ik me weer gaan verdiepen in welke lijm ook weer de stabilit express heeft vervangen, dat soort dingen. Wellicht ook wel slim om iets van een zaagtafeltje met schuurbandje te zoeken, al die plastic delen op maat schuren is dan wellicht wat minder tijdrovend.

Maar ach, hoort er bij nietwaar.

13. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    En opeens zijn we drie jaar (en een kind) verder. De boot wederom uit de kelder opgediept, inmiddels hoeft die niet meer in het bad maar in het zwembad en dat is wel zo handig.

En weer kriebels dus wie weet krijg ik het deze keer wel voorelkaar om er ruimte en tijd voor te maken.

14. Paul Konings

Paul Konings

Lid geworden:
    21 mrt 2006
    Inmiddels is ook de industrie weer verder en levert ons de Raspberry PI, smullen van de mogelijkheden!

15. pentip

pentip

Lid geworden:
    17 apr 2006
    Denk toch dat ik m'n doos met Arduino spulletjes eerst ga aanspreken :D

Inmiddels wel een al gebouwde Norderney erbij. Daarvan de electronics maar eerst op orde brengen en dan kan ik al iets varen. Begint al lekker: accu's testen en laden. Kijken wat er nog van over is. En de vaarregelaars zal ik maar vervangen, deze lijken van voor mijn tijd en is mee geknutseld lijkt het.

Is er niet iets slims gemaakt zo onderhand om met 1 regelaar beide motoren te mixen op 1 kanaal? Dus links sturen is roer om en binnenbochtmotor langzamer en andersom?

Je ziet, ik heb er een 4 kanaals zender bij. En 2 8 kanaals ontvangers... of ik zag wat over het hoofd....

Overigens, is dit wat? http://www.cti-modellbau.de/CTI-Fahrregler/-155.html lijkt me wel heel erg klein voor de grote 12v decaperms maar anderzijds, het is inmiddels 2015 of zo, heb ik me laten vertellen.

Of is er iets dat straks een PWM signaal van de arduino kan vertalen naar old-skool power voor de decaperms?

16. theo_tb

theo_tb

Lid geworden:
    18 aug 2006
    Qua mixer: ik heb een V-mixer in mijn sleepboot liggen die zo werkt. Het kost je iets aan vol vermogen (al heb ik dat niet echt gemerkt, hij gaat nog hard genoeg), en ik moest kijken hoe ik het aansloot qua kanalen anders zit de sampling verkeerd oid en lijkt hij kapot. Maar goed aangesloten kan hij bij volledige stuurknuppel uitslag je boot op de plek laten keren (de ene motor vol vooruit en de andere vol achteruit).

VrGr,

Theo

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Ja, dat is er (zie de post hierboven) maar één tip: Zorg dat die mixer ook uitschakelbaar is. Soms wíl je juist niet dat roeren synchroon lopen met je motoren...

Prima regelaars. En die grote Decaperms? Daar lachen ze om. Die trekken max 20Watt op 12V, onbelast. Belast zal het uiteraard meer zijn, maar de 18A halen ze niet. Dan zijn je motoren allang in rook opgegaan... Elektronica is ondertussen verbazend klein geworden....

18. Rob Haan

Rob Haan

Lid geworden:
    11 jul 2009
    Wie weet aan een Nederlandse vertaling te komen van de Graupner MC 16.
    Googel vertalen lukt niet

19. Bert V

Bert V verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 apr 2009
    Nee, een vertaling heb ik niet maar als je hem wel digitaal bijvoorbeeld in PDF of Microsoft Word heb kan je hem via deze weg vertalen.
    Ik heb dit recent met de Duitse handleiding van mijn Victoria gedaan.
    Deze zat in het pakket met een Duits gedrukte handleiding waar ik met enig puzzelen best wel uit kon komen.
    Omdat ik zeker wilde weten dat ik niks zou missen heb ik via de mail bij de fabrikant een PDF bestand aangevraagd welke ik ook binnen 2 dagen in huis had.
    Daarna deze in stukjes naar MS Word gecopieerd en van hieruit de boel vertaald.
    Vertalen van MS Word zit onder controleren documenten.
    Daarna moet je - voor de soms rare zins opbouw - zelf de grammatica nog een beetje recht zetten en aanpassen.
    Voor mij had deze handeling het voordeel dat ik de hele handleiding voor het begin van de bouw al goed gelezen en doorgenomen had.
    Dus als het niet via Google lukt dan misschien via deze manier?

20. Rob Haan

Rob Haan

Lid geworden:
    11 jul 2009

Deel Deze Pagina