GEZOCHT: 66mm compressor wiel

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door Tadango, 27 sep 2009.

  1. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    8.34kg

    8.34kg bij 107k dat is veel .
    Ik heb van middag ook nog de motoren laten lopen het gejank is er uit.
    de motoren lopen beiden koel erg koel zelfs.
    motor 1 bij 110k 500 graden motor 2 565 graden.
    motor 1 bij 32k minder dan 400 graden motor 2 rond de 420 graden

    stuw druk gemeten 6.5 kg motor 1 en 2 110 k
    ik zal de meet op stelling na kijken

    het janken is verholpen door het lager van een betere zoeker te voor zien en door tunnel lager passing te polijsten.

    motor 2 met o ring trilt niet motor 1 zonder o ring trilt boven 100k een beetje

    dus ga ik in motor 1 ook een oring aan brengen . gr Gerrit Jan

    Duidelijk is te zien dat de uit laat temperatuur erg laag is
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    o ringen dempen natuurlijk heel mooi terwijl ze het lager toch te ruimte geven. Lijkt goed te werken. Jouw temperaturen zijn wel mooi laag :) Ik heb dan meer vermogen wat de andere kant is natuurlijk. Toch zou die temp wel wat omlaag mogen ;) Toch eens kijken naar een andere kamer......

    Ik heb de opstelling en meter nagekeken en hij lijkt zeker niet teveel aan te geven. Bij 4.523kg gewicht geeft hij 4.48 aan. Als ik een weegschaal pak en die tegen de motor aandruk geeft hij ook net iets minder aan. Ongeveer 150g op 5kg. 150g is ook de weerstand die ik meet op de glijders dus dat lijkt allemaal prima te werken. Ik denk dat die 8.34kg bij 108k (volgens de log) best kan kloppen. De conus zal iets strakker zijn dan goed is voor deze motor omdat een 2038 minder volume verjaagd. De conus iets open maken zou kunnen en dan het toerental weer iets opvoeren. Wat is de mening van de expers hierover? Ik denk dat de temp zal dalen bij gelijk vermogen.

    EDIT: In theorie zou meer toeren meer lucht opleveren. Deze hoef je minder te verhitten om dezelfde stuwdruk te verkrijgen lijkt me. Als ik de conus nog strakker zou maken zou ik bij 100k al 8kg drukken maar met nog hogere temperaturen. Klopt toch? De conus is nu ongeveer 61.7mm.
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2009
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik zat nog even na te denken waarom hij de vorige keer 640 was en nu 680..... ik heb naast de smeerleiding ook een koel gat achter gemaakt (was niet de bedoeling maar de leiding kwam zo niet uit.... :)) Dit zal verlies geven. Ik ga 1 van de gaten voor dichtmaken om het te compenseren. Als hij dan weer op 640 zit (of lager) is het duidelijk. Dan het andere gat ook iets kleiner maken zou nog meer moeten helpen. Dan kan het toerental omhoog naar bv 112k met dezelfde egt. Zou een leuk vermogen moeten geven :)
     
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben de extra koelgaten die ik gemaakt had voorin de tunnel aan het dichtmaken. Nu zie ik ook iets in de brandkamer wat me weer iets blijer maakt :) De extra rij gaten achterin de kamer doet zijn werk goed. De lagere idle temp was al een indicatie maar ik zie dat er een licht verschil in kleur is tussen de laatste rij 3mm gaten de achterste rij gaten. De lucht lijkt koeler door de gaten :) Jammer dat de hele kamer al compleet zwart is achter dan was het duidelijker te zien.

    Maandag eens kijken of de dichtgemaakte koelgaten de temp weer omlaag brengen. Ik ga er vanuit dat hij weer op 640 zit (of lager gezien 640 naar 680 kwam door een extra 2mm gat en ik maar nu van 2x 3mm 1x 2mm :)
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Net weer een testrun gedaan. Trilling is weg :) Motor loopt weer iets beter. Ik haal nu 8.58kg bij 678 egt op 110k. De meter stond na de run op -0.08kg dus zeker niet te hoog ;) Het mooie is dat ik geen hoge temp meer zien bij een accelleratie. Hij kan dus nog sneller nu. Tot de 65k zie ik de temp omhoog gaan richting de 600 en daarna zakt hij tot 540 om weer te stijgen bij meer toeren.

    Ik heb de extra koelgaten weggehaald en de compressor nog iets dichter bij de intake gekregen. Het helpt net een beetje...... Ik had op lagere temperaturen gehoopt maar daarvoor moet ik de conus aanpassen. Dat is zo definitief....
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    De motor had een kunstof spacer maar die is nu vervangen door een metalen :) Een soep deksel was ook mooi 0.20mm dik ;) Ik merkte wel dat een scheve spacer de compressor aardig scheeft trekt, de hele as lijkt scheef maar ik denk alleen de spinner. De onbalans was dan ook enorm. Met een rechte spacer geen onbalans en de motor loopt weer prima trillings vrij.

    Alles zit in de kist gebouwd zodat ik kan kijken hoeveel stuwkracht ik over houd. Boven de 8.4kg ben ik tevreden. Als het minder is moet er een andere buis in de kist. In de zomer moet er dan 8kg overblijven wat voldoende moet zijn. Dan gewoon vliegen met dat ding en kijken of hij na een paar vluchten nog zo mooi loopt.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    De motor is net getest met een 2mm kortere conus. Draait nog dezelfde temp idle (440-450) maar op 105k nu 605 graden. Niet gek, iets koeler. Binnenkort even wat langer testen met de thrust meter op de neus van de kist.
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag flink aan het spelen geweest met de motor, hij liep zo mooi :) Nog wel trilling en gieren dus niet perfect qua balans en voorspanning maar qua temp........... super goed :)

    Idle (34k) : 415
    65k : 370
    99k : 435
    118k : 520

    Erg mooi of niet :) Vermogen bij 105k was eerst 8.6 kg en nu 5. Dat scheelt enorm veel, zeker in restdruk. 118k deed al 7k nu. Op 122k moet ik ook bij iets warmer weer 7kg kunnen halen en dat is voldoende voor de kist. De dubbele conus als enkele gebruiken lijkt dus super. Is ook weer iets lichter achter ;)

    Accellereren gaat perfect nu, lekker vlot zonder vlammen. Ik schat 3,5 - 4 sec van idle naar 118k nu. Meer kan de 5 sticks kamer niet aan. Deaccelleren moet ik ook mee uitkijken. Hij gaat nu rustig terug maar zit zo onder de 350 graden als ik sneller ga.
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.423
    Locatie:
    Spijkenisse
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag met de motor gevlogen en zeeer tevreden. :) Rond de 80/90k steeds mooi 430 - 450 egt, lekker laag. Volgas klimt het behoorlijk maar een max van 590 bij 120k is toch nog erg netjes. Vermogen van 7kg is perfect voor de kist en 1/2 gas vliegt al leuk rond. Volgas is alleen nodig bij de start en loopings edg.

    De motor loopt ook mooi constant qua weerstand na het afkoelen. Je merkt dat er nog olie in zit maar dit is niet genoeg om veel weerstand op te leveren. Hij start eigenlijk zonder problemen (soms haalt hij het net niet ;)). Hij vlamt wat tijdens het accellereren naar idle maar dat zijn niet echt constante vlammen maar wat plofjes, kero onder uit de kamer denk ik. Hij brandt ook redelijk na tijdens het afkoelen dus er lekt / drupt wat. Zolang het geen problemen op levert blijft dat mooi zo.

    Verbruik valt me mee, al is het nog redelijk wat in verhouding. Een vlucht + taxien van 5 min samen verbruikt net geen liter. Met 2 liter kan je dan 7 min op de timer hebben van start tot inzet landing. Kwestie van opbouwen totdat de grens berijkt is.

    Toch erg tevreden met het hele project :)
     
  11. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    compressor

    Hoi Herman.

    Ben benieuwd welke compressor je nu gebruikt.

    Bij 120 k zondag gemeten 8kg plus 2038 kkk compressor
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Het is een high performance compressor. Die is iets hoger en groter voor als een 2038. De uitgang is nagenoeg gelijk maar de schoepen staat wat schever. Deze compressor verzet veel meer lucht en heeft een andere diffusor en kamer en conus nodig eigenlijk. Ik heb het binnendeel uit de conus gehaald en nu draait hij best aardig maar de conus is iets te groot eigenlijk. Met binnen conus zat ik op 8.6kg bij 105k, beetje veel :) Idle deed hij dan nog veel te veel en je moet met weinig gas rondvliegen. Voor het rendement niet zo slecht maar het landt en vliegt minder lekker.

    [​IMG]
     
  13. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Herman, klinkt goed allemaal, mooi dat het gelukt is met deze compressor. Je ziet, er valt zo veel meer uit een KJ motor te halen.
    Dat ploffen bij afkoelen heb ik ook wel eens bij sommige motoren. Waarschijnlijk wat rijk in lager smering wat dan bij drukloos op de kamer drupt die dan door de hitte nog effe spontaan ontbrand. Inderdaad niets mis mee zolang je maar na koelt.

    Groetjes,
    Gerald
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Nauw, hij wordt ook al vrij heet op 105k, al 640. De motor (5 U sticks kamer) zit aardig aan de grens. De conus is echt te strak zo. Zou hij dan nog ruim onder de 600 lopen dat had ik het zo gelaten en had ik veel meer uit de motor gehaald en zat hij in een andere kist ;)

    Ik denk dat de smeer leiding leeg loopt inderdaad. Er zit lucht in de smeer leiding meestal na het koelen dus die zal wel leeglopen. De motor koelt tot 80 graden door en zo heeft hij meer dan genoeg tijd voor het uitblazen van de rest vlam. Het rookt soms alleen even wat.
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Maar da's goed hoor, net zoals bij de echte turbines, energie kost temperatuur. Een koele turbine is zonde en verlies want je laat dan vermogen/rendement liggen, hoe heter de vlam, des te meer energie er wordt omgezet. Van de andere kant, als je een koele motor hebt en je hebt niet meer vermogen nodig in je kist is dat weer beter voor de duurzaamheid, het eet aan twee kanten.....;)

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2010
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    De motor klonk na de 3e vlucht vandaag net iets minder bij het uitdraaien. Toch is er aan het achter lager niets te zien, die oogt perfect. Kogels mooi licht van kleur en met een dunne film olie. Lager voelt ook zeer goed nog. Zal wel verbeelding zijn :) Zometeen te fadec log eens downloaden......
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Mmh, is ook te zien in de log. Temp omhoog met 50-60 graden en de pomp pwm met 30. Lager achter is goed dus dan moet het voor zijn. Voorspanning wellicht..... Toch de motor er maar uit :(
     
  18. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    lagers

    Ik denk dat je de lager passingen even na moet polijsten .
    je krijgt problemen als je lager niet goed kan zoeken blijft hangen.
    Leuk dat je nog even heb kunnen vliegen
    Van daag regende het hier, ik had ook wel graag even gevlogen
    gr Gerrit Jan
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Het was vuil in het lager en bij de o ringen edg. Schoon voelt het goed aan. Woensdag weer testen.....
     
  20. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    @Tadango

    Super dat je ff bent komen vliegen op Stadskanaal, ging helemaal toppie man en echt leuk dat jullie samen vlogen, graag tot een volgende x kletsen we wat langer.

    Gr Japioooooooooooo
     

Deel Deze Pagina