Geslaagde F5B meeting!

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door GJVO, 16 aug 2009.

  1. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    GJ, Even serieus. Mag ik van jou vragen dat je je wat anders opsteld tegenover het verhaal Neu motoren en wat wel en niet werkt of goed is?! Ik vlieg nu bijna 2 jaar met die dingen en heb nogal wat verschillende combinaties geprobeerd en gelogd met de Unilog. Van 4S tot 6S en een stuk of 20 verschillende props op een stuk of 10 motoren. Waarbij ik dit ook vaak nog heb kunnen testen op een echt parkoer hier in engeland tijdens de wedstrijdjes. Dan weet je namelijk pas echt of iets werkt. Ik begrijp dat je het veilig wilt houden voor een ieder geinterreseerde maar in dit geval valt het allemaal nog wel mee.

    Als je niet over de 60.000 draait bij het binnen vliegen van het parkoer dan gebruik je de motor niet efficient. Hij kan makkelijk 70.000 hebben en Remo vliegt geregeld met 90.000 in Italie schijnt.

    Ik heb tot nu toe 2 motoren gehad waarbij de magneten los kwamen. De eerste was een 1512/1D op 5S waarbij de prop los kwam, tja dan is het snel gedaan zonder weerstand. De 2de was een 1512/1.5D op 6S waarbij het waarschijnlijk een productie foutje was en ik krijg daar nu een gratis vervanger voor. Namelijk de andere 3x 1512/1.5D die ik heb of heb gehad hebben nergens last van op 6S.

    Het voltage zoals je kunt zien in de Excel file zit op zo'n 21 volt onder belasting en dat is dus 3,3 volt per cell.

    Bovendien is het nog steeds niet duidelijk hoe groot de propellor moet zijn voor F5B op dit moment. Omdat de kisten zo licht zijn en we de stuwkracht niet zo nodig hebben. Maar wel een hogere maximum snelheid. Laat ik het zo zeggen, de Italianen vliegen 46-48 beentjes met een kleine prop en nu ook Steve Neu heeft een kleine prop in de prototype fase.

    Joop, een 1511 staat idd niet zomaar op de website. Dit is een special order motor en de bedoeling was dat deze net ietsje heter (hoger KV) is dan een 1512. Dit was nodig omdat de 1512 niet heet genoeg was voor de bedoelde prop.

    Het schijnt namelijk zo te zijn dat de RFM 15x16 nog beter is dan een RFM 16x17 en in combinatie met een 5.1 vertraging werkt dat allemaal prima op een 1512/1.5D cq 1511/1.5D motor.

    Bijkomend voordeel is dat een kleine prop beter inklapt op moment dat je de motor uitzet. Die grote 17'' props willen nog wel eens rare geluiden maken en de regelaar schijnt het dan niet leuk te vinden. Daar hadden mensen in Kiev al problemen mee inclusief de Russen met die Markus regelaars.

    Helaas heb ik deze combinatie niet lang kunnen vliegen omdat hij dus op het eind van de meeting de grond in ging met die ontplofte S11. Dus nu wachten op en 50% prijsje vervanging.

    Jos
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2009
  2. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik stel me niet echt anders op maar ik weet dat de service en dergelijke van Neu nogal moeilijk is en lang duurt.
    Ik heb op het punt gestaan om importeur van Neu te worden maar door de ervaringen van anderen en ook door het zeer moeilijke contact en slechte voorwaarden met Neu heb ik het afgeschoten.
    Leuke is ook, dat toen ik in de USA was ik vroeg om amerikaanse electrospullen.
    Toen werd er in de winkel wat vreemd gereageerd, je komt uit Europa en dan wil je amerikaans spul?
    Je kan beter duitse dingen kopen, zijn veel beter.
    En dat zeiden amerikanen...

    Enige dat ik tegen vind vallen is dat ze maar 60.000 rpm aankunnen, ik had meer verwacht.
    Dat was het enige kritische puntje wat ik geschreven heb.

    GJ
     
  3. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Heb nu dus een al een tijdje Skype en nu ook voor $4 per maand een vast nummer in de USA. Daar kan ik dus gratis (zonder kosten per minuut) naar nummers (ook mobiele) in de VS met bellen en de kwalitiet is echt idioot goed. Beter dan met de land telefoon. Als je contact wilt hebben met Steve dan moet je hem gewoon bellen. Die man is te druk om op e-mails te reargeren. Je hebt mazzel als hij antwoord. Dus misschien is dit iets voor jou? Niet dat het nodig is om een NL dealer te hebben. Ik handel ook gewoon rechtstreeks.

    Verder kan ik met dat nummer lekker met lui bellen zonder dat het me wat kost. Altijd leuk om een beetje te kletsen en op de hoogte te blijven van wat er daar gebeurd.

    Ik denk dat de meeste fabrikanten iets van 60.000 of 70.000 toeren aangeven als maximum. Daarbij zitten ze dan aan de veilige kant omdat ze niet de schuld willen krijgen als het toch kapot gaat.

    Een Hacker motor kan overigens veel meer hebben dan de Neu en Pletty's wat betreft RPM. Dat komt omdat de rotor uit 1 stuk bestaat en niet een stel opgelijmde magneten op een alu midden stuk.

    Mocht het zo zijn dat een kleine prop beter is of net zo goed is, dan is het een idee om een Hacker B50-L of dergelijke motor te nemen met 6.7 vertraging en dan met 80.000 a 90.000 RPM. Dat is George Shering nu aan het uit proberen en tot nu toe gaat alles nog goed.
     
  4. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    811
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    > 60.000 op eigen risico en dat gaat echt niet altijd goed. Remo's motor is aangepast (rotor extra versterkt (met Kevlar?)).
     
  5. JN@DG

    JN@DG

    Lid geworden:
    12 nov 2008
    Berichten:
    113
    Locatie:
    De Goorn
    Hallo F5b'ers,

    Zoals we jullie al tijdens de F5B meeting van afgelopen 16 augustus hebben aangegeven, wordt er komende zaterdag (5 september) bij ons op het veld een electro Fly inn gehouden. Die dag gaan we helaas voor de f5b vliegers geen rakken voor de F5B opstellen:mad:, maar jullie zijn uiteraard wederom welkom om je F5B kist te vliegen en de F5B mensen weer te spreken. Een andere electro kist meenemen en vliegen mag uiteraard ook:)

    In dit topic ack-organiseert-electro-fly-inn-op-zaterdag-5-september-2009-a vinden jullie meer info over het programma van die dag.

    Tot 5 september!

    Jeroen
    (de rakken pieper op rak A)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  6. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Waarom geen rakken? GJ ?

    Zijn er nu al plannen voor een volgende oefen / competitie dag?

    Zeg maar om het jaar goed af te sluiten?! ;)

    Jos
     
  7. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Jos,

    De insteek van deze dag is het gezellig met zijn allen vliegen en technieken uitwisselen.
    Er zullen allerhande soorten toestellen vliegen.
    Rakken vliegen kost op zo'n dag teveel tijd. Tevens is het lastig dit veilig te doen tussen alle andere activiteiten.

    Gezien de enthousiaste reacties komt er vast een volgend F5B event. Hetzij bij de ACK, hetzij bij een andere vereniging waar iemand het op wil pikken.

    Groet,
    Gerben
     

Deel Deze Pagina